The Chameleons - Script of the Bridge (1983)

Label: Statik

1. Don't Fall (4:05)
  2. Here Today (3:58)
  3. Monkeyland (5:17)
  4. Second Skin (6:51)
  5. Up the Down Escalator (3:58)
  6. Less Than Human (4:12)
  7. Pleasure and Pain (5:11)
  8. Thursday's Child (3:33)
  9. As High as You Can Go (3:35)
  10. A Person Isn't Safe Anywhere These Days (5:43)
  11. Paper Tigers (4:17)
  12. View from a Hill (6:40)
  13. In Shreds [Previously Unreleased] * (4:09)
  14. Dear Dead Days [Previously Unreleased] * (4:31)
  15. Things I Wish I'd Said [Previously Unreleased] * (5:12)
  16. Don't Fall [Live in Bremen, 1983] * (3:49)
  17. Here Today [Live in Bremen, 1983] * (3:51)
  18. Thursday's Child [Live in Bremen, 1983] * (3:46)
  19. A Person Isn't Safe Anywhere These Days [Live in Bremen, 1983] * (4:48)
  20. Less Than Human [Live in Bremen, 1983] * (4:01)
  21. Pleasure and Pain [Live in Bremen, 1983] * (4:31)
  22. Second Skin [Live in Bremen, 1983] * (6:01)
  23. Paper Tigers [Live in Bremen, 1983] * (4:07)
  24. Monkeyland [Live in Bremen, 1983] * (4:56)
  25. Singing Rule Britannia [Live in Bremen, 1983] * (4:19)
  26. Up the Down Escalator [Live in Bremen, 1983] * (3:59)
  27. View from a Hill [Live in Bremen, 1983] * (6:17)
avatar van Sander B.
Geweldige plaat van The Chameleons. Eén van mijn favoriete albums van de jaren 80. (4,5*)
Het album "Strange Times" is trouwens ook voorzien van een aantal prachtnummers.

JonnieBrasco
Prachtig album zeg! Heerlijke ongerepte 80's rock dat me doet denken aan David Bowie en U2. De nummers staan stuk voor stuk als een huis. Een aanrader voor elke zichzelf respecterende 80's liefhebber! 4,5*

avatar van titan
titan (crew)
Op aandringen van JonnieBrasco ben ik naar the chameleons gaan luisteren en heb er nog geen seconde spijt van. Dit album is een absoluut hoogtepunt van de jaren '80. Mooie atmosferische rocksongs die laten horen waar Interpol de mosterd vandaan gehaald heeft. 4,5*.

JonnieBrasco
Atmosferisch is een mooi woord! Dat wil zeggen dat het nog net geen space-rock is, en dat klopt: De muziek op dit album hangt werkelijk als een atmosfeer om onze Aarde. Ik krijg er nog steeds maar geen genoeg van. De overweldigende, heerlijke bombastische intro van Here Today alleen al bijvoorbeeld. Maar ook de veelvuldig toegepaste gitaardelays - door andere bands vaak enkel toegepast op een zuiver elektrisch gitaar geluid - maar de Chameleons vonden hier een soort van rough-delay uit. Ook is er binnen de nummers vaak dat mooie onderscheid tussen action-play en ruimte voor bezinning. Dat laatste gaat dan vaak nog steeds gepaard met dat mooie karakteristieke gitaargeluid.

De titel van het nummer A Person Isn't Safe Anywhere These Days (een monsternummer!) geeft al een beetje het nog steeds actueler wordende thema van dit album weer: De levensvragen waar we in deze tijd mee zitten. Met een bewust oog kijkend naar het steeds sneller naderen van een grote verandering die moeder Aarde vroeg of laat wel zal moeten ondergaan en waar de tekenen overduidelijk van zijn. The Chameleons tonen bewustzijn, en daardoor komen ze met veel wanhopige vragen naar voren, bij the Chameleons gaat dat samen met veel angstzweet.

