menu

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:

zalwelnikszijn!
Ik heb ook soms last van stemmen, maar mijn advies is: gewoon negeren.

avatar van TheSilmarillia
T.A. schreef:
In De Site > Algemeen > Stemmen:

Goeiedag.

Het nieuwe album van Anouk is vandaag uitgekomen. Ik vind het bijzonder dat er mensen zijn die nu al 0,5 of 1,5 sterren geven. Zelfs van iemand die een album van Anouk op nummer 1 in zijn top 10 heeft. De nieuwe ingeslagen weg zint deze stemmer blijkbaar niet. Maar persoonlijk strooi ik bijna nooit met dit lage aantal sterren, omdat ik dan tot de conclusie kom dat het niet mijn cup-of-tea is.

Mijn stelling is dus: stem niet te veel op albums die totaal niet bij je aanslaan of die niet in je genre liggen, dit verpest de serieuze sterren-waardering voor een album.
Mee eens.

Ik heb het album niet geluisterd, en ben dat ook niet van plan. Alleen die titel al; vreselijk! (Wees gerust; ik stem niet, op geen enkel album overigens)

avatar van T.A.
zalwelnikszijn! schreef:
Ik heb ook soms last van stemmen, maar mijn advies is: gewoon negeren.
Ik zou toch medicatie overwegen.

avatar van T.A.
TheSilmarillia schreef:
Mee eens.

Ik heb het album niet geluisterd, en ben dat ook niet van plan. Alleen die titel al; vreselijk! (Wees gerust; ik stem niet, op geen enkel album overigens)
Wat is de reden om nooit te stemmen?

avatar van TheSilmarillia
T.A. schreef:
(quote)
Wat is de reden om nooit te stemmen?
Vind het lastig om te kiezen, wanneer zou ik een 5 geven, een 4,5 of bijv. 3 of 3,5... Ik heb het wel eens gedaan maar hoe meer ik stemde, des te meer ik twijfelde en het tot ontevredenheid leidde. Daarnaast luister ik veel naar verzamelalbums van trance --> dan is het al helemaal onmogelijk tot een goede beoordeling te komen in mijn ogen. Er zitten altijd wel mindere nummers bij, en moet ik dan 1 ster aftrekken, enz.

avatar van MetalMike
Zwaar irritant idd soms. Je kan best uitstapjes maken, leuk juist, maar om dan een 0.5 of 1 te geven als het je niet bevalt is best wel triest. En daarbij, je smaak kan veranderen. Ik kon vroeger de "modernere" R&B niet uitstaan, als ik toen alle stemmen had geplaatst uit irritaties of mijn gevoel voor wansmaak te uiten... had ik nu een helse klus om alles te moeten herstellen.

avatar van Mssr Renard
Ben toevallig al mijn pop, rock en metal stemmen aan het verwijderen. Ik merk dat ik er erg weinig meer mee heb, en continu de stemmen aan het verlagen was. En dat vind ik niet eerlijk t.o.v. de gemiddelden van de platen.

Ik ben er wel voorstander van dat lieden zo veel mogelijk stemmen plaatsen bij de artiesten/genres waar ze het meeste verstand van hebben. Juist om iets goed en degelijk op waarde te schatten.

Iemand die geen wijn lust kan ook niet beoordelen wat wél en géén goede wijn of druifsoort is.

ohmusica
Mssr Renard schreef:
Ben toevallig al mijn pop, rock en metal stemmen aan het verwijderen. Ik merk dat ik er erg weinig meer mee heb, en continu de stemmen aan het verlagen was. En dat vind ik niet eerlijk t.o.v. de gemiddelden van de platen.

Ik ben er wel voorstander van dat lieden zo veel mogelijk stemmen plaatsen bij de artiesten/genres waar ze het meeste verstand van hebben. Juist om iets goed en degelijk op waarde te schatten.

Iemand die geen wijn lust kan ook niet beoordelen wat wél en géén goede wijn of druifsoort is.


