The Chameleons - Script of the Bridge (1983)

Label: Statik

1. Don't Fall (4:05)
  2. Here Today (3:58)
  3. Monkeyland (5:17)
  4. Second Skin (6:51)
  5. Up the Down Escalator (3:58)
  6. Less Than Human (4:12)
  7. Pleasure and Pain (5:11)
  8. Thursday's Child (3:33)
  9. As High as You Can Go (3:35)
  10. A Person Isn't Safe Anywhere These Days (5:43)
  11. Paper Tigers (4:17)
  12. View from a Hill (6:40)
  13. In Shreds [Previously Unreleased] * (4:09)
  14. Dear Dead Days [Previously Unreleased] * (4:31)
  15. Things I Wish I'd Said [Previously Unreleased] * (5:12)
  16. Don't Fall [Live in Bremen, 1983] * (3:49)
  17. Here Today [Live in Bremen, 1983] * (3:51)
  18. Thursday's Child [Live in Bremen, 1983] * (3:46)
  19. A Person Isn't Safe Anywhere These Days [Live in Bremen, 1983] * (4:48)
  20. Less Than Human [Live in Bremen, 1983] * (4:01)
  21. Pleasure and Pain [Live in Bremen, 1983] * (4:31)
  22. Second Skin [Live in Bremen, 1983] * (6:01)
  23. Paper Tigers [Live in Bremen, 1983] * (4:07)
  24. Monkeyland [Live in Bremen, 1983] * (4:56)
  25. Singing Rule Britannia [Live in Bremen, 1983] * (4:19)
  26. Up the Down Escalator [Live in Bremen, 1983] * (3:59)
  27. View from a Hill [Live in Bremen, 1983] * (6:17)
Ik ben er na langdurig research achtergekomen dat de allereerste persing van deze lp - die bijna een uur duurt - gemaakt is van gerecycled materiaal: te weten steunkousen en panty's van elderly Mancunians; de levensduur van hun steunkousen was symbolisch voor de draag/slagkracht van het album

avatar van Chameleon Day
What on earth are you talking About?

avatar van steve harris
vandaag weer eens second skin gehoord, ik vind dit nog steeds een zeldzaam mooi nummer, niet te vergelijken, allleen al die sfeer die het uitademt.
Staat nog steeds als een huis na al die jaren (bijna 30 jaar), sterk ondergewaardeerde band .

Chameleons Vox op 1 februari live in de Melkweg tijdens het Grauzone Festival.

avatar van MartinoBasso
Ik heb ze een aantal weken geleden in de Mezz in Breda gezien, zeer sterk optreden.

avatar van likeahurricane
Petur schreef:
Chameleons Vox op 1 februari live in de Melkweg tijdens het Grauzone Festival.

Live in de Melkweg

Monkeyland

avatar van Cloud
Dit had ik wel gaaf gevonden, maar ik kon helaas niet.
Er waren wel meer coole bandjes @ Grauzone.

avatar van Bobo_NL
Had nog nooit van deze band gehoord, maar toen ik dit album opzette pakte het me meteen. Een toppertje!

avatar van Leeds
Wat blijft View from a Hill wonderbaarlijk. 1 van de weinige nostalgische nummers die me zwaar raken. Als het nummer eindigt, dan eindigt ook het album en dan realiseer ik me soms hoe sprakeloos ik wel niet kan zijn. Gewoon starend voor me uitkijkend, ... tot ik weer in de realiteit gewrongen word. Een vreemd gevoel. Een gevoel om eventjes van te bekomen. Vreemd, wat muziek niet allemaal kan aanrichten.

avatar van Ward
Eens, duidelijk een van de absolute hoogtepunten van het album. Prachtig uitgesponnen outro ook!

avatar van Leeds
Inderdaad, geniaal. Oh, een mens mag wel eens enthousiast zijn. Zeker voor deze Script of the Bridge!

avatar van frolunda
Prima eerste plaat van the Chameleons dat perfect past in het rijtje debuutalbums van ondermeer Echo & the bunnymen,the Sound,the Scars en de Comsat angels.Kijk the Editors en White lies maken best leuke muziek maar dit is natuurlijk 'the real thing'.Luister in dat verband maar eens naar Monkeyland.

avatar van Man of Sorrows
Leeds schreef:

Woorden schieten inderdaad tekort, zelfs na al die jaren. . Dit album verdient weldra nog eens een lovende recensie.

avatar van Lost
HoHo... pas ontdekt... schitterende waveplaat!!! There's nothing wrong boys!!

