Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand (2007)

Folk
Label: Universal

1. Rich Woman (4:05)
  2. Killing the Blues (4:17)
  3. Sister Rosetta Goes Before Us (3:25)
  4. Polly Comes Home (5:39)
  5. Gone Gone Gone (Done Moved On) (3:33)
  6. Through the Mornings, Through the Night (4:02)
  7. Please Read the Letter (5:55)
  8. Trampled Rose (5:33)
  9. Fortune Teller (4:31)
  10. Stick with Me Baby (2:51)
  11. Nothin' (5:34)
  12. Let Your Loss Be Your Lesson (4:01)
  13. Your Long Journey (3:55)
avatar van Ronald5150
Deze samenwerking is op het eerste oor niet de meest voor de hand liggende, maar wat pakt dit fantastisch uit zeg. Een van 's werelds beste rockstemmen, samen met de mooiste stem in de roots en americana bundelen hun krachten. Het resultaat is een warme rootsplaat met licht neurotische en dreigende trekjes.

"Raising Sand" staat vol met covers, geselecteerd door producer T-Bone Burnett. Hij heeft niet gekozen voor de weg van de minste weerstand. De selectie bestaat uit niet voor de hand liggende nummers, maar het betreft een verzameling obscure liedjes. De selectie is zorgvuldig, want na een aantal luisterbeurten leert me dat deze songs perfect passen bij Plant en Krauss.

De samenzang tussen Plant & Krauss bezorgt me kippenvel, maar ook de nummers waar ze elk de lead nemen zijn meer dan goed. Daarnaast zijn de muzikanten van topniveau. Met name gitarist Marc Ribot steelt mijn inziens de show met zijn fantastische indringende, soms dreigende en hartverscheurende gitaarspel. De sfeer op dit album is alles bepalend. De diep in de roots, americana en country gewortelde nummers krijgen hierdoor nog meer smoel, zonder dat het ergens overigens heel uitbundig wordt. De nummers zijn veelal rustig, ingetogen, af en toe een uptempo nummer, maar over het algemeen blijft het tempo laag. Dit doet niets af aan de kracht van de nummers en hoe ze worden vertolkt. Sterker nog, de boodschap en het gevoel komen nog harder binnen.

"Raising Sand" is voor mij een van de hoogtepunten van het nieuwe millennium en stijgt daarom mijn top 10 binnen. Heerlijke muziek voor de late avond (maar eigenlijk voor elk moment) om lekker bij weg te dromen, je te laten meevoeren op de bezwerende melodieen en de prachtige zangpartijen. Bloedmooi is de meest treffende term die bij me opkomt.

Mooi stukje en ook helemaal waar Ronald5150

avatar van spinout
Redelijk saaie plaat in een typische Burnett productie. Dit is niet de Plant van Led Zeppelin, want een stuk bedaarder, en Krauss is geen vocale hoogvlieger. De nummers zijn gereduceerd tot een slome stroom, met nauwelijks een uitschieter in tempo. Helaas pindakaas.

avatar van wizard
Als metalliefhebber was ik verbaasd en enigszins sceptisch toen een vriend me dit album aanraadde. Ik had de positieve reviews gelezen, maar dat dit een album zou zijn dat ik zou kunnen waarderen, dat hab ik zeker niet verwacht.
Na een aarzelende eerste luisterbeurt is Raising Sand me steeds beter gaan bevallen. De stemmen van Plant en Krauss passen goed bij elkaar. De meeste nummers (onder andere Your Long Journey bevalt me niet zo) luisteren lekker weg, en soms hoor ik plotseling een subtiel ingemixte bas (Polly Come Home) of gitaar. Bij Nothin’ lijkt het aanvankelijk heel even alsof Plant het Led Zeppelingeluid uit de kast gaat halen, maar als snel blijkt dat niet het geval. De gitaaruithaal zorgt in ieder geval voor nog wat extra variatie.
Hoogtepunten op dit album zijn voor mij Polly Come Home, Please Read the Letter en Fortune teller.

Een onverwacht mooi album.

4.0*

avatar van meneer
Mooi album om deze Indian Summer van 2014 mee af te sluiten..

Gaat mee op de America 2015 trip..

avatar van Rounder
Heerlijk broeierig album van deze twee ogenschijnlijke "tegenpolen".
Maar het contrast tussen Krauss en Plant maakt dit album zo goed.
Ik heb alles van Alison Krauss en helemaal niets van Robert Plant.
Maar door dit album zal ik hem blijven herinneren.
Dit album staat wel in mijn top 10 vanwege Allison.

avatar van luigifort
Heerlijk album is dit id...

