Can - Future Days (1973)

2. Spray (8:29)
  3. Moonshake (3:04)
  4. Bel Air (19:53)
avatar van bikkel2
Erg sterke plaat van Can. Wat een aparte en originele band toch.
Heel gecharmeerd van dit gezeldschap die kennelijk moeiteloos en wars van alles heerlijke ongedwongen muziek produceerden.
Krautrock, avant-garde, dat zou wat fragmentarisch uit kunnen pakken, maar Can swingt ook gewoon. Alles heel ritmisch en vaak voortbordurend op wat motiefjes, maar daar tussen door gebeurt er wel van alles. Soort van soundscapes en maffe geluidjes.
Wat opvalt, ( wellicht ook door de voortreffelijke remaster) is dat het ook zo tijdloos klinkt. De opener en tevens titelsong en mijn favoriete track, zou niet eens echt misstaan hebben in het muzikale landschap van nu.
Ongetwijfeld is veel uit jams en spontaniteit ontstaan, maar uiteindelijk klinkt alles heel organisch en muzikaal voorbeeldig. Ik heb hier op de late Zondagmiddag enorm van genoten.
Ga mij dan ook zeker richten op meer werk van deze legendarische band. Ege Bamyasi is trouwens ook erg goed. Die ken ik dus al.

avatar van tzsiemens
Solo werk van Czukay zoals on the way to the peak of normal,movies of met de Phantomband is ook zeer sterk.
Dit is voor mij wel een van de grote bands in de muziekhistorie.

avatar van Koen St
Ik geef niet vaak 5 sterren na een eerste luisterbeurt, maar dit album pakte mij gelijk en vergeleken met de voorgangers (Tago Mago en Ege Bamyasi (5* en 4,5* respectievelijk (naar mijn mening uiteraard))) is het duidelijk dat Future Days toch echt de beste is. Het album klinkt erg gepolijst en zelfverzekerd, en de nummers klinken goed doordacht en grijpend. Vooral het nummer Spray klikte bij mij heel erg, erg gaaf album. 5*

avatar van LucM
Wat bikkel2 zegt, erg sterk album: origineel, ritmisch en tijdloos. Dit album laat je niet los en blijft boeien.
Het knappe van Can is dat deze band technisch zeer onderlegd is maar dit toch spontaan en speels klinkt.