menu

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Tweede voortzetting van: Het grote feedback / opmerkingen topic #2 - MusicMeter.nl

Dit topic is bedoeld voor feedback op en discussie over al het andere dan het technische functioneren van MusicMeter.

Casartelli schreef:
Tweede voortzetting van: Het grote feedback / opmerkingen topic #2 - MusicMeter.nl

Dit topic is bedoeld voor feedback op en discussie over al het andere dan het technische functioneren van MusicMeter.

Als je feedback vraagt begin dan met helderheid en enige uitleg over de beweegredenen en het doel..

Casartelli (moderator)
ohmusica schreef:
Als je feedback vraagt begin dan met helderheid en enige uitleg over de beweegredenen en het doel..
Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

We hadden een "grote feedback / opmerkingen topic", waarin allerhande feedback en opmerkingen gespuid werden. Omdat discussies over het functioneren van de site en de inhoud ervan nogal eens door elkaar liepen (en er ook nog wel eens wat grappen en grollen tussendoor kwamen), verwerd het topic nogal eens tot een weinig functionele brij. Daarom splitsen we de discussies over het functioneren van de site (die ook relevant zijn voor de programmeur) af van discussies over de inhoud. Een voorbeeld van dat laatste is de recente discussie over de recente hausse aan toegevoegde verzamelalbums.

Overigens is het ook niet zo dat ik/wij om feedback vraag/vragen - de ervaring leert echter dat er wel behoefte is om feedback te geven. Dat proberen we zo dus wat te kanaliseren.

Casartelli schreef:
(quote)
Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

We hadden een "grote feedback / opmerkingen topic", waarin allerhande feedback en opmerkingen gespuid werden. Omdat discussies over het functioneren van de site en de inhoud ervan nogal eens door elkaar liepen (en er ook nog wel eens wat grappen en grollen tussendoor kwamen), verwerd het topic nogal eens tot een weinig functionele brij. Daarom splitsen we de discussies over het functioneren van de site (die ook relevant zijn voor de programmeur) af van discussies over de inhoud. Een voorbeeld van dat laatste is de recente discussie over de recente hausse aan toegevoegde verzamelalbums.

Overigens is het ook niet zo dat ik/wij om feedback vraag/vragen - de ervaring leert echter dat er wel behoefte is om feedback te geven. Dat proberen we zo dus wat te kanaliseren.

Dank, Het is alweer wat duidelijker, ga er maar niet vanuit dat iets ‘wel duidelijk is’. Niet alle discussies worden gevolgd. De positie van de moderatoren weet ik ook weinig van. En de ene user is de andere niet.

Zou de frontpage iets 'hipper' mogen? Nieuwe releases van Deep Purple, The Sound en de zoveelste David Bowie boeien hier totaal niet, geef onbekende artiesten ook eens een kans, Nina June bv.

Casartelli (moderator)
musicfriek schreef:
Zou de frontpage iets 'hipper' mogen? Nieuwe releases van Deep Purple, The Sound en de zoveelste David Bowie boeien hier totaal niet, geef onbekende artiesten ook eens een kans, Nina June bv.
Volgens mij is dit de eerste dag dat de immer alive and kicking Deep Purple op de voorpagina staat. Maar schrijf iets bevlogens bij de grote Nina June en goede kans dat ik die morgen even handmatig voorop zet als ze er dan niet vanzelf opduikt.

Casartelli schreef:
Volgens mij is dit de eerste dag dat de immer alive and kicking Deep Purple op de voorpagina staat.
Nee hoor, vorig jaar stond Whoosh! ook dagenlang op frontpage

Maar nieuwe releases worden op een bepaalde manier gegenereerd ofzo? Wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat

Casartelli (moderator)
musicfriek schreef:
Maar nieuwe releases worden op een bepaalde manier gegenereerd ofzo? Wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat
Ik ben nerd genoeg om ook benieuwd te zijn naar de precieze details, maar grosso modo komt het hierop neer: er komt automatisch een album bovendrijven dat binnenkort verschijnt en waar enige activiteit (berichten/meningen/stemmen) is. Als mods/crew kunnen we de automatische keuze handmatig overschrijven - suggesties daarvoor zijn altijd welkom.

