The Mars Volta - The Bedlam in Goliath (2008)

Label: Gold Standard Laboratories

8. Agadez (6:45)
  9. Askepios (5:13)
  10. Ouroborous (6:38)
  11. Soothsayer (9:10)
  12. Conjugal Burns (6:36)
  13. Candy and a Currant Bun * (2:24)
totale tijdsduur: 1:16:13 (1:18:37)
avatar van Sybrand
Na drie halve en een goede luisterbeurten zit ik op een 4. Een aantal ontzettend sterke nummers, maar er zijn ook een paar die ik nog niet zo waardeer.

avatar van THEMARSVOLTA
Dit zou voor mij nog weleens het beste TMV album kunnen worden, dit klinkt echt super na zo'n 5 luisterbeurten, eerst 5 nummers keihard rocken vervolgens wat gas afnemen met Tourniquet Man om vervolgens weer 6 nummers door te gaan net zoals ze bij de eerste 5 nummers deden. Oftewel, hun hardste.

Erg positief punt = Cedric, zijn zangkunsten zijn op sommige momenten echt fantastisch en klinkt als een mike patton meets Matthew Bellamy.

Het stuk waarbij hij in Goliath het volgende zingt:

I'm starting to feel a miscarriage coming on
it's numbing a stump
clearing in my throat
and i just can't lose grip of it
she fumigated my mental hygiene
I'm all out of pulse
but I know you can resuscitate me

Kippenvel!

Of de 3:20 - 4:20 van Metatron...igg ik begin met een 4,5.

avatar van siepie
Ik begin bij 5*, misschien dat ik het na nog meer beluisteren opbouw naar 6*. Maar o, o, o, wat vind ik dit mooi!!

avatar van Koston
Weer een tegenvallende plaat van TMV.
Ze zijn het volledig verleerd. Deze klinkt net zoals de vorige te druk. Het is gewoon te veel geworden. Ik stoor me ook enorm aan dat hoge stemmetje van Cedric van tegenwoordig. Dit in combinatie met de veel te drukke en hoge gitaren bezorgt me na 1 minuut al koppijn.

Ik verlang terug naar TMV van Deloused of naar ATDI.
Nu is het een veel te pretencieuze geruk geworden.

Voorlopig 2,5*

avatar van Tha)Sven
Ik vind de zang juist één van de sterkste punten van TMV.
Ik kan wel wat vinden in de vergelijking met Matthew Bellamy en Mike Patton. Lekker gestoord, hoog en melodieus. De eerste helft is 4* misschien 4,5* waard. Ik ga door na de andere helft nu

avatar van Albert Filth
Ik was bang dat dit album teveel op amputechture ging lijken. Naar mijn mening is dat het minste album van hen. De orginaliteit van De-loused, de warmte van Frances, en dan nu de drukte en georganiseerde chaos van the Bedlam. Heel mooi. Het album heeft vanaf de eerste luisterbeurt indruk op mij gemaakt. Het bevat, zoals vanouds, in ieder nummer een aantal stukken die het luisteren meer dan de moeite waard maken. Af en toe vind ik de effecten op de zang niet altijd noodzakelijk, maar ja, zo is de mars volta.

Nu op 4,5.

Koston schreef:
pretencieuze

Als je graag lastige woorden wilt gebruiken, moet je ze wel goed spellen.

avatar van itchy
een beetje zoals Cedric dat doet zeker?

Als jij dat graag wilt.

avatar van Albert Filth
Wow, het album wordt velen malen beter naarmate je het vaker luistert. Nummers als Ilyena (met aan het eind een heerlijk stukje electronical) en Wax Simulacra (dat einde met die zang door elkaar!) en het laatste, maar wellicht beste nummer, Conjugal Burns (met zo'n lekker refrein) maken deze plaat echt lekker om naar te luisteren. Eigenlijk is dit misschien wel de meest toegankelijke plaat van TMV. Maar ik neem aan dat wanneer ik het album 100 keer luister ik weer nieuwe dingen ontdek en waarschijnlijk andere nummers dan ik net genoemd heb enorm ga waarderen. Fantastische groeiplaat.

avatar van CWTAB
De bsides bij dit album zijn ook de moeite, Back Against The Wall, Candy and a Currant Bun, Pulled To Bits zijn al te vinden, Birthday & Things Behind The Sun nog niet, iemand die al gevonden?