Hoewel zeer nobel … Ik vraag me af of je het gestem (toch wel een hoofdbestanddeel, bestaansgrond van deze site) wel zo serieus moet oppakken. Iedereen hanteert zo zijn eigen subjectieve afwegingen, vanuit eigen muzikale perspectief zonder al te veel afspraken eigenlijk geen enkele.. kan ieder lekker droppen wat ie maar wil. Het geeft toe aan de wens(?) dat ieder ergens een mening en oordeel ergens over kan en zich mag uitspreken. Ik vat het zelf op als een onderdeel van een populistisch ‘gezelschapsspel’ en de uitkomst ervan op … met een korrel zout.

Wat niet wegneemt dat al het gestem een poging is om tot iets gemeenschappelijks te komen.

avatar van Mssr Renard
ohmusica schreef:
(quote)


Hoewel zeer nobel … Ik vraag me af of je het gestem (toch wel een hoofdbestanddeel, bestaansgrond van deze site) wel zo serieus moet oppakken. Iedereen hanteert zo zijn eigen subjectieve afwegingen, vanuit eigen muzikale perspectief zonder al te veel afspraken eigenlijk geen enkele.. kan ieder lekker droppen wat ie maar wil. Het geeft toe aan de wens(?) dat ieder ergens een mening en oordeel ergens over kan en zich mag uitspreken. Ik vat het zelf op als een onderdeel van een populistisch ‘gezelschapsspel’ en de uitkomst ervan op … met een korrel zout.

Wat niet wegneemt dat al het gestem een poging is om tot iets gemeenschappelijks te komen.


Al die pop, rock en metal, daarvan heb ik prima helder wat wel en niet de moeite waard is. Met name al die prog.

Door al die duizenden stemmen raken mijn recentere ontdekkingen binnen de jazz, funk, blues, soul, fusion, etc. ondergesneeuwd. Ik wil toch mijn cijfers/scores een beetje als naslagwerk gebruiken wanneer ik bijvoorbeeld plaatjes zoek of gewoonweg wil terugbladeren.

Mijn streven is toch om gewoon zo'n 1000 á 2000 weloverwogen scores te hebben ipv 5000 á 6000 ludieke hapsnapweg-scores. Wat boeit het bijvoorbeeld dat ik Metallica's Black Album een 3* geef? Het maakt voor het gemiddelde niets uit, ik ga de plaat toch nooit meer draaien en ik weet uit mijn hoofd dat ik het shit vind. Maar zo een breed oeuvre als jazz of blues moet toch wat nader het kaf en koren van elkaar gescheiden worden.

ohmusica
Mssr Renard Knap hoor als je dit gaat lukken.

avatar van Mssr Renard
ohmusica schreef:
Mssr Renard Knap hoor als je dit gaat lukken.


Jij hebt toch een bescheiden en overzichtelijke 1000 stemmen. Dat vind ik ook knap.

ohmusica
Mssr Renard schreef:
(quote)


Jij hebt toch een bescheiden en overzichtelijke 1000 stemmen. Dat vind ik ook knap.



Dat stemmen blijf ik een wat een curieus fenomeen vinden. Stemmen op iets waar je niet van houdt, gelukkig doe ik daar zelden aan. Ik ben een wat ander type liefhebber vermoed ik zo, ik kan me ook niet zo in in genres vastbijten, het eerder nieuwsgierigheid, een ervaring ... en dat stemmen een momentopname van enthousiasme een zekere waardering, zelden tot nooit een eindoordeel... mijn muzieksmaak ook wat onvoorspelbaar gelukkig ook voor mezelf.

avatar van Mssr Renard
Tja, nu had ik niet heel veel stemmen onder de 2,5* en 3* maar ik vind nog steeds wel dat een lage score moet worden toegekend om luisteraars te waarschuwen (lelijke liveplaten, slechte verzamelaars, etc.).

Een plaat luisteren en die direct afzetten omdat het niks is, hoort geen lage stem te krijgen, vind ik. Maar die discussie is al zo vaak gevoerd. Daar waag ik me hier niet aan.

Feit is wel dat ik bepaalde muziek zwaar ben ontgroeid, en die stemmen ben ik nu aan het weghalen. Blijft een keurige lijst over met muziek waar ik graag naar luister (ik zit alsnog op 3000+ stemmen).

Gast
geplaatst: vandaag om 15:49 uur

geplaatst: vandaag om 15:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.