Het geluid is dan best wel karakteristiek 80's, maar doordat het thema (en de smekende toon naar antwoorden) actueel is, is dit in mijn ogen een tijdloos album. Een nog niet genoemd favoriet nummer is Thursday's Child - die gedrevenheid! Zoals al eerder gezegd, eigenlijk staan alle nummers als een huis. Een dikke 5,0*

(Mijn gevoel ontkent overigens dat Interpol de Chameleons-formule gekopieerd heeft. Ze hebben eerder zelf een eigen formule bedacht, die achteraf gezien overeenkomsten met die van the Chameleons heeft.)

avatar van titan
titan (crew)
JonnieBrasco schreef:

Gekopieerd niet nee, maar luisterend naar Interpol hoor je toch duidelijk invloeden van the chemeleons doorklinken. "geinspireerd door" dekt de lading beter. De leden van Interpol schenen trouwens nog nooit van the chameleons te hebben gehoord toen iedereen riep dan hun muziek er wel erg veel op leek.

avatar van Zachary Glass
titan schreef:
... "geinspireerd door" dekt de lading beter. De leden van Interpol schenen trouwens nog nooit van the chameleons te hebben gehoord toen iedereen riep dan hun muziek er wel erg veel op leek.

Dat doet me denken aan wat Keith Richard ooit zei:

Wanneer iemand me komt vertellen: "Ik werd geïnspireerd door X en Y ..."

zeg ik: "O je bedoelt - je hebt X en Y's trukendoos leeggeplunderd"

Er zit toch wel erg veel Chameleons in Interpol, vind ik. Die liedjes van The Chameleons hebben trouwens zo'n enorm "spacy" geluid, vind ik - alsof ze de nummers opnamen in gewichtloze toestand ("Mad Jack" b.v.).

En Matt Bellamy had trouwens ook nog nooit gehoord van Radiohead. Laten we even Muscle Museum & The Bends naast mekaar leggen

JonnieBrasco
Wat blijft dit toch een indrukwekkend album, ik draai het bijna iedere dag, maar wel vanaf mp3. Als iemand me kan helpen een origineel exemplaar te bemachtigen? Wordt niet meer geleverd...

avatar van Sander B.
Ik heb 'm origineel via boudisque laten bestellen. Daar was het album vorig jaar nog wel verkrijgbaar in ieder geval.

Jonnie, probeer het anders eens via www.elcheapo.nl

JonnieBrasco
Bedankt, maar die kennen the Chameleons niet eens. Overigens is peacekeeper me al te hulp geschoten

Jonnie,

Wil je het origineel dan kan dat op een hele simpele en goede manier.
Red Sun Records . Een top online recordstore gelokaliseerd in Nederland en in het bezit van een hele ruime catalogus muziek die je niet vaak meer terug kan vinden.

Dan terug naar het album.........
Voor mij gewoon een dikke 5!!! . Een wereld album van één van mijn favorieten groepen. Maar dat blijkt ook wel uit mijn muziekcollectie!.

Nu als nieuw lid nog mijn MusicMeter updaten

Doet schreef:
Jonnie,

Wil je het origineel dan kan dat op een hele simpele en goede manier.
Red Sun Records .

Prima online record store inderdaad. Helaas is het album ook daar niet meer verkrijgbaar. Op ebay vind je er nog wel eens 1 tegen redelijke prijzen.Zelf 20 euro betaald op Ebay, hetgeen een alleszins nette prijs is voor dit monument.

Is vlg. mij lange tijd nogal onderschatte en ondergewaardeerde band geweest, maar laatste tijd is dat veranderd. Niet alleen Interpol maar ook The Editors zijn door The Chameleons beïnvloed.

Toine Rorije
Ik voel me bijna schuldig het mooie gemiddelde van deze plaat geweld aan te doen, maar bij mij komt hij toch echt niet verder dan 'een aardige eightiesplaat'. Misschien dat ik er te veel van had verwacht, maar hij weet me nergens écht te overtuigen.
Trouwens, die Editors hebben de intro van Second Skin wel érg letterlijk geprobeerd na te spelen.

