The Chameleons - Script of the Bridge (1983)

Label: Statik

1. Don't Fall (4:05)
  2. Here Today (3:58)
  3. Monkeyland (5:17)
  4. Second Skin (6:51)
  5. Up the Down Escalator (3:58)
  6. Less Than Human (4:12)
  7. Pleasure and Pain (5:11)
  8. Thursday's Child (3:33)
  9. As High as You Can Go (3:35)
  10. A Person Isn't Safe Anywhere These Days (5:43)
  11. Paper Tigers (4:17)
  12. View from a Hill (6:40)
  13. In Shreds [Previously Unreleased] * (4:09)
  14. Dear Dead Days [Previously Unreleased] * (4:31)
  15. Things I Wish I'd Said [Previously Unreleased] * (5:12)
  16. Don't Fall [Live in Bremen, 1983] * (3:49)
  17. Here Today [Live in Bremen, 1983] * (3:51)
  18. Thursday's Child [Live in Bremen, 1983] * (3:46)
  19. A Person Isn't Safe Anywhere These Days [Live in Bremen, 1983] * (4:48)
  20. Less Than Human [Live in Bremen, 1983] * (4:01)
  21. Pleasure and Pain [Live in Bremen, 1983] * (4:31)
  22. Second Skin [Live in Bremen, 1983] * (6:01)
  23. Paper Tigers [Live in Bremen, 1983] * (4:07)
  24. Monkeyland [Live in Bremen, 1983] * (4:56)
  25. Singing Rule Britannia [Live in Bremen, 1983] * (4:19)
  26. Up the Down Escalator [Live in Bremen, 1983] * (3:59)
  27. View from a Hill [Live in Bremen, 1983] * (6:17)
avatar van ChrisX
the viking schreef:
Script of the bridge gisteren voor nog geen 10 euro besteld bij Cdwow,alleen Strange Times was wat duurder maar dat is dan ook een dubbel cd ! Script is inderdaad waanzinnig goed !

He.. Strange Times een dubbelaar???? Ik heb hem hier in de Amerikaanse uitgave op Geffen (meen ik) en dat is toch gewoon een enkelaar.

avatar van the viking
Op Disc 2 staan zes nummers volgens Cd Wow (dus niet echt een vollledige cd )

avatar van VanDeGriend
Ik denk dat het bij Strange Times toch een enkele cd gaat worden met 6 extra nummers. Zo was t bij mij toen ik de beloofde dubbel cd als enkelaar binnen kreeg. Ben benieuwd

avatar van the viking
Dan zal het bij mij wel niet anders zijn !Scheelt in elk geval het inladen van het tweede cd'tje !

Lost Highway
Wat een monster van een plaat toch, bijna 25 jaar oud, maar dit album blaast alle interpol,editors en andere departures gewoon weg. Meest miskende band van de jaren '80. Vol overgave,nostalgie,hoop en wanhoop zingt deze zanger zijn prachtige, zweverige melancholische nummers. Als ik dan toch een favo nummer moet aanduiden zal het wellicht het wondermooie thursday's child worden. Maar zelfs de mindere nummers (die er op dit album nauwelijks of volgens mij zelfs niet zijn) zouden hoogtepunten vormen op vele albums van andere artiesten.
Magistrale plaat: 5* (en zelfs dat is te weinig)

Dit is dus typisch zo'n band uit de jaren '80 die toendertijd volledig aan me voorbij is gegaan. Volgens mij werd er ook door de Vara of VPRO weinig aandacht aan besteed op de radio.

Maar ach, het heeft me later alsnog wel weten te bereiken

avatar van orbit
Dat geldt bij mij voor wel meer bands uit de jaren 80... soms denk ik toch dat ik te laat ben geboren

Sorry? 1973???? Dan heb je het aardig bewust mee kunnen maken hoor.
Bands als the Cure, the Smiths, Echo, Lloyd Cole, the Mission etc etc kwamen gewoon op hilversum 3 voorbij........

