MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)

mijn stem
4,26 (1583)
1583 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Atlantic

  1. Black Dog (4:55)
  2. Rock and Roll (3:40)
  3. The Battle of Evermore (5:51)

    met Sandy Denny

  4. Stairway to Heaven (8:02)
  5. Misty Mountain Hop (4:38)
  6. Four Sticks (4:45)
  7. Going to California (3:32)
  8. When the Levee Breaks (7:08)
  9. Black Dog [Basic Track with Guitar Overdubs] * (4:34)
  10. Rock and Roll [Alternate Mix] * (3:39)
  11. The Battle of Evermore [Mandolin / Guitar Mix from Headley Grange] * (4:13)
  12. Stairway to Heaven [Sunset Sound Mix] * (8:03)
  13. Misty Mountain Hop [Alternate Mix] * (4:45)
  14. Four Sticks [Alternate Mix] * (4:33)
  15. Going to California [Mandolin / Guitar Mix] * (3:34)
  16. When the Levee Breaks [Alternate UK Mix in Progress] * (7:10)
toon 8 bonustracks
totale tijdsduur: 42:31 (1:23:02)
zoeken in:
avatar van Rinus
4,5
Superklassieker. Alleen al door "Stairway to heaven". Maar natuurlijk ook "Black Dog", "Rock and Roll" en "When the Levee Breaks".

avatar
DonDijk
M.Nieuweboer schreef:
Tja, wie U2 en Supertramp bewondert, zal Misty Mountain Hop ook wel mooi vinden .... ik niet dus. Dat dalende hoofdthema van vijf noten, hoe vaak wordt dat niet herhaald? Een keer of 3000? Dat noem ik dus doorzagen, wat U2 trouwens ook goed kan.
Ach, mijn afwijking aan mijn gehoor zorgt er voor, dat ik ook naar modern klassieke muziek kan luisteren. Daar zal het dan wel aan liggen.
Geen kwaad woord over Black Dog, Rock'n'roll en de prachtige harmoniën van Evermore. Maar het allerbeste van de 70's? Ik was tiener in de tweede helft en vond toen al van niet. Sindsdien zie ik geen reden om van oordeel te veranderen. 3,5, dat is mooi genoeg.
Nee hoor, Led Zep IV is voor enigszins gemakzuchtige luisteraars.


waarom dan dat je Status Quo wel zo waardeert en zelfs met dikke 5en beoordeelt?als ik dit stukje van jou zo aan het lezen ben,snap ik dat dan niet.

avatar van orbit
1,0
M.Nieuweboer schreef:
(quote)


Klopt. Ik dacht aan de Altvioolsonate van Sjostakovitsj (1974) en het Grand Duet van Ustvolskaja (1977). Allebei van na Led Zep IV dus en allebei muziekstukken, die sterk naar vereenvoudiging streven. Deze twee stukken slagen, waar Misty Mountain Hop faalt.

Niets slechts over de door Hans genoemde componisten. In hun geval ligt het wel aan mijn oren, dat ik ze niet kan waarderen. Want ik kan heel goed horen, hoe goed hun composities zijn. Nou, Beethoven is een klein beetje overschat - ik heb muziek van hem gespeeld.


Maartje, jij bent wel het schoolvoorbeeld van het meebuigende vriendinnetje hoor.. eerst had je het nog over Dead Can Dance ed als zijnde briljante muziek, en nu is je hele favorietenverzameling omgeslagen naar die ouwe rockmeuk waar Hans naar luistert.. Hou je nog wel een beetje zelfrespect over?

avatar van Klumpie
5,0
orbit schreef:
(quote)


Maartje, jij bent wel het schoolvoorbeeld van het meebuigende vriendinnetje hoor.. eerst had je het nog over Dead Can Dance ed als zijnde briljante muziek, en nu is je hele favorietenverzameling omgeslagen naar die ouwe rockmeuk waar Hans naar luistert.. Hou je nog wel een beetje zelfrespect over?


Heb je het niet over deze user.

avatar van orbit
1,0
Klumpie schreef:
(quote)


Heb je het niet over deze user.


Ach, da's waar ook!

