Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)

Label: Atlantic

1. Black Dog (4:55)
  2. Rock and Roll (3:40)
  3. The Battle of Evermore (5:51)

met Sandy Denny

4. Stairway to Heaven (8:02)
  5. Misty Mountain Hop (4:38)
  6. Four Sticks (4:45)
  7. Going to California (3:32)
  8. When the Levee Breaks (7:08)
  9. Black Dog [Basic Track with Guitar Overdubs] * (4:34)
  10. Rock and Roll [Alternate Mix] * (3:39)
  11. The Battle of Evermore [Mandolin / Guitar Mix from Headley Grange] * (4:13)
  12. Stairway to Heaven [Sunset Sound Mix] * (8:03)
  13. Misty Mountain Hop [Alternate Mix] * (4:45)
  14. Four Sticks [Alternate Mix] * (4:33)
  15. Going to California [Mandolin / Guitar Mix] * (3:34)
  16. When the Levee Breaks [Alternate UK Mix in Progress] * (7:10)
avatar van Thuurke
Led Zeppelin was van voor mijn tijd, maar ik heb het gevoel dat ze in Nederland niet zo populair waren in de hitparades en dat het meer een albumgroep was voor de hardrockers en de happy few. Klopt dit? Ik heb de Box Sets 1 en 2 aangeschaft en vindt het goede muziek. Mijn favoriet van deze plaat is When the Levee Breaks, ofcourse.

Sheplays
Mijn geheugen moet mij wel heel erg in de steek laten als niet Whole Lotta Love met vlak daarna Immigrant Song en Stairway to Heaven in een of andere parade hebben gestaan.

In die tijd bestonden er slechts twee 'groepen', de soulkickers en de undergrounders, dus ze waren in ieder geval wel populair bij een groot gedeelte van het in muziek geïnteresseerde Nederland.

Overigens, hoe kan Zep nou van voor jouw tijd zijn? Zij stammen uit '68 en jij uit '66 volgens je profiel

*edit: Stairway to Heaven is nooit op single uitgebracht en zal dus geen hitparade kraker zijn geweest*

avatar van Thuurke
Ja meisje, toen ik twee was luisterde ik naar hele andere muziek; klein klein kleutertje enzo. Maar na deze plaat hebben er niet veel nummers meer in de top 40 gestaan van Led Zeppelin, terwijl de albums wel goed verkochten.

Sheplays
Daaruit blijkt wel weer dat al die topjes geen enkele invloed hebben, gelukkig .

Thuurke schreef:

Napoleon was ook voor mijn tijd. Gelukkig zijn er nog mensen die durven achterom te kijken.

Ik heb altijd muziek opgezocht van vér voor mijn tijd, want als je de rocking fifties ontdekt (ik werd zelf geboren in deze formidabele tijd en heb dat dus niet bewust meegemaakt) dan besef je, dat muziek niet iets is van nu, maar van alle tijden!

LED ZEPPELIN heeft voor mij de meest tijdloze rock gemaakt.

Niet speciaal voor hardrockers of de happy few, dàt slaat nergens op.

Led Zeppelin is muziek voor mensen die een beetje smaak hebben. In blues gedrenkte hardrock is wat ze maakten. Ze verkenden ook vaak andere muziekgenres die ze in hun muziek integreerden (folk op hun derde elpee, deze met Immigrant Song is dat) en Oosterse Invloeden in het nummer Kashmir (van Physical Graffiti) om maar een paar voorbeelden te noemen.

Led Zeppelin ontdekken is een openbaring.

Maar ik ben geen hokjesmens. Vandaag luister ik graag naar Led Zeppelin, morgen kan het net zo goed the Bee Gees zijn, of Abba, terwijl ik volgende week meer zin heb in Warren Zevon, Steely Dan of wie weet André Hazes.

Ik vind de meeste mensen redelijk in hokjes denken. Als je sommigen hun top tien bekijkt zie je niets dan EENZIJDIGHEID, of ze houden van heavy muziek en dan zie je niets dan gitaarmuziek, zonder dat er één singer-songwriter tussenzit, laat staan een jazzplaat of een lekkere soulplaat, hoho mààr!

Ik hou van veel muziekjes, zoals Raymond van het Groenewoud al zong, "en wie doet mij dat na", kwam er nog achteraan. Nou, ik alvast!

Neen, Led Zeppelin is een prima keuze als je muziek van voor je tijd wil ontdekken.
En ik kan je nog enkele tips geven ;
probeer ook eens The Pink Floyd, LIttle Feat, Llowel George, Steely Dan, Nick Drake, Jacques Brel, Miles Davis, Herbie Hancock, John Scofield, Paul Simon...

EVANSHEWSON schreef:

In dat kader, hoe staat het met uw top tien?

Hokjes denken of in hokjes gestopt worden is in mijn ogen ook totaal verkeerd maar mensen beoordelen op de albums in hun top tien is toch ook niet helemaal zuiver.