Volgens mij komt het album met de meeste reacties automatisch op de homepage in een nieuwe week.

Bij De Site > Algemeen > Feedback MusicMeter: de site:

Vraag voor de allesweters Casartelli en B.Robertson

Bij het toevoegen van een plaat kan bij compilatie gekozen worden voor de drie opties:

- Verzamel (oude tracks, één artiest)
- Verzamel (oude tracks, meerdere artiesten)
- Verzamel (nieuwe tracks)

Bij Searchvotes (zoeken in eigen stemmen) kan gekozen worden uit twee opties:
- Verzamel (oud)
- Verzamel (nieuw)

Wanneer ik kies voor [Verzamel (nieuw)] krijg ik allemaal albums die onder de categorie vallen: 'Verzamel (oude tracks, één artiest) en verzamel (nieuwe tracks).

Wanneer ik kies voor [Verzamel (oud)] krijg ik albums te zien die onder de categorie vallen: 'Verzamel (oude tracks, meerdere artiesten).

Die laatste optie klopt mijns inziens nog wel, maar die eerste optie niet.
Waarom is ervoor gekozen op drie categorieën aan te maken, maar dat er maar voor twee categorieën gekozen kan worden?

Ik geloof dat mij ooit eens is verteld dat de categorie 'Verzamel oud, meerdere artiesten' bedoeld is voor allerhande verzamelaars en deze niet te laten terugkomen in de discografiëen van artiesten (voor de overzichtelijkheid).

B.Robertson (crew)
Mssr Renard schreef:
Vraag voor de allesweters Casartelli en B.Robertson

Waarom is ervoor gekozen op drie categorieën aan te maken, maar dat er maar voor twee categorieën gekozen kan worden?
.

Dat is beleid ver voor mijn aantreden uitgestippeld of zelfs ver voordat ik enig benul had van MuMe.
Een gefundeerd antwoord zonder gissingen moet ik je helaas schuldig blijven.

Ik weet niet of ik hier moet zijn... maar goed er klopt iets niet.

Lakshmi - Adem Live (2021) - MusicMeter.nl

Hoort onder de lieftallige LAKSHMI - MusicMeter.nl te staan maar dat staat die niet. Dat zal met het hoofdletter verhaal te maken hebben. Kan iemand dat recht breien?

Het is in ieder geval te prijzen dat je een toevoeging doet zonder die hatelijke hoofdletters

Lakshmi - Gloomy Winter (2008)
Maar er is ook nog een Belgische… daar zit het hem in denk ik

Casartelli (moderator)
Ik wist niet dat we case-sensitive waren hier op MuMe. Maar kennelijk wel dus.

Anyway, ze staat nu, compleet met hatelijke hoofdletters, op de juiste plek.

Casartelli schreef:
Ik wist niet dat we case-sensitive waren hier op MuMe. Maar kennelijk wel dus.

Anyway, ze staat nu, compleet met hatelijke hoofdletters, op de juiste plek.

Maar waarom dan toch in die hatelijke hoofdletters? Voor het onderscheid tussen de Nederlandse en de Belgische? Dat kun je toch gewoon met (I) en (II) doen? Ik begrijp daar niks van. Nergens vind ik de noodzaak van die hoofdletters terug. Het is toch gewoon een naam die je voluit schrijft, en geen afkorting ofzo? Wikipedia doet het ook gewoon zoals het hoort.

Ik word een beetje moe van die wildgroei aan hoofdletternamen die de laatste jaren op MuMe te vinden is. Bij enkele artiesten maakt het deel uit van de manier waarop ze geafficheerd willen worden, en dan zie je het vaak ook specifiek op hun eigen website staan. Voor het overige staat het aanstellerig en/of schreeuwerig.

gaucho schreef:
(quote)

Maar waarom dan toch in die hatelijke hoofdletters? Voor het onderscheid tussen de Nederlandse en de Belgische? Dat kun je toch gewoon met (I) en (II) doen? Ik begrijp daar niks van. Nergens vind ik de noodzaak van die hoofdletters terug. Het is toch gewoon een naam die je voluit schrijft, en geen afkorting ofzo? Wikipedia doet het ook gewoon zoals het hoort.

