MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
In De Site > Gebruikers > Stemgedrag:

Nu er ruim 10.000 stemmen geplaatst zijn, en ik eens wat lijstjes heb doorgekeken valt me op dat er users zijn die (die indruk heb ik tenminste) alle albums van artiesten die zij niet waarderen, systematisch lage stemmen geven. Ik heb er dan mijn twijfels bij of die user ook maar één nummer van die CD heeft gehoord. Ik denk eerder dat hij denkt, Dire Straits (willekeurig voorbeeld) vind ik niets, dus die krijgen 0,5 ster.
Ik persoonlijk vind dat je toch minimaal wel de helft van een album goed beluisterd moet hebben om een verantwoorde stem uit te kunnen brengen. Zo ben ik in ieder geval van plan te gaan stemmen.

Jester schreef

Ik persoonlijk vind dat je toch minimaal wel de helft van een album goed beluisterd moet hebben om een verantwoorde stem uit te kunnen brengen.

En dat doen de meeste dus niet (denk ik). Ze horen twee nummers, denken: "maaaaao - dit is het niet" - en bergen de cd weg. Ik veralgemeen niet, maar ik veel mensen in m'n omgeving die op die manier luisteren naar albums. Nu kan mij dit niets schelen, maar volgens mij missen ze veel op die manier.

Zo'n album als pakweg "The Ideal Crash" of "Songs from northern britain" als je die albums één of twee keer draait - dan denk je: "pfff - wat een saaie albums" en luistert er vervolgens niet meer naar. Ik weet waarover ik spreek, want zo reageerde ikzelf tot vijf jaar geleden. 't Is pas wanneer je meerdere malen naar iets hoort, dat je het kan waarderen. But then again - ik wil niemand iets opdringen, ik spreek voor mezelf.

Je kunt het vergelijken met meisjes: wanneer je de meeste meisjes één keer ontmoet - denk je: "wat is daar nu speciaal aan?". Maar laagje voor laagje kom je hun eigenaardigheden aan de weet en dan wordt het interessant!

't Kan natuurlijk ook dat je van een bepaald album denkt: "waaaauw!", het ding twee of drie maal gepassioneerd afdraait - om dan vervolgens in een afgrijselijke verveling te vallen met krèk hetzelfde album.

Zachary Glass schreef:

Ze horen twee nummers, denken: "maaaaao - dit is het niet" - en bergen de cd weg.

Ik denk niet eens dat ze dat doen, of ze wel een nummer van een CD gehoord hebben.
Ik heb een gebruiker gezien, die 68 stemmen van 0,5 * heeft gegeven, en maximaal 11 stemmen bij een van de andere waarderingen. Ik heb er moeite mee zulk stemgedrag serieus te nemen.

Zachary Glass schreef:

Je kunt het vergelijken met meisjes: wanneer je de meeste meisjes één keer ontmoet - denk je: "wat is daar nu speciaal aan?". Maar laagje voor laagje kom je hun eigenaardigheden aan de weet en dan wordt het interessant!

meesterlijke vergelijking!

neo
Ik ga 99,9999% alleen op filmmuziek stemmen en wat andere zaken als Gerrard en Live en dat soort geneuzel. Mij zul je dus niet Frans Bauer, om maar eens wat te noemen, naar beneden zien stemmen.

Jester schreef:

Nu er ruim 10.000 stemmen geplaatst zijn, en ik eens wat lijstjes heb doorgekeken valt me op dat er users zijn die (die indruk heb ik tenminste) alle albums van artiesten die zij niet waarderen, systematisch lage stemmen geven. Ik heb er dan mijn twijfels bij of die user ook maar één nummer van die CD heeft gehoord. Ik denk eerder dat hij denkt, Dire Straits (willekeurig voorbeeld) vind ik niets, dus die krijgen 0,5 ster.
Ik persoonlijk vind dat je toch minimaal wel de helft van een album goed beluisterd moet hebben om een verantwoorde stem uit te kunnen brengen. Zo ben ik in ieder geval van plan te gaan stemmen.

