A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991)

Label: Jive

1. Excursions (3:53)
  2. Buggin' Out (3:38)
  3. Rap Promoter (2:13)
  4. Butter (3:39)
  5. Verses from the Abstract (3:59)

met Vinia Mojica en Ron Carter

6. Show Business (3:53)

met Brand Nubian en Diamond D

7. Vibes and Stuff (4:18)
  8. The Infamous Date Rape (2:54)
  9. Check the Rhime (3:36)
  10. Everything Is Fair (2:59)
  11. Jazz (We've Got) (4:09)
  12. Skypager (2:13)
  13. What? (2:29)
  14. Scenario (4:10)

met Leaders of the New School

avatar van Rhythm & Poetry
The Roots, Atmosphere, Brother Ali, Madlib, MF DOOM, Madvillain, DANGERDOOM, CunninLynguists, P.O.S, J Dilla, Common Sense, Black Star, Mos Def, Count Bass D, InI, Jurassic 5, Kanye West, Kid Cudi, Shad, Sage Francis, Y Society, Blackalicious, Del the Funky Homosapien (Deltron 3030), Souls of Mischief, Gang Starr, Blu & Exile.

avatar van nega
Lootpack, The Pharcyde, Quasimoto, Reflection Eternal, Dela, Jazz Liberatorz, Damu the Fudgemunk, Kev Brown, Digable Planets !!!!!!!, Lone Catalysts, Odissee, Cannibal Ox, Black Sheep, Bahamadia, Funkdoobiest, Lord Finesse.

avatar van maxinator
Kempi

avatar van Shelter
zo R&P en Nega geven ook even wat vette namen door inderdaad hahaha.
Moet ik wel zeggen dat ik niet denk dat je Madlib, MF DOOM, Madvillain, Cannibal Ox echt geweldig gaat vinden...aangezien die meestal wat rommeliger klinken voor een "beginnend hiphop kenner" hehe.

Kempi hahaha

Ssscht...
bedankt iedereen voor de mailtjes en berichten vol tips! Ik weet weer wat gedaan de komende weken/maanden

avatar van Booyo
Een van mijn meest favoriete hiphop albums. De beats zijn onwijs muzikaal, heerlijk funky-jazzy met een strakke hoge kick. En qua flow zijn dit sowieso mijn favoriete rappers, puur genieten. Vooral tijdens de vele breaks in de beats komt dit goed naar voren. A Tribe Called Quest, wat een helden.

avatar van Ernie
Moet deze toch dringend eens orgineel aanschaffen! heb plots zin in ATCQ en kan nergens meer dat gebrande schijfje vinden

avatar van Ernie
toch weer een halfje deze dikke classic! Gisterenacht nog eens goed beluisterd met de koptelefoon en kan hier bijna geen foutje op ontdekken. 13 verschrikkelijke goede hip hop beats en idem verses en 1 iets minder nummer voor mij namelijk what. ook niet slecht maar vind het wel de minst geinspireerde track van het hele album. De rest is van het hoogste niveau dat hip hop ooit heeft gehaald en waarvan de meeste hedendaagse zogenaamde HipHoppers enkel van kunnen dromen.

avatar van Niek
And after the horns, you can check out the Phifer

avatar van He$$el_01
Buggin' Out is echt te chill.

avatar van Illmaticly Ill
De tweede A Tribe Called Quest-plaat is volgens velen hun ware meesterwerk, voor mij is dat (nog?) niet zo. Momenteel ligt Midnight Marauders me een stukje beter, simpelweg door de producties die iets lekkerder klinken. Maar The Low End Theory mag er ook zeker wezen. Deze klinkt iets rustiger en 'jazzyer', het is een echte relax-plaat. Er zijn weinig minpunten te vinden hier, alleen die sample in Everything Is Fair kan storen en de track What? is wat minder. Voor de rest is alles dik in orde. Vooral tracks als deze zijn echt heerlijk: Excursions, Buggin' Out, Verses From the Abstract, Check the Rime en Jazz (We've Got). De twee laatstgenoemde tracks zijn sowieso m'n favorieten op dit album. Alleen al de instrumentals van 13 van de 14 tracks zijn stuk voor stuk erg goed en bij een aantal werkelijk perfect. Gooi daar de meesterlijke flows en wijsheid van Phife Dawg en Q-Tip overheen en je hebt een classic!

