The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. White Light / White Heat (2:47)
  2. The Gift (8:19)
  3. Lady Godiva's Operation (4:56)
  4. Here She Comes Now (2:04)
  5. I Heard Her Call My Name (4:38)
  6. Sister Ray (17:27)
  11. Hey Mr. Rain [Version One] *
  12. Hey Mr. Rain [Version Two] *
  13. Beginning to See the Light [Previously Unreleased Early Version] *
avatar van Bartjeking
De enige plaat van VU die ik nog niet de verdiende aandacht had gegeven, maar oh oh wat is het weer goed he? Hoef ik eigenlijk niet te zeggen als je naar het gemiddelde kijkt en naar de reacties. Ik ben toch wel een beetje een lyricsfreak, dus ik werd een beetje onwel na het luisteren van het briljante nummer 'The Gift'. Die arme jonge toch . En wat Sister Ray betreft, tja wat moet ik hier nog over zeggen. Misschien dat ik het nog wel eens moet luisteren in hogere sferen, maar dat ben ik niet zo vaak; eigenlijk brengt het nummer je al in hogere sferen bedenk ik me nu....opgelost dus. Jammer dat het voor jou niet wil lukken Richiedoom; kan gebeuren, maar wel jammer dar het net bij deze gigantische band is.

Ik ben er net zoals de al hun andere platen (behalve dat laatste knutselwerk dat eigenlijk niet helemaal officeel is) helemaal kapot van. Jammer dat Cale en Reed geen vriendjes konden zijn. Maar goed dat is nu eenmaal. Hopelijk heb ik geen nachtmerries van The Gift zometeen.

avatar van Poa
Poa
Dat koortje in The Gift

She needed him, and he wasn't there.

- Ahhh...

avatar van tsjong
Een hele aparte plaat, erg interessant en moeilijk te beoordelen. Sister Ray vindt ik niet zo bijzonder en gewoon iets te lang. The Gift is een keer grappig, maar hoort niet echt bij dit album. Wat overblijft zijn 4 nummers met een totale lengte van nog geen 15 minuten. Ja ze zijn erg goed, de genialiteit hoor ik wel. Het is gewoon te weinig.

Waarom zou The Gift niet bij dit album horen?

avatar van Lennonlover
En Sister Ray niet zo bijzonder? Ik vind dat nummer net hét nummer van de plaat. het pompt en blaast. gewéldige sessie!

avatar van tsjong
The Gift hoort er wel bij en is ook wel interessant, maar skip ik nu altijd. De spannings opbouw is erg goed, maar blijft een verhaal, een soort interlude. Sister Ray ligt mij denk ik niet. Ik zal het nog wel even kapot draaien totdat ik het misschien hoor, maar het duurt te lang zonder dat ik VU genialiteit hoor.

Sister Ray is ook een verhaal, dat is toch geen reden om een nummer maar te skippen? Vind dat misschien wel het beste nummer van VU overigens.

avatar van tsjong
Ik neem aan dat je The Gift bedoeld. Tsja, ik hoef niet elke keer te horen hoe Waldo zijn hoofd slightly wordt gespleten. Het is voor mij een verhaal, geen muziek.

avatar van Stijn_Slayer
Nee, hij bedoelt 'Sister Ray'. Controversieel verhaal voor die tijd.

avatar van tsjong
Het is een soort eerste indruk, we zullen zien wat ik er over een maand van de plaat vind. Ik ben begonnen met luisteren zonder iets te weten van deze plaat, vandaar. Het blijft gewoon een bijzonder album en dat vind ik eigenlijk wel leuk.

avatar van henk01
Er staat hier en daar toch echt wel herrie op de cd. Weet nog niet wat ik er mee aan moet.
Ik geef nog geen sterren.

avatar van Dungeon
Tja. Dat hoort bij de Velvet Underground. Andy Warhol en de Velvet Underground zijn denk ik de uitvinders van de Noise Rock.

avatar van Stijn_Slayer
Warhol had muzikaal (en productioneel) gezien niet veel inbreng bij de Velvets. Hij was hier ook al weggestuurd.

avatar van Ducoz
Puur financieel aantrekkelijk, de combo met Warhol(man met centen).
En de Velvets konden zich zo optrekken in het kunstenaarswereldje.

