MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
In > > :

In > > :

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic):

Omdat hier, vermoed ik, nog veel discussies over gaan ontstaan open ik er maar alvast een topic voor. Ik weet dat de lijsten nu nog niet veel voorstellen, maar er viel mij een ding op in de lijsten. Ok Computer staat in de top 100 als onbetwiste leider op nummer 1 en dat zal ook nog lang zo blijven. In de genre top 25 is hij pas terug te vinden op plaats 16 bij Rock. In de toekomst zal hij wel wat gaan verschuiven, maar de nummer 1 positie zal moeilijk zijn. Wat zegt dit dan over de top 100 als top-lijst of aan de andere kant: hoe serieus moet je de top 25 lijsten nemen? Hoe denken jullie erover?

Wat nou zo raar is. Sommige mensen geven OK computer bijvoorbeeld een 3 sterren maar zet het toch erg hoog in hun persoonlijke top 10. Ondanks dat zij heel veel andere albums een hogere beoordeling gaven dan Radiohead.

Dat is nog niet zo erg, hetzelfde zie je op MovieMeter ook. Het is gewoon een favorieten lijst en daar zit hem de kneep. Net als op MovieMeter zegt zo'n lijst mij vrij weinig over de kwaliteit van een album. Ook de lijsten per genre zegt mij weinig, want een goede plaat staat als een huis en dan maakt het genre niet zoveel meer uit. Om met films te vergelijken: ik hou niet van drama's, maar één uit de top honderd kan ik tien keer ademloos gaan bekijken, bij wijze van spreken. Ik wil dan ook eigenlijk pleiten voor de terugkeer van de echte top-100. De top-100 van beste albums dus.

Maar dan krijg je wel vaak het beroemde fenomeen dat mensen albums omlaag gaan stemmen.

Gebeurt ook bij films. Zie de nieuwe nummer 1 als sterk voorbeeld. Of mensen die maar een keer komen en de Zeemeerman 5 sterren geven. Als het vermoeden bestaat dat die omlaag gestemd wordt kan daar tegenop getreden worden. Eigenlijk zie ik het probleem niet van het niet tonen van de top 100. Het is immers de enige lijst die niet alleen leuk is, maar ook nog echt interessant.

Misschien moeten we het een keertje proberen. We kunnen altijd nog weghalen als het toch niet zo'n goed idee is.

Ik ga hier geen top 100 invoeren in dezelfde stijl als op MovieMeter. Hier ga je anders (veel meer dan op MovieMeter) krijgen "bah er staat allemaal hiphop in de top 100, en ik houd van Toto, dus ik stem alle hiphop albums even omlaag".

titan (crew)
Ik zie het probleem niet. Iemand die de lijst probeert te manipuleren kan toch, net als op moviemeter, geband worden?

Op MovieMeter gebeurt het af en toe, en is het al handenvol werk. Hier verwacht ik dat het veel vaker zal gebeuren, en denk ik dat het onbegonnen werk zal zijn om dat in de gaten te houden

Ik denk vooral dat we moeten uitgaan van de goede wil van de gebruikers - ik bedoel: iedereen wil toch af en toe nieuwe, leuke, uitdagende muziek ontdekken. Wanneer ze de boel gaan "manipuleren", lopen ze zichzelf voor de voeten.

yekezzez schreef:

Wat zegt dit dan over de top 100 als top-lijst of aan de andere kant: hoe serieus moet je de top 25 lijsten nemen? Hoe denken jullie erover?

Serieus.

Sterker nog, ik kijk veel liever naar de gemiddelden per CD en naar die top-25's per genre dan naar die alternatieve top-100 lijst.

De reden is zo simpel: buiten het feit dat die alternatieve 100 makkelijk(er?) te manipuleren/ beinvloeden is (wat terecht door anderen is aangestippeld), is het (voor mij) vooral zo dat de Top-10 van een persoon een redelijk vluchtig karakter kan hebben.

Een voorbeeld: iemand vind OK Computer een erg sterke plaat, geeft hem 5 sterren en plaatst hem op 1 in zijn top-10.
Een jaar later heeft deze persoon echter drie nieuwe superplaten ontdekt. OK Computer verdwijnt naar plaats 4 op zijn lijst.

Maar betekend dit dat deze persoon OK Computer nu minder vind als een jaar terug? Waarschijnlijk niet. De 5 zal waarschijnlijk gewoon blijven staan.

Euuhh...om het kort te houden, verders:
volgens mij zijn die gemiddelden per cd een stuk betrouwbaarder dan die alternatieve Top-100, die gebaseerd is op de Grilligheid van de stemmer en de Vluchtigheid van popmuziek in het algemeen.

Er moeten ook wat mensen in de gaten gehouden worden. Er wordt op cd's gestemd die nog niet uit zijn. Zie cd Cyprees hill in de release lijst.

