MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe klinkt anders

zoeken in:
De meeste van jullie zullen 'DWDD klinkt anders' wel kennen (bekijk anders dit topic eens). Nu wil ik het in een spelvorm gieten voor MusicMeter, want wij hebben natuurlijk veel meer verstand van muziek dan de diverse DWDD-jury's.

De startlijst

We beginnen met dezelfde startlijst als DWDD (het is toch nooit goed, daarom maar deze bestaande lijst).

1. Frank Zappa, 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. The Who, 6. Nirvana, 7. Bob Marley, 8. Bob Dylan, 9. Madonna, 10. Jimi Hendrix, 11. Blondie, 12. David Bowie, 13. Metallica, 14. James Brown, 15. Beach Boys, 16. Sex Pistols, 17. The Beatles

De regels

Elke dag mogen twee (jawel: twee) unieke users (dat wil zeggen: je mag slechts één keer aan bod komen) één artiest vervangen. Dus stel je vindt Public Enemy niet thuishoren in de lijst, maar Elvis Presley wel dan haal je Public Enemy uit de lijst en zet je Elvis Presley in de lijst.

Aangezien ik dit, totaal niet originele, spel ben gestart zal ik de eerste twee users aanwijzen die dus elk één artiest uit de lijst mogen vervangen. Vervolgens mogen deze twee users elk één ander user aanwijzen die vervolgens (de volgende dag pas) weer een artiest mogen vervangen. Probeer een beetje te variëren (er hoeven niet alleen hiphop- of folkliefhebbers aan het spel mee te doen) en stel elkaar op de hoogte via de PM. Laat ook in dit topic weten welke user je hebt aangewezen om een artiest te vervangen.

Tot slot

Nu kan het voorkomen dat de user die je aangeeft geen zin heeft in dit spel of niet meer online is. In het eerste geval wijs je een ander aan, in het laatste geval ook. Uiteindelijk wil ik dit spel 31 januari sluiten (alles is eindig).

Veel plezier, hopelijk is het een beetje duidelijk.

Nogmaals de lijst:

1. Frank Zappa, 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. The Who, 6. Nirvana, 7. Bob Marley, 8. Bob Dylan, 9. Madonna, 10. Jimi Hendrix, 11. Blondie, 12. David Bowie, 13. Metallica, 14. James Brown, 15. Beach Boys, 16. Sex Pistols, 17. The Beatles

Ik stuur de users aERodynamIC en Joy4ever een PM of ze een artiest willen vervangen.

Goed idee, dit topic.

Het kan dus ook gebeuren dat je helemaal niet aan bod komt

Verder een goed idee

bennerd schreef:
Goed idee, dit topic.

Thanks. Ik wilde eerst jou de lijst laten aftrappen, maar aftrappen kan iedereen. Mogelijk komen jij en ik later aan de beurt.

niels94 schreef:
Het kan dus ook gebeuren dat je helemaal niet aan bod komt

Verder een goed idee

Ik zit te denken aan een vakjury die het 31 januari afsluit (kunnen wel alleen mensen zijn die nog niet aan bod zijn gekomen).

Leuk! Ik zat me soms lichtelijk te verbijten thuis op de bank...

1. Frank Zappa, 2. Jerry Lee Lewis, 3. Public Enemy, 4. Kraftwerk, 5. The Who, 6. Pearl Jam, 7. Bob Marley, 8. Bob Dylan, 9. Madonna, 10. Jimi Hendrix, 11. Blondie, 12. David Bowie, 13. Metallica, 14. James Brown, 15. Beach Boys, 16. Sex Pistols, 17. The Beatles

Ik ben om eerlijk te zijn niet goed genoeg bekend met de impact die bepaalde bands uit bovengenoemde lijst op muziekgebied hebben gehad dus daar kom ik niet aan. Ik richt me in dit geval op het genre waar ik wel een "oordeel" over denk te kunnen vellen: de Grunge. Nirvana gaat eruit, Pearl Jam erin. Beiden vaandeldragers binnen het genre. Pearl Jam bleek imho echter overduidelijk de band die de meeste invloed had op het post Grunge tijdperk. De vele bands die Pearl Jam wilden nadoen, de vele zangers die Eddie Vedder imiteerden, letterlijk teveel om op te noemen. Nu nog steeds heeft Pearl Jam in dat opzicht invloed op het (hard)rockgeluid. Voor mij horen ze er dus in .

Ik ga nu user AOVV een PM sturen om zijn bijdrage te leveren.

shadowboxer
Leuk! Aan de updates toegevoegd.

Top Joy.

AOVV mag nu morgen (als hij dat wil) een artiest vervangen. Wanneer hij dat doet maakt me niet zoveel uit, als het maar op maandag is. aERo mag vandaag (als dat niet lukt morgen) nog wel een artiest vervangen.

Mocht AOVV morgen niet kunnen dan kan hij zijn wijziging ook naar mij PM'en (met een motivatie, dat is wel het leukste), dan plaats ik de track morgen.

