The Mars Volta - The Bedlam in Goliath (2008)

Label: Gold Standard Laboratories

8. Agadez (6:45)
  9. Askepios (5:13)
  10. Ouroborous (6:38)
  11. Soothsayer (9:10)
  12. Conjugal Burns (6:36)
  13. Candy and a Currant Bun * (2:24)
totale tijdsduur: 1:16:13 (1:18:37)
Kijk, frances the mute heb ik lang ook niet gesnapt. Op een avond lag ik te rusten op mijn bed en opeens valt alles op zijn plaats, ik voelde dat gewoon..alles zat geweldig juist. Geweldig gevoel moet ik zeggen.

Dus ja, khonnor what can i say, wees wat minder arrogant. Muziekbeleving is subjectief.Niettemin begrijp ik je wel ergens. Amputechture voelt al minder als geheel, concept aan en vind ik daarom ook minder.

En oja voor ik het vergeet, deze nieuwe moet ik nog checken!

Marko
Doen, doen, doen!

Ik vind de opbouw van dit album zo speciaal. Bij de eerste luisterbeurt vraag je je tegen de laatste nummers van de plaat af hoe deze plaat in hemelsnaam nog een spectaculaire afsluiter kan hebben na al dat geweld, en dan is daar opeens het magische Soothsayer, echt een prachtlied, wat dan vervolgens via die kerkgeluiden overloopt naar de zwanenzang van dit album, Conjugal Burns. Een lied waarbij je aanvankelijk denkt: ''Moet dit het allemaal afsluiten?'' Maar langzaam verandert het lied in een ware wervelstorm van geluid. Een heftig/spectaculair slot, petje af daarvoor.

Beitel
Eigenlijk zou ik niet meer moeten reageren op khonnor, maar laat ik het hier voor een tweede en laatste keer nog even doen: de boodschap is duidelijk en daar had ik het in mijn bericht ook niet over.

Wat irritatie opwekt is de manier waarop je doorgaat. Het was vanaf het eerste bericht duidelijk maar door telkens met ongeveer dezelfde argumenten te komen op dezelfde, vrij agressieve toon wekt dat irritatie op. Terwijl ik niet eens een fan ben van de band, ik ken het nauwelijks. Dat jouw manier van kritiek leveren in het algemeen irritatie opwekt moet al genoeg zeggen.

Zeg je ding en laat het daarbij zoals ik net zei. Iedereen kan zo een eigen oordeel vellen met daarbij jouw woorden in het achterhoofd, zónder onnodige irritatie.

Over het album zelf: ik probeer in de plaat te komen, maar ik heb een beetje moeite met het geluid. Het kan aan mijn niet al te geweldige boxen liggen, maar ik mis wat textuur in de muziek, het is een te grote brei van muziek waar de variatie met wat moeite te ontdekken is. Hebben meer mensen dit of ligt dat echt aan mijn apparatuur?

avatar van Nightrider
Ik wil me niet onnodig mengen in deze discussie maar het lijkt mij toch logisch dat khonnor reageert als men zo heftig op zijn bericht reageert. Het is niet alsof hij z'n mening ongevraagd opdringt, men vraagt er telkens opnieuw naar. Ik vind de elitaire manier waarop hij vervolgens artiesten aanhaalt die beter zouden moeten zijn ook vervelend, maar reageer er dan ook gewoon niet op.

avatar van Shinobi
Zojuist via de Luisterpaal gehoord en ik moet zeggen dat het niet echt mijn ding is. Er zitten op zich wel aardige dingen tussen, maar het kon me nergens echt boeien.

Ik geef 'm 2, 0 sterren.

Zo'n plaat beoordeel je niet na 1 keer te horen..

@ Shinobi: schattig

(om dezelfde simpele reden als gerre reeds aangeduid heeft)

avatar van cbokhove
Bijna altijd vind ik platen die moeten "groeien" niet de moeite waard. Deloused vond ik (helaas) beter.

avatar van kaztor
khonnor schreef:
nope, totaal niet....

1) ik probeer enkel te duiden waarom ik TMV niks vind
2) en ik wijs er op dat ik het spijtig vind dat veel mensen TMV wel goed vinden en zoveel andere, en in mijn ogen, betere muziek zelfs niet kennen.

De profeet heeft gesproken!

Verder vind ik het een heel interessante band, maar nogal moeilijke muziek om direct te 'snappen'. Het heeft z'n tijd nodig, denk ik.