Dat album is volgens mij al weken te downloaden. Beetje naïef om te denken dat pas op een album gestemd kan worden wanneer 'ie hier in de winkels ligt.

Jordy schreef:

Dat album is volgens mij al weken te downloaden. Beetje naïef om te denken dat pas op een album gestemd kan worden wanneer 'ie hier in de winkels ligt.
Ik was er nog niet van op de hoogte dat de cd te downloaden was.

bij Radiohead - OK Computer (1997):

gemaster schreef:
Hij staat bij mij op nummer 1, dus ik kan het er niet anders dan mee eens zijn.
Ik vind dat het toch mogelijk is om individueel afstandelijk te kijken naar die TOP100.
...perfecte compromis...
Juist

HammerHead schreef:
zeker niet zo briljant als de top-100 doet vermoeden.

Ik denk dat dat voor welk album dan ook op gaat. Wat is nu een echte waardige nummer 1 ? Die is er niet.
Wat mij wel opvalt is dat de smaak hier behoorlijk overeenkomt met die van "de critici". Als daar lijsten van verschijnen zie je ook telkens dezelfde albums terug verschijnen.

Ja dat viel mij ook al op, als je bijvoorbeeld de site www.acclaimedmusic.net bekijkt, die houdt allerlei lijstjes van critici bij, en die zien er vaak ongeveer hetzelfde uit. Wel valt me op dat hier de jaren 90 beter worden gewaardeert over het geheel. Als je bijvoorbeeld ziet dat Van Morrison, Bob Dylan of Rolling Stones, die het bij de critici altijd heel goed doen, hier niet in de top100 voorkomen.

John Doe schreef:''Karma Police'' heeft trouwens erg een Muse uitstraling met die synthesizer en in tempo en zang.

Beetje vreemd, Muse was nog niet bekend toen OK Computer uit kwam? Of heb jij dit album zoveel later ontdekt? (waar natuurlijk niets mis mee zou zijn, beter laat dan nooit )

Ik vind OK Computer wel meer dan zomaar een album. Aan de ene kant is het een staalkaart van de moderne tijd, aan de andere kant toch ook wel weer een tijdsloos album. Het is meer een soort document. Iets dat je de ruimte instuurt als je buitenaardse wezens wilt laten horen wat voor muziek er op aarde gemaakt wordt (samen met de nodige klassieke muziek, Beatles en nog wat essentiele dingen).

Natuurlijk zijn er voor iedereen wel albums die hem of haar meer aanspreken, maar dit is toch een vrij universele plaat die voor iedereen wel iets heeft.

Ik weet in ieder geval nog dat ik tranen in mijn ogen kreeg toen ik Karma Police destijds voor het eerst hoorde.

herman schreef:
Ik vind OK Computer wel meer dan zomaar een album. Aan de ene kant is het een staalkaart van de moderne tijd, aan de andere kant toch ook wel weer een tijdsloos album. Het is meer een soort document.

Of hoe je via iets specifieks als een muziekalbum, iets algemeens kunt uitdrukken

Iets dat je de ruimte instuurt als je buitenaardse wezens wilt laten horen wat voor muziek er op aarde gemaakt wordt (samen met de nodige klassieke muziek, Beatles en nog wat essentiele dingen).

Nog wat Captain Beefheart

en zeker krankjorume elektronische muziek (vragen we maar aan de VZW GoodFella, tovenaar en Onderhond )

obsessed schreef:

Wel valt me op dat hier de jaren 90 beter worden gewaardeert over het geheel. Als je bijvoorbeeld ziet dat Van Morrison, Bob Dylan of Rolling Stones, die het bij de critici altijd heel goed doen, hier niet in de top100 voorkomen.

Op zich niet zo vreemd, want ik denk dat de gem. leeftijd hier een stuk lager ligt. Dus dan krijg je al snel meer recenter werk te zien. Zoals ergens anders al vermeld: het zou mooi zijn als er wat meer oudere jongeren zich melden. Ik merk nl. wel dat er steeds meer jongere users verschijnen (zie je aan het stemgedrag).

aERodynamIC schreef:
(quote)

Op zich niet zo vreemd, want ik denk dat de gem. leeftijd hier een stuk lager ligt. Dus dan krijg je al snel meer recenter werk te zien. Zoals ergens anders al vermeld: het zou mooi zijn als er wat meer oudere jongeren zich melden. Ik merk nl. wel dat er steeds meer jongere users verschijnen (zie je aan het stemgedrag).

