menu

De Site / Algemeen / MusicMeter krijgt een nieuwe eigenaar

zoeken in:
bennerd
Onweerwolf schreef:
Drama! SSL certificaatje verlopen. Ik ben benieuwd wie er vanochtend allemaal zwanger is geraakt.

Gelukkig hebben we Norton draaien.

avatar van Onweerwolf


Ik moest hard lachen.

avatar van Jelle78
Allereerst wil ik uiteraard Jordy zeer bedanken voor het ontwikkelen en vele jaren onderhouden van de meter-sites. Voor mij is Musicmeter, sinds ik mij begin 2013 registreerde, de eerste site die ik elke dag bezoek. En niet zelden ook de laatste. Het is mijn basis voor alle muziek gerelateerde zaken.

Ik ben niet heel actief in het plaatsen van berichten, maar ik lees wel in veel topics mee. Zo ook dit topic en ik heb alle positieve en vooral ook negatieve sentimenten dus meegekregen.

Waar wat mij betreft een potentieel probleem zit is dat meter_fan per definitie een ander doel heeft met de site als Jordy. Jordy heeft de site ooit opgericht als liefhebberij en dat is het gebleven. Zijn enige doel was de site functioneel en draaiende houden en met een beetje geluk uit de kosten komen (dat hoop ik voor hem tenminste...).

De nieuwe eigenaar heeft, als het puntje bij paaltje komt, maar één doel met deze site: winst maken. Natuurlijk, hij heeft de meter-sites gekocht omdat hij het mooie producten vindt waar hij in gelooft en waarvan hij denkt ze winstgevend te kunnen maken of houden, met enkele kleine aanpassingen. Maar als de sites verliesgevend worden dan gaan al die mooie beloftes de deur uit en geldt er nog maar één ding: winst maken. Vanuit zijn optiek is dat overigens zeer begrijpelijk. Hij moet z'n brood ermee verdienen.

Als de meter-sites verliesgevend worden, vrees ik voor maatregelen waar niemand in de huidige community op zit te wachten. Hoe vervelend die maatregelen gaan worden hangt af van de integriteit van de nieuwe eigenaar en in hoeverre hij de community aanvoelt. Dat moet gaan blijken de komende periode.

Voor hetzelfde geld (no pun intended) kan de nieuwe eigenaar met bijvoorbeeld een uitgebreidere hoofdpagina en wat meer ruchtbaarheid in de media voldoende extra clicks genereren om net dat beetje extra geld genereren om de meter-sites echt rendabel te maken. Dan zitten we hier met z'n allen gal te spuwen terwijl we over een half jaar een veel mooiere site hebben en een veel grotere actieve community.

Ik vind echter wel dat Michiel Cohen een goed punt maakt dat een commerciële aanpak bij een van oorsprong vrijwilligersbedrijf vaak niet goed gaat. Ik vind dat hij het erg negatief verwoord (ik vind zijn hele houding met betrekking tot de overname te negatief), maar in de kern zorgt een combi vrijwilligers/ professionals per definitie voor een zeker spanningsveld. Ga maar na, een eigenaar die z'n brood moet verdienen met ondermeer deze site gaat een team van moderators aansturen die het voor de lol en in de avonduren erbij doen. Ook hier geldt weer, zo lang de site winstgevend is, zal dit niet voor grote problemen gaan zorgen, maar op het moment dat dat niet meer zo is, zal de druk gaan toenemen en ontstaan er onrealistische verwachtingspatronen van eigenaar naar moderators. Dat zal de sfeer hier niet ten goede gaan komen.

Mijn conclusie is, ja er zijn zeker een aantal zaken die in potentie voor een sfeer op de site kunnen gaan zorgen die voor de huidige community niet wenselijk is. Ik denk dat wij daar heel scherp om moeten blijven en als er in onze ogen onwenselijke veranderingen worden aangekondigd, dat meteen goed gefundeerd communiceren naar de eigenaar. Alleen gaan zeuren en zeiken, daar heeft niemand wat aan. Het is heel makkelijk, ik geef het toe maar uiteindelijk schiet niemand er iets mee op. En je gaat er zeker niks mee oplossen.

Als allerlaatste, wat was er beter geweest? De huidige eigenaar of dat Jordy de meter-sites helemaal had opgeheven? Dan denk ik toch dat we nu een stuk beter af zijn. We houden onze community waar we lekker over muziek kunnen lullen. En natuurlijk blijft de enorme database behouden, wat zeker voor mij één van de belangrijkste aspecten is van Musicmeter.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Helder verhaal Jelle78 (en anderen). Ik heb wel de indruk dat er een paar nuanceringen te maken zijn:

1. Het onderscheid tussen Jordy "de hobbyist" en meter-fan "de commerciële partij" wordt wel erg scherp gezet. De metersites zijn ooit als hobby opgezet, maar in de loop van bijna twee decennia is de oorspronkelijke hobby ook wel behoorlijk geprofessionaliseerd. Ik neem aan dat, voor zover niet elke afzonderlijke metersite een bescheiden winst draait, dat in elk geval voor het complex als geheel wel geldt. Advertenties en de mogelijkheid om ze af te kopen zijn slechts de zichtbaarste vorm daarvan.

