The Mars Volta - The Bedlam in Goliath (2008)

Label: Gold Standard Laboratories

8. Agadez (6:45)
  9. Askepios (5:13)
  10. Ouroborous (6:38)
  11. Soothsayer (9:10)
  12. Conjugal Burns (6:36)
  13. Candy and a Currant Bun * (2:24)
totale tijdsduur: 1:16:13 (1:18:37)
Hoewel ik het erg jammer vind, is Frances The Mute tot nu toe nog het enige album wat me meteen greep en echt heeft kunnen boeien. Ik heb deze nieuwe nog maar twee keer volledig kunnen luisteren, echter wat me vooral stoort is de polarisatie van ideeën (of in ieder geval hun sonologisch gevolg). Frances had voor mij het experimentele karakter wat voor mij persoonlijk noodzakelijk was. Ideeën die dan mislukken of een beetje te lang voortdraven en uiteindelijk de weg kwijt raken, moet je dan maar op de koop toenemen.

Ik heb dit thread gelezen en ik me kan vinden in de standpunten van beide partijen in het eerdere vuurgevecht hier. Ik ben het er mee eens dat de ideeën die The Mars Volta oppert niet altijd even coherent zijn, maar kommop, was Sun Ra (waarover dan wel eeuwige lof uit wordt gesproken) dat wel? Ik kan me herinneren dat hij tijdens een concert de stijksectie de blaasinstrumenten van de blaassectie gaf en omgekeerd. Moet dat dan wel om muzikale waarden gewaardeerd worden terwijl in The Mars Volta (minder radicale) concepten die uiteindelijk niet geheel muzikaal tot een slagen komen meteen de hele band moeten devalueren?

Ik ben van mening dat de nasleep van John Cage's pioneering in het conceptual art genre al lang gecondenseert zijn op de mainstream muziekstromingen. Dat waren ze volgens mij al tijdens de Beatles en zo niet, dan bij de vorming van The Velvet Underground. Ik vind daarom ook dat dit in acht moet worden genomen bij een band die daar ook roots heeft liggen, en dat ik als muziekliefhebber er de Fluxus in moet herkennen, ook al is het maar een paar promile.

Enfin, ik houd mijn score in het midden, dus ze kan nog elke kant op vallen.

Ik weet niet precies wat het is , maar na De-Loused en Frances the Mute , 2 geweldige albums , en zelfs Amputechture die me nog best wel raakte , zeker met de nummers 6 , 7 en 8 (excuus , ff niks bijdehand qua titels) ... blijft er ineens niks meer over van de band waarbij eerst alles wel op z'n plaats viel ...

Opeens werd bij dit album al het onvoorspelbare van TMV voorspelbaar ... Ze deden hun oude truucjes en ipv van 30 minuten durende "trips" werden het rock songs met vage dingen die er niet echt thuis hoorden ...

Natuurlijk is het na het produceren van 3 zeer goede albums erg moeilijk om te blijven verrassen , maar muziek maken die eigenlijk nog simpeler is dan hun 1e album is gewoon echt een zwakke keus , zeker als die aparte muziekstijl deze band juist zo sterk maakte !

(En met simpeler bedoel ik qua structuur en vaagheid , niet qua "kijk eens wat ik kan" drum skills).

Gelukkig hebben ze in het proces zwaar goed werk geleverd ! vooral Frances the Mute blijft een overduidelijk 5 sterren album !

avatar van Gajarigon
Ik ben danig onder de indruk van dit album, het is allemaal iets minder chaotisch, en wat klinken die drums lekker zeg .

avatar van THEMARSVOLTA
Minder chaotisch???

avatar van Gajarigon
Uhu, ik vind het eigenlijk best leuk dat er hier sprake is van min of meer afgelijnde nummers. Sommige (velen?) zullen zo'n superlang nummer als "Cygnus..." misschien beter vinden, voor mij was het er wat over.

avatar van Arno
Stel je voor. Je bent op reis in Jeruzalem en koopt er een antiek ouijabord, dat achteraf echter op de een of andere bovennatuurlijke manier ongeluk blijkt te brengen. Het overkwam The Mars Voltagitarist Omar Rodriguez. Hij kocht het ding voor zanger Cedric Bixler-Zavala, en sindsdien werd de band achtervolgd door onheil. Overstromingen, kwetsuren, geldnood… you name it. Eén oplossing, moeten ze gedacht hebben: begraven die handel, en er een studioalbum over maken. Het resultaat was de vierde plaat van The Mars Volta: The Bedlam in Goliath.