verklaar je eens nader? ben ik ook jong? 24

Lijkt me toch duidelijk: ik was tiener in de jaren '80. En normaal gesproken begin je dan serieuzer naar muziek te luisteren. Dus mijn geschiedenis start daar. Maar in mijn twintiger jaren ben ik me nog dieper in muziek gaan graven, om nu op mijn 35e te constateren dat zich dat alleen maar aan het uitbreiden is. De smaak is wel weer wat rustiger aan het worden, dat wel
Users die ouder zijn dan ik zullen meer jaren '70 werk beoordelen (hebben dat in elk geval bewuster meegemaakt). Dus om terug te komen op de vraag: ik ga er vanuit dat jij met je 24 jaar laten we zeggen 10 jaar pop/rock-muziek bewust achter je kiezen hebt. Alles daarvoor is wat je herontdekt.
Tenzij je als 4 jarige bv Purple rain van Prince al op waarde kon schatten, tja dan ben je een uitzondering !
Gezien het feit de meesten hier een beetje van jouw leeftijdscategorie zijn is het dus niet zo vreemd dat de top 100 uit veel jaren '90 werk bestaat. Let wel: het gaat niet voor iedereen op natuurlijk. Als je alleen maar de albums van je ouders draait is je smaak ook anders natuurlijk
En ach wat is jong ? Met 24 kun je al een behoorlijk oude lul zijn, en je hebt er van 50 die in werkelijkheid een stuk jonger zijn. Of iemand jong is valt dus moeilijk te zeggen. Maar wat je aan muziek-historie bewust hebt meegemaakt valt niet te veranderen.

aERodynamIC schreef:

Lijkt me toch duidelijk: ik was tiener in de jaren '80. En normaal gesproken begin je dan serieuzer naar muziek te luisteren. Dus mijn geschiedenis start daar. Maar in mijn twintiger jaren ben ik me nog dieper in muziek gaan graven, om nu op mijn 35e te constateren dat zich dat alleen maar aan het uitbreiden is. De smaak is wel weer wat rustiger aan het worden, dat wel
Users die ouder zijn dan ik zullen meer jaren '70 werk beoordelen (hebben dat in elk geval bewuster meegemaakt). Dus om terug te komen op de vraag: ik ga er vanuit dat jij met je 24 jaar laten we zeggen 10 jaar pop/rock-muziek bewust achter je kiezen hebt. Alles daarvoor is wat je herontdekt.
Tenzij je als 4 jarige bv Purple rain van Prince al op waarde kon schatten, tja dan ben je een uitzondering !
Gezien het feit de meesten hier een beetje van jouw leeftijdscategorie zijn is het dus niet zo vreemd dat de top 100 uit veel jaren '90 werk bestaat. Let wel: het gaat niet voor iedereen op natuurlijk. Als je alleen maar de albums van je ouders draait is je smaak ook anders natuurlijk
En ach wat is jong ? Met 24 kun je al een behoorlijk oude lul zijn, en je hebt er van 50 die in werkelijkheid een stuk jonger zijn. Of iemand jong is valt dus moeilijk te zeggen. Maar wat je aan muziek-historie bewust hebt meegemaakt valt niet te veranderen.

Ik ben 24 en mijn top 10 is toch behoorlijk '60/'70 simpelweg omdat ik vind dat in die tijd de betere muziek werd gemaakt.

aERodynamIC schreef:

Let wel: het gaat niet voor iedereen op natuurlijk. Als je alleen maar de albums van je ouders draait is je smaak ook anders natuurlijk

aERodynamIC schreef:
(quote)

lol ok ok maar dat is niet helemaal waar

John Doe schreef:
(quote)
Ik vind dat het toch mogelijk is om individueel afstandelijk te kijken naar die TOP100.

Ik kan er ook wel afstandelijk naar kijken en dan concludeer ik dat het best een mooie lijst is. Mijn persoonlijke top 10 bestaat geloof ik ook alleen maar uit albums die in de top 100 staan. Ik heb dus een redelijk traditionele smaak. Er staan een paar albums in de top 10 waarvan ikzelf niet snap dat ze erin staan(Coldplay), maar dat heeft natuurlijk ook veel te maken met de doelgroep hier. Toch ben ik heel erg blij dat OK Computer op nummer 1 staat. Het album verdient het mijns inziens dubbel en dwars.