...sommige mensen luisterden niet naar hilversum 3

Dat blijkt en daardoor blijkbaar een hoop gemist: verrukkelijke 15, Lotje IJzermans bij de VPRO, avondspits.......

Maar deze band heb ik dan toch blijkbaar niet voorbij horen komen (of trok toen gewoon mijn aandacht niet)

avatar van orbit
Ik ben op mijn 20e eens flink in mijn broers platenkast gaan snuffelen en ontelbare tripjes op en neer naar de bibliotheek... heeft me een heel andere terugblik (en blik voorwaarts) bezorgd op bands zoals deze
Chameleons heb ik trouwens pas een jaar of 5 geleden ontdekt (op een goth/wave feesje werden Second Skin en Tears gedraaid, wat meteen mijn interesse wekte!).

avatar van the viking
Verwacht 'm deze week nog in de brievenbus

avatar van mathias
Deze zomer kreeg ik eindelijk 'Script of the bridge' van The Chameleons op vinyl te pakken. Eerlijk gezegd was ik totaal niet weg van dit album. Het was allemaal iets te duister, denk ik, want ik kan niet precies de vinger leggen op wat ik er nu niet goed aan vond.

Tegenwoordig hou ik meer en meer van deze (underground)klassier. 'Don't Fall' is een prachtige opener met erg veel power achter, en die meteen toont waar groepen als Interpol en Editors de mosterd vandaan haalden, hoewel dit album bijna 25jaar ( ) ouder is.
Ook 'here today' heeft zo'n gitaarriedeltje dat vandaag de dag erg veelvuldig en "creatief" wordt gerecycleerd. Op een of andere manier tipt het toch niet aan het origineel. De sfeer die Script of the Bridge uitwasemt is ongeëvenaard: intens, meeslepend, tot op het bot.
Ook 'Monkeyland' past in dat rijtje, en is wat mij betreft nog een slagje beter. Een enorm krachtig, bijna catchy refrein met daartussen altijd maar weer die enorm dreigende sfeer die vaak wordt neergezet door een paar noten constant te herhalen. Eenvoudig maar efficiënt dus, vaak veel beter dan de vele toeters en bellen die tegenwoordig worden gebruikt om toch nog een beetje op te vallen in de grote (muziek)massa. The Chameleons bewijzen hier dat het wel degelijk anders kan. Naar het einde toe zwelt de zang nog aan, om dan toch te eindigen in een soort van climax, die instrumentaal wel vrij beperkt blijft, maar me bij iedere draaibeurt een beetje meer raakt.
'Second skin' heeft een intro die je tegenwoordig zowat overal op hoort duiken. Ook The Killers zijn hier zwaar schatplichtig aan. Het principe blijft vrij eenvoudig: met zo weinig mogelijk middelen zo weids mogelijk klinken. Tenminste, ik vermoed dat dat het principe was bij het maken van Script of the Bridge. Niet mijn favoriete nummer van dit album, maar toch weer opnieuw steengoed, vooral de opbouw naar het einde toe zit toch weer fantastisch in elkaar --- en opnieuw hoor ik vleugjes muziek die twintig jaar later opnieuw mijn oren zouden bereiken, zij het in gekopieerde vorm. En, nog niet gelezen hierboven maar zeker waar: wat zingt die zanger verdorie goed. Zo verrekte zuiver, en toch tegelijk zo hopend en wanhopend klinken... ook dat maakt dit plaatje hier voor mij uniek.
'Up the down escalator' heeft een begin dat zo op de nieuwe plaat van interpol of she wants revenge zou kunnen komen. Af en toe is de link toch wel zodanig duidelijk dat het bijna gênant wordt. Ik raad iedereen die interpol in zijn top-10 heeft staan dan ook ten stelligste aan om dit eens te beluisteren. Grote kans dat je hier plat voor gaat, want stukken beter dan de kopie. Terug naar het nummer dan maar: ...escalator is één van mijn favorieten en vormt mijns inziens een van de hoogtepunten van het album: groots, wijds, maar tegelijkertijd nooit vervallend in bombast. De scheidingslijn tussen beide is erg dun, maar The Chameleons vermijden met grote vakkundigheid om op het clichématige pad verzeild te geraken.
'Less than human' is een mooie afsluiter voor kant A van de plaat, en ook van het eerste deel van mijn review, die hoop ik duidelijk heeft gemaakt dat erg veel bandjes wel erg onzorgvuldig omspringen met kopiëren. Hoewel deze band niet heeft mogen proeven van het echt grote succes, is de mate van duplicatie toch wel een indicatie voor het belang die deze groep heeft gehad in de jaren '80.