Omdat ze het allebei over klassieke muziek hebben was ik even in de war

avatar van Hans Brouwer
5,0
orbit schreef:
(quote)
...........en nu is je hele favorietenverzameling omgeslagen naar die ouwe rockmeuk waar Hans naar luistert..
Hans voelt zich in ieder geval happy bij die ouwe rockmeuk . En tot die ouwe meuk behoort dus ook dit geweldige album "Led Zeppelin IV (1971)" .

avatar
tangmaster
Een top album en de beste de Led Zep ooit gemaakt heeft. Begint al zo sterk met Black Dog. Maar het hele album zit gewoon ijzersterk in elkaar.

avatar van Hans Brouwer
5,0
Ik ga dagelijks met de trein naar mijn werk. Voordat ik de trein instap pak altijd zo'n gratis dagkrant, een Spits of een Metro. Iedere vrijdag staat in de Metro een door mij hoog gewaardeerde rubriek: "Metro's Muzikale Mijlpaal. U raadt het al: deze week is het album "Led Zeppelin IV (1971)" van Led Zeppelin uitgeroepen tot 22e Metro's Muzikale Mijlpaal .

Ik ga op deze site niet het gehele artikel citeren, dat kunt U immers lezen in de Metro van vandaag of op de Metro-site, waar U de krant van 8 juni 2007 kunt downloaden.

Tot slot meld ik U vol trots dat dit album al jaren in mijn persoonlijke top 10 staat .

avatar van avdj
4,5
Het heeft even geduurd maar de Metro komt eindelijk met goede platen.

avatar
EVANSHEWSON
M.Nieuweboer schreef:
Tja, wie U2 en Supertramp bewondert, zal Misty Mountain Hop ook wel mooi vinden .... ik niet dus. Dat dalende hoofdthema van vijf noten, hoe vaak wordt dat niet herhaald? Een keer of 3000? Dat noem ik dus doorzagen, wat U2 trouwens ook goed kan.
Ach, mijn afwijking aan mijn gehoor zorgt er voor, dat ik ook naar modern klassieke muziek kan luisteren. Daar zal het dan wel aan liggen.
Geen kwaad woord over Black Dog, Rock'n'roll en de prachtige harmoniën van Evermore. Maar het allerbeste van de 70's? Ik was tiener in de tweede helft en vond toen al van niet. Sindsdien zie ik geen reden om van oordeel te veranderen. 3,5, dat is mooi genoeg.
Nee hoor, Led Zep IV is voor enigszins gemakzuchtige luisteraars.


Dat je smaakt verschilt van anderen, daar kan ik inkomen. Er zijn zelfs mensen die naar Rammstein kunnen luisteren...
Maar je opmerking over "enigszins gemakzuchtige luisteraars" raakt kant noch wal.
Gemakzuchtige luisteraars zijn geen muziekfreaks.
Geef die maar Knuffelrock!

avatar
EVANSHEWSON
tangmaster schreef:
Een top album en de beste de Led Zep ooit gemaakt heeft. Begint al zo sterk met Black Dog. Maar het hele album zit gewoon ijzersterk in elkaar.


Ik ben blij voor je commentaar, tangmaster, want na die opmerking over muziek voor enigszins gemakzuchtige luisteraars (????) van
M. Nieuweboer doet zoiets deugd. Ik werd van die andere even niet goed!

avatar van Tribal Gathering
4,5
Het mag dan wel gemakzuchtige oude rock zijn : Rock and Roll blijft een fenomenale plaat. Een echte "stereogeluid omhoog en uit je dak gaan" plaat.
(Ligt het aan mij of is deze smiley een beetje lullig bij het voorgaande commentaar ; Het wordt tijd voor een headbangende smiley)

De rest is zonder uitzondering van een erg goed niveau, dus 4,5 ster lijkt me prima op zijn plaats. Deze verdient echt de status van klassieker.

