Alicia Keys - As I Am (2007)

Soul / R&B
Label: J

1. As I Am (Intro) (1:52)
  2. Go Ahead (4:35)
  3. Superwoman (4:34)
  4. No One (4:13)
  5. Like You'll Never See Me Again (5:15)
  6. Lesson Learned (4:13)

met John Mayer

7. Wreckless Love (3:52)
  8. The Thing About Love (3:49)
  9. Teenage Love Affair (3:10)
  10. I Need You (5:09)
  11. Where Do We Go from Here (4:10)
  12. Prelude to a Kiss (2:07)
  13. Tell You Something [Nana's Reprise] (4:28)
  14. Sure Looks Good to Me (4:31)
  15. Waiting for Your Love * (3:45)
  16. Hurt So Bad * (2:56)
  17. Another Way to Die * (4:24)

met Jack White

18. Doncha Know (Sky Is Blue) * (4:24)
  19. Saviour * (3:22)
avatar van catdog
Prachige nieuwe single trouwens ! ("Doesn't Mean Anything"). Instrumentaal veel gelijkenissen met "No One" maar voor de rest prachtig ingetogen gehouden.!

catdog schreef:

Mee eens. Ze flikt het weer.
Ben benieuwd naar het nieuwe album!

avatar van catdog
Zojuist is de video ervoor uitgekomen.. zorgt voor alleen nog maar meer kippenvel bij mij. Wat een geweldige vrouw is het toch.

avatar van Niek
catdog schreef:
Vind het erg teleurstellend. Idd wéér zo'n pianoriedeltje met poppy beatje. En ze zingt hier voor haar doen ook niet eens zo best. Nog zo'n single en dr nieuwe word het eerste album dat ik niet meer zal checken..

avatar van Reijersen
Ik vind de single niet erg overtuigen. Terwijl ik wel een groot liefhebber van Miss Keys ben.

avatar van Shelter
ik vind no one een beetje te krijserig...het is wel een mooi nummer daar niet van maar het had beter gekund. Alicia Keys heeft nu soms het Mariah Carey complex- het teveel laten horen dat je hoge tonen kan raken of hard kan zingen. MC was in het begin van haar carriere nog goed met de kracht van haar stem verdelen over het nummer, na een tijdje werden het allemaal kijk-eens-hoe-hoog-ik-kan-zingen tracks.

avatar van Ludakris
Niek schreef:

Exact wat ik denk. Behalve dat laatste dan, ik zal sowieso haar nieuwe album checken. Maar de nieuwe single is niet bijster origineel en een beetje uitmelken. Hopelijk is de rest van het album beter zoals ik het met dit album had, dan neem ik de single er graag bij.

avatar van kaztor
Ik snap de problemen over de nieuwe single niet zo. Ten eerste vind ik het niet op No One lijken. Het is wat sneller en de melodielijnen klinken anders. Ik vind vooral de zanglijnen erg goed gevonden.

sanquin
Geweldig: 'Sure Looks Good To Me'' !

avatar van LucM
Alicia Keys heeft een prachtige stem, haar pianospel is prima en de songs zijn over het algemeen sterk (No One vind ik een prima hitsingle). Het (enige) minpunt is dat de muziek door de productie te glad gestreken is waardoor haar soul enigszins ten onder gaat. De percussie vind ik ook wat teveel naar voren gemixt.

avatar van kaztor
Vind het nog steeds een parel. De plaat lijkt om te vliegen, heb absoluut niet het idee dat dit 55 minuten duurt, en da's erg knap!

avatar van luisje
geweldig!
like you'll never see me again is echt te mooi.

Moow
Er staan zeker mooie nummers op dit album, zoals: Go Ahead, Lesson Learned en Like You'll Never See Me Again. Maar sommige nummers vind ik een beetje te krijserig en soms zelfs een beetje vals klinken, zoals The Thing About Love. Sure Looks Good To Me vind ik een wat overdreven, simpel gemaakt feelgood-nummer.

avatar van Shinobi
Alicia Keys heeft zich helemaal herpakt na haar vorige album, tenminste voor mij dan ik vond het vorige album echt zeurderig.

Echt veel goede nummers staan hier op.

Voor nu 3,5 sterren, kan hoger uitpakken.

avatar van Angelo
In meerdere opzichten is dit denk ik het beste album van Alicia Keys. De soul is meer aanwezig dan ooit, de teksten zijn mooier dan ooit, en instrumentaal steken de producties beter in elkaar dan ooit. Er staan veel nummers op ‘As I am’ die genoeg potentie hadden om uitgebracht te worden als singles.
De nummers die daadwerkelijk als single verschenen, behoren tot de hedendaagse pareltjes in het R&B-genre. ‘No one’ is naar mijn idee het mooiste nummer, maar ‘Teenage love affair’ (met een sample van The Temprees) en ‘Like you’ll never see me again’ zijn ook geweldige liedjes. De door Linda Perry geschreven bijdragen op deze plaat zijn ook ijzersterk; de single ‘Superwoman’, ‘The thing about love’ en ‘Sure looks good to me’ zijn ook ge-wel-dig! Naast R&B en soul wordt een ander genre verweven en ten gehore gebracht in het duet met John Mayer, ‘Lessons learned’ heeft een bluesachtige sfeer. Productioneel is ‘Wreckless love’ misschien wel het mooiste, het eenvoudige doch volle geluid dat het album uitademt is uitstekend. De zomerse klanken komen ook voor op deze plaat, namelijk in de vorm van ‘I need you’ dat voorzien is van één van de meest stevige beats op dit album. Dan is er nog een interessant nummer te vinden, en dat is ‘Where do we go from here’. Op subtiele wijze wordt een stukje gesampled van een nummer van Wendy Rene (een onbekende soulzangeres van het Stax-label). Al die nummers behoren tot de beste nummers op dit album.
Maar ook de nummers die ik niet noem stellen niet teleur. Dit album is ongetwijfeld één van de beste onvervalste R&B-albums van de afgelopen jaren. Behalve Alicia Keys zelf, heb ik ook veel lof voor de man die het album grotendeels produceerde: Kerry “Krucial” Brothers. Op ‘As I am’ wordt het allerbeste in Alicia Keys naar boven gehaald, de titel die dit album draagt kan ook niet meer van toepassing zijn.

avatar van Film Pegasus
Alicia Keys komt met As I am overtuigend binnen en laat horen dat ze meer kan dan enkel wat populaire R&B. Het wordt met momenten even intieme met zang en piano, aangevuld hier en daar natuurlijk met de nodige beats. Hierdoor komt de nadruk wat meer te liggen op haar stem, terwijl ik mee eerder focus op haar pianospel. Maar de goeie pianostukken worden niet meteen op single uitgebracht, dat zijn eerder de populaire deuntjes. De nummers die Alicia alleen maakte (As I am en Prelude to a kiss) zijn voor mij dan ook de mooiste nummers. Het ware talent is Keys zelf, de rest helpt haar muziek verkopen.