2. Aanwezigheid van zowel onbetaalde als betaalde krachten in een organisatie kan inderdaad voor een spanningsveld zorgen, maar is tegelijkertijd aanwezig in een baaierd aan organisaties (sport- en cultuurverenigingen, goededoelenorganisaties, etc.) die in meerderheid gewoon goed functioneren. Lijkt me niet iets om meteen van het doemscenario uit te gaan.

Lees Jordy's openingspost in dit topic nog eens terug en je vindt die nuanceringen er gewoon in terug.

avatar van Jordy
Heb er nooit een geheim van gemaakt dat de sites al jaren (een deel van) m'n hypotheek betaalden. Het idee dat ik een hobbyist was, en er alleen maar op uit was om uit de kosten te zijn, is inderdaad niet correct.

avatar van Jelle78
Oh wow. Dat wist ik niet Jordy. Dan was Musicmeter onder jou hoede dus al meer dan een uit de hand gelopen hobby. Dan vervalt een groot deel van mijn verhaal dus en toont het des te meer aan dat we er vertrouwen in moeten hebben dat het allemaal wel goed komt.

Ik realiseer me nu dat mijn verhaal volledig op speculatie en aannames gebaseerd is. Waarvan de belangrijkste (Jordy deed de meter-sites er als hobby bij) dus helemaal niet blijkt te kloppen. Laten we meter_fan dus beoordelen op wat hij daadwerkelijk gaat doen met de sites, in plaats van meteen van het negatieve uitgaan.

We moeten er ook vertrouwen in hebben dat Jordy de sites niet aan de eerste de beste beunhaas verkocht heeft en dat hij de sites dus in goede handen achterlaat.

avatar van Gerards Dream
Jordy heel veel dank voor het oprichten van de sites der stites. En veel plezier met de vrij gekomen tijd.

http://www.gemeenteschoolzaventem.be/wp-content/uploads/2018/05/eyecandy-56-wenskaart-super-bedankt-eyecandy.jpg

avatar van Alicia
En daar sluit ik mij volledig bij aan? Bedankt Jordy!

avatar van Rogyros
Jordy schreef:
Heb er nooit een geheim van gemaakt dat de sites al jaren (een deel van) m'n hypotheek betaalden. Het idee dat ik een hobbyist was, en er alleen maar op uit was om uit de kosten te zijn, is inderdaad niet correct.

En? Is je hypotheek met de verkoop van de metersites nu helemaal afbetaald?

Bedankt voor het maken en onderhouden van de metersites, Jordy! Ik ben er erg blij mee dat ik een aantal jaren geleden deze sites heb ontdekt en MusicMeter is ook echt onderdeel geworden van mijn dagelijkse routine. Mijn grootste muziekbron en de beste uitlaatklep van mijn favoriete hobby.

DANK!

avatar van FlyLo
Off topic berichten verwijderd

avatar van -SprayIt-
Het is in inmiddels duidelijk dat veel users spam hebben ontvangen, bij de een zorgt het voor bezorgdheid, de ander hilariteit. Deze accounts zijn geband en het probleem is gemeld, we gaan er vanuit dat dit in de toekomst niet weer zal gebeuren. Graag inhoudelijke vragen of opmerkingen over dit onderwerp via pm vanaf nu.

avatar van Mastroianni
Ik kom altijd via een zij- of achteringang binnen en heb het nieuws op het prikbord zodoende gemist. Goed, een nieuwe eigenaar dus.

Allereerst is natuurlijk een woord van dank aan Jordy op zijn plaats. Hoed af!

Wel erg jammer dat je de site hebt verkocht, ons lot is nu ongewis.

De eerste tekenen stemmen tot zorg. Voor de nieuwe eigenaar lijkt de primaire drive niet inhoud maar handel. De in dit draadje geplaatste voorbeelden van zijn eerdere ondernemingen doen het ergste vrezen. Commerciële sites met platte, voor de hand liggende clickbait om bezoek en advertentie-inkomsten te stimuleren. (“Wie zijn de vroegere vriendinnen van Max Verstappen - klik hier!”)

De kracht van MuMe wordt gevormd door de database, de ranking daarvan en vooral door de input van gepassioneerde en onvermoeibare gebruikers. Het is een forum voor kenners en liefhebbers. Ik hoopt dat dat karakter behouden blijft. Persoonlijk zou ik liever een kleine maandelijkse contributie betalen dan de site ten onder te zien gaan aan vergaande popularisering en een overdaad aan reclame.