avatar van Hans Brouwer
5,0
EVANSHEWSON schreef:
(quote)
Ik ben blij voor je commentaar, tangmaster, want na die opmerking over muziek voor enigszins gemakzuchtige luisteraars (????) van
M. Nieuweboer doet zoiets deugd.
EVANSHEWSON, ik krijg sterk de indruk dat vriend M. Nieuweboer ons, heel serieuze MusicMeter gebruikers , probeert met prikkelende commentaren uit de tent te lokken . Ik denk daarom dat je woorden van deze gebruiker uit Suriname met een korreltje zout moet nemen . En mischien ben ik inderdaad ook wel een beetje gemakzuchtig. Ik vind in ieder geval dat een album je na één of twee luisterbeurten moet aanspreken. Een album dat eerst honderd luisterbeurten nodig heeft om op enige waardering mijnerzijds te kunnen rekenen heeft bij mij na de vijfde luisterbeurt de weg naar de afval kliko wel weten te vinden . Dan maar een gemakzuchtig luisteraar. Ik leef tenslotte maar één keer en daar wil ik met volle teugen van genieten........
Zo dan ga ik nu eerst "Led Zeppelin IV" maar weer eens draaien, een ontbijt voor mijn vrouw en dochters klaar maken en een lekker sigaretje roken . Het is tenslotte zondagochtend 9 juni 2007 08.17 uur, een tijdstip waarop ik nog niet teveel wil nadenken maar slechts enkel en alleen wil genieten van één van de beste rockalbums allertijden .

avatar
tangmaster
Mij maakt een mening niet veel uit, ieders z'n meug. Maar dit album is al jaren een plaat waar ik naar luister en vindt 'm nog steeds bere goed. Niet meer en niet minder.

avatar van Hans Brouwer
5,0
Hans Brouwer schreef:
(quote)
Het is tenslotte zondagochtend 9 juni 2007 08.17 uur, een tijdstip waarop ik nog niet teveel wil nadenken maar slechts enkel en alleen wil genieten van één van de beste rockalbums allertijden .
Ik bedoelde natuurlijk zondagochtend 10 juni 2007. Toen ik het bericht schreef, was ik kennelijk toch nog niet helemaal wakker . Maar...... ik heb vanochtend wederom erg genoten van LZ IV .

avatar
Harald
Rinus schreef:
Superklassieker. Alleen al door "Stairway to heaven". Maar natuurlijk ook "Black Dog", "Rock and Roll" en "When the Levee Breaks".


Ik ben tot nu toe niet veel platen/cd's tegen gekomen waar iedere track ergens tussen 4.6 * en 5.0 * waardeerd moet worden. Een van deze is Led Zeppelin IV

avatar van Gajarigon
3,5
Harald schreef:
(quote)


Ik ben tot nu toe niet veel platen/cd's tegen gekomen waar iedere track ergens tussen 4.6 * en 5.0 * waardeerd moet worden. Een van deze is Led Zeppelin IV


Van iemand met zo'n muziekbibliotheek wil dat wel heel wat zeggen.

avatar
3,0
Wat is dit een matig album eigenlijk na meerdere luisterbeurten. Valt echt in het niet bij de vorige Led Zeppelin albums.

Alleen Stairway To Heaven blinkt echt uit, alsmede Misty Mountain Hop. Going To California is gewoon goed, maar de rest is niet veel soeps. Black Dog begint echt irritant te worden na een paar keer.

avatar
EVANSHEWSON
razer schreef:
Wat is dit een matig album eigenlijk na meerdere luisterbeurten. Valt echt in het niet bij de vorige Led Zeppelin albums.

Alleen Stairway To Heaven blinkt echt uit, alsmede Misty Mountain Hop. Going To California is gewoon goed, maar de rest is niet veel soeps. Black Dog begint echt irritant te worden na een paar keer.


Black Dog is een geniaal nummer en deze klassieke Led Zeppelinplaat is bestemd voor getrainde oren...

avatar
tangmaster
razer schreef:
Wat is dit een matig album eigenlijk na meerdere luisterbeurten. Valt echt in het niet bij de vorige Led Zeppelin albums.

Alleen Stairway To Heaven blinkt echt uit, alsmede Misty Mountain Hop. Going To California is gewoon goed, maar de rest is niet veel soeps. Black Dog begint echt irritant te worden na een paar keer.


Black Dog is voor mij nog steeds een super nummer. Trouwens het hele album verveelt nooit.

avatar van rudiger
EVANSHEWSON schreef:


Black Dog is een geniaal nummer en deze klassieke Led Zeppelinplaat is bestemd voor getrainde oren...



mee eens

avatar
tangmaster
rudiger schreef:
(quote)



mee eens


En dat al Jaren. Toch blij dat er nog steeds liefhebbers zijn voor een album uit 1971. Het zal altijd wel een klassieker blijven.

avatar
3,5
DonDijk schreef:

waarom dan dat je Status Quo wel zo waardeert en zelfs met dikke 5en beoordeelt?als ik dit stukje van jou zo aan het lezen ben,snap ik dat dan niet.