Je moet ook kijken naar de uitgedeelde stemmen of wat mensen op het forum melden in de diverse topics of tijdens de KO's.

EVANSHEWSON schreef:

The Battle of Evermore is anders ook aardig folkie!

Erg sterke cd!
Met Stairway to heaven, Mysty mountain hop, Four sticks The battle of evermore, Going to california en When the levee breaks als beste tracks.
5 sterren

Ik blijf dat Stairway to Heaven echt magistraal vinden. Wat een prachtig nummer. Ik ben alleen gek. Ik kon dit album bijna nergens vinden. Maar nu heb ik t eindelijk!

avatar van Thuurke
Even een ding rechtzetten, ik kijk redelijk ver achterom qua muziek en ben redelijk compleet met de betere rockalbums uit de jaren 60 en 70 en heb de 2 box sets van Led Zep. Ik ben pas vanaf eind jaren zeventig LP's gaan kopen en veel radio gaan luisteren, maar heb in de jaren 80 en 90 niet veel meegekregen wat betreft Led Zeppelin, m.u.v. Whole lotta love en Stairway to Heaven natuurlijk. Ik ben meer vanuit Clapton richting Yardbirds en vanuit de Black Crowes richting Jimmy Page en Led Zeppelin gerold.

Ik dacht: "Mijn honderdste stem moet een klassieker zijn."
Ik hou het voorlopig nog even op "leuke" muziek. Mijn ode aan Stairway To Heaven komt nog wel eens

avatar van Xel
Xel
Gisteravond was het nodig.

Mijn vriendin was wat aan het rommelen in de keuken. Ik had net mijn laatste mailtje voor m'n werk verzonden (heerlijk dat thuiswerken!), en ik had zin in een zeeeeer relaxte avond. Gewoon niks doen, beetje lezen, muziek luisteren en koppie thee drinken.
Je kent het vast wel....
De grote vraag voor mij was: welke soundtrack hoort hierbij?
Ik had zin om een klassieker op te zetten! Een briljant meesterwerk!
Ineens wist ik het: ik had zin in een trap naar de hemel!

Led Zeppelin IV in de speler gelegd en ik drukte op shuffle. En ja, ik had geluk, hij begon bij nummertje 4!
De stemming zat er goed in bij mij. Heerlijk nummer, goede muziek, perfect gewoon.
De rest bekoorde me ook zeer en ik realiseerde me dat ik dit album wellicht pas voor de vijftiende keer hoorde of zo. Ik draai 'm echt heel weinig! En dat voor zo'n goed album!
De nummers die me in het begin tegenvielen, zoals The Battle of Evermore, vielen op z'n plek. Ik overzag het geheel en ik snapte 'm. Ik voelde 'm....... Ik vond 'm prachtig. Halve * erbij!

Nu ga ik niet meteen weer naar dit album luisteren, ik wacht nu keurig een half jaartje of zo....... Als er weer een speciaal moment is wanneer ik een trappetje naar de hemel wil. Wanneer het weer eens nodig is.

Stairway to Heaven is nog steeds m'n favoriete nummer aller tijden dus is dit logischerwijze ook m'n favoriet op deze plaat.
Led Zeppelin IV begint ijzersterk met 2 kleppers van nummers: Black Dog en Rock and Roll. The Battle of Evermore vind ik het minste nummer van de plaat maar is zeker niet slecht; Misty Mountain Hop en Four Sticks zijn wel wat beter. Na de top 3 komen dan nog Going to California en When the Levee Breaks (in respectievelijke volgorde) als beste nummers van IV.

Kleine 4,5 *

Zigstar
Het beste album van Led Zeppelin, Misty Mountain Hop vind ik ietsje minder, net als Rock & Roll, maar verder: Black Dog! Battle of Evermore! Stairway! When the Levee Breaks! Genialiteit ten top.
Black Dog lijkt mij het toppunt van samenwerking tussen Page, Plant en Bonham (naar mijn mening dé beste drummer ooit - let eens op de geniale drums in Black Dog). 4.5 sterren, favo nummers: Black Dog en The Battle.

Zigstar schreef:

Zigstar, ik ben blij dat we deze keer elkaar muzikaal dan wel geheel vinden - al zal ik het halvelings schelden wel achterwege laten, ik heb mijn lesje wel wat geleerd denk ik wel - toch één puntje... ik heb een enorm zwak... nèt voor Misty Mountain Hop dat ik een zeer bezwerende, betoverende drive vind hebben, nou ja, verschillen in appreciatie moeten er blijven hé ! Dat nummer maakt me ontzettend vrolijk en wild tegelijk ! (en dat nog op mijn leeftijd!)

En ook omdat Misty Mountain Hop het B-kantje was van één van mijn eerste 45-toerenplaatjes ooit ; Black Dog!

O ja ; Jon Bonham is wel degelijk de beste rockdrummer ever,

al komt Keith Moon (al even dood) ook very close...