Ik hoop dat de mening van de vaste gebruikers leidraad voor de toekomst zal zijn. Niet door een zeer gebrekkig gecommuniceerde enquête waarover vervolgens geen openheid wordt gegeven. Maar door een volwassen interactieve discussie.

avatar van horizon
Bijzonder dat music meter in tegenstelling tot andere meter sites relatief gezien meest bezorgde (of paranoia? ) users kent.

avatar van Fathead
horizon schreef:
Bijzonder dat music meter in tegenstelling tot andere meter sites relatief gezien meest bezorgde (of paranoia? ) users kent.


EN WIE BEN JIJ??


avatar van Snoeperd
ArthurDZ schreef:
Waarom lees ik dit nu pas?

Jordy

En mocht het ooit weer beginnen kriebelen, ik denk dat je een significant deel van de community blij kan maken met een pokemonmeter


De voortekenen zijn alvast goed met de Pokémon-reclame die nu wordt vertoond.

gisteravond had ik de indruk dat de site gehackt was door Pokemon; Nu is het enkel iets meer dan de helft van het scherm

Ponty Mython
Spannende tijden.

Hopelijk wordt het geen tweede Fok!. Wat een idioten zitten daar.

avatar van EttaJamesBrown
Jonge honden die met creativiteit en lef geld proberen te verdienen, hebben altijd mijn sympathie. Als dat ertoe zou leiden dat ik afhaak en er 100 users voor terugkomen, kan ik daar goed mee leven. En Fanreach vast ook. We gaan een mooie toekomst tegemoet!

Om mijn goede wil voor de langere termijn te laten zien heb ik de reclame voor het komend jaar zojuist weer afgekocht. Nu mag Musicmeter laten zien dat ik het komend jaar ook echt reclamevrij blijf.

avatar van Brunniepoo
Ponty Mython schreef:
Hopelijk wordt het geen tweede Fok!. Wat een idioten zitten daar.


Vinden ze waarschijnlijk ook van ons...

avatar van ArthurDZ
Snoeperd schreef:
(quote)


De voortekenen zijn alvast goed met de Pokémon-reclame die nu wordt vertoond.


Krijg hem sinds vanochtend ook voortdurend!

Tja ik had ook liever advertenties over triose seks gehad, maar goed, het is nu zo.

avatar van thelion
Beter laat dan nooit (zie dit topic nu pas) Jordy heel erg bedankt voor het draaiende houden van deze site(s).
Kom hier nog steeds met enige regelmaat hoop dat de nieuwe eigenaar de site's niet in de "uitverkoop" gooit zo dat hier nog ruimte is voor de obscuriteit in de muziek. En mag hopen dat de afkoopsom voor reclame behouden blijft.......

Anyway we gaan het mee maken....... zie wel wat er van komt.

avatar van HammerHead
Ik lees dit ook allemaal nu pas. Nu maak ik eigenlijk al jaren geen gebruik meer van het forum (vandaar dat ik eea even had gemist), maar alleen nog van de album/artiesten functionaliteiten.

Ik heb toch heel wat mooie muziek hier mogen ontdekken de afgelopen dikke 15 jaar en ben je er zeer erkentelijk voor Jordy, dat jij dit mede mogelijk hebt gemaakt.

Voor de nieuwe eigenaar: vooral de kern van de site (het stemmen en reageren op albums) in tact laten en de functionaliteit daarvan niet uit het oog verliezen.

BrotherJohn
HammerHead schreef:
Ik lees dit ook allemaal nu pas. Nu maak ik eigenlijk al jaren geen gebruik meer van het forum (vandaar dat ik eea even had gemist), maar alleen nog van de album/artiesten functionaliteiten.

Voor mij geldt hetzelfde, ik bezoek vooral albumpagina's en daarnaast alleen de forumtopics die onder 'mijn updates' staan, waardoor de overname pas na het zeer verbazingwekkende onaangekondigd onderhoud (verhuizing van de servers) tot me doordrong toen ik op het forum naar de reden ervan zocht.

In 2004 / 2005 (als gebruiker JonnieBrasco) stopte ik als crewlid veel inspanning in de site door o.a. met terugwerkende kracht de kwaliteit van bestaande toevoegingen te verbeteren (denk aan invoeren van tracktijden, hoesjes van zwarte randjes ontdoen, labels invoeren, genre correcties na introductie van nieuwe genres etc.) Monnikenwerk! Maar leuk monnikenwerk. Tegenwoordig plaats ik nog vrij fanatiek officiële videoclip linkjes bij de albumtracks. Als daar een gebruikers toplijst van zou zijn ben ik benieuwd waar ik zou staan. Dit ter illustratie dat er content toevoegingen zijn die tamelijk onzichtbaar blijven. In het forum ben ik bijna niet te vinden, maar bij de albums wel. Het is gewoon leuk om de content van de site(s) verder op te bouwen en te complementeren, net zoals het actualiseren van Wikipedia-pagina's dat kan zijn.