Ik vind het wel leuke muziek, maar daar is ook vrijwel alles gezegd. De stem(men) irrite(e)r(t)(en) me eerlijk gezegd een beetje.

voltazy
opvallend hoeveel mensen opeens TMV luisteren die helemaal geen raakvlakken qua smaak hebben met de belangrijkste genre's die TMV samensmeed.

vondeich
Niets mis mee met deze plaat weer, alleen op één of andere manier kan ik hier nooit voor de volle 100% van houden. Het kan me niet helemaal grijpen, maar desalnietemin een dikke voldoende.

Ik kan eigenlijk niks meer toe voegen aan de woorden van vondeich... ik denk voledig hetzelfde...

avatar van Montorsi
voltazy schreef:

boeiend.. alsof die mensen niet mogen stemmen.

zeg ik dat?

het viel me alleen op, meer niet.
als je je dan meteen aangevallen voelt ben je wel een tikje gefrustreerd niet?

avatar van auto pilot
voltazy schreef:

en welke genres zouden dat dan zijn?

voltazy
ik zal mijn opmerking verduidelijken:

het valt mij op (lijkt mij duidelijk dat daar geen waardeoordeel aanvast zit, of sommige mensen gebruiken aparte definities van woorden) dat veel mensen die the mars volta luisteren of er een stem op uit brengen weinig tot geen connecties hebben met de verscheidene muziekstromingen die terug te vinden zijn in de muziek van the mars volta en verscheidene muziekstromingen die hun invloeden en sporen nalaten in het kleurenpallet aan klanken dat de band tentoon spreid. Zo hoor ik als grootste invloed progrock met het vizier duidelijk richting de jaren 70 en verder nog psychedelica, fusion, punk, latin.

Een simpele blik op de top 10 lijsten of stemmen van veel mensen die onder andere op dit album hebben gestemd laten dan zien dat er weinig sporen terug te vinden zijn van de net door mij genoemde muziekstromingen. Dit wordt trouwens krachtig bijgestaan door commentaren als: 'niet helemaal mijn ding' (iets als dit of wat er op lijkt heb ik nou al vaker gelezen).

Nogmaals geef ik hier geen waardeoordeel aan, ik merk het alleen op en grappig genoeg heeft the mars volta veel invloed gehad op de ontwikkeling van mijn muzieksmaak een paar jaar geleden. Waar ik ook amper de door mij bovengenoemde genre's luisterde, maar nu staat m'n platenkast vol met bands en artiesten die rondom de genoemde muziekstijlen musiceren. Vooral veel jazz en muziek die binnen de progressieve stroming kan woorden geplaatst.

Overigens is het wel zo dat de muziek van TMV anders beluisterd moet worden dan simpelere pop/rock muziek om op juiste waarde te worden geschat. Eenmaal of enkele malen dit album beluisteren voldoet niet om een juist oordeel te kunnen geven. Of iemand dan stemt moet die persoon zelf weten natuurlijk, maar ik kan wel de tip geven om dit vaker te luisteren en over een half jaartje de cd nog eens uit de platenkast te trekken.

avatar van auto pilot
Ik weet niet of het er steeds meer worden, maar er zullen inderdaad mensen zijn die wel eens een albumpje van TMV luisteren terwijl ze normaal 'iets anders' luisteren. Zeker bij nieuwe releases wordt er (steeds meer?) aandacht aan TMV geschonken en dan kan het zijn dat zo'n iemand hem tegenkomt op bijvoorbeeld de Luisterpaal. Dan kan het ook wel eens voorkomen dat ze er (wederom) achterkomen dat het niks voor ze is en dat ze daarom terecht een lage stem uitbrengen.

Anderzijds zijn er ook fanboys die bij iedere scheet waar TMV opstaat maar meteen 5 sterren uitdelen op deze site en dan posten over hoe ze al dagen niks anders luisteren en hun stem zouden bijstellen naar 6 sterren als het zou kunnen. Daar krijg ik eerlijk gezegd veel meer jeuk van dan van iemand die zegt dat 'TMV niet zijn ding is' en dan weer vrolijk 50 Cent gaat luisteren. Die is tenminste eerlijk...

...want zo goed vind ik Bedlam in ieder geval ook weer niet. Er zitten een aantal goede stukken in en Goliath springt er voor mij echt uit (terwijl ik Rapid Fire Tollbooth op Bufalo maar een beetje gezapig vond). Wat me opvalt is dat het een heel 'groovy' album is (en dat bedoel ik positief), bijvoorbeeld het stukje na ongeveer 3 minuten in het openingsnummer. Retestrak.

