IDLES - TANGK (2024)

9. Jungle (4:11)
  10. Gratitude (3:41)
  11. Monolith (2:52)
dix
Jammer van de hoes, toch kijken we hier allemaal naar uit.

En we gaan dansen

avatar van VladTheImpaler

avatar van Snoeperd

Wel actueel.

avatar van VladTheImpaler
Ik het overigens wel een fijne eerste single. Eerder een nummer voor de pogo dan voor een moshpit. Stukje dansbaarder dus, voor IDLES begrippen.

Op het budget voor de hoes hebben ze in ieder geval flink bespaart.

Terwijl die eerste vier releases toch stuk voor stuk voorzien zijn van artwork waar zichtbaar aandacht aan was besteed.

avatar van lowieke
Deze toch ook?

Werp een blik op de volledige uitgave.

Ik vind los van de volledige uitgave dit geen lelijke hoes. Titel en beeld geven in elk geval het idee dat het een lading gaat dekken, wat dat ook moge zijn.

avatar van musician
VladTheImpaler schreef:
(...)Stukje dansbaarder dus, voor IDLES begrippen.

Eigenlijk een verschrikkelijk nummer.
Ik ben afgehaakt, gisteren bij het samenstellen van mijn actuele lijst op deze site. Dit is niet wat ik van de Idles wil horen, eerlijk gezegd,

JVT
Heerlijke nieuwe single!! Idd iets dansbaarder maar nog steeds heel erg Idles.

avatar van Mr.Domestica
Goeie eerste single. Al mis ik de dreigende bass wel wat in het refrein. Plots verdwijnt die precies volledig naar de achtergrond waardoor het leger klinkt.

avatar van Mr.Domestica
Gift Horse is alvast weer een goeie muilpeer in het gezicht. Heerlijk nummer.

avatar van AreYouThere
Heerlijke nieuwe single weer, release duurt nog een maandje maar beloofd weer veel goeds, zin in!

Ik zie al stemmen?
Is deze al ergens te pindakazen?

avatar van AreYouThere
Grace toegevoegd als videoclip. En wat mij betreft gooien ze het stemmen op MuMe pas open op de dag van release.

avatar van Ducoz
JVT schreef:
Ik zie al stemmen?
Is deze al ergens te pindakazen?

Hij is gisteren al uitgeleverd aan de platenzaken.

AreYouThere schreef:

Hoezo?

Als je het album al helemaal hebt gehoord, via de platenzaak, als recensent of als pindakaas, dan kan je toch gewoon een (eerste) oordeel vellen voor de releasedatum?

AreYouThere schreef:
Grace toegevoegd als videoclip.

Ja, verrassend clipje. Ik had na dertig seconden direct uitslag.

Wat een geweldige plaat (weer)!

avatar van lowieke
Ja, goede experimenten en toch duidelijk eigen geluid behouden. Knap sowieso.

En dat is 1 rondje

JVT
Het trio Hall & oates, Jungle en Gratitude is prachtig!!

Een heel ander geluid als in hun begindagen. Maar wel heel erg lekker. Alles moet nog even bezinken.
Plaatje moet nog wat rijpen maar gaat een hoge beoordeling worden

west schreef:

Hoezo?

Klopt, maar denk toch dat er een grotere kans op 'vervuiling' is van het cijfer. Al eerder stemmen enkel op basis van uitgebrachte singles en zo. Enfin, het doet er ook niet zoveel toe verder.

Het album valt mij persoonlijk echt heel erg tegen, het is klinkt totaal onsamenhangend. De losse nummers vind ik over het algemeen oké, hoewel ik op de uitgebrachte singles na echte uitschieters mis, maar ik mis echt een 'album' gevoel. Alsof er 10 verschillende stijlen op 11 verschillende nummers losgelaten zijn. Ik ben echt gek op al het werk van IDLES maar deze gaat echt een langere gewenningsperiode vragen om hem (misschien) te gaan waarderen denk ik.

Wat die trend is met overdreven noise/distortion bij bepaalde nummers de laatste tijd vraag ik me ook af. Dat hoor je hier o.a. bij 'Dancer' en 'Jungle', het maakt het soms echt ronduit irritant om naar te luisteren. Albums als deze hoor je met een lekker hoog volume af te spelen maar de gekozen mix bij sommige nummers zorgt er echt voor dat ik regelmatig het volume met de helft verlaag.

De enige uitschieters voor mij tot nu toe zijn 'Gift Horse', wat gewoon een banger van een track is en afsluiter 'Monolith', welke echte een sfeer neerzet maar helaas wel gewoon een outro track is. Ik vind het allemaal nogal wat veel en vraag me nadat het album afgelopen is waar ik eigenlijk naar heb geluisterd, er is te weinig wat me echt is bijgebleven.

Ga er maar een weekje de tijd voor nemen denk ik, hopelijk wordt het beter.

avatar van Mr.Domestica
Ik had een vreemde eerste luistersessie. Door de singles en de interviews wist ik wel dat het anders ging zijn, maar dit had ik niet direct verwacht. Nu vond ik het toch best aardig. Wel jammer dat de meer up-tempo nummers, op Gift Horse na, allen op het tweede deel zijn verzameld. Dit zorgt voor weinig samenhang op het eerste gehoor. Hierdoor is het drieluik Pop Pop Pop - Roy - A Gospel ook iets te langdradig.

Ach ja, ik ga deze nog vaak luisteren en wie weet hoe ik er binnen enkele weken over denk.

avatar van BlackFinch
Na een eerste luisterbeurt toch wel positief verrast. Zeker de moeite voor nog enkele herbeluisteringen. Misschien dat ik het album dan toch nog een halve ster meer of minder geef. Voor nu zijn ‘Grace’ en ‘Monolith’ mijn favorieten.

Op het budget voor de hoes hebben ze in ieder geval flink bespaart.

Ik heb net de Deluxe editie op geel vinyl binnen. Daarbij zit een boek op 12" formaat met per 2 pagina's een afbeelding en de songtekst. Hier is weer veel aandacht aan besteed. Ziet er fraai uit.

Ik kan alle vinyl liefhebbers dan ook deze editie aanraden. Voor maar 5 euro meer, heb je ook wat.

avatar van sj0n88
Dat IDLES ook spannend kan klinken als ze het een keer wat rustiger aan doen en minder boos klinken, bewezen ze al met A Hymn en MTT 420 RR. Twee van mijn favoriete IDLES-tracks waarbij de moshpitgarantie voor IDLES-begrippen wel heel erg laag is. Op dit album krijgt de piano soms zowaar een prominente rol, en dat past de mannen uit het VK eigenlijk heel goed. De stem komt bij nummers als A Gospel echt prachtig uit te verf. Ook broeit er in de rustige nummers een bepaalde spanning die mij heel goed bevalt. Ik begin met 4*, maar er is veel groeipotentie.

avatar van Johnny Marr
sj0n88 schreef:

En The Beachland Ballroom.

avatar van peterjames777
Beste IDLES album sinds Joy…
Andere koek maar ook onmiskenbaar IDLES. Een mooie evolutie. Ik geniet vooral van de productie die de nummers van een fijne spanning voorziet. Ook is Talbot in topvorm, vooral op Roy waar hij laat zien een fantastische zanger te zijn.

dix
IDLES' Kid A las ik? Da's een dappere plaat dus niks mis daarmee.
Maar hoe zit het met Chris Martin in dat clipje? Dat gaat wel ver.

avatar van coldwarkids
POP POP POP is toch misschien wel hún beste!? Lekker die drums en lage synths!

De teksten zijn soms ook weer sterk:

Fuck the king
He ain't the king