Mooie combi. Had van mij best een vervolg mogen krijgen.
Plant brengt het er prima vanaf in deze setting.
Die man is keer op keer zichzelf opnieuw aan het uit vinden.

Geen tijd en zin meer in Led Zep.
Ik geef hem groot gelijk.

avatar van luigifort
Ja lullig he voor Page..die blijft t maar proberen..maar Plant doet t niet nog n keer met Alison denk ik ook..wat wel jammer is..

avatar van musician
Rounder schreef:
Ik heb alles van Alison Krauss en helemaal niets van Robert Plant.

Kijk, dat heb ik nu precies andersom .
Ik was ook niet van plan dat om te ruilen.

Is dit nou meer een Plant cd of een album van Krauss?
Ongeacht hoe goed of hoe slecht, is het voor Robert Plant een nogal uniek album. Een veelzijdig man maar ik geloof toch dat zijn hart meer ligt bij wat hij nu doet, of in ieder geval, al vanaf de 21e eeuw.

luigifort schreef:

Page bewaakt nog altijd het fort. Is feitelijk alleen maar bezig met de erfenis van Zep
en het heden ten dage onder de aandacht te houden.
Plant is dat stadium al heel lang voorbij. En ik geef hem geen ongelijk.
Ik vind de weg die hij volgt boeiend. Hij maakt kwalitatief prima albums en deze met Krauss behoort tot zijn beste naar mijn mening.

avatar van luigifort
Ja deze is erg mooi en goed. Plant is goed bezig id..ken verder niet veel van m behalve n coveralbum maar die vind ik ook wel mooi. Page heeft zeker geen inspiratie meer om in n andere band te spelen? Weet verder niet of ie nog iets doet..

musician schreef:

Kijk, dat heb ik nu precies andersom .
Ik was ook niet van plan dat om te ruilen.

Is dit nou meer een Plant cd of een album van Krauss?

Wat mij betreft is het een echte Krauss, maar ik ken Plant niet dus of ik gelijk heb weet ik niet.
Plant voegt wel echt iets toe dat zeer zeker.

avatar van PaulKemp48
Heb dit dubbelalbum op LP en ik zou het zeker de volle mep gegeven hebben als de persing niet zo afgrijselijk slecht uitviel!
Naald en vinyl nogmaals schoongemaakt, andere platen gedraaid maar het ligt toch echt aan de gebrekkige opname!
Jammer want het doet veel afbreuk aan het luisterplezier, ben benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben.

Het is een typische T-bone Burnette produktie.
Dat klinkt altijd wat sleazy. Ik hou er wel van. Maar ik heb 'm op cd. Geen klachten daarover.

avatar van PaulKemp48
Instrumentaal mankeert er niets aan maar het lijkt alsof de zangpartijen achter een glazen wand zijn opgenomen!

Ik zal er eens op letten bij een volgende draaibeurt Paul, maar ik ken het album inmiddels door en door...... mij nooit opgevallen.

avatar van namsaap
PaulKemp48 schreef:

Heb de LP nu opstaan maar vindt het het klankbeeld juist prima.

WPE
Voor minimalisme alleen al zou dit album 5 sterren moeten krijgen. Er zijn wel instrumenten aanwezig, maar dan ook maar net..
Verder ziijn het wel aardige nummers, goed gezongen maar....zo ontzettend lay-back dat het mij op een gegeven moment toch gaat vervelen. Neemt niet weg dat ik het wel een uniek gegeven vind om Robert Plant in deze hoedanigheid aan te treffen. En Alsion Krauss heeft een prachtige heldere stem.
Voor de ontspannen uurtjes dus, als je tot rust moet komen.

avatar van meneer
De sfeer en de warmte ( op dit moment zo'n 30 graden Celsius) zijn nu de juiste ingrediënten om dit album op te zetten. De Bbq gaat zo aan, de zomeravond is zachtjes aan het opkomen, zwoel weer en een zeer koud groot glas bier wat verlangend op mij staat te wachten.

Perfecte start van de zomer met Plant & Krauss op de achtergrond.. Cheers..

avatar van Rounder
Sluit ik me helemaal bij aan meneer?

avatar van FrodoK
Ben er eerlijk gezegd nog niet zo kapot van. Teksten zijn normaliter niet zo mijn ding, maar vind ze hier wel erg flauw.
Muzikaal ook niet geweldig, het klinkt allemaal wel erg herhalend en weinig compositorisch uitgewerkt. Ik had er wat meer van verwacht.