Wat Dire straits betreft verwijs je naar mij. Dire straits is iets waar ik echt een vreselijke hekel aan heb. Iets waarvoor ik de radio uitzet. Een van de ergste dingen die ik ken. Ik weet niet waarom, maar het is zo.
In dit huis ligt overigens Money for Nothing en de andere halve ster heb ik aan de andere Best of gegeven. Albums waarvan ik alle nummers ken. Ik stem bewust niet op Brothers in Arms, Love over Gold enz. van die albums ken ik alleen de hitjes en dat vind ik niet genoeg.
Ik heb bijvoorbeeld ook een pesthekel aan Guns n Roses. Maar van hen is er geen album waarvan ik alle nummers ken, dus daar stem ik niet op. Ik heb alle albums waarop ik gestemd heb minimaal 1 x in mijn leven gehoord.
Die user met allemaal halve sterren neem ik ook niet serieus. Maar wat doe je eraan?

Ik ben zo en zo echt niet van plan om op alles te stemmen dat ik ken (ik lijk wel gek zeg!). Zeker niet als ik een CD maar matig vind.

Overigens stel ik wel een regel in voor mezelf: de CD helemaal geluisterd hebben, anders geen stem.

Mijn stemgedrag is vooral bedoeld om de andere users enig inzicht te geven in waar ik de laatste jaren naar luister of heb geluisterd. Ik ben geenszins van plan om compleetheid te verschaffen.

Maar ik ben dan ook een rariteitenkabinet op zichzelf.

Zachary Glass schreef:

Veel albums worden na duizend luisterbeurten nog niet interessant, Zachary.

Bedoel je hier iets mee soms?

starbright boy schreef:

Wat Dire straits betreft verwijs je naar mij. Dire straits is iets waar ik echt een vreselijke hekel aan heb. Iets waarvoor ik de radio uitzet. Een van de ergste dingen die ik ken. Ik weet niet waarom, maar het is zo.

Ik zei dat het een willekeurig voorbeeld was, en dat is het ook. Ik had jou dus niet voor ogen toen ik het schreef, starbright boy.

Ik ben zelf geen groot DS fan (heb wel CD's van ze), maar ik heb ingeschat dat zij (met o.a. Toto) dit soort reacties oproepen, vandaar dat ik hen als voorbeeld heb genomen (goed ingeschat, blijkbaar ).
En als iemand inderdaad het hele album (of minimaal de helft) heeft besluisterd, en hij vindt het niks, dan heb ik er ook geen moeite mee. En je doet er inderdaad niets aan.

Sanvean schreef

Maar ik ben dan ook een rariteitenkabinet op zichzelf

Is het heus?

Veel albums worden na duizend luisterbeurten nog niet interessant, Zachary.

Bedoel je hier iets mee soms?

Uw interpretatie is de mijne

bij Overigen > Algemeen > Waarderen:

Ik ben eigenlijk net pas begonnen met waarderen, maar ik merk nu al dat ik veel hoger zal uitkomen met mijn gemiddelde dan op de MovieM.

Ik denk persoonlijk dat het komt doordat ik toch minder snel geneigd ben een cd te kopen die ik matig vind, terwijl ik best wel snel een film waar ik niets vanaf weet meeneem in mijn dvdtheek.

Hebben jullie dit ook?

Nee, ik kom tot nu toe veel lager uit.
Als ik zo m'n stemgedrag bekijk waardeer ik op een andere manier, gaat lijken op 'goede muziek' versus 'slechte muziek'.
0,5 ster = kut
1 tot 2 sterren = aardig en that's it
2,5 tot 3,5 sterren = gaat ergens op lijken
4 tot 5 = nu ga ik over muziek praten

Zeker weten, petey. Een cd koop je voor het leven (volgens mij dan) - iedere cd die ik koop is een weloverwogen keuze.

Vroeger veel meer dan nu het geval is(minder financiële slagkracht - alhoewel nu is het eigenlijk nog niet veel soeps ).

In '97 ging ik na school zeker vier à vijf keer kijken naar die "nieuwe Cd" van Radiohead (was "OK Computer") voor ik hem kocht. Dat was een soort ritueel voor mij (een beetje belachelijk, ik besef dat ten volle). De spanning opbouwen voor uiteindelijk tot de aankoop over te gaan.

Zachary Glass schreef:

Zeker weten, petey. Een cd koop je voor het leven (volgens mij dan) -

ik heb zelfs nog alle lp´s die ik gekocht heb, en dat terwijl ik geen speler meer heb, dus ik ben het volkomen met je eens.