Ik krijg trouwens meteen weer zin om een nummertje ervan te draaien. 'Lucky' wordt het.

herman schreef:
(quote)

Beetje vreemd, Muse was nog niet bekend toen OK Computer uit kwam? Of heb jij dit album zoveel later ontdekt? (waar natuurlijk niets mis mee zou zijn, beter laat dan nooit )
Ik zeg niet ''die stijl had 'Muse' al'', maar dat het als een 'Muse' nummer klinkt. Het was dus totaal geen negatief getint commentaar. Leuk dat je tranen in je ogen kreeg, erg mooi uitgevoerd is het nummer dan ook, dan hou je ze moeilijker tegen Maar ik dacht écht even dat 'Muse' de uitvoerende band was na even weggezakt te zijn geweest Die jaartallen ken ik wel uit m'n koppie, maar idd, ik ben ''O.K. Computer'' pas vorig jaar begonnen met luisteren. Het is niet snel te laat voor het opzetten van tijloze albums toch

gemaster schreef:
Ik kan er ook wel afstandelijk naar kijken en dan concludeer ik dat het best een mooie lijst is.
Geinig
Mijn persoonlijke top 10 bestaat geloof ik ook alleen maar uit albums die in de top 100 staan. Ik heb dus een redelijk traditionele smaak.
Dan kan je nóg een vreemde smaak creëren door ''ouderwetse muziekalbums'' (bijv. Beatles), met moderne electronische albums te mixen uit de top100.
Er staan een paar albums in de top 10 waarvan ikzelf niet snap dat ze erin staan (Coldplay), maar dat heeft natuurlijk ook veel te maken met de doelgroep hier. Toch ben ik heel erg blij dat OK Computer op nummer 1 staat. Het album verdient het mijns inziens dubbel en dwars.
Ik vind het een harstikke goede nummer 1 keuze hoor. Mij slepen de emoties in de plaat alleen net niet genoeg mee. Ik vind ze niet realistisch genoeg als ik ze bewust/onbewust vergelijk met hoe ik het leven ervaar. Bij ''Coldplay'' wordt ik bijna geheel meegesleept in de emotionele wereld van het album, daarom staat die hoger. Dat is wat meer duidelijkheid volgens mij.

''Coldplay'' is kwa band trouwens technisch veel simpeler bezig dan ''Radiohead''. Maar zoals bij ''Coldplay'' elk nummer op het album goed is (met beperkte, maar effectief gebruikte middelen) en ongeveer de helft zelfs magisch, daardoor belanden hun albums in top 10's.

Sietse
obsessed schreef:

Ja dat viel mij ook al op, als je bijvoorbeeld de site www.acclaimedmusic.net bekijkt, die houdt allerlei lijstjes van critici bij, en die zien er vaak ongeveer hetzelfde uit. Wel valt me op dat hier de jaren 90 beter worden gewaardeert over het geheel. Als je bijvoorbeeld ziet dat Van Morrison, Bob Dylan of Rolling Stones, die het bij de critici altijd heel goed doen, hier niet in de top100 voorkomen.

Maar toch als ik dan zo'n site bekijk en zie dat voor 2004 Franz Ferdinand bovenaan staat krijg ik wederom mijn twijfels bij dit soort "enge" lijstjes...

Over OK Computer en Radiohead heb ik trouwens wel zoiets van goed album, eindelijk een rockband die durft te experimenteren, iets wat op de later albums pas echt goed wordt uitgewerkt wordt, al kan ik mij goed voorstellen dat voor veel mensen OK Computer leuker is dan bijv. Kid A.

John Doe schreef:
Dan kan je nóg een vreemde smaak creëren door ''ouderwetse muziekalbums'' (bijv. Beatles), met moderne electronische albums te mixen uit de top100.

Maar je smaakt blijft wel redelijk traditioneel. Overigens zie ik dat mijn nummer 3, het debuut van The Stone Roses, niet in de top 100 staat. Echt een regelrechte schande!

Ik vind het een harstikke goede nummer 1 keuze hoor. Mij slepen de emoties in de plaat alleen net niet genoeg mee. Ik vind ze niet realistisch genoeg als ik ze bewust/onbewust vergelijk met hoe ik het leven ervaar. Bij ''Coldplay'' wordt ik bijna geheel meegesleept in de emotionele wereld van het album, daarom staat die hoger. Dat is wat meer duidelijkheid volgens mij.

Ik ben niet iemand die snel geraakt wordt door teksten. Ook bij OK Computer heb ik geen speciaal gevoel bij de teksten. Ik ben meer iemand die gevoelens krijgt bij de muziek zelf.

''Coldplay'' is kwa band trouwens technisch veel simpeler bezig dan ''Radiohead''. Maar zoals bij ''Coldplay'' elk nummer op het album goed is (met beperkte, maar effectief gebruikte middelen) en ongeveer de helft zelfs magisch, daardoor belanden hun albums in top 10's.

Omdat Coldplay dus zoveel simpeler te werk gaat kan het mij vaak niet echt raken. Ik heb vaak het idee van 'been there, done that'. Er zit geen innovatie in hun muziek. Dat hoeft ook niet altijd(er zijn zat bands die totaal niet innovatief bezig zijn, maar die ik wel heel erg kan waarderen), maar bij Coldplay vind ik het vaak toch allemaal té gewoontjes.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:45 uur

geplaatst: vandaag om 12:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.