Ik word een beetje moe van die wildgroei aan hoofdletternamen die de laatste jaren op MuMe te vinden is. Bij enkele artiesten maakt het deel uit van de manier waarop ze geafficheerd willen worden, en dan zie je het vaak ook specifiek op hun eigen website staan. Voor het overige staat het aanstellerig en/of schreeuwerig.

Uit mijn hoofd ken ik maar twee voorbeelden van een band met hoofdletters: ABBA en AC/DC, verder de afkortingen van bands zoals: BJH, BTO, EL&P etc.

Dan hebben we die gekke band: dEUS en die andere gekke band die niet van hoofletters houden: a-ha

Ik merkte ooit al eens op dat bijna alle bands hun bandnaam in hoofdletters op de hoes zetten: van THE BEATLES tot en met SOFT MACHINE. Dat heet typografie, maar al deze bands staan gewoon met normale letters op de site.

Ik snap die toename van hoofdletters in de bandnamen ook niet zo. Er zijn natuurlijk allemaal mitsen en maren en tenzijs. Bijvoorbeeld als een bad expliciet aangeeft dat de spelling en hoofdlettering van hun bandnaam per sé zus en zo moet (zoals dEUS en a-ha).

gaucho schreef:
(quote)

Bij enkele artiesten maakt het deel uit van de manier waarop ze geafficheerd willen worden, en dan zie je het vaak ook specifiek op hun eigen website staan.

De site van Lakshmi al bekeken? Het is een esthetiek waar de artiest voor kiest. Dat jij of anderen het dan lelijk vinden staan, is een kwestie van smaak.

Net zoals dat Billie Eilish er heel bewust voor koos om haar albumtitel volledig in hoofdletters te schrijven, en de songtitels volledig in kleine letters. Het zijn artistieke keuzes.

Ik vind het punt dat de artistieke keuzes van voorheen, op platenhoezen enzo, dan weer niet worden meegenomen, wel een goed punt. Een duidelijke lijn is er inderdaad niet.

Maar het smaakargument van scheeuwerig en aanstellerig lijkt me compleet irrelevant.

Arrie schreef:
De site van Lakshmi al bekeken? Het is een esthetiek waar de artiest voor kiest. Dat jij of anderen het dan lelijk vinden staan, is een kwestie van smaak.

Natuurlijk had ik die bekeken. Maar afgezien van het feit dat daar consequent de naam in hoofdletters vermeld staat, zie ik verder geen enkele uitleg over het hoe en waarom. Artiesten als MF DOOM geven die uitleg bijvoorbeeld wel; hij schreef er zelfs een song over, als ik het wel heb. Dan zou je bij elke site moeten nagaan of zoiets een 'esthetische keuze' is. Ik heb het idee dat een band als Chvrches het liefst ook ziet dat we hun naam in hoofdletters schrijven (oeps, hopelijk breng ik niemand op een idee...)

En dan is er ook nog het punt van artiesten- en albumtitels uit het wat verdere verleden, waar Mssr Renard terecht op wijst. Ik denk alleen al aan Kiss; die zouden ook maar wát graag erkenning krijgen op dit punt.
Maar dat geef je zelf ook al aan: heel erg consequent zijn we er niet in, hier op MusicMeter. En juist omdat dat zo lastig is, zou ik ervoor willen pleiten om in de meeste gevallen maar de 'gewone' schrijfvorm' aan te houden, tenzij de artiest ondubbelzinnig duidelijk heeft gemaakt dat het anders moet.
Arrie schreef:
Maar het smaakargument van schreeuwerig en aanstellerig lijkt me compleet irrelevant.

Daar heb je dan wel weer gelijk in. Ik presenteerde het als een feit, maar het is voornamelijk mijn eigen mening. Zo komt het op mij over: kijk ons eens interessant en bijzonder zijn.
Misschien moet niet altijd de visie van de artiest hier leidend zijn, maar gewoon de eigen stilistische benadering van deze site. Ook kranten, tijdschriften en andere media (zelfs Spotify) hanteren vaak een eigen stijlboek, ook als het gaat om het weergeven van namen en titels. Niets mis mee.

