The Mars Volta - The Bedlam in Goliath (2008)

Label: Gold Standard Laboratories

8. Agadez (6:45)
  9. Askepios (5:13)
  10. Ouroborous (6:38)
  11. Soothsayer (9:10)
  12. Conjugal Burns (6:36)
  13. Candy and a Currant Bun * (2:24)
totale tijdsduur: 1:16:13 (1:18:37)
avatar van Ploppesteksel
Hehe, maar nu het je zegt . Weet iemand over wat ze gaan ?
Of gaan ze echt over drugs Gerre ?

Marko
* An aberinkula is a special kind of drum used in Nigeria.
* Metatron is the name of an angel in Judaism and some branches of Christianity. It is also considered to harbor the voice of God.
* The word Simulacrum is used to describe a representation of another thing, such as a statue or a painting; especially of a god. It also describes an image without the substance or qualities of the original. Simulacra is simply the plural form of the word.
* Goliath is a Philistine warrior mentioned in the Hebrew Bible. He is famous for his battle in the 11th century BC that he lost against David, the young Israelite boy who had already been chosen by God and anointed by Samuel to become the King of Israel.
* Agadez is the largest city in northern Niger.
* The Ouroboros is an ancient symbol depicting a serpent or dragon swallowing its own tail and forming a circle.
* A soothsayer is a person who claims to speak sooth: specifically one who predicts the future based upon personal, political, spiritual, or religious beliefs rather than scientific facts.
* Ilyena is a reference to Ilyena Vasilievna Mironov, which is the birth name of actress Dame Helen Mirren. Cedric confirmed this in an interview with Denver based magazine, The Marquee: "I've named a song 'Ilyena' after the real name of the actress Helen Mirren because she is my favorite actress and the song is a little lighthearted and different from the subject matter."

Wikipedia

En laat ik deze maar voorzichtig een 4 geven. Ik ben werkelijk waar lyrisch over mijn eerste kennismaking met The Mars Volta, dus dat gaat vrijwel zeker een 4,5 worden en wellicht een mooie 5.
Energiek, dynamisch, excentriek, heel erg prachtig en mijn meest recente kippenvel-ervaring sinds The Cure.

avatar van tomthumb
Te veel matige songs op dit album met Tourniquet man als voorlopig dieptepunt. Wellicht hadden ze dit nummer aan Creed of een andere verschrikkelijke nu-metal band cadeau kunnen doen. Ook andere metal clichés worden niet geschuwd. De verses in Metatron hadden zo uit een Megadeth liedje kunnen komen. En het instrumentale outro van Aberinkula met z'n Arabische toonladder zou van Dream theater kunnen zijn. Verder zijn Omars solo's te vaak dissonant gepiel. Neem daarbij de door mij eerder genoemde grief ten aanzien van de getriggerde drums en je hebt een hele foute metal plaat.

Zelfs diehard-fans als mezelf hebben onder ogen moeten zien dat amputechture een klein dipje was, een dalletje waaruit beide voorgenoemde heren samen met hun kornuiten van TMV nu gelukkig (met hulp van de nodige psychedelische genotsmiddelen?) zijn opgeklommen tot een nieuw hoogtepunt in hun carrière! Zelfs de moeilijker verteerbare voltabrouwsels op deze plaat nestelen zich na amper twee luisterbeurten definitief onder je hersenpan! Dit is het album van the mars volta waar we allemaal op aan het wachten waren. Het woeste "Aberinkula", het bijna poppy "Ilyena", de fenomenale psychedelische brij van "Wax Simulacra"... en dan zwijg ik nog over Goliath, Agadez, Askepios en Conjugal Burns! Halleluja, onze favoriete herrieschoppers uit El Paso, Texas zijn terug, en hoe!!!

Xander
Je haalt de woorden uit m'n mond! Amputechture was, net als dat live album, een klein dal na hun eerste twee (ronduit briljante) platen. Gelukkig zijn ze HELEMAAL terug en op 9 maart in de AB!

avatar van Mr T
Deze plaat staat nu al een paar dagen in m'n lijst. Was eerst wel even goed luisteren, want er gebeurd een heleboel. Maar dan bevalt ie uiteindelijk toch zeer goed. Het enige wat mij nog tegenstaat zijn de eerste paar seconden van Aberinkula en dus ook de eerste paar seconden van het album. Dat extra verhoogde stemgeluid vind ik echt verschrikkelijk.