Get in the zone of positivity, not negativity
Cuz we gotta strive for longevity

avatar van IllumSphere
Het tweede album - na Midnight Marauders - van ATCQ die mijn interesse heeft gewekt en die ik zo snel mogelijk volledig wil beluisteren. Jazz (We've Got), Scenario, Excursions en Buggin' Out ken ik al een tijdje en dat heeft me doen besluiten om deze plaat een kans te geven.

avatar van Timmie
De woorden vloeien hier echt moeiteloos over de simpele jazz beats

avatar van deagleking
De clips die horen bij dit album zijn ook echt geweldig. Veel staan in behoorlijk hoge kwaliteit op youtube!

avatar van Holla
Zo, heb de laatste tijd in de Jazz-rap richting gezeten. Helaas 'voelde' ik ATCQ nooit zo erg en snapte ik niet wat men zo speciaal aan de heren vind, maar momenteel begint het al te groeien!

avatar van bennerd
Ben ik de enige die Phife Dawg veel beter vindt dan Q-Tip? Dat nasale stemgeluid vind ik vrij irritant.

avatar van Ernie
Op the Infamous date rape vind ik phife zijn verse beter dan Q-tip. ook op show busines en butter is ie de iets sterkere maar dan heel nipt. Voor de rest is Q-tip wel de baas imo. Excursions alleen al Heb nooit zo last gehad van zijn stemgeluid, vindt het wel iets hebben...

avatar van Jar0on
Vind persoonlijk Phife Dawg ook beter maar vind Q-Tip verre van irritant, ook gewoon heerlijk die afwisseling tussen 2 totaal verschillende stemmen.

avatar van j.b.b.l
Ik vind Phife Dawg meestal beter flowen.

avatar van He$$el_01
Als Phife Dawg iets niet beter doet in mijn ogen is het wel flowen.

bennerd schreef:

volledig mee eens...heeft veel meer een head nodding flow.
Maar in combinatie klinkt het wel vet, Phife met een meer relaxte flow en qtip met het nasale geluid.

avatar van Rahba4
Bijna perfect album gewoon!! Alleen de albumhoes al.
Vooral voor 1991... De beats zijn zo creatief en origineel gemaakt, en de raps ook goed.

Alleen de minpuntjes vind ik "What?" en het feit dat de beat van "Verses Of The Abstract" net wat te eentonig is (vind ik) , en van "Check The Rhime" vind ik de raps ook net op het randje van cool en 'gay' (Niet in de zin van homosexueel!!!!!!)

Maar dat geeft allemaal niet, want dat zijn de enige minpunten die ik kon vinden.. en voor de rest gewoon perfect.

5* voor deze classic

Q-tip vind ik trouwens iets minder, sinds ik op "Beats, Rhymes and Life" heb gezien wat voor arrogante controlfreak dat is ..

avatar van Shelter
Ik vind "what" juist wel leuk voor de afwisseling, er zitten wat hilarische stukjes in en het idee is best origineel.

avatar van Jar0on
Shelter schreef:

Precies wat ik dacht! Alhoewel hij wel ff "wennen" was in t begin.

Snap alleen dat op het randje van cool en 'gay' niet echt op Check the Rhime

avatar van Ernie
Gay in de oude betekenis betekent gewoon vrolijk. Dan is Check the rhyme idd heel gay haha

avatar van party
Ik denk dat dit mijn favoriete cd is van A Tribe Called Quest. Uiteindelijk heb ik al hun cd's geluisterd. de beats zijn hier heel erg lekker. Q Tip en Phife rappen er ook gewoon lekker op los. Top cd dat ook mag plaats vinden in mijn top 10 favoriete albums.

5.0*

avatar van Metgezel
Opnieuw een bewijs voor mij dat ijzersterke raps niet genoeg zijn om een heel album boeiend te maken. Het geheel lijkt net wat te monotoon bij vlagen om daadwerkelijk één van de beste hip-hop albums te kunnen zijn. Toch een fijne plaat, met name de singles gecombineerd met hun geweldige videoclips.

avatar van Arrie
Metgezel schreef:
Opnieuw een bewijs voor mij dat ijzersterke raps niet genoeg zijn om een heel album boeiend te maken. Dilla doet zijn best en is uiteraard een zeer gerespecteerd producer, maar het geheel lijkt net wat te monotoon bij vlagen om daadwerkelijk één van de beste hip-hop albums te kunnen zijn. Toch een fijne plaat, met name de singles gecombineerd met hun geweldige videoclips.

Dilla? Wat heeft die ermee te maken?

avatar van Metgezel
Arrie schreef:

Dilla? Wat heeft die ermee te maken?

Niets, fout van mij. Ik ging er in de vluchtigheid vanuit dat hij ook de productie van dít album op zijn naam had staan. Excuses, Anselm en ATCQ dus.