Yann Samsa
Tof topic

Ik zou Pearl Jam noch Nirvana erin zetten. Het lijkt me dat artiesten die hén weer duidelijk beïnvloed hebben (Pixies of Led Zeppelin o.i.d., voor mijn part zelfs Black Sabbath) nog veel invloedrijker zijn geweest.

Tof Robijn

Ook een slim spelopzet.

@Niels: Ik zou eerder Pixies, Sonic Youth of Neil Young noemen. De invloed van LZ en BS gaat toch meer een andere richting op. Is het trouwens ook de bedoeling dat we hier gaan discussiëren?

Leuk Roqje

Teunnis schreef:
Is het trouwens ook de bedoeling dat we hier gaan discussiëren?

Dat hoort er wel bij denk ik, maar de uiteindelijke veranderingen zijn voor de aangewezen users.

Jij bent niet aan de buurt Don

O, sorry. Moet ik ook nog gaan wachten.

Rhythm & Poetry schreef:
Mocht AOVV morgen niet kunnen dan kan hij zijn wijziging ook naar mij PM'en (met een motivatie, dat is wel het leukste), dan plaats ik de track morgen.

Ik heb van Joy4ever al een PM gehad, en goed nieuws; ik heb morgen namelijk tijd! Ik zal er nog wel over moeten nadenken wat ik erin wil, en wat eruit, want dat is niet makkelijk. Voor het overige bedank ik Joy4ever voor het vertrouwen.

Leuk initatief, nu maar hopen dat iemand mij kiest om de lijst aan te passen.

Wat iedereen denkt

Ach, een beetje vertrouwen in je mede-MuMe'er kan ook geen kwaad, toch?

Ik ga er van uit dat 't wel een mooi lijstje wordt. Zolang Zappa er maar niet wordt uitgegooid..

Die zou bij mij linea recta, als eerste, eruit vliegen.

Zappa eruit inderdaad!

Weinig invloed gehad op andere artiesten. Welk genre is er door hem ontstaan? Of in welke muziek die tegenwoordig wordt gemaakt hoor je zijn invloed?

Hij was de eerste muzikant die pop, rock, jazz, klassiek, blues, humor, cabaret en rock 'n roll verzamelde in muziek en geen enkele belemmering zag om te blijven experimenteren. Hij was één van de eersten die een dubbel LP maakte en hem ook nog tot conceptalbum wist te bevorderen. Hij was de eerste popmuzikant die de studio gebruikte als muziekinstrument. Effecten, geluid, vervorimingen etc. Hij was de eerste muzikant die een album gebruikte als geluidscollage, in plaats van verzameling liedjes etc.

Hij heeft ook nog eens enorm veel artiesten geïnspireerd of beïnvloed en zijn naam duikt gewoon erg vaak op in muziekreviews.

Hij was behalve een muzikaal genie ook nog eens enorm slim. Alleen al zijn vele interviews en satirische/cynische lyrics zijn het bewijs van zijn intellect.

trebremmit schreef:
Weinig invloed gehad op andere artiesten. Welk genre is er door hem ontstaan? Of in welke muziek die tegenwoordig wordt gemaakt hoor je zijn invloed?

Hier ben ik toch even compleet niet mee eens. Als we kijken naar artiesten die zeggen dat ze zijn beinvloedt door Frank Zappa zijn dat bijvoorbeeld Primus, System Of A Down, Dream Theater, Devin Townsend maar ook bijvoorbeeld iemand als Merzbow. Frank Zappa bracht zo´n breed spectrum aan muziek zoals je eigenlijk nooit meer hoort.

Zelfs een band als The Beatles (die ook in deze lijst staan) hebben deze man als inspirator. Zo noemde Paul McCartney Sgt. Peppers hun Freak Out. Hij is echt onmisbaar in de lijst.

Allemaal leuk en aardig maar wat hoor je tegenwoordig nog van zijn invloed, is er een nieuw genre door ontstaan, of een stroming waarvan je tegenwoordig duidelijk kunt zeggen ja dat is bij Zappa ontstaan.
En in de muziek van een Devin Townsend, Primus, System of a Down of een Dream Theater hoor ik echt geen Zappa.
Hij zal best wat vernieuwende dingen hebben gedaan maar in zo'n lijst horen de echte vernieuwers te staan.

om even wat olie op het vuur te gooien. Welk genre hebben de beatles gecreeerd, want pop bestond al . Tevens met dat als eis, dan hoort Brian Eno er zeker in het lijstje!

trebremmit schreef:
Allemaal leuk en aardig maar wat hoor je tegenwoordig nog van zijn invloed, is er een nieuw genre door ontstaan, of een stroming waarvan je tegenwoordig duidelijk kunt zeggen ja dat is bij Zappa ontstaan.

Experimentele rock/pop muziek (in dat genre zijn er sowieso al enorm veel namen te noemen die duidelijk naar Zappa geluisterd hebben)

In de jazz en avant-garde werd er al aardig geëxperimenteerd, maar Zappa was wel de eerste in de popmuziek die dat grootschalig deed en bleef doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:51 uur

geplaatst: vandaag om 03:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.