Bedankt voor je toelichting Marko !
Vanmorgen voor het eerst serieus beluisterd nadat ik deze cd een paar weken op mijn MP3 speler had. Geweldig ! Geen vulling moise meer tussendoor maar meer gebruik van refreinen wat de toegankelijkheid ten goede komt.
Kan wel eens de beste tot nu toe zijn.

khonnor
sommige mensen beweren dat the mars volta spannende en intrigerende muziek maakt.

laat me daar eens heel goed mee lachen. hahaha dus....

spannend en intrigerend? de martiaanse voltezen schijten gewoonweg bagger, ja... onbeluisterbare bagger vol progrock clichés van de hoogste orde.

het is niet omdat je in één nummer vijfetachtig keer van tempo wisselt en je nummers mysterieuze titeltjes geeft dat je muzikaal gezien boeiende dingen wereldkundig maakt.

nu, voor iemand mij beschuldigt dat dit voor mij dan waarschijnlijk gewoon te moeilijk is? ik heb platen van john zorn, fear falls burning, albert ayler, xiu xiu,... in mijn platenkast staan. en mijn absolute muzikale held draagt de naam sun ra.

zoek die namen maar eens op, zielzoek (of pindakaas (walg), what ever you dutch prefer) ze desnoods, geef ze een goeie luisterbeurt, en kom me dan nog eens vertellen dat the mars volta boeiende muziek maakt.

frances the mute is anders gewoon af..
benieuwd naar deze.

Jeremie
@ khonnor: Awel, ik vertel je dat ik vind dat The Mars Volta boeiende muziek maakt. En ik luister ook naar Albert Ayler (meesterlijk, als mijn grote held John Coltrane vertelde jaloers op Ayler zijn spel te zijn, dat zegt toch wel wat), Sun Ra, Xiu Xiu... John Zorn kan volgens mij beter wat minder albums uitbrengen en een beetje langer werken aan één album...
Deze plaat eens beluisteren op de luisterpaal, en over een paar maanden naar hun optreden in Brussel!

P.S: op hoeveel forums heb je eigenlijk deze reactie geplaatst?

ambetante kerel precies die khonnor
zo uit de hoogte doen vind ik hilarisch..

oei en dat is diezelfde kerel die die mooie review schrijft bij de nieuwe van hot chip..shit

Een review quoten is niks aan hoor.

avatar van oruiz
@ khonnor: Ik heb al die namen die jij (u?) noemt ook in mijn kast zijn. En nu mijn bijdrage aan jouw (uw?) eigen kleine wereldje: The Mars Volta maakt boeiende muziek.

Mooi zo...

Bij John Zorn en Alber Ayler, Fear Falls Burning en Xiu Xiu, Scot Walker en Sun Ra... voel ik oprechtheid, pijn, spanning, emotie, verrassing, uitbundigheid...

Bij The Mars Volta voel ik niks. Why? Het is allemaal zo overdadig dat ze elk moment van verrassing wegnemen. Tijdens die paar momenten dat ze gas terugnemen en de luisteraar toelaten om in hun muziek binnen te dringen, merk je dat ze eigenlijk niks te vertellen hebben, dat hun songs slechts halfbakken probeersels zijn...

Grappig toch hoe fans van bepaalde groepen geen noot kritiek kunnen verdragen.

Kom ik hautain over? so be it...

Wat ik vind is eigenlijk van geen belang, maar ik zeg het lekker toch. The Mars Volta maakt volstrekt oninteressante muziek. Waarom? Omdat ze ondanks de driftige tempowisselingen, hun uitstekende instrumentbeheersing, de mysterieuze titels, het zich in alle bochten wringen om toch maar zoveel mogelijk invloeden in 1 nummer te stoppen, de uitgesponnen lengte van hun songs en de manische zang, muzikaal niets maar dan ook niets te melden hebben. Muzikaal hebben ze niets toe te voegen. Ondanks de zogenaamde "moeilijkdoenerij" in hun muziek, is hun "muziek" zo voorspelbaar als de pest.