FrodoK schreef:

Zet de plaat eens in de zomer van 2016 op als je de volgende woorden herkent in de dag....

"No cloud, a sleepy calm,
Sunbaked earth that's cooled by gentle breeze,
And trees with rustling leaves,
Only endless days without a care,
Nothing must be done".

Wie weet komt ie dan binnen..

avatar van FrodoK
Wie weet. Ik geef hem sowieso nog wel zijn kansen, doorgaans moeten een nieuwe plaat en ik vaak aan elkaar wennen. En soms ontdek ik dan na een paar luisterbeurten pas de parel die zich er in verborgen hield. Maar deze muziek doet me een beetje denken aan de vullertjes op No Quarter, waarbij P&P op straat zitten te improviseren met lokale muzikanten (althans, zo lijkt het).

avatar van Broem
Blind uit mijn platenkast getrokken. Erg lang niet mee gehoord dit album. Eigenlijk werd ik aangenaam verrast. De afgelopen jaren meer en meer in dit genre thuis geraakt. Dat was bij mijn eerste kennismaking met dit album (jaren geleden) nog niet zodanig. Had het toen na een paar nummers wel gehoord. Nu het hele album eens geluisterd en verdorie...niks mis mee. Lekkere lome sound voor een uitbuik zondag na al die feestdagen

PaulKemp48 schreef:

Beetje late reactie misschien, maar ik heb de US persing, en die klinkt werkelijk super!

Ben m weer eens aan t luisteren. Vind 'm echt prachtig en verhoog naar 4.5

Dit is echt heel erg mooi en sfeervol. De veelzijdigheid van Plant bewonder ik ook enorm. Wat een klasbak.

Ik ontkom er niet aan dat ilse en waylon goed naar dit album hebben geluisterd alvorens het idee van The Common Linnets - The Common Linnets (2014) zich ontpopte.

avatar van musician
Waarbij aangetekend dat Waylon en Ilse de Lange qua prestaties zelfs niet in de buurt komen van Plant en Krauss.

Zie/hoor wat er zoals is uitgebracht door beiden de afgelopen tientallen jaren.

Dat zijn toch artiesten die iets meer moeten bieden, waar ook meer van mag worden verwacht. Anders ben je niet al sinds mensenheugenis internationale top.
Maar goed, niet uit te sluiten valt dat De Lange Raising sand ongetwijfeld een keer zal hebben opgezet.

Ik heb het alleen al bewonderingswaardig gevonden dat een Robert Plant in zijn nadagen dit avontuur is aangegaan.
Het zegt wat over de attitute van de man.
Niet blijven hangen wat al heel lang geleden plaatsvond.
Iets gaan doen wat nog niet eerder zijn pad kruiste.
Dat dit album dan nog uitermate geslaagd is, maakt het alleen nog maar mooier.
Prachtig vastgelegd dankzij T Bone Burnette.
Twee uitersten die een klik hebben en het er op wagen.
Stiekem hoop ik op een vervolg.

avatar van devel-hunt
Deze vandaag op vinyl gekocht, een gok. Ik ken Plant natuurlijk, maar had onterecht twijfels over de combinatie. Hele lekkere plaat met vooral veel sfeer, heel veel sfeer. Wat onderhuids zoals Plant dat kan, rustig en voortkabbelend, maar nergens saai.

Ik hoop stiekum nog steeds op een vervolg.
Erg fraaie plaat die ik regelmatig draai.
Dit soort manier van produceren staat mij ook erg aan.
Nergens te geforceerd en prettig broeierig.
T Bone....great job!

avatar van HansVon
Prachtig album!
Als ik zo'n slome zondagochtendmood heb dan is dit toch wel lekkere muziek. Twee verschillende stemmen die prima bij elkaar passen net zoals Emmylou Harris met Mark Knopfler in All the Roadrunning.
Emmylou alleen met Wreckling Ball is supertop voor bij zo'n weer als vanochtend.

avatar van HansVon
Ik kan helemaal niet (goed) dansen.... maar als ik Sister Rosetta Goes Before Us hoor.... dan begin ik spontaan te wiegelen en voel ik me professional ??
Heerlijk, want krijg er veel vrolijkheid van in mijn lijf !
0.5 puntje erbij.