Het is denk ik voor de site essentieel dat er waardering / erkenning voor het crew-werk blijft, ook in de steeds commerciëler wordende setting. Ik weet nog goed hoe anno 2005 de crewleden (voor mij onverwacht) werden beloond, Jordy zond toen een cd naar keuze toe. Andere tijden! Dit is me altijd bijgebleven: een klein maar heel waardevol menselijk gebaar voor het vrijwilligerswerk aan een hobbyproject dat het destijds (denk ik) nog was. Laat die erkenning (in de vorm van kleine gebaren / privileges) voor het crewwerk blijven! Zonder crew die zich gewaardeerd voelt, geen nieuwe content. Laat de content ook in de verre toekomst door elk lid altijd te wijzigen zijn waardoor de invloed van de gebruikers in tact blijft.

Jordy, bedankt voor alles wat je tot stand hebt gebracht en geniet van de dingen waar je eerder niet aan toegekomen bent! Sterkte met het loslaten van je levenswerk (al kun je ook je gezin zo zien). Roy, veel succes en wijsheid met het doorontwikkelen van de site. Ik hoop dat je je hebt voorgenomen om op het forum veel in dialoog te blijven met de moderators, crewleden (in de crew-only topics) en bezoekers (in de publieke topics).


avatar van chevy93
Kunnen we hier binnenkort een eigen studio winnen?

https://i.gyazo.com/a06df83d71c57f0b13c2a6ed172ade79.png

avatar van Mssr Renard
chevy93 schreef:
Kunnen we hier binnenkort een eigen studio winnen?

(afbeelding)


Vreselijk. Wie wil zoiets in zijn huis?

avatar van chevy93
Mssr Renard schreef:
(quote)


Vreselijk. Wie wil zoiets in zijn huis?
Zijn vrouw (hoop ik voor haar).


avatar van Cellulord
Beter laat dan niet toch nog even Jordy bedanken voor deze site en geniet van je vrije tijd en je gezin!

Ook een dik bedankje aan alle crewleden, want zonder hun zou dit allemaal niet kunnen.
En de leden die het hier levendig houden in de albumberichten en forums verdienen een stevig schouderklopje, want zonder hun is dit gewoon een drooge database en daar heb ik discogs reeds voor.

Ben enkele maanden afwezig geweest en moet zeggen dat in de 2 weken dat ik terug actief ben MuMe technisch gezien wel wat mankementjes vertoont die ik eerder nooit ben tegen gekomen. Gisteren was de site zelfs een tijdje niet berijkbaar. Maar ja, echt klagen kan ik niet.

Ook over de nieuwe eigenaar(s) kan ik niets zeggen, want als ik het niet ergens in een forum berichtje gelezen had zou ik nooit geweten hebben dat er een nieuwe baas is.
Heb dus even de tijd genomen om deze 8 pagina's te lezen en zie dat er nogal veel angst/paniek is/was voor wat er misschien zou kunnen gebeuren. Tja over het algemeen heeft de mensheid angst als de dingen gaan veranderen. Maar legian heeft het mooi verwoord: "... In de tussentijd ben je wel doodziek geworden van de stress en zorgen daarover..." (op 11 nov )

Natuurlijk zijn er zeker dingen die verbeterd kunnen worden, en nieuwe dingen die we graag zouden zien. Als het al niet bestaat kunnen we misschien zelf een forumonderwerp starten met een "wishlist".
Als de nieuwe eigenaar geld wil verdienen aan deze site en dat is 100% zijn recht vind ik dat wij ook wel iets kunnen vragen, want zonder ons bestaat deze site niet. Tja een enquete die bijna niemand zag en die reeds na enkele dagen weg is daar zijn we niets mee.

En alhoewel meter_fan hier wel wat berichtjes heeft achter gelaten, wat ik apprecieer, word het misschien tijd dat hij eens een top 10 of zijn 10 favoriete artiesten bekend maakt.

avatar van Cellulord
ZAP! schreef:
Spotify heb ik niet en mis ik ook niet. De afgelopen week erg leuke nieuwe namen opgedaan op bandcamp (BANDCAMP!) (en binnenkort ga ik er wat van aanschaffen - digitaal), die stijgt maar weer es met stip in mijn achting (een hele plaat gratis luisteren, kom er es om). Ik weet niet of dit nog on-topic is, maar via MuMe vind ik ook zat leuks, doorgaans.


Ja Bandcamp!!! Nu dat ik weer internet in mijn caravannetje heb zit ik er van 's morgens tot 's morgens. Al jaren verslaafd aan die site.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:25 uur

geplaatst: vandaag om 10:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.