De review op TinyMixTapes vat mijn gevoel bij deze plaat perfect samen: "In all, The Bedlam in Goliath is an exhausting and overwhelming effort that fails to leave any tangible impression — it quickly pounds the listener into submission, and for the rest of the album, you simply pass in and out of consciousness before finally coming to once the final polished note has died, recalling only that the experience hasn’t been a pleasant one."

Alles is subjectief, dus ook het bovenstaande. Maar kritiek moet kunnen. En kritiek mag hard zijn. Learn to live with it.

avatar van Mr T
Er is verschil tussen kritiek leveren op de artiest en kritiek leveren op de mensen wiens smaak het wel is. Een nog groter verschil is het als je die mensen zelfs uit lacht.
Vrij logisch gevolg dat men dat niet zomaar pikt toch?

zere teentjes?

ik lach niemand uit omdat ie van TMV houdt.

ik zeg alleen fijntjes dat het belachelijk is dat velen vinden dat wat TMV doet boeiend is, omdat het zogezegd moeilijk klinkt...

dat, beste, is ridicuul en geeft vooral blijk van weinig muziekhistorische kennis.

doorheen de pop-rock-jazz geschiedenis zijn er duizenden artiesten geweest die veel boeiender en relevanter zaken hebben gemaakt dan TMV, maar wel schandalig over t hoofd worden gezien omwille van gebrekkige promotie, eigenzinnigheid, of wat dan nog;

Ik sta 100% achter mijn uitspraken. meer zelfs, al diegenen die via TMV in aanraking komen met wat moeilijker muziek, hoezee. ze zullen wel snel merken dat er veel artiesten zijn die dingen doen die tien keer boeiender zijn dan TMV en nog geen frctie van de coverage krijgen.

Bekendheid is geen synoniem voor kwaliteit

Toevallig heb ik thuis platen van Xiu Xiu, Scott Walker en Sun Ra, en van John Zorn heb ik al enkele dingen gehoord, maar van die artiesten kan je net dezelfde argumenten aanhalen, het is allemaal een kwestie van smaak, dus doe nu niet alsof jouw smaak zo verheven is boven de rest van ons, en als je toch duizenden artiesten kent gelieve dan wat namen te plaatsen zodat wij amuzikale verschoppelingen eens kunnen mee proeven van jouw elitaire smaak.

Jezus zeg...

avatar van Ploppesteksel
Ik vind dit ook geen fantastische CD. In't begin klonk hij best goed, maar nu wordt het saai; hij duurt ook zo lang ...

Maar waarom in godsnaam is het belachelijk dat mensen The Mars Volta boeiend vinden ? Waarom niet ? Als ze ook zo'n belachelijke 'mijn-muzieksmaak-is-de-beste-en-ikzelf-ook' bij jouw favoriete bands gaan posten weet ik niet of jij er mee overweg kan. Dan nog, hou het gewoon wat vriendelijk; met een uitspraak als

" Kom ik hautain over? so be it... "

kom je heel hautain & arrogant over. Just be gentle to the TMV-fans, dude.

Marko
Ik vind 'm wél lekker Ik verhoog 'm naar 4,5.

't Is niet omdat Khonnor het niet boeiend vindt dat dat ook zo IS. En 't is niet omdat hij er niets bij voelt dat ik niets kan voelen bij het meesterwerk 'frances the mute'. Algemeen wordt hun derde als iets minder beschouwd en kan me daar wel in vinden. Benieuwd wat deze weer gaat brengen. Ik zal er btw bij zijn in de AB!

Iets is trouwens niet boeiend omdat het moeilijk klinkt, maar omdat het gevoelsmatig iets met je doet. Muziek draait om gevoel en niet zo veel om kennis. Al heb ik natuurlijk een betere smaak dan jaren terug, dat wel..

gerre schreef:

volledig met je eens. en dat is eigenlijk net mijn punt.

daarom zal ik mezelf eens quoten:
mezelf schreef:

de muziek van TMV zit me te vol. het is allemaal te veel van "look mama, see what I can do? see how many rhythms I can play? see how loud I can scream?" het lijkt wel alsof ze per se willen laten zien dat ze zonder handen met een bakfiets kunnen fietsen op een balkje van een centimeter dik. mooi gedaan, denk ik dan, maar ooit zal je wel eens op je bakkes vallen... om over het gemis aan sierlijkheid nog maar te zwijgen. en over het feit dat zulke debiele acrobatentoeren me zowiezo maar matig kunnen boeien.