Deze plaat woont al jàààààren bovenaan mijn persoonlijke
top zoveel allertijden, tja... er zullen niet gauw Kaiser Chiefffen of Franz Ferdinanden bijkomen, zoveel is zeker!

Kan ik me helemaal in vinden wat je zegt over MMH.
Beste drummer is moeilijk: Bonham en Moon waren beide geniaal, maar wie was de beste? Moeilijk........denk dat ik toch voor Bonham ga, hoewel ik vast en zeker ook wel eens gezegd heb dat Moon de beste ooit is.

Music4ever schreef:
Kan ik me helemaal in vinden wat je zegt over MMH.

moeilijk meetbaar, dus ; gelijkwaardig ?

In het drinken waren ze absoluut beiden even sterk haha!

Joy
volstrekt zinloos om mensen op hun kunnen te vergelijken

Harald
Joy schreef:
volstrekt zinloos om mensen op hun kunnen te vergelijken

Klopt inderdaad. Erbij komt dat deze twee stilistisch gezien ook nog verschillend geweet zijn.Mischien heeft Keith een klein beetje meer gevoel voor breaks gehad. Voor the Who was Keith de beste drummer en John de beste drummer voor Led Zep.

EVANSHEWSON schreef:

LED ZEPPELIN heeft voor mij de meest tijdloze rock gemaakt.

Niet speciaal voor hardrockers of de happy few, dàt slaat nergens op.

Led Zeppelin ontdekken is een openbaring.

En ik kan je nog enkele tips geven ;

Voor iemand die zooo weinig in hokjes denkt vind ik wel dat je frappant weinig Industrial, Metal, Trance, Drum&Bass, Country, Blues, Ambient, Bluegrass, etc... in zijn top tien heeft staan. Iets meer bescheidenheid zou je sieren.

Ataronchronon schreef:

Je kunt niet van ALLE genres die er bestaan houden natuurlijk...
Heeft geen KLOTEN met bescheidenheid te maken overigens!

Overigens van Country en Bluegrass hou ik wel degelijk, zie besprekingen bekende platen in die genres...

je slaat een bijzonder arrogante toon aan in dat stukje wat ik quote, jij hebt zo je mond vol van alle muziek die je wel niet kent, terwijl je natuurlijk nog geen zier weet van miljoenen andere soorten muziek.

Dus vandaar: een beetje meer bescheidenheid zou je sieren.

Ataronchronon schreef:

Dus vandaar: een beetje meer bescheidenheid zou je sieren.

Jouw interpretatie, niet meer en niet minder. Ik wil absoluut geen arrogante toon aanslaan.

Ik stel enkel vast dat zoveel mensen zeer EENZIJDIG zijn in hun muziekbeleving, niet meer of niet minder. En ik beschrijf verder de kwaliteiten van Led Zeppelin, niets mis mee overigens.

Als dat bij jou arrogant overkomt, so be it, dat is jouw probleem dan als je daar mee zit, niet het mijne.

En zo wijken we nog meer af van wat hier besproken moet worden : de muziek van Led Zeppelin.

avatar van schizodeclown
Ik begrijp EVANSHEWSON wel,het is nou eenmaal vaak zo dat mensen een bepaalde voorkeur hebben voor een bepaalde soort muziek,en dat het alleen maar beter zou zijn als je ook wat meer openminded zou zijn voor andere soorten muziek omdat er meer bestaat dan alleen die bepaalde genre.

EVANSHEWSON schreef:

Maar als jij het vingertje moet heffen om me te vertellen dat je dat
arrogant vindt, dan moet je dat vooral maar doen. Who cares ?

natuurlijk zou ik het goed vinden als mensen meer open staan voor andere genres, wat me dwarszat was jouw toontje

"Maar als jij het vingertje moet heffen om me te vertellen dat je dat arrogant vindt, dan moet je dat vooral maar doen. Who cares ?"
niemand, het gaat toch om jou?

verder zal ik er geen minuut minder om slapen heur, wou het gewoon even gezegd hebben

avatar van Hans Brouwer
Zo en dan gaan we nu weer met z'n allen luisteren naar het allerbeste Led Zeppelin nummer "Misty Mountain Hop" . En laten we afspreken dat er vanavond niet meer wordt gevochten .

avatar van schizodeclown
Ahahah Hans Hans Hans toch,Acabab het beste Genesis album en MMH het beste LZ IV nummer?Jij denkt in ieder geval niet in hokjes hoor

avatar van Thuurke
Calling all Stations was trouwens het beste Genesis Album (lekker zonder Phil Collins) en When The Levee Breaks is mijn favoriete nummer op deze plaat.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Thuurke schreef:

helemaal mee eens!

nouja, het beste album sinds pakweg Duke dan...

oh, Led Zeppelin... jaa, When The Levee Breaks, The Battle Of Evermore... en dan stond er nog wel een aardig nummer op... iets met een trap...

avatar van schizodeclown
ja joh volgens mij niet zo'n belangrijk nummer dan