Idd, ik ben sneller geneigd een dvd 'op de gok' te kopen dan een cd'tje. Die wil ik meestal toch eerst even in de winkel luisteren.

starbright boy schreef:

Ik zei dat het een willekeurig voorbeeld was, en dat is het ook. Ik had jou dus niet voor ogen toen ik het schreef, starbright boy.
Je zou 'mustim' als voorbeeld kunnen nemen. Die user heeft een nogal eigenaardige 0,5 sterren lijst.

Dat is waar, er staan een hoop albums met een hoog gemiddelde in zijn 0,5* lijst.

Een mogelijk slachtoffer voor de moderators dacht ik zo.

Daar zou idd eens naar gekeken mogen worden ja.

petey schreef:
(quote)

ik heb zelfs nog alle lp´s die ik gekocht heb, en dat terwijl ik geen speler meer heb, dus ik ben het volkomen met je eens.

Ik ben het ook voor 100 procent met je eens, want driekwart van mijn dvd voorraad heb ik in mijn nog korte leven al aan mijn hond gevoerd.

Henry Miller zei niet voor niets: "Muziek - de blikopener van de ziel"

petey schreef:
bij Overigen > Algemeen > Waarderen:

Ik ben eigenlijk net pas begonnen met waarderen, maar ik merk nu al dat ik veel hoger zal uitkomen met mijn gemiddelde dan op de MovieM.

Ik denk persoonlijk dat het komt doordat ik toch minder snel geneigd ben een cd te kopen die ik matig vind, terwijl ik best wel snel een film waar ik niets vanaf weet meeneem in mijn dvdtheek.

Hebben jullie dit ook?

Een cd kun je luisteren voordat je hem koopt (internet, winkel zelf). Een film ga je niet eerst een beetje kijken of het iets is en dan helemaal. Toch?

Nee

Een film kan je in de bioscoop zien voordat je 'm koopt, er zijn trailers en je kunt ze ook downloaden.

Ik stem alleen als ik de cd vaak genoeg gehoord heb. Was ik lang geleden "fan" van o.a. Madonna en Dire Straits, Toto, nu vind ik ze een stuk minder interessant. Maar ik weet nog wel hoe goed ik ze ooit vond. En als muzikant en ervaren luisteraar luister je toch ook wel naar de compositie en uitvoering.
Daarom durf ik ook (laag) op F. Bauer stemmen.

cd's krijgen van mij pas 5
** als ze het al een paar jaar overleven. Net als films pas na minimaal 2 kijkbeurten een 10 kunnen krijgen.

Ik denk dat veel serieuze muziekliefhebbers ook zo stemmen. 't Is alleen jammer dat de lijstjes aan waarde inboeten door flauwe stemmers.

De meeste artiesten zie je weleens voorbij komen op tv of hoor je de buren is draaien. Meestal koppel je de cd aan dat beeld. Vaak is dat wel terecht, want een bepaald soort muziek ligt je wel of niet.

Ben wel bang dat er dadelijk hele fanclubs verschijnen die gaan manipuleren.

Over de user Mustim is ook al door anderen geklaagd, maar deze user moet echt of verwijderd worden, of zelf zijn 0,5 stemmen terugdraaien.
Ik vermoed dat hij alle platen die hij niet kent en tot voor kort hoog in de gemiddelden-lijstjes stonden (voordat het quotum van 20 stemmen ingevoerd werd) consequent omlaag heeft proberen te halen door een waardering van 0,5
toe te kennen.
Zeer dubieus.....en flauw.

Precies zoals Manic, maar ik ga bijvoorbeeld ook niet stemmen op Frans Bauer, ook al vind ik alles wat ik tot nu toe gehoord heb van hem bagger. Het gaat om een cd en een cd is een geheel en is dus niet op een paar nummers die je toevallig ooit gehoord hebt gebaseerd.

Daar ben ik het helemaal mee eens Rodenrijck, het moet hier wel leuk blijven.

Ja flauwekul inderdaad, zal z'n stemmen verwijderen

*edit* die scriptjes die dat doen moet ik nog even ombouwen

@ sammy,
Blij dat jij er ook zo over denkt.
Wat betreft Fransje heb je wel een punt,
daarom heb ik ook op greatest hits gestemd.
Ik ken al die nummers (zal ik ze ff zingen?)
heb ze o.a. veel op tv gezien en daar is het ook vaak playback bovendien maar goed, dat had ik al toegelicht bij die cd.

manic schreef:

zal ik ze ff zingen?
Het is dat ik je hier niet kan horen achter de computer.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:30 uur

geplaatst: vandaag om 03:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.