Beth Gibbons - Lives Outgrown (2024)

Rock / Folk
Label: Domino

1. Tell Me Who You Are Today (3:55)
  2. Floating on a Moment (5:26)
  3. Burden of Life (3:35)
  4. Lost Changes (5:41)
  5. Rewind (4:47)
  6. Reaching Out (4:15)
  7. Oceans (3:43)
  8. For Sale (4:25)
  9. Beyond the Sun (3:54)
  10. Whispering Love (6:10)
Floating on a Moment

Containing songs written across the past decade, the LP is produced by James Ford (Arctic Monkeys, Depeche Mode, The Last Dinner Party) & Beth Gibbons. Additional production comes from Lee Harris (Talk Talk).

According to a press release, ‘Lives Outgrown’ is set to be Gibbons’ most personal work to date, and sees her reflect on the changes she has been through in her personal life, and create a more optimistic outlook.

“I realised what life was like with no hope, and that was a sadness I’d never felt. Before, I had the ability to change my future, but when you’re up against your body, you can’t make it do something it doesn’t want to do,” she said of the inspiration behind the album.

“When you’re young, you never know the endings, you don’t know how it’s going to pan out. You think: we’re going to get beyond this. It’s going to get better. Some endings are hard to digest,” she added, going on to say she has now “come out of the other end” and wants to inspire others to “be brave” with the album.

As well as announcing details of the new album, which is set for release on May 17, Gibbons has also unveiled the lead single from the project – ‘Floating On A Moment’.

A stripped-back, introspective ballad, the single sees Gibbons question the meaning behind life, and come to acceptance with never knowing what comes next. “I’m floating on a moment/ Don’t know how long/ No one knows/ No one can stay,” she sings in the chorus. “All going to nowhere/ All going/ Make no mistake”.

It also comes with an accompanying video directed by multimedia artist Tony Oursler – the director behind David Bowie’s ‘Where Are We Now?’ – which sees the singer merging into visuals from the natural world.

“When I first heard ‘Floating On A Moment’ it literally transported me from place to place, filling me with kaleidoscopic emotions and visions,” he said of the single.

“If possible, I wanted to capture that psychic liquid in this video. Beth’s work is so powerful it can lead us through life’s forests and fires, revealing glimpses of possible futures. With a voice and music like that, I knew we had to make images which are open, somehow speculative.”

avatar van Kaaasgaaf
Ongrijpbare artiest dit toch, door de zeldzaamheid waarmee ze haar iconische stem laat klinken. Ik stel me haar een beetje voor als een mysterieuze kluizenaar à la Kate Bush, die alleen iets van zich laat horen als niemand het meer voor mogelijk hield, omdat alleen zij kan bepalen dat het moment daar is. Weet niet in hoeverre dat beeld klopt, maar ik zie het graag voor me terwijl ik deze single beluister en uitzie naar de rest. Niet alleen die stem, zo verrassend onveranderd, voelt als een warm weerzien, ook de muziek - toch behoorlijk afwijkend van zowel Portishead als haar eerdere (semi-)solowerk - heeft iets onmiddelijk vertrouwds. Alleen zíj had dit kunnen maken.

avatar van Mjuman
Kaaasgaaf schreef:

Benieuwd of je dit werk ook kent? Beth Gibbons - Gorecki Of haar werk met 'O'rang - Paul Webb (ex Talk Talk) had haar nl gevraagd om zangeres te worden van die band - was ze ongetwijfeld nog meer in de schaduw gebleven.

Op 5 juni staat ze trouwens in Tivoli - Utrecht.

avatar van Kaaasgaaf
Mjuman schreef:

Op 5 juni staat ze trouwens in Tivoli - Utrecht.

Dat eerste ken ik, waanzinnig is dat, tweede niet bekend mee. Ben benieuwd. Interessant dat volgens press release hierboven Webb aan deze plaat niet meewerkt, maar Lee Harris dan weer wel. En die James Ford blijft ook maar zijn arsenaal uitbreiden. Ga zeker proberen aan een concertkaartje te komen.

avatar van ZAP!
Heb 'm hier in de tracklist gelinkt. Wat een supergave basriedel! Helaas is het refrein ietwat melig... Toch benieuwd naar de rest.

avatar van perrospicados
Het was best even spannend vanochtend bij de aankoop van de tickets voor het concert van Beth toen ik zag dat ik nummer 230 in de wachtrij was maar het ging heel vlot en de tickets zijn in the pocket.
Ben benieuwd welke users er nog meer zullen zijn. Ga ervan uit dat dit album centraal zal staan

avatar van muziekobsessie
Parterre rij 4! Wil dit echt niet missen. Ooit haar gezien op low lands terwijl ik aan de zijkant op het podium stond(als artiest) dat was echt magic!

avatar van Poles Apart
Las net een stuk in de nieuwe MOJO over hoe ze over een periode van bijna vier jaar aan dit album gewerkt heeft met drummer Lee Harris (Talk Talk), en dat James Ford er pas bij kwam toen ze een beetje vast zaten en hulp nodig hadden met een aantal nummers. Het waren tot dat moment vooral nummers waarop Gibbons de lagere tonen van haar stem gebruikte, met akoestische gitaar en tegendraadse drumritmes. Ford voegde er nog wat minder gebruikelijke instrumenten aan toe. Nu nog meer benieuwd naar dit album geworden.