Bon, en nu ga ik nog eens naar Nathaniel Mayer's Why Don't You Give It To Me? luisteren. Een ouwe soul-vetzak begeleid door de creme de la creme van de detroitse garagescene... Doet deugd na al dat gezeik over TMV.

nu moet mijnheer KHONNOR eens goed luisteren. ik geef toe dat ik als fan van het eerste uur weinig kritiek kan verdragen, maar uw kritiek is gewoon totaal irrelevant. U hebt TMV nooit interessant gevonden, dus wie bent u dan om te zeggen dat hun laatste album op niets trekt? Iedereen weet dat TMV een love-it-or-hate-it band is. Net zoals je voorbij de noise van sonic youth moet kunnen kijken en de naakte song achter het lawaai moet kunnen ontdekken, moet je ook bij the mars volta, om ze ten volle te vatten, de chaos naast je neer proberen te leggen en de essentie van het nummer proberen te achterhalen. Achter die nummers zitten dan meestal zeer catchy riffjes, melodietjes, ritmetjes. Je moet The Mars Volta met een korrel zout kunnen nemen, zou je kunnen zeggen. En als u, mijnheer Khonnor, dat niet kunt, dan is dat niet de schuld van de heren Rodriguez-Lopez en Bixler-Zavala. Als u een groep niet SNAPT, hou u dan ook alstublieft niet bezig met hun albums te reviewen. Sorry, dan valt u gewoon uit de boot.

avatar van LittleBox
khonnor schreef:
Bekendheid is geen synoniem voor kwaliteit

Zo, daar ben ik het ONTZETTEND mee eens! En dan heb ik het niet eens over TMV (die mij overigens ook weinig doet, maar dat terzijde). Deze plaat is daar een goed voorbeeld van.

khonnor
@ LittleBox: Daarbij haal je één van mijn favorieten aller tijden aan.

@joene: Beste vriend, sta me toe om hier in heel krachtige bewoordingen op te reageren mits een aantal onvervalste statements!

1. Ik ken TMV maar al te goed. Ik heb het met elke plaat van hen opnieuw geprobeerd. Ettelijke luisterbeurten heb ik ze gegund. Het is me niet gelukt.
2. Ik SNAP maar al te goed wat ze willen doen. Ze willen muziek maken tjokvol ritmeveranderingen, gitaarriedeltjes en complexe zangpartijen. Ze willen structuur creeren uit ogenschijnlijke chaos. Op zich niks mis mee, ware het niet dat ze elk nummer tjokvol nieuwe ideeen willen steken. En laat ik daar nu net afhaken, want (1) ik vind misschien 10% van hun ideeen interessant (zelfkritiek zou al veel helpen bij TMV) en (2) ze willen te veel niet altijd even goeie ideeen in één en hetzelfde nummer steken.

Laat me nog even een vergelijking maken. Ik vergelijk de complexiteit van TMV graag met de schilderijen van Jackson Pollock. Jackson Pollock is een absoluut voorbeeld van het abstracte expressionisme (waar ik TMV, op gebied van muziek, ook durf bijrekenen). Zijn schilderijen zijn op het eerste zicht niets meer dan een verzameling vlekken, strepen, en kleuren. Niet moeilijk als je weet dat hij zijn canvas op de grond legde en er verf op liet druppen, of met verfpotten naar smeet,... Bekijk een van zn schilderijen in detail en je ziet niets meer dan een hoop vegen en strepen en kleuren. Bekijk het vanop afstand en je ziet het grotere geheel, je ziet wat hij wou uitbeelden, en waar hij naar toe wou.