Ze zijn overigens bezig voor volgend album al:

In a recent article on The Mars Volta in Relix magazine, it was stated that Omar has already musically planned out the next two albums after The Bedlam In Goliath and is knee-deep in production for album five. The article states: "Rodriguez-Lopez is constantly recording solo albums, Volta songs, soundtracks and has filmed almost every moment of The Mars Volta for a movie that he will one day release. As the band tries to figure out how to play Bedlam live, Rodriguez-Lopez already has the next two albums laid out musically and is knee deep in production on the follow up to Bedlam. "its a mellow album" he says "the last one was our most aggressive. The next one we keep calling our acoustic album

yeah klinkt leuk

Luister het nu voor de tweede keer maar vind het een sterk album.
Dit kan wel eens potentiëel top-10 materiaal zijn!

valt mij ook maar matig mee, kdacht dat dit hét album van 2008 ging worde, maar ik zal iets anders gaan moete zoeken.

goliath is gerecycleerd uit omar rodriguez zen soloalbum ma vindk het sterkste uit het album
tourniquet man & het laatste nummer vindk ook zéér sterk
voor de rest: MATIG

avatar van Mr. B
Eerst gedownload, na een korte luisterbeurt op de laptop, naar de prullenbak verplaatst, wat een chaotische takkeherrie.

Nu moet ik zeggen The Mars Volta nog nooit echt beluisterd en een poging om de voorgaande albums te beluisteren ging op dezelfde wijze als hierboven beschreven.

Toch laat het me niet los, dus toch maar gekozen voor Restore This Item, mapje teruggeplaatst op de directory. Op een cd'tje gebrand en vanmorgen in de auto opgezet.

WAT EEN CHAOTISCHE TAKKEHERRIE!

Maar......dat eerste nummer was best wel goede herrie en het tweede nummer zakt langzaam (misschien niet helemaal juiste woordkeuze bij dit album) door mijn gehoorgang. Best aangenaam.

Derde nummer Ilyena, begint wat terughoudend even op adem komen van de vorige aanslag. Maar wat een nummer, beste nummer wat tot nu toe op de vroege ochtend voorbij kwam. Persoonlijke favoriet.

Daarna een kort intermezzo Wax Simulacra, voordat ik hier in kwam was het nummer ten einde.

Goliath is super, de drukte en chaos begint aan me te plakken en valt als een vertrouwde deken over mij heen, Het kwartje is gevallen.

Nogmaals een korte: Tourniquet Man, waarbij ik even ging twijfelen of ik niet een stuk nummer mis. Zal wel niet.

Daarna komt Cavalettas, raar nummer met zijn vele tempowisselingen en stijlen, maar nu wordt gecontroleerde en georganiseerde chaos, wat knap wat die gasten doen. De zang is wat aan de hoge kant, maar op een andere manier zingen zou niet passen, alles klopt. Bijna tegen het einde komt er dan ineens een stuk experimentele jazz voor de dag, fantastisch hoe doen ze het?

Dit was voor mij het laatse nummer, aangekomen op mijn werk, ik verlang nu al naar de terugreis.

Tussenstand:

WAT EEN LEKKERE CHAOTISCHE TAKKEHERRIE!

avatar van tomthumb
Zeker geen tegenvaller tot nu toe, maar ik blijf moeite houden met de drums en vooral het geluid. De drums zijn erg prominent in de mix geplaatst en ze klinken haast getriggered en daardoor weing dynamisch. Daarnaast heeft Thomas blijkbaar de ruimte gekregen om zijn niet geringe skills te etaleren. Dit betekent dus dat er een fiks aantal belachelijke lange fills langskomt.