Toine Rorije schreef:
Ik voel me schuldig

Mooi zo. Nu maar hopen dat je RK bent

Toine Rorije
VanDeGriend schreef:
Nu maar hopen dat je RK bent

De enige band die op bijval kan rekenen van het Vaticaan is Cream. Maar die zijn dan ook romiger dan de paus.

JonnieBrasco schreef:

Ik heb buitengewoon goed nieuws !

Script of the Bridge is vanaf heden gewoon te verkrijgen via Plato. Kosten zulks...een luizige 16 euri. Nog niet in je bezit ? Rap bestellen.

avatar van johan de witt
Ik kreeg hem via Boudisque in Amsterdam al voor 12 euro.
Vond hem wel tegenvallen overigens.
Uitstekende muziek, maar de vocalen en de productie klinken erg gedateerd.

johan de witt schreef:
Ik kreeg hem via Boudisque in Amsterdam al voor 12 euro.
Vond hem wel tegenvallen overigens.
Uitstekende muziek, maar de vocalen en de productie klinken erg gedateerd.

Gedateerd ? Indachtig het jaartal van uitgifte, valt mij dat alles mee. 2 Unlimited, Rick Astley of 4 Non Blondes...dat is gedateerd...maar dit?

Dit schijnt een heruitgave te zijn. Hopelijk een remaster. Ik check t uit.

avatar van orbit
Ik vind deze bij nader inzien toch wel een stukje beter dan Strange Times.. t was even geleden, maar nu ik ze beide weer eens luister is Script het minst verouderd qua geluid en het meest direct

avatar van orbit
Achteraf maar een halfje vanaf gedaan, vind de volgende twee platen toch interessanter dan deze uiteindelijk. Draai deze ook het minst van de drie merk ik. Staan net iets teveel gemiddelde nummers op tegenover een paar uitschieters (paper tigers, second skin, pleasure and pain). Hoog niveau desalniettemin.

avatar van Premonition
We maken over twee maanden even weer de balans op, Orbit. Waarschijnlijk is Script dan weer iets beter
Blijft voor mij toch een van de new wave klassiekers. Elke maand even een draaibeurt en genieten geblazen!

Vreven
Fuckfuck, Monkeyland. Wat een goddelijk nummer.

Lost Highway
Vreven schreef:
Fuckfuck, Monkeyland. Wat een goddelijk nummer.

Het is voor mij onmogelijk om er 1 nummer uit te kiezen, dit moet zowat het enige album zijn waar ik echt elk nummer van een byzonder hoog niveau vindt. Een Klasseplaat van de eerste tot de laatste seconde.

avatar van ChrisX
VanDeGriend schreef:

Dit schijnt een heruitgave te zijn. Hopelijk een remaster. Ik check t uit.

Nog iets wijzer hier over geworden?

avatar van MartinoBasso
1 van m'n favoriete platen allertijden. Heb lang gezocht achter deze cd en heb hem uiteindelijk besteld in een kleine maar goede cdwinkel tegen een maatschappelijke prijs van 12.50 euro(geen tweedehands).
5,0* voor deze 'Script of the bridge'.
De opvolger 'What does anything mean?Basically' uit 1985 is ook genieten en moet zeker niet onderdoen voor deze!

avatar van the viking
Script of the bridge gisteren voor nog geen 10 euro besteld bij Cdwow,alleen Strange Times was wat duurder maar dat is dan ook een dubbel cd ! Script is inderdaad waanzinnig goed !

avatar van orbit
Goede aanschaffen viking Ik denk er zelf ook aan om weer eens wat van dit soort classics (was deze niet remastered?) aan te schaffen, draai het vaak genoeg

avatar van the viking
Merk het wel in mijn portemonee wat ik heb van The Cure ook weer drie de Luxe Edition cd's besteld !

ChrisX schreef:
quote]Nog iets wijzer hier over geworden?
Een heruitgave, bij mijn weten geen remaster. Het label...dead dead good records...vrij toepasselijk