avatar van Chameleon Day
Hier kijk ik naar uit. Met Lee Harris. Jammer dat Paul Webb niet ook is aangehaakt. Dan hadden we de beoogde ‘O’Rang bezetting eindelijk samen gezien. Beth koos destijds voor Portishead…

avatar van Premonition
Chameleon Day schreef:

Beth deed toch nog twee nummers mee op hun beide albums? Overigens, niet erg dat ze voor Portishead koos
Heel benieuwd naar dit album….
Hoe kan er nu al een stem uitgebracht zijn op dit album, dat pas in mei verschijnt?

avatar van jellecomicgek72
Floating On A Moment is een schitterend nummer. Ik ben er ook bij in Tivoli op 5 Juni. Portishead destijds gemist op Lowlands in 2014 omdat ik toen bij QOTSA stond (waar ik achteraf wel spijt van had) dus hopelijk doet ze een aantal Portishead nummers. Maar dit album zal inderdaad wel centraal staan die avond denk ik.

avatar van Chameleon Day
Premonition schreef:

Twee nummers is slechts een gastrolletje. En Portishead ligt mij na aan het hart, dus inderdaad…En zonder Beth was er wellicht weinig “trip” in de “hop” van Portishead, maar ze had beide projecten kunnen doen. Zo productief waren/zijn beide bands niet…

Reaching Out

Lee Harris van Talk Talk op drums.

Poles Apart schreef:
Reaching Out

Lee Harris van Talk Talk op drums.
wouw mooi nummer. Ik beb blij dat ik n kaartje heb gekocht!

avatar van henkiev
Reaching Out is ook al geweldig!
Dit belooft veel voor de nieuwe plaat.

avatar van Lura
Mooi album, vooral de afsluiter met ouderwetse folkinvloeden (fluit) vind ik bijzonder fraai.

avatar van Lura
Al meer dan dertig jaar wordt zangeres Beth Gibbons omgeven door de nodige mystiek, al dan niet bewust gecultiveerd (ze geeft nooit interviews). Veel is op Wikipedia niet over haar privéleven te vinden. Ze woonde tot haar tweeëntwintigste op een boerderij om vervolgens naar Bristol te vertrekken om zangeres te worden. Een paar jaar erna leerde ze Geoff Barrow en Adrian Utley kennen, waarmee ze Portishead zou gaan vormen en de rest is geschiedenis.

Hun debuutalbum Dummy behoort dan ook al dertig jaar tot mijn favoriete albums in mijn platencollectie en Glory Box is een van mijn favoriete songs. Ook de twee andere albums van Portishead zijn de moeite waard. Verder nam ze een klassiek album op met een Pools orkest, de derde symfonie van Henryk Górecki en Out of Season, een prachtig duoalbum met Paul Webb van Talk Talk. En dan nu eindelijk op haar negenenvijftigste haar solodebuut Lives Outgrown.

Voor de tien songs nam ze tien jaar de tijd. Het album werd grotendeels geproduceerd door James Ford (Arctic Monkeys, Depeche Mode) en verder door Lee Harris (Talk Talk). Een persoonlijk album waarop zij verdriet en trauma’s van zich afzingt. In de afgelopen periode moest ze afscheid nemen van de nodige familieleden en vrienden. Het zijn songs die horen bij het ouder worden, zo bezingt ze ook onder andere haar menopauze en blikt ze terug op haar leven (onder andere het moederschap). Toch wel verrassend dat ze gezien haar houding in het verleden tekstueel nu zo openhartig is.

Muzikaal gezien wordt er hier en daar behoorlijk uitgepakt met de nodige strijkers en percussie, waarin wereldmuziek invloeden doorklinken, soms opgesierd met fraaie koortjes. Maar soms ook filmische invloeden zoals in Lost Changes waarin trouwens de hand van maestro Morricone doorklinkt. Ook (donkere) folkinvloeden in Burden of life en afsluiter Whispering Love, mijn favoriete track van Lives Outgrown.

De promotiecampagne draait trouwens al een tijdje op volle toeren, met onder andere de interactieve video van Reaching Out. Aanstaande donderdag is om vijf uur in Concerto als enige in Nederland het complete album al te beluisteren en te koop in diverse formaten. Op het eind van het album zijn trouwens natuurgeluiden te horen, de laatste zijn kippengeluiden, hopelijk geen voorteken dat ze zich voorgoed zal gaan terugtrekken op een boerderij.

Beth Gibbons live :

05-06 UTRECHT : TivoliVredenburg
06-06 BRUSSEL : Cirque Royal

Bron : Music that needs attention - musicthatneedsattention.blogspot.com

avatar van MarkS73
muziekobsessie schreef:

holy shit dit is echt prachtig!!!!!!