O, en mijn score voor de eerste helft: 5* natuurlijk. Hoe het met de tweede helft vergaat? Dat laat ik jullie als ik nog eens wat tijd heb zeker en vast weten

avatar van orbit
Mooie verwoording! Er waren zelfs nog wel een handvol bandjes met dezelfde sound als deze band indertijd Maar The Chameleons voerden het m.i. gewoon beter uit.

Ja, de sound komt me ook wel bekend voor; beetje richting Teardrop Explodes.

The Bolshoi
Comsat Angels
The Danse Society
The Church
Modern English
The Lotus Eaters

Een aantal zéér verwante bands aan Chameleons! Sommige hiervan doen er ook weinig voor onder trouwens..

Ik ken het nog niet zo lang; vind het wel goed klinken.

avatar van Tribal Gathering
Als je de anderhalve pagina voor mijn bericht doorleest, kan je tot de conclusie komen dat dit het ultieme missende pareltje voor je collectie is. Zo ver wil ik toch echt niet gaan.

The chameleons klinken als een typische begin jaren tachtig gitaarband met een ietwat monotone zanger. Het album is echter prachtig geproduceerd en de nummers steken over het algemeen goed in elkaar.

Voorlopig zet ik hem na een keer luisteren op een veilige 3,5. Ik betwijfel echter of hij in de toekomst meer dan een halve ster naar boven of naar beneden gaat.

PS Dit album heeft een werkelijk prachtige hoes

1 van de beste eightees albums!

avatar van Thoost-
Monkeyland is werkelijk geniaal en de rest uitmuntend

avatar van the viking
Goed nieuws voor de fans! Er komt een nieuwe geremasterde luxe edition uit van Script Of The Bridge( cd2 met extra bonus tracks) De re-release datum van het 25 jarige album zal waarschijnlijk december worden.

avatar van Alicia
Ha..weer een gapend gat gedicht in mijn bescheiden platencollectie.

avatar van the viking
Hier zul je geen spijt van krijgen Alicia,fantastisch album en een fantastische band.Vind het wel jammer dat Mark Burgess stem er de laatste jaren niet op is vooruitgegaan. Zie de recente muziekclips van hun Ascension live dvd(Second Skin,Soul in Isolation en On the Beach)Sinds een paar dagen ook op YouTube te aanschouwen.

avatar van Alicia
Ik heb hier absoluut geen spijt van! The Chameleons houden mij nog even binnen ondanks het mooie weer. Misschien wordt Mark ook een dagje ouder...

avatar van musicfriek
Hmm, deze muziek bevalt mij niet zo goed... erg eentonig en mij te rockerig allemaal. Heb er niet meer dan 2* voor over..

musicfriek schreef:

Zo rockerig is het toch allemaal niet friek Misschien bevallen je de akoestische nummers vanThe Chameleons wat meer?

avatar van orbit
Vreemd voor iemand die Joy Division ineens weet te waarderen, dit is toch echt minder eentonig en de stem van Burgess is van een aparte klasse!

avatar van starsailor
musicfriek schreef:

Ik respecteer je bevindingen, maar heb je dit niet misschien een tikkeltje te snel geroepen?

jean maurice
starsailor schreef:

avatar van musicfriek
starsailor schreef:

Nee, vind ik niet. Joy Division vind ik toch wel wat klassen beter hoor. Het is puur de muziek die ik niks aan vind hier. De stem vind ik echter ook niet geweldig.