Dikke 5en? Mag je me vertellen, welk album van Status Qou behalve Rockin' all over the World ik nog meer een 5 heb gegeven .... Voor mijn argumentatie verwijs ik naar die draad. Lees daarna ook nog even mijn mening over Quo Live en Blue for you.

De indruk van mr Brouwer is natuurlijk wel terecht. En hij zal ongetwijfeld toegeven, dat de discussie bepaald interessant is. Ik bedoel, 5 pagina's lezen "fantastisch" "geweldig" "kan niet beter" met alle variaties daarop gaat vervelen, niet waar? Een discussie, waar iedereen het eens is, is geen discussie.
Dus laat iedereen voldoende zout bij de hand houden. Niettemin vind ik Misty Mountain Hop, Going to California en die ander op kant twee afbreuk doen aan de algehele kwaliteit van het album. Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom.
Black Dog - intelligente riff, met ingenieuze variaties binnen het hoofdthema, Rock'n'Roll en Battle of Evermore zijn hoogstandjes. Ze zitten compositorisch zeer goed in elkaar.
De liedjes van Rockin' all over the world trouwens ook.

avatar van Hans Brouwer
5,0
M.Nieuweboer schreef:
(quote)
De indruk van mr Brouwer is natuurlijk wel terecht. En hij zal ongetwijfeld toegeven, dat de discussie bepaald interessant is. Ik bedoel, 5 pagina's lezen "fantastisch" "geweldig" "kan niet beter" met alle variaties daarop gaat vervelen, niet waar?
Waar het hart van vol is, loopt de mond van over.... .

avatar
clutch
wat mij betreft de beste van Led Zeppelin

black dog, rock and roll en natuurlijk het té mooie stairway to heaven

avatar
EVANSHEWSON
Begrijp Nieuweboer niet best.

Misty Mountain Hop is werkelijk één van de mooiste songs van Led Zeppelin, het heeft uiterst originele hooks, het is een bezwerend mooi lied.

En het stond op de achterkant van mijn aller-aller-aller-eerste singletje dat ik ooit kocht. Een 45-toerenplaatje bedoel ik dus.

En dat heette : Black Dog/Misty Mountain Hop.

En ik vond die achterkant altijd al net zo goed als de voorkant!

(dat vind ik van Kylie Minogue ook trouwens, maar dan niet van haar plaatjes...)

avatar
Sheplays
Jammer, die laatste toevoeging in de post van EVANSHEWSON.

Als persoon die zegt graag te willen kennismaken met de vrouwelijke MuMers doet hij er, althans in mijn ogen, werkelijk alles aan om deze ver uit zijn (of erger, MuMe's) buurt te houden.

Er zijn genoeg topics om de paljas uit te kunnen hangen, doe dat liever niet hier.

avatar
3,5
EVANSHEWSON schreef:
Begrijp Nieuweboer niet best.


Dat is geheel wederzijds. Nu een foto van Prince?!
Als strafwerk heb ik net nog maar eens naar Misty Mountain Hop geluisterd. Inderdaad, een straf. Het liedje is een goed middel tegen slapeloosheid, zo saai. Dat geldt vooral ook voor Page's solo: ongeïnspireerd, met zoveel herhalingen.

avatar van Hans Brouwer
5,0
M.Nieuweboer schreef:
(quote)
Als strafwerk heb ik net nog maar eens naar Misty Mountain Hop geluisterd. Inderdaad, een straf. Het liedje is een goed middel tegen slapeloosheid, zo saai.
Mijn mond valt open van verbazing . "Misty Mountain Hop" saai Heer Nieuweboer, ik wordt altijd een beetje triest wanneer ik lees dat je het allerbeste Led Zeppelin nummer zo'n slechte song vindt .

avatar van wolf
4,5
Het is een zeer sterk nummer, maar zeker niet het allerbeste Led Zeppelinliedje. Want dat is Black Dog; een harde riff, page zijn 'krijs'stem en een prachtige solo.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 17:30 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 17:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.