Inderdaad, dit zou zomaar eens een album kunnen worden die hoog gaat scoren in mijn top 10 van dit jaar. Portishead vond ik altijd wat saai maar dit is echt heel mooi...

avatar van vinylbeleving
muziekobsessie schreef:

holy shit dit is echt prachtig!!!!!!

Waanzinnig mooie track. Ik ben heel erg benieuwd naar het album en het concert in Tivolivredenburg.

De drie Portishead albums zijn van een ongelooflijke pracht dat je je afvraagt of die ooit nog te overtreffen zijn.

Toen Beth Gibbons haar album met Rustin Man uitbracht ervaarde ik die euforie een stuk minder. Een mooi album, zeker, maar ik miste toch net dat kleine beetje extra wat ik wel vond op de Portishead albums.

Aanvankelijk keek ik dan ook een beetje de kat uit de boom toen bekend werd dat Beth Lives Outgrown zou gaan uitbrengen, een album geheel onder haar eigen naam.
Maar daar brachten de singles wel verandering in: wat een mooie nummers zijn Floating on a Moment, Reaching Out en Lost Changes toch. Magisch bijna. Vanaf dat moment was het wel uitkijken naar dit album, en niet zo'n beetje ook.

Lives Outgrown lost die hoge verwachting gelijk al in met het openingsnummer Tell Me Who You Are Today dat iets sprookjesachtig kent. Daarna wordt het al wat donkerder en somberder op de eerst vrijgegeven Floating on a Moment waar ik soms een beetje het duo Air in ontwaar. Rewind is ook al zo'n opwindend avontuur: de term filmisch is hier wel op z'n plaats.

Het hele album slingert je alle kanten op en daar heeft Gibbons eigenlijk alleen maar haar stemgeluid voor nodig; de muzikale inkleuring maakt het vervolgens alleen maar mooier.

Breekbaar, mysterieus, ongrijpbaar en tegelijk aards en doorleefd. Ze is de jongste niet meer (volgend jaar wordt Beth Gibbons zestig) en dat hoor je terug. Het lijkt wel of Beth met het ouder worden alleen maar krachtiger en avontuurlijker overkomt.

Lives Outgrown geeft mij de spanning die Kate Bush ook bij mij weet op te roepen. Op geheel andere wijze wellicht, maar wel met een zelfde kracht en betovering (die strijkers!).

En als je een nummer als Lost Changes uitbrengt dan kan ik niet anders dan gewoon de volle mep uitdelen, want ook de rest doet er nauwelijks voor onder.

Wat een schitterend album!

avatar van wexxel99
Mijn eerste 4.5 van het jaar met een absolute kans op de volle mep. Een onwaarschijnlijk rijk, maar vooral ongrijpbaar album. Moet soms een beetje aan Blackstar van Bowie denken. Prachtig dat gebruik van de sarangi op For Sale.

avatar van Nestul
Heerlijk als een album je de eerste keer meteen grijpt en je tegelijkertijd weet: dit is over 20x nog zoveel beter. We gaan gelijk door voor ronde 2, uiteraard met koptelefoon op.

avatar van Lighthouse
Mooie (f)luisterplaat van mevrouw Gibbons. De nummers an zich vind ik soms een beetje tegenvallen en kabbelen, maar de productie maakt veel goed en is vaker bloedstollend dan vlakjes. Toch komt dit nooit echt het niveau van Portishead aan. En vind ik dat Jessica Pratt, net door de betere songs, nog altijd de beste fluisterplaat van het jaar afleverde.

avatar van coldwarkids
Voor nu, net een voldoende. Het gaat lastig worden om deze lp nog een paar keer op te zetten ben ik bang.

avatar van Zwaagje
Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik ben inmiddels alle schaamte voorbij........
Alles bij elkaar geeft dit mij een "Peter Gabriel" gevoel. Alles wat dit soort artiesten uitbrengen wordt op een voetstuk geplaatst en "iedereen wil daarbij horen". Er hangt een cultus en mystiek rondom deze artiesten waar ik een beetje jeuk van krijg. Is het nou écht zo bijzonder of gevoed door het gecreëerde beeld van de mysterieuze artiest?
Mij geeft het een gevoel van "moeilijk doenerij" om niets. Ik geef dit nog niet op en kijk heus wel verder dan mijn neus lang is, maar of dit wat wordt voor mij?

coldwarkids schreef:
Lol nou vind het nog een hoge score voor jouw doen. Dit is echt een vrij ongewikkelde plaat zo op de eerste luisterbeurt, denk dat dit wel eens een album kan zijn dat ineens onder je huid kan kruipen en niet meer loslaat. Ga dr vanavond met een pintje eens echt ff goed voor zitten.

Zwaagje schreef:
Een bericht met genoeg voer om het af te branden......
Je hoeft het niet per se goed te vinden toch?

avatar van Arrie
Zwaagje schreef:
Een bericht met genoeg voer om het af te branden......

Volgens mij vinden mensen het gewoon mooie muziek en zoek jij er van alles achter. Je hoeft het niet mooi te vinden, maar hou het dan bij jezelf in plaats van die verdachtmakingen naar anderen toe ("iedereen wil daarbij horen").