The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)

Rock / Blues
Label: Rolling Stones

1. Brown Sugar (3:49)
  2. Sway (3:52)
  3. Wild Horses (5:44)
  4. Can't You Hear Me Knocking (7:15)
  5. You Gotta Move (2:33)
  6. Bitch (3:37)
  7. I Got the Blues (3:55)
  8. Sister Morphine (5:34)
  9. Dead Flowers (4:05)
  10. Moonlight Mile (5:57)
  11. Brown Sugar * (4:07)

met Eric Clapton

12. Wild Horses [Acoustic Version] * (5:47)
  13. Can't You Hear Me Knocking [Alternate Version] * (3:24)
  14. Bitch [Extended Version] * (5:52)
  15. Dead Flowers [Alternate Version] * (4:17)
  16. Live with Me [Live at the Roundhouse, 1971] * (4:22)
  17. Stray Cat Blues [Live at the Roundhouse, 1971] * (3:48)
  18. Love in Vain [Live at the Roundhouse, 1971] * (6:42)
  19. Midnight Rambler [Live at the Roundhouse, 1971] * (11:26)
  20. Honky Tonk Women [Live at the Roundhouse, 1971] * (4:14)
  21. Jumpin' Jack Flash [Live at University of Leeds, 1971] * (3:59)
  22. Live with Me [Live at University of Leeds, 1971] * (4:21)
  23. Dead Flowers [Live at University of Leeds, 1971] * (4:02)
  24. Stray Cat Blues [Live at University of Leeds, 1971] * (4:14)
  25. Love in Vain [Live at University of Leeds, 1971] * (6:28)
  26. Midnight Rambler [Live at University of Leeds, 1971] * (13:09)
  27. Bitch [Live at University of Leeds, 1971] * (5:24)
  28. Honky Tonk Women [Live at University of Leeds, 1971] * (3:20)
  29. (I Can't Get No) Satisfaction [Live at University of Leeds, 1971] * (5:31)
  30. Little Queenie [Live at University of Leeds, 1971] * (4:26)
  31. Brown Sugar [Live at University of Leeds, 1971] * (4:44)
  32. Street Fighting Man [Live at University of Leeds, 1971] * (4:52)
  33. Let It Rock [Live at University of Leeds, 1971] * (3:13)
Rizz
Haha
Mick Taylor was briljant, Ron Wood was inderdaad een muzikale klusjesman. En bakte koekjes.

Hasj koekjes ?

kistenkuif
pmac schreef:
die qoute over de koekenbakker was niet van mij hoor.

foutje van ons beiden, beste pmac. quote is van xrockerx. die werd door jou niet met naam geciteerd en dat heb ik over het hoofd gezien. sorry. doet overigens niets af aan onze mening over mick taylor. bij de recente grrrrconcerten in london speelde hij ook als senior de sterren aan de hemel.

avatar van iggy
Maar het klopt wel enigzins wat Kistenduif schrijft over Ronnie the plummer.
Qua preformens een vriendje van Kief en af en toe (rammelend) op wat verschillende instrumenten.
Taylor is puur muzikaal gezien natuurlijk een veeeeel betere muzikant.
Volgens mij zelfs zwaar onderschat. Ik geloof er namenlijk niks van dat Jagger en kief alle nummers zelf geschreven hebben. Taylor heeft naar mijn gevoel op zijn minst ook een vinger in de pap gehad. Maar is nooit als songwriter erkend

Stijn_Slayer
Ik meen wel een keer een interview te hebben gelezen met Taylor waarin hij beweerde dat hij ook credits had moeten krijgen voor bepaalde nummers. Hij vond dat hij dermate veel bijgedragen had, dat hij ook een vermelding verdiende.

avatar van iggy
Volgens mij heeft Taylor oa de band verlaten omdat hij nooit werd genoemd als songwriter. En dus ook nooit betaalt werd naar gelang zijn inbreng

kistenkuif
Naar eigen zeggen was Taylor's vertrek uit de Stones puur uit lijfsbehoud. Na de Exile-sessies en erop volgende concerten, was het kiezen of delen voor hem als beginnend heroineverslaafde. Dat vertelde hij in een docu over het album Exile etc. Maar de zuinigheid van Jagger/Richards met credits voor Taylor, zullen hem ook zeker niet vrolijk hebben gestemd. Mijns inziens omdat zijn muzikale bijdragen letterlijk onschatbaar waren want hoe beloon je een geniale solo, inventieve riff of compositieverbetering? Taylor was bovendien nog een jonkie, bescheiden, muzikaal dienend en te timide om zijn rechten op te eisen tegenover die twee megapersoonlijkheden. Intrigerende vraag blijft hoe de Stones zich muzikaal zouden hebben ontwikkeld als hij erbij was gebleven.

avatar van bikkel2
Ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben.