Discogs hanteert het volgende uitgangspunt: 1.2.2. Exceptions: Artist names which have consistently unique letter-casing will be accepted with proof that the artist uses that spelling consistently and intentionally. En dar zijn ze in het geval van Lakshmi kennelijk (nog) niet van overtuigd...

Een beetje googelend over het onderwerp zie ik dat het verschijnsel de laatste jaren hand over hand toeneemt. Hier wordt een verklaring gezocht in het internettijdperk: er is een generatie opgestaan die zich al jaren textend uit op sociale media en niet anders gewend is. Daarnaast lijkt het me toch ook gewoon een kwestie van opvallen, net zoals die 'v' in plaats van de 'u', of gangbare woorden waaruit de medeklinkers zijn weggevallen. Het vergroot de vindbaarheid van je band- of artiestennaam in de zoekfunctie. Dat snap ik, maar ik blijf het een lelijke uitwas vinden.

Tja, dan zullen wij het moeten accepteren. Laten we ajb geen oude zeuren zijn. Straks noemt iemand mij nog een boomer of iets anders engs.

En In ElK gEvAl ScHrIjFt NiEmAnD mEeR oP dEzE mAnIeR

Nog wat leuk leesvoer dat het onderwerp nog wat breder trekt: WhAt Should! we name )) R bANd?!: 25 band names designed to confound listeners and irritate copy editors - avclub.com

Het geeft aan dat het verschijnsel van alle tijden is - hoewel tegenwoordig meer dan toen. En misschien was Prince met zijn 'symbol' wel de trendsetter van 'band names designed to confound listeners and irritate copy editors'. Dat laatste zal trouwens, met mijn achtergrond als journalist en tekstschrijver, wel de reden zijn dat ik me eraan stoor...

Hoe een band zichzelf noemt, in uitingen zoals hoes, op drumstel, op posters etc is één ding (dat is notatie, taal, 1.) hoe wij ernaar verwijzen (refer to) ie iets anders (metataal, 2). Het is bizar om te denken dat 1 en 2 moeten samenvallen ook al maken ze gebruik van hetzelfde medium.

Net zoals content (muziek, tekst) bestaat uit data en die data wordt gekenmerkt/is vervat in metadata.
Content waarbij metadata en data verstrengeld zijn (bij sommige bestandsvormen gebeurt dat wel) is veel lastiger te manipuleren (inbedden bijv).

Als je de gebruikelijke conventies - ook wel aangeduid als standaardisatie of normalisatie - loslaat (niet meer hanteert) zoals voor het Nederlands uitsluitend beginkapitalen - niet zoals De Laatste Trein Naar Buitenpost - wordt het veel lastiger een universeel systeem op te zetten, zeker wanneer je ook nog eens verzuimd om bij lidwoorden in een zgn "noise-list" te zetten, waardoor het systeem een overvolle letter "T" heeft.

Regeren is vooruit zien en onjuiste adhoc-keuzes kunnen verstrekkende consequenties hebben

Standaardisatie en uniformiteit zijn de key-elements van een goed functionerend archiefsysteem.

Vandaar dat we bijvoorbeeld alle plaats- en landnamen vertalen en Londen en Parijs schrijven zoals wij dat schrijven en niet zoals de Fransen of Britten dat willen.

Het archief van Musicmeter heeft al heel veel content is bijvoorbeeld cyrillisch en japans schrift. En die titels en bands kun je al niet normaal 'zoeken' omdat ons toetsenbord niet toereikend is daarvoor.

Hoedanook, proberen ze bij Discogs in elk geval met een hoop gedebatteer achter de schermen het zo functioneel mogelijk te maken.

Verder maakt het mij niet zo heel veel uit dat deze plaat niet uit te spreken is: ṡonnoṿ - R̴͉̠̱͎̯͔̬̤͙̦̹̜̊̑̈́̅̃̀͘̕ȉ̷̢̛͍͎̟͈͓͕̦̝̟͕͈̳̥͖̺̓͑́̇͆̋̇̽͑͋̓̅͆̓͑̕͝ţ̷̱͔̦͉̠͕͈̻̜̰̙̎͋̀͌̾̌̀̐͋͑́́̈̂̀̈͋̆̽̇̚͘͜à̴̘͇̘́́̅̃͛͊͑̆̉̀̈̓̊͐͛̑̈̋̔̒̀͝͝ (2020) - MusicMeter.nl , laat staan te zoeken in een zoekvenster (behalve door copy+paste).