avatar van Fred Zed
Gewoon toch maar even gestemd uit nostalgische reden. Heb ze op vinyl en nadien nog op cd gekocht. Zelfs in 2013 nog steeds tijdloos, ze waren hun tijd ver vooruit en hun sound moet toch wel opgepakt zijn door Interpol, hoewel die heren beweren deze groep helemaal niet te kennen, hoor je toch gelijkenis in gitaar arrangementen.
Een tijdloos blijvertje welke ik met plezier van tijd tot tijd nog eens in de cd-lade schuif.

avatar van Cygnus
Deze plaat wordt in mei integraal uitgevoerd, onder meer in Leuven: Chameleons Vox | Het Depot - hetdepot.be

avatar van Spiritwalker
Ik ben zelf in het bezit van de STATIK CD uit 1985, wat is het verschil met de versie op het Dead Dead Good label uit 1995 en de 25 anniversary editie uit 2008 van Blue Apple? Er is ook weer een gelimiteerde versie uit 2012. Is er echt wezenlijk verschil en wat is de mooist geproduceerde/gemixte versie? Ik lees veel mensen die de 25 Ann. versie niet mooi vinden.

Is het echt de moeite mijn exemplaar te vervangen? En is dit ook nodig voor What Does Anything Mean Basically?

avatar van Alicia
Ik geef deze plaat nu de volle mep, dus weer een halfje erbij, want dit is imo toch een van de mooiste postpunkwave debuutalbums allertijden!

avatar van dielinquent
Fred Zed schreef:

Als je de heren van Interpol moet geloven kennen ze geen enkele band, aanvullend benadrukt vooral geen postpunk bands te kennen. Geen schande als ze het toegeven. Deze + Interpol's Turn on the bright lights zijn mijn 2 favo genre klassiekers.

avatar van Lv92
Less Than Human is een lijflied van jewelste zeg. Man man man, wat een pracht van een nummer.

Lv92 schreef:

Dit kan ik met geen mogelijkheid ontkennen.

Second Skin schat ik echter nog net dat tikkeltje hoger in. Indien ik een top-10 van favoriete nummers moet maken heeft dit nummer veel kans op een nominatie.

avatar van Johnny Marr
Ik had een nieuwe From The Lions Mouth verwacht. Nou, dat is het dus niet. Gaat veel te lang door ook. Hoewel er geen slecht nummer op staat, en het best een goed album is, raakt het mij toch wel veel minder dan eerstgenoemde.

Sleutelnummer is Don't Fall, echt een geweldige track.

Vrijblijvend advies Johnny Marr: gun de tijd enige ruimte vooraleer je oordeelt.

Franck Maudit schreef:

Frank heeft gelijk. Deze plaat heeft een enorme groeipotentie. Maar een 4 om mee te starten is verre van slecht natuurlijk.

avatar van Johnny Marr
Ik hoor absoluut de potentie voor een groeier. Maar waarom een uur? Veel te lang voor een waveplaat vind ik. Drie kwartier, meer zou een album in dit genre niet nodig mogen hebben. Alhoewel ik mezelf nu al zit tegen te spreken omdat Disintegration. Dus ja, ik moet dit album zeker nog wat extra luisterbeurten gunnen .

Leeds schreef:
Maar een 4 om mee te starten is verre van slecht natuurlijk.

De toegekende score zal me aan m'n reet roesten

Ik vind dat albums (en mss wel alles) te vaak met bitter weinig respect benaderd worden. Voor alle duidelijkheid: ik beschuldig Johnny Marr hier absoluut niet van, al zal mijn volgende opmerking dit misschien in vraag stellen.

Alle vergelijkingen met andere albums vind ik zo afschuwelijk vermoeiend. Iemand stortte zijn ziel uit, beleefde een creatief hoogtepunt, doorstond een essentiële levensfase. En dan smijten wij maar met cijfertjes na een paar luisterbeurten en gaan verder naar de volgende klassieker. Want stel je maar eens voor dat we niet alles gehoord hebben!

Al wat ik met mijn roemloze romantiek wil zeggen: luister met een open hart, niet met een beoordelende zaagselkop.

Met mijn bericht plaatste ik eigk een algemene oproep, terwijl Johnny Marr absoluut niets te verwijten valt. Ik hoop dan ook dat het niet verkeerd overkomt.

Franck Maudit schreef:

No hard feelings, ik snap wat je bedoelt. Al vermijd je best termen als 'zaagselkop'. Alhoewel...