Taylor was een vrij timiede persoonlijkheid, erg verlegen en waarschijnlijk niet opgewassen tegen Jagger en Richards.
Net na zijn vertrek verklaarde hij dat het een enorme leerschool voor hem geweest was, en zei niets verkeerd over The Stones. Eigenlijk alleen maar positieve dingen.
Zijn vertrek had naar eigen zeggen meer te maken met ontwikkeling. Hij was toe aan iets anders.
De samenwerking met Jack Bruce stond in de steigers, maar daar is weinig van terecht gekomen.
Op you tube zijn er wel beelden van een liveoptreden(1975) en dat had absoluut potentie.
Vette Jazzrock en sterke composities.

Maar achteraf kwam de aap wel uit de mouw. In zijn vijf jaar Stones werd hij maar 2x als componist opgegeven. Dat zijn Ventilator Blues en Stop Breaking Down van Exile On Mainstreet.
Terwijl hij zeker credits had moeten krijgen voor Sway, Moonlight Mile en Time Waits For No One, en misschien nog wel meer nummers.
Op Keef kon Jagger op een bepaald moment niet meer bouwen door diens drugsverslaving.
Taylor werkte vanaf dat moment veel met Jagger samen, en daar zijn gezamelijke nummers uit voortgekomen.

Jaren later schijnt een berooide Taylor inderdaad geprobeerd te hebben om wat royalties te bemachtigen, zonder succes.

Taylor doet nu gastoptredens bij The Stones en hopelijk wordt hij alsnog royaal beloond.
Brian Jones was de meest veelzijdige instrumentalist, Woodie de charmante rommelkont, maar Taylor blijft de beste gitarist die de groep ooit heeft gehad.

Nieuwstad
Sway en Moonlight Mile schijnen Jagger/Taylor composities te zijn ja. Toevallig net mijn favoriete tracks

avatar van pmac
IK heb een dvdtje met het Newarkoptreden in dec 2012 en ook daar is het optreden van Mick Taylor het hoogtepunt van de avond (Midnight Rambler).

Nieuwstad
Leuk al die berichten over Mick Taylor. Maarrrr... wat heeft dit te maken met Sticky Fingers?

Stijn_Slayer
Vrij veel, aangezien het o.a. ook over composities op deze plaat gaat.

kistenkuif schreef:

Moeilijk inderdaad. Stel iemand schrijft een compositie van vier akkoorden, makkie. Als andere bandleden er een heel arrangement omheen bouwen met van alles en nog wat eraan is dat eigenlijk meer waard.

zalwelnikszijn!
Nieuwstad schreef:

Sway geluisterd? Die solo van Mick door heel het nummer.. Veel beter wordt het niet.

Nieuwstad
Oh maar dat staat ook niet ter discussie

avatar van Ducoz
Hier een versie van Wild Horses met Gram Parsons op de pedal steel
YouTube - The Rolling Stones: Wild Horses (Alternate Sticky Fingers Version with Gram Parsons)

Stijn_Slayer
Ik weet niet of dat wel Parsons is. Heb eigenlijk nog nooit gehoord/gelezen dat hij pedal steel kon spelen (hij was sowieso nogal een beperkte gitarist). Kan er ook geen info over vinden.

avatar van Casino Boogie
Nog niet officieel bevestigd, maar de geruchten gaan dat na Exile en Some Girls, er ook een luxebox van Sticky Fingers op de markt gaat komen.

Amsterdamman
Man oh man Can't You Hear Me Knocking zijn de mannen van de Stones toch echt op hun best en misschien heb ik ze daarna nooit meer zo muzikaal gehoord. Wat een heerlijk album. Voor mij is de beste Stone nog altijd Jimmy Miller. Ja, ik weet het, hij hoort niet echt bij de groep maar de platen onder zijn productie gelden toch echt tot het beste in de muziekgeschiedenis. Nadat Jimmy was afgetaaid is het nooit meer goed gekomen met de Stones.

avatar van Sanderzzz
Tja... alles is al gezegd. Luister dit te volle voor de tweede keer en het merendeel van de nummers zaten al in m'n hoofd na de eerste keer. Het zijn stuk voor stuk prachtige songs die niet teleurstellen. Als ik één 'minder' nummer moet aanduiden is het wel het korte middenstuk van het album (you gotta move) , maar zelfs dat vind ik echt iets hebben. Het eerste Rolling Stones album dat ik 5 sterren geef.