Daarentegen zitten er ook wat mindere 'experimenten' tussen, ik irriteer me soms echt aan de effecten over de vocalen, en het grijpt me niet meer zo bij de keel als bijvoorbeeld Frances the Mute en (in mindere mate) Deloused. Die waren vanaf luisterbeurt één interessant en bij iedere luisterbeurt kreeg ik weer een kick. Dat mis ik nu eigenlijk volledig. Ik vind het wel weer een levendiger album geworden dan Amputechture. Die ben ik bij iedere luisterbeurt meer klinischer en saaier gaan vinden.

voltazy
ik deel trouwens ook compleet jou mening dat dit niet bepaald het beste TMV album is. De effecten op de vocalen zijn een minpunt, tevens mis ik rust punten zodat de hardere energieke stukken meer naar voren komen. Iets wat me trouwens ook opviel was dat cedric geen stukken meer Spaans zingt.

Waarbij ik tevens goliath een hoogtepunt vind, vooral hoe er naar het einde toegewerkt wordt is erg sterk. Daarnaast blijven nog genoeg pluspunten over, maar het niveau van de eerste 2 albums wordt jammer genoeg niet gehaald.

Anderzijds is het positief te noemen dat TMV niet probeerd een 2de DITC of FTM te maken, maar zich ontwikkeld. Ik zal vaker een album opzetten dat niet als een slap aftreksel klinkt van een of meerdere voorgangers. (Om diezelfde reden heb ik In Rainbows van Radiohead niet in huis, naar mijn mening een minder geslaagde herhalings oefening van The Bends in combinatie met OK Computer).

Geen gezeur, gewoon een goed album. Eindelijk weer terug naar hun beginperiode.

voltazy

daarvoor zijn we juist hier bijeen op een muziekforum

Da's ook wel weer zo ja. Maar t kan ook te erg he.

avatar van korenbloem
Ik vind deze heel "toegangkelijk" klinken voor TMV begrippen. Zeker niet slecht, maar wat ik zo hoor, prima gitaar werk en wat drums die de boel aardig structuren. AL met al een prima plaat, maar ik denk niet dat dit ver op de eind lijst zal belanden (maar zeker weten doe ik dat soort dingen nooit).

Maar wat een heerlijke zang heeft die man zeg,

Deze gaat de rotatie lijst in.

avatar van SOAD
Ik vind Metatron en Wax Simulacra er na 2 luisterbeurten er wel bovenuitsteken.
Ik vind hem tot nu toe niet geweldig maar aangezien elk album van ze een groeialbum is heb ik nog alle hoop, Want tjonge wat waren De-loused en frances de mute goed.

Baltasound
Wat ik van die filmpjes zo zie....wat een ongeorganiseerde janboel Psycho ten top!

avatar van Arrie
Wow wat een chaos...:o Het is wel even bijkomen als je net het album hebt gehoord. Tot nu toe kan ik er nog niet veel mee, maar in de reacties heb ik al gelezen dat het een groeiplaat is, dus ik zal hem nog wel vaker luisteren. Tot nu toe 3*

avatar van oruiz
heerlijk. deze kam tippen aan Frances the mute.

Marko
Voor mij was dit album juist een one-hit-wonder, de chaos klopte na één luisterbeurt, en dat gebeurt niet vaak. Misschien omdat ik nog niet met het genre bekend was. Frances The Mute heb ik nu ook sinds een week naar aanleiding van deze plaat (net als De-Loused en Amputechture trouwens), en dat is ook echt een schitterend werkje. Ik denk zelfs nog beter dan deze maar daar heb ik nog niet vaak genoeg voor geluisterd. Al met al: Ze hebben er een fan bij.

avatar van tomthumb
Van de eerste schrik bekomen dus kan er een half puntje bij. Favoriet tot nu toe: Ilyena.

avatar van kirchart.
Ik ben nog lang niet achter dit album. En dat hoeft voor mij ook niet, ik hoef het niet allemaal te begrijpen en te voelen. Het trip-achtige (trippy vind ik een understatement) gevoel blijft, boeit én bloeit van 0:00 tot 1:18:37.
Ik ben het niet eens met de suggestie dat dit alles 'te gemaakt' zou zijn door maar zoveel mogelijk ritmes en invloeden snel door elkaar te gebruiken. Al zou de band alle moeite gedaan hebben om maar psychedelisch en prog-rock over te komen, dan zijn ze hier mijns inziens met vlag en wimpel in geslaagd. Ben je van mening dat dit allemaal een wanhopige poging van de band om een bepaald imago te creëren? Prik er dan alsjeblieft doorheen en stoor je er verder niet aan. Laten we eerlijk zijn, het merendeel van artietsten creëert een imago (vul zelf maar namen in). Wat is een band/artiest zonder imago?
Ik echter denk dat TMV probeert om aan hun niet-gemáákte verkregen imago vast te houden. En dat doen ze fantastisch.

Het verhaal over het Ouija-bord is trouwens echt interessant.