Al na seconde één wordt de toon gezet in het openingsnummer Aberinkula. Een overweldigende golf van geluiden, gefreak en gezang, die toch harmonisch samengaan en zo een opener vanjewelste opleveren.
Ook Metatron, de tweede track, klinkt opperbest. De voortdurende tempowisselingen zijn ronduit fantastisch, en let ook op de vele improvisaties. Ze voeren je zowaar naar hogere sferen. Dit is The Mars Volta op zijn best, wees daar maar zeker van.
Een nummer als Goliath gaat dan weer de net iets te extreme kant op. Het klinkt wat té chaotisch. Maar dat dat de heren niet deert, staat wel bekend. En die boze geesten moeten toch op een manier uitgedreven worden.
Cavalettas is het langste nummer en neemt net geen tien minuten in beslag. Het is geen geheim dat de jongens van The Mars Volta nogal graag cryptische, moeilijk te ontrafelen lyrics hanteren. “I am a deaf con of angora goats, warning you all who pass this mote,” is daar een van de vele goeie voorbeelden van. Rond minuut zeven wordt een korte maar krachtige saxofoonsolo ingezet, die wat doet terugdenken aan de hoogdagen van progrocklegende King Crimson.
In Ouroboros lijkt Bixler de wanhoop nabij. “It’s not safe in here, and all you ask is why, why, why”. Hij huilt het bijna, terwijl het album zijn einde nadert.
Eerst moet nog voorbij Soothsayer gegaan worden, de voorlaatste track van het album. Dit is het nummer waar het in feite allemaal om draait. Het begraven ouijabord was immers Soothsayer gedoopt. Het lied zelf, dat ingeleid en afgesloten wordt door oriëntaalse geluiden, is nogal langgerekt.
Ook de afsluiter is een vrij teleurstellende song, maar toch heb je meteen de neiging om weer van voor af aan te beginnen. Al was het maar om nog eens te genieten van de twee eerste nummers die, samen met Cavalettas, het hoogtepunt vormen.

Zoals wel vaker brengt The Mars Volta je in vervoering, maar weet je achteraf niet goed wat ervan te denken. Is het nu gestructureerde chaos (een term die ik in dit geval wel graag aanhaal) of arrogant gejengel. Dat ieder er het zijne maar van denkt. In elk geval heeft deze Bedlam in Goliath meerdere luisterbeurten nodig om geheel door te dringen. Mocht de euro dan nog niet vallen, moge het onheil van Soothsayer ook over u neerdalen. En geloof het, zo’n vloek kun je missen als kiespijn. Vraag dat de jongens maar.

avatar van Gajarigon
Ik hoor best vaak wat King Crimson op dit album. Wel vind ik Cavalettas (samen met de twee laatste nummers) wat minder. Alles ervoor en ertussen is dik in orde wel!

voltazy
Gajarigon schreef:
Ik hoor best vaak wat King Crimson op dit album.

op elk TMV album wel. TMV rekend KC dan ook tot een grote inspiratiebron.

avatar van Arno
Dan kan die geloof het of niet wel weg uit mijn bericht

avatar van kaztor
khonnor schreef:
Kom ik hautain over? so be it...

Wat ik vind is eigenlijk van geen belang, maar ik zeg het lekker toch. The Mars Volta maakt volstrekt oninteressante muziek. Waarom? Omdat ze ondanks de driftige tempowisselingen, hun uitstekende instrumentbeheersing, de mysterieuze titels, het zich in alle bochten wringen om toch maar zoveel mogelijk invloeden in 1 nummer te stoppen, de uitgesponnen lengte van hun songs en de manische zang, muzikaal niets maar dan ook niets te melden hebben. Muzikaal hebben ze niets toe te voegen. Ondanks de zogenaamde "moeilijkdoenerij" in hun muziek, is hun "muziek" zo voorspelbaar als de pest.

Laat Ons Bidden...

Ben benieuwd naar dit plaatje...