Na het debuut konden hun albums me steeds minder boeien, maar de tracks van deze plaat die op Myspace staan hebben mijn aandacht getrokken, toch maar weer eens beluisteren. Wordt vervolgd..

tuktak
100 ideeën in 12 nummers is veel te veel. chaosklinke muziek is tof, maar dit is chaos en dat dan tig keer verschillend in elke track. de kunst van het weglaten is ook geen gemakkelijke waarschijnlijk.
dit album klinkt ook matig gemastered zo te horen. het concept van dit album is best goed, maar de uitwerking had wel strakker gemogen naar mijn idee, dan was het een vette plaat geweest.

Devlab
Ik heb m gisteren gekocht bij velvet, kreeg er ook een 7" van Wax Simulacra bij. ik moest na de eerste luisterbeurt echt even bijkomen van die enorme geluidsmuur. ik zal m vanmiddag eens goed beluisteren maar het is nu al duidelijk dat het een enorm gave plaat is geworden!!

avatar van pulpjannis
Er gaat vanalles door mijn hoofd, de ene keer hoor ik de-loused achtige elementen de andere keer vergelijk ik het bijna met coheed and cambria, wat ik echt een verschrikkelijke schijt band vind.
Ik denk dat het nog lang gaat duren voordat ik een cijfer kan gaan geven voor dit album.

avatar van CWTAB
Vandaag gekocht en geen 7" erbij, redelijk sober boekje + artwork, had meer gehoopt, nouja de cd is nog altijd enorm sterk...

Vandaag zijn ook de laatste bsides gelekt nl, things behind the sun, birthday & memories... klinken allemaal erg leuk, leuk om tmv eens te horen coveren van niet voor de hand liggende groepen...

avatar van THEMARSVOLTA
Omar zei in een interview(youtube: The mars volta mtv canada, in deze show deden ze ook een 11+ versie van Goliath en wax simulacra, ook te vinden op youtube) dat eind dit jaar de concertfilm gaat uitkomen!!!

avatar van THEMARSVOLTA
Weet iemand toevallig waar ik in de japanse import versie(met de bsides/bonusnummers) kan bestellen(website in nl)?

avatar van CWTAB
Wel op Play.com krijg je candy & current bin als bonus track...

Op www.nl.bol.com staat hij wel (japanse import) maar is voor 36 € pfff duur....

avatar van Mr. B
Kort vervolg van het laatste stuk van dit weergaloze album.

Dit album dat je moet horen, ervaren, verwerken en opnieuw beginnen.

Agadez is fantastisch, net als je denkt het kan niet beter komt Askepios en het magistrale Ouroborous voorbij.

Soothsayer is een goed nummer, maar duurt wat mij betreft te lang, het sleept zich een beetje voort naar het einde toe met die samenzang, die laatste paar minuten hadden best ingekort kunnen worden.

Maar dan eindigt het album met het briljante Conjugal Burns, dat alles op zijn plaats laat vallen.

Slotconclusie: WAT EEN BRILJANTE CHAOTISCHE TAKKEHERRIE!

Nog wel een tip draai deze plaat niet als je muurvast staat in de file, kan gevaarlijk zijn voor de medeweggebruikers.

Ik ben hem nu aan het beluisteren. Hij is in ieder geval toegankelijker dan amputechture.
Klinkt tot dusver erg lekker, beetje chaotisch, maar dat mag

Stem volgt later

avatar van voskat
Mr. B schreef:
Slotconclusie: WAT EEN BRILJANTE CHAOTISCHE TAKKEHERRIE!

Haha, ben blij dat het kwartje is gevallen... ga je de andere platen nu ook herluisteren?

avatar van Mr. B
De-Loused staat nu in de play-list, ben benieuwd.

avatar van SOAD
hoe komen ze toch altijd aan die rare teksten en songtitels.
Geen flauw benul waar het over gaat.

druuuugs, ze doen allemaal drugs! maar mijne kleine ni..da's nen broaven

avatar van Facedown
Brilliant