De Underground fungeerde ook wel eens als achtergrond muziek voor zijn films.
Ik denk niet dat de Velvets aan de bak hadden gekomen zonder Warthol, dan had de muziek er vandaag de dag er een stuk anders uit gezien denk ik.

avatar van Dungeon
Deze film bijvoorbeeld: YouTube - The Velvet Underground and Nico: A Symphony of Sound (1966)

Dat kindje is wel erg cool...

avatar van Slowgaze
Dungeon schreef:

Zoals Stijn ook aangeeft: Warhol had verdomd weinig muzikale inbreng bij de Velvets. Hij heeft ze dan wel aan Nico voorgesteld, maar om nou te zeggen dat Nico zoveel noiserock avant la lettre mee heeft gebracht... Warhols inbreng was voornamelijk dat hij de Velvets een podium bood en zij op zijn bekendheid mee konden liften. Voor een medestander in jouw standpunt kan ik je hier naar doorverwijzen.
En Andy was natuurlijk een stomme nep-Marcel Duchamp.

avatar van Dungeon
Het is niet echt een standpunt het was meer een gedachte. Daarom heb ik er ook 'denk ik' bij gezet. Omdat ik het niet zeker wist maar wel dacht dat het zo was.

avatar van niels94
Nog even over The Gift: dat is voor mij wel de reden dat dit niet op 4,5* staat. Vaak skip ik hem ook. Best aardig voor af en toe, maar het haalt de boel wel een beetje naar beneden naar mijn mening. Vooral ook omdat het 8 minuten duurt.

avatar van bennerd
Ik skip het ook erg vaak, maar ik vind het uitdagend genoeg om zoiets op een plaat te zetten. Eerder esthetisch dan muzikaal dus.

avatar van Eveningguard
1,5
Bah. Op het debuut staan zeker nog mooie nummers, maar hier kan ik niets meer van maken dan het statische herrie is. Het openingsnummer en de afsluiter zijn nog aardig, de rest hoef ik niet meer te horen.

avatar van Rudi S
Ja klopt, hij is echt fantastisch

avatar van IntoMusic
1,5
Dit weekend na jaren weer geprobeerd om dit album leuk te vinden, maar dit album definitief vaarwel gezegd. Ik denk dat ik gewoon geen klik heb met dit album. Loaded en hun debut is voor mij genoeg en is muziek die wat toegankelijker is.
Ik kan de reactie van Eveningguard dan ook absoluut begrijpen en ook v.w.b. het aantal sterretjes.

Eveningguard schreef:

Je vindt het herrie, maar uitgerekend het laatste nummer vind je vervolgens wél goed

avatar van Eveningguard
1,5
Het eerste stuk dan he, ik hou best wel van noisecollage's, maar niet als ze zo statisch klinken als bij deze band. Geef mij maar het solowerk van Lou Reed.

avatar van IntoMusic
1,5
Oei, ben ik het toch niet geheel met je eens . Nee, er zijn maar een aantal stukjes in het album die aardig zijn. Vandaar de 1,5 en een groot fan van Velvet of Lou zal ik niet worden.

avatar van niels94
Mijn kat vindt dit album echt verschrikkelijk in elk geval Elke keer die verstoorde blik bij dat piepen tijdens The Gift

avatar van The Eraser
Enkel al voor Sister Ray 4,5 waard Heerlijke chaos, een inspiratiebron voor heel veel bands zou later blijken.

avatar van IllumSphere
De plaat gaat een 45th Anniversary reissue krijgen en die gaat op 3 december uitkomen. Bron: Velvet Underground to Reissue 'White Light/White Heat' for 45th Anniversary | Music News | Rolling Stone - rollingstone.com Over een vinylversie is er niets bekend, maar ik denk wel dat het ook op vinyl gaat verschijnen.

avatar van TecnoDec
RIP Lou Reed
Heel de dag dus Perfect Day, Walk on the Wild side en misschien ook Sattelite of Love en Vicious.
Stuk voor stuk mooie nummers, natuurlijk.
Maar ik zou het ten zeerste appreciëren mochten de radiostations ook iets uit zijn Velvet Undergropund periode draaien en meer bepaald iets uit dit album.
Maar waarschijnlijk is dat "te moeilijk voor de luisteraars".

avatar van Paap_Floyd
Goed idee. Sister Ray de ether in!