Bij het zien van de albumcover een paar weken geleden dacht ik meteen: ''Hoes naar mijn hart.'' Gevangen doch voldaan in klassiek maagdelijk wit. Een stijlvolle en hoffelijke hoes die de zuivere schoonheid van het leven vangt. ROSALÍA'S lange rebelse zwarte golvende haren zorgen voor een intrigerende tweestrijd. Direct genoeg aanleiding om dit album te willen horen, in de hoop en verwachting een rijke variatie aan klassieke elementen, stijlen en instrumenten te horen en een totaalplaatje die een rechtstreekse greep uit het leven zou kunnen nemen. Het genre 'wereldmuziek', de Spaanse cultuur als roots, 15 liedjes naar een in verhouding korte speelduur en de in het oog springende hoes dragen bij aan deze verwachtingen.
Ondanks alle signalen op groen had ik nog totaal geen duiding of ROSALÍA mij als zangeres goed zou liggen. In 2018 heb ik het releaseoverzicht van MuMe volledig binnenstebuiten gekeerd, dus ik moet ongetwijfeld flarden van El Mal Querer gehoord hebben en op dat moment besloten hebben dat ze mij niet positief genoeg opviel om verder in te verdiepen. De heldere piano-intro van Sexo, Violencia y Llantas zet een verwachtingscheppende toon, waarna ROSALÍA eigenlijk maar 6 seconden nodig heeft om mij volledig te overrompelen en overtuigen. Een kristalheldere, hemelse zang met een stembeheersing die heel natuurlijk en overtuigend klinkt. Net zoals
west kan ik me moeilijk voorstellen dat dit een stem is die iemand minder zou liggen of raken; deze heeft geen karakteristieke elementen die lelijk in het gehoor zouden kunnen liggen. Smaakkwestie blijft natuurlijk persoonlijk; ieders mening of gevoel telt evenveel.
Voor iemand met tinnitus is het onverwacht omhooggedraaide volume van Reliquia's refrein een eerste onaangenaam opvallend puntje. Bij mij brengt het een korte schrikreactie teweeg terwijl ik in opperste concentratie was gebracht door de fraaie albumopening, dus ik begrijp er de noodzaak ook niet direct van. Wellicht een onzorgvuldigheid in de productie; op de rest van het album hoor ik in ieder geval geen storende volumewisselingen.
davevr schreef:
"Guy Manuel from Daft Punk produced the new Rosalia song Reliquia from her album LUX
Misschien is het de schuld van Daft Punk?!!
Om naar eigen ervaring het gehele album geconcentreerd en met frisse energie te kunnen beluisteren heb ik de 15 liedjes opgedeeld in 3 vijftallen over 3 dagen. Ondanks het schrikmomentje in Reliquia zat ik na het eerste 5-tal op een onaantastbare 5 sterren. Mio Cristo Piange Diamanti is al vaker met lof genoemd, maar toch wil ik ook nog even benadrukken wat een wonderschoon nummer dit is.
Door mijn aanpak heb ik kracht van de overgang naar Berghain enigszins gemist, maar daarmee begint het tweede vijftal duidelijk weer met een hoogtepunt. De kern van Berhain en La Perla zijn prachtig, maar wat ik jammer vind is dat beide liedjes in hun laatste minuut sterk van toon veranderen en beide iets vervallen in iets wat minder mooi is dan de oorspronkelijke kern van de nummers. LUX biedt met 15 liedjes in 49 minuten al ruim voldoende variatie, dus deze afwisseling voelt voor mij iets als overdaad. Ik had liever nog wat sprankelende virtuoze violen gehoord in plaats van het
I'll fuck you 'til you love me-gedeelte.
Daarna 3 korte liedjes, Mundo Nuevo, De Madrugá en Dios Es un Stalker, waarmee ROSALÍA de indruk wekt de variatie/afwisselingen en tempo van het album hoog te willen houden. Bij mij heeft het helaas een tegenovergesteld effect, want dit zijn in mijn ogen de 3 minst krachtige liedjes van het album; ze voelen wat onaf en overhaast en vormen daardoor een wat rommelig en overmoedig middenstuk. Daarbij vind ik Dios Es un Stalker een vrij lelijke songtitel.