Ga het zo maar eens (excuse my French, hehe ) lekker pindakazen!!!!

avatar van Gajarigon
Hoe zit het nu met die cover van Things Behind the Sun?

avatar van peterb
khonnor schreef:

Wat ik de charme van de mars volta vind is dat ik me meestal bij de eerste keer luisteren van een cd afvraag wat ik aan mijn fiets heb hangen. Maar per luisterbeurt komen er meer dingen aan de oppervlakte en wordt het onlogische voor mij logisch. Dat proces duurt bij mij wel eventjes, waardoor de houdbaarheidsdatum van hun platen vergelijkbaar is met die van zakje cup-a-soup.
Voor mij hebben ze dus zeker wat toe te voegen. Ik zou ook niet zo 1-2-3 een band kunnen noemen die hier iets van weg heeft (of andersom natuurlijk).
En over die voorspelbaarheid: de kledder in mijn smoel die ik van de eerste plaat kreeg is nog onovertroffen, dat moet ik je meegeven.

avatar van Nakur
De nieuwe is gelukkig een stuk beter dan Amputechture (reikhalzend naar uit gekeken, maar ik kwam er ondaks de uitstekende nummers gewoon niet doorheen), het niveau van heerscher Frances The Mute haalt het absoluut niet. Ik ben wel blij met de verkorte duur van de nummers en het funky karakter. De energie spat er nog vanaf. En dan is 70+ minuten nog steeds teveel van het goede.

Zo dit is weer eens wat anders voor mij, mijn aandacht werd getrokken door de mooie hoes, mooie bandnaam en de mooie song titels. Wat een lekkere energieke muziek is dit zeg. Metatron en Goliath vind ik echt super. De rest moet ik nog gaan luisteren, oordeel volgt...

avatar van tomthumb
Las net net dat ze op het North Sea Jazz 2008 spelen, maar deze plaat heeft mijn enthousiasme om ze in levenden lijve te zien behoorlijk getemperd. En de productie lijkt ook steeds meer te irriteren. Het is net of de trebleknop steeds helemaal open heeft gestaan.

avatar van SOAD
hoogtepunt van de plaat is toch wel Ouroborous.

Bericht over NSJ verplaatst naar The Mars Volta

ik wil bij deze mijn verontschuldigingen aanbieden voor het pindakazen van dit album,zal m zo snel mogelijk gewoon kopen.dat is wat je hoort te doen bij dit soort platen. neigt erg naar een meesterwerkje.

avatar van vigil
mastodonner schreef:

Ik heb hem laatst voor 7,99 op de kop getikt, dat vond ik een mooie prijs voor dit prima album.

waar?

avatar van vigil
de Media Markt in Rijswijk.

ga morgen meteen ff kijken bij de mediamarkt bij mij in de buurt. iig bedankt

avatar van Facedown
Waar hun vorige cd's altijd een afwisseling waren van harde en zachte liedjes, is dat album voor de volle cd-lengte snoeihard. Enige uitzondering is het amper 2minuten durende Tourniquet Man. En.... Het staat The Mars Volta.
Dit is voor mij persoonlijk een groep die snoeiharde zenuwachtig makende muziek moet maken. Beter dan Amputechture, zelfs beter dan Frances The Mute, alleen nèt niet beter dan De-Loused, maar dat komt enkel omdat dat debuutalbum zó'n verrassing was.

khonnor
het is en blijft zeikmuziek....

Antagoon
Ja, het dreint zo voort. Kabbelende muzak, daar heeft het nog het meeste weg van.

avatar van mpl
mpl
Hoe kan het dat dit album een mindere score heeft dan 'Amputechture'? Dit is toch vele malen beter, emotioneler, dieper, snijdender?

avatar van Fred Zed
0,5
Waardeloze cd, zonde van het geld, verdwijnt snel in de nooit meer afspelen lade.

avatar van frusciflea
Fred Zed schreef:

Argumenten?

In ieder geval blijft dit album voor mij een meesterwerk, evenals alle andere Mars Volta-albums... voor mij de beste band die er bestaat! De live-shows zijn ook dusdanig geweldig wat mij betreft dat ik echt niet kan wachten om ze weer te zien...

Antagoon
Uiteraard je goed recht, maar ik ben daar ook benieuwd naar, Fred. Je vindt de eerste twee platen redelijk tot goed en het Belgische The Sedan Volt, dat openlijk bij TMV de mosterd haat, geef je 5*. Ok, niet helemaal te vergelijken, want zij houden het allemaal redelijk binnen de 4 minuten, maar toch.
Deze plaat ligt voor mijn gevoel meer in het verlengde van hun eerste. TMV lijkt weer iets minder voor de freaky kill te gaan en wat meer voor het liedje. Al moet je dit begrip bij deze band flink oprekken.

avatar van GothicBowie
Na een eerste luiserbeurt geef ik dit reeds een 4,5. Maar ik denk dat het nog een tweede luisterbeurt nodig heeft om echt ''door te dringen''