Btw; ben ik hier de enige die soms moeite heeft om Mick Jagger te verstaan door de boxen. Met een hoofdtelefoon gaat het al beter. In de rustige nummers is zijn stem duidelijk, maar met de andere moet ik echt de lyrics erbij halen om te horen wat ie zegt

avatar van MDRAIJER
Deze cover hangt ingelijst en al in de woonkamer. Mooie.
Dat de plaat een echte rits erop heeft zitten heeft ook wel wat.

avatar van Dibbel
Een van de beste van The Stones, ook ik kan er niks anders van maken.
Met zo ongeveer de beste trits openingssongs ooit gehoord.
En daar dan nog Can't You Hear Me Knocking achteraan.
En niet te vergeten Dead Flowers.
Maar goed het meeste is er hier al over gezegd.
De Stones in topvorm midden in hun allerbeste periode.
Ik kan ook niet met minder dan 5 sterren toe.

Op vinyl en CD.

avatar van Ronald5150
Tjonge Tjonge wat een heerlijk album is dit zeg! ”Sticky Fingers” is The Rolling Stones op z’n best. Ik ben niet bekend met alle albums van The Rolling Stones, maar de algemeen bekende grote vier ken ik maar al te goed. ”Sticky Fingers” is de derde in die rij. Opener ”Brown Sugar” heeft die heerlijke klassieke gitaarrif. Over riffs gesproken, er staan een aantal magistrale op ”Sticky Fingers”. Naast het eerder genoemde ”Brown Sugar” zijn ook de riffs van ”Can’t You Hear Me Knocking” en ”Bitch” fantastisch. Het instrumentale tweede gedeelte van ”Can’t You Hear Me Knocking” is trouwens om je vingers bij af te likken. Dat The Stones hun roots ontlenen aan de blues mag duidelijk zijn. De heerlijke lome bewerking van bluesklassieker ”You Gotta Move” mag er dan ook wezen. Er zijn al ontelbare versies van dit liedje opgenomen, maar de uitvoering op ”Sticky Fingers” vind ik een hele mooie. Dit geldt ook voor het ingetogen ”I Got the Blues”, waar vooral de orgelsolo me kippenvel bezorgd. Alle nummers op ”Sticky Fingers” hebben een bepaalde aantrekkingskracht. ”Sister Morphine” is heerlijke meeslepend, ”Dead Flowers” flirt met country, maar niet op een clichématige manier en de rustige afsluiter ”Moonlight Mile” bevat zelfs strijkers. Van begin tot eind is ”Sticky Fingers” alles wat The Rolling Stones tot een legendarische band maakt: vuige rock & roll, blues, roots, noem het maar op en dan uiteraard die onmiskenbare attitude. Samen met ”Let It Bleed” reken ik ”Sticky Fingers” tot mijn favoriete albums van The Rolling Stones.

zalwelnikszijn!
Om even wat nuance te brengen: ze hadden die tergende zeikrock van "Wild Horses" eraf moeten laten. Dat nummer is toch niet om aan te horen. Heb je zo'n leuk album en dan plemp je zo'n bak met pathos ertussen. Volgens mij ook nog eens indirect verantwoordelijk voor Bono en zo.

avatar van iggy
Wat mij betreft is er HELEMAAL niks mis met Wild Horses. Een meer dan prima nummer.

avatar van bikkel2
Eén van hun mooiste slowers. Juist de afwisseling van Sticky Fingers is een sterk punt. Elk nummer heeft z'n functie.

avatar van heartofsoul
zalwelnikszijn! schreef:

Pathos? Smaken verschillen, zullen we maar zeggen. En wat heeft Bono er mee te maken?

avatar van vin13
U2 heeft ook een Wild Horses nr. en Gino Vanelli ook. Vind Wild horse een goed nummer overigens.
De plaat heb ik met rits goed bewaard.

avatar van heartofsoul
Maar ik snap toch niet dat Wild Horses in verband wordt gebracht met Who's Gonna Ride Your Wild Horses, tenzij Bono iets in een interview zou hebben gezegd.

WPE
Ik ben dus geen echte Rolling Stones fan, maar dit is een leuk album.

avatar van lennon
zalwelnikszijn! schreef:

Nou, inderdaad wat lekker zeg!

Heb mijn waardering verhoogd naar het uiterste... helaas kan ik er niet meer voor geven, maar dit is vanaf nu mijn favoriete Stones plaat! Wat een heerlijk album is dit zeg! Er staat gewoon geen slecht nummer op, en de lp is afgelopen voor je er erg in hebt, maar dat geeft niet.. omdraaien en overnieuw beginnen!

Heb me sinds de 90's niet verdiept in de het oudere werk van de heren, maar sinds een jaar of 3 gelukkig wel mee begonnen, en nu hoor ik dat ik wel wat heb gemist.. aan de andere kant, hoe heerlijk is het om dit album anno 2014 nog helemaal te ontdekken?