Ondanks dat Berghain en La Perla in essentie wel echt hoogtepunten zijn, heb ik toch wat moeite met het tweede vijftal en zakt mijn totaalscore naar 4 sterren en ben ik toch wat huiverig welke kant het derde vijftal gaat opvallen.
vinylbeleving schreef:
(quote)
Of het waanzinnige vijftal van La Yugular, Sauvignon Blanc, La Rumba del Perdón, Memória en dan de schitterende afsluiter Magnolias. Het hele album is schitterend maar in de staart krijgt het me echt op de knieën. Album van het jaar voor mij. Ik vind het echt ontroerend mooi allemaal.
Deze staande ovatie was wel in mijn achterhoofd blijven hangen en ik putte er vertrouwen uit dat vinylbeleving zijn gelijk ging halen.
Ik ga er verder weinig woorden aan vuilmaken, want het derde vijftal is inderdaad tot in elk detail genieten en doordat het tempo hier over het algemeen wat lager ligt is er extra ruimte voor ROSALÍA'S zang om tot zijn (of haar?) volste recht te komen en krijgt het zelfs wat crooner-elementen, in gewenste zin.
LUX is een artistiek pareltje geworden en mengt moderne muzikale elementen met klassieke elementen. Een authentieke, natuurlijke blauwdruk die de kern van het huidige bestaan vastlegt en het verleden niet vergeet. Bovenal ben ik onder de indruk van ROSALÍA'S vocale kwaliteiten en intensiteit die ze in het gevoel van haar zang legt. Met een iets scherpere selectie van 12 of 13 liedjes (Mundo Nuevo zou een mooie overgang naar La Yugular vormen) was het voor mij een 5-sterrenplaat geweest. De 3 extra tracks centraal in de tracklist van de vinyluitgave veranderen het karakter weer dusdanig dat dat mijn score zou kunnen beïnvloeden en doen mij afvragen wat in ROSALÍA'S ogen haar ultieme versie van LUX zou zijn. Mocht iemand het in de linernotes teruglezen hoor ik het graag
N.b.:
1.
Slowgaze schreef:
Precies de reactie die je verwacht van iemand die zichzelf naar een Pearl Jam-nummer heeft vernoemd, maar dat terzijde. Is Oasis niet een leuke band voor jou?
Ondanks de toon en context van je bericht is Oasis altijd de best mogelijke tip die je iemand kunt geven, dus als Oasis-fanboy kreeg je mijn like van harte
west schreef:
Even Flow, Oasis en Lux kunnen prima samen. Alle drie van topniveau. Binnenkort alle drie in huis.
west heeft bijna altijd wel gelijk.
2.
Joy4ever schreef:
Precies de reactie van iemand die graag 48:13 naar het geluid van een stofzuiger luistert.
Is dit een verwijzing naar het Kasabian-album met dezelfde titel?
@
SlowgazeWaarom veranderde je in het opvolgende bericht dat gedeelte in de quote naar 48:31?
3.
Ik vind Juul's vergelijking met songfestivalmuziek niet eens vergezocht. Qua bombastische aard en doeltreffendheid gaan ze hand in hand. Wel vind ik de productie van LUX een stuk natuurlijker en geloofwaardiger dan het gemiddelde songfestivalnummer.
4.
aERodynamIC schreef:
(quote)
Deze kan ik best wel volgen want ik heb dat ergens ook zo (net als bij de laatste FKA Twigs, waar ik gek genoeg ook wel wat raakvlakken ervaar met dit album).
FKA Twigs schoot me ook te binnen bij het beluisteren van LUX. Kijkend naar de ontwikkeling en huidige trends in muziek zou ik LUX zonder moeite de spirituele opvolger van Eusexua willen noemen.
5.
Leuk dat er weer eens een album uitkomt dat een echt groot deel van de MusicMeteraars in verbinding brengt. Veel neuzen dezelfde kant op en een bovengemiddeld aantal users die even zijn/haar zegje komt doen. In mijn beleving was de voorgaande keer bij Bowie's Blackstar in 2016.
6.
Mijn recensie/bericht is veel te lang dus alle begrip als je hem graag even overslaat of niet wil lezen.