TMV lijkt me hetzelfde te doen. Gooi een hele hoop ideeen op schijnbaar lukrake wijze op een hoopje, maar behoud wel een structuur die je muzikale schilderij samen houdt. En daar wringt net het schoentje. Waar ik bij Pollock in zijn schilderijen een geheel zie dat geconstueerd is uit hoogst impulsieve expressies van emotie, vind ik in de songs van TMV geen geheel, enkel afzonderlijke deeltjes. De lijm die de deeltjes moet samenhouden ontbreekt. En dan krijg je, bijvoorbeeld in tegenstelling tot King Crimson's In the Court of the Crimson King, een ondoordringbare brij van kleurtjes, vegen en strepen. Waarop ik in elk geval afhaak.

avatar van Ploppesteksel
Allemaal best dat JIJ dat VINDT .
Het probleem is dat jij je mening opdringt (zo komt het over) aan de mensen die dit album goed vinden .
Het lijkt wel of je je best doet om een agressieve reactie los te wekken bij fanz ...

nope, totaal niet....

1) ik probeer enkel te duiden waarom ik TMV niks vind
2) en ik wijs er op dat ik het spijtig vind dat veel mensen TMV wel goed vinden en zoveel andere, en in mijn ogen, betere muziek zelfs niet kennen.

handsome_devil
@ Ploppesteksel: degenen die zich aangevallen voelen door de posts van khonnor hebben veel te lange tenen.

Beitel
khonnor, je bent vervelend. De boodschap is duidelijk, al vanaf het eerste bericht. Laat mensen gewoon de muziek luisteren die ze willen. Geef aan wat je hier niet goed aan vindt, geef wat suggesties (zitten wel wat interessante bij, moet ik toegeven) en laat het daarbij. Nu reageer je telkens maar weer met dezelfde argumenten, wat mij (en anderen) zo weet te irriteren dat de boodschap al helemaal niet meer aanvaard zal worden, als het al geen elitair geneuzel was wordt het dat zo wel. Ik heb vooralsnog niet zo heel veel met The Mars Volta, maar zulk gedrag irriteert iedereen. Zullen we de 'discussie' gewoon beëindigen en vrolijk doorgaan? Mooi zo.

Ik zit nu het album te luisteren en het is moeilijk om er een goed oordeel over te geven. Het kent ongelofelijk veel energie. Dat maakt het moeilijk om kop en staart te ontdekken of nummers goed te doorgronden, maar de ervaring wordt er niet minder intensief van. Intrigerend.

handsome_devil schreef:
@ploppesteksel: degenen die zich aangevallen voelen door de posts van khonnor hebben veel te lange tenen.

Dat kan ook weer Maar 'khonnor' heeft ook wel dikke lange voeten om op die lange tenen te trappen ..

khonnor
Speciaal voor Beitel, een kleine quote van pitchforkmedia:

"The Mars Volta discography carries an astronomical risk/reward potential, and so it is no surprise that the band's latest record, The Bedlam in Goliath, is yet another all-or-nothing entity. Pitchfork has tended to be in the "nothing" camp: ... But every now and again, even we'd catch a glimpse of their undeniable upside. Few bands in popular modern rock share their technical prowess, super-adventurous listening habits, or K2 conquering ambition. If they could somehow manage to channel all of it into something other than a tribute to their own excess, even we believe it would probably be totally fucking awesome."

De laatste zin vat het eigenlijk allemaal goed samen. Exactly my idea over TMV dus.

Nogmaals: "If they could somehow manage to channel all of it into something other than a tribute to their own excess, even we believe it would PROBABLY BE TOTALLY FUCKING AWESOME"

Nog een mooie quote uit deze review: "The general "pro" argument for Mars Volta is that they're a true anachronism of the iPod age, but The Bedlam in Goliath goes great lengths towards actually rewarding short attention spans. Between Bixler's preposterous lyrics (no need to quote them, you've already gotten the idea by now), the fractious time signature switcheroos of "Metatron", and Ikey Owens' keyboard globules on "Agadez", you'll find plenty of moments worthy of high-fiving, but they lack any sort of meaningful big picture context or contrast."

Brilliant!! TMV pretendeert complexe muziek te maken maar doet eigenlijk niets meer dan het aan elkaar plakken van "high five" moments. Hehe

Trouwens, beste Beitel, liever iemand die op een gegronde wijze kritiek levert dan iemand die deze kritiek afdoet als vervelend...