Maar de hoofdlettering zorgt er in ieder geval niet voor een album niet kan worden gevonden. Het ziet er niet uit, dat is alles. Maar dat is geheel subjectief, want schijnbaar vinden anderen het totaal GEEN PROBLEEM!

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Vandaar dat we bijvoorbeeld alle plaats- en landnamen vertalen en Londen en Parijs schrijven zoals wij dat schrijven en niet zoals de Fransen of Britten dat willen.
Ik weet niet wie die 'we' zijn, maar geografische aanduidingen zijn in de praktijk niet het beste voorbeeld. Als je Parijs Paris noemt, word je in Nederland waarschijnlijk wat vreemd aangekeken. Maar als je Lille Rijsel noemt ook.
Mssr Renard schreef:
Het archief van Musicmeter heeft al heel veel content is bijvoorbeeld cyrillisch en japans schrift. En die titels en bands kun je al niet normaal 'zoeken' omdat ons toetsenbord niet toereikend is daarvoor.
Dat is wel te ondervangen door de Latijnse transscriptie als alternatieve titel / artiestennaam toe te voegen.

Als het aan mij lag, maakten we ook zo snel mogelijk korte metten met dat overdadig hoofdlettergebruik, wellicht met een discogs-achtige uitzondering, zoals gaucho die aandraagt.

Casartelli schreef:
(quote)
Ik weet niet wie die 'we' zijn, maar geografische aanduidingen zijn in de praktijk niet het beste voorbeeld. Als je Parijs Paris noemt, wordt je in Nederland waarschijnlijk wat vreemd aangekeken. Maar als je Lille Rijsel noemt ook.

Goed punt. Het gaat inderdaad niet voor alle plaatsnamen op, maar wel de meest gebruikte. Maar ik denk als archivaris waar ik streef naar een zo Nederlands mogelijke aanduiding. Zo is WWF toch echt WNF en de UN of US toch echt VN en VS. We noemen de World Cup zo en zoveel ook WK in Nederland en Formule 1 spreken we uit als één. Met 'we' bedoelde ik de consensus, mits die er is.

Casartelli schreef:
(quote)
Ik weet niet wie die 'we' zijn, maar geografische aanduidingen zijn in de praktijk niet het beste voorbeeld. Als je Parijs Paris noemt, wordt je in Nederland waarschijnlijk wat vreemd aangekeken. Maar als je Lille Rijsel noemt ook.
(quote)
Dat is wel te ondervangen door de Latijnse transscriptie als alternatieve titel / artiestennaam toe te voegen.

Als het aan mij lag, maakten we ook zo snel mogelijk korte metten met dat overdadig hoofdlettergebruik, wellicht met een discogs-achtige uitzondering, zoals gaucho die aandraagt.

Dat van die plaatsnamen is simpel 'aan de achterkant' op te lossen door aliassen te gebruiken. In real life kan politieke correctheid wel eens voor problemen zorgen. Je zult onderweg naar Tienen onvermoed de taalgrens zijn gepasseerd en opeens is Tienen onvindbaar, omdat het herdoopt is in "Tirlemont".

En zo'n consensus wordt veelal bereikt door het 'wereldbeeld' in kwestie te beschrijven - dat wordt dan taxonomie genoemd en is vervat in een thesaurus die wordt samengesteld door de domein-experts.

Casartelli (moderator)
Enkele berichten verwijderd. Klachten over het stemgedrag cq. vermeende stemfraude van een gebruiker mogen in een pm naar de moderators. Nog fijner als je er met de gebruiker zelf uitkomt of, als het om een individuele stem gaat, het bij het album zelf kunt bespreken.

Hoi!

Hoe is het mogelijk dat er bij deze plaat mensen hun favoriete songs hebben kunnen aanvinken?
Is dat een verouderde en niet meer aanwezige functionaliteit?

Jethro Tull - Thick as a Brick (1972) - MusicMeter.nl

Casartelli (moderator)
Wellicht hebben de bonustracks ooit een tijdje foutief niet de status van bonustrack gehad?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:23 uur

geplaatst: vandaag om 08:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.