MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
blabla schreef:

Nee, ik kom tot nu toe veel lager uit.
Als ik zo m'n stemgedrag bekijk waardeer ik op een andere manier, gaat lijken op 'goede muziek' versus 'slechte muziek'.
0,5 ster = kut
1 tot 2 sterren = aardig en that's it
2,5 tot 3,5 sterren = gaat ergens op lijken
4 tot 5 = nu ga ik over muziek praten

Wel erg streng, hoor: een aardige CD krijgt bij jou maar 1 (max. 2) *. Is er geen nuance tussen "kut" en "aardig"?

Ik ben in ieder geval wel blij dat mijn bedenkingen over het stemgedrag van Mustim (ik had het inderdaad over hem) gedeeld worden.

Jester schreef:

Is er geen nuance tussen "kut" en "aardig"?

Nee.

Ik voel nogal wat lichte irritatie als ik kijk naar de stemmen van bepaalde gebruikers (ik bedoel niemand in het bijzonder, laat dit duidelijk zijn ).

Ik zie zo'n tendens die me nogal droevig stemt - stemmen met in het achterhoofd: "ooo - die zal ik wel gehoord hebben in het verleden - heb er niets van onthouden, was wel aardig - dus 3*".

Als we op die manier gaan stemmen - schieten we ons doel compleet maar dan ook compleet voorbij. Naar mijn idee kan je pas stemmen nadat je het album recent beluisterde (en niet zo'n 2 à 3 jaar geleden dus). Muziek is een heel andere zaak dan film - muziek vervliegt sneller, vrees ik. Frank Zappa zei ooit: "Muziek is beeldhouwen met lucht" (of zoiets gelijkaardig)- daar is iets van aan.

Natuurlijk kan je een album 5* sterren schenken volgens jeugdsentiment (ik ben er zelf zo ééntje ). Maar ik blijf met het gevoel zitten dat er rond bepaalde zware 3* of 3,5*-stemmers iets perfide plakt.

Let wel: ik doel hier op niemand op het bijzonder.

Wat nog erger is: is het systematisch naar beneden stemmen van bepaalde muzikanten "omdat ze niet sympathiek zijn" of omdat hij/zij een haat koestert jegens bepaalde personen. De albums waar ik een 0.5* voor over had, heb ik wel degelijk naar geluisterd (én meerdere malen tot mijn grote ergernis).

Maar je zult me niet systematisch Marco Borsato, Limp Bizkit of The Cranberries naar beneden zien stemmen. Ik heb ervan geproefd (Limp Bizkit zelfs twee albums!), vond het niet te vreten en zal daarom in het vervolg andere muzikale restaurants zoeken.

Céline Dion zal ik bijvoorbeeld nooit een geheel album beluisteren (noem dat gerust vooringenomenheid, als je wil ), dus ga ik er ook geen 0.5* of 1* aan geven. Ik heb wel betere dingen te doen dan mijn tijd te verkwisten aan dat soort ego-tripperijen. Je ergeren kan soms leuk zijn (god weet dat ik me soms te pletter erger), maar maak er a.u.b. geen haat-spelletje van - anders word je voor je het beseft een soort vileine, zielige clown. Laten we ons a.u.b. concentreren op positieve muziek-ervaringen, in plaats van steeds maar opnieuw onze gal uit te storten.

Als het goed is - is het goed en verdient dat onze inspanning om dat kenbaar te maken aan muzikale zielsgenoten (die hier hopelijk te vinden zijn - ik hoop dat zowel een Shania Twain-fan als een Charlie Parker-fan hier aan z'n trekken komt). Als het slecht is, verdient dat dan ook om de grond ingeschreven te worden - maar ga a.u.b. niet iemand de grond in stemmen omdat hij/zij niet staat voor waar jij van houdt.

Helemaal mee eens Zach.

Je zegt het nog netjes, Zachary. Ik heb mijn mening inmiddels gegeven, en ben in de afgelopen week alleen maar bevestigd in die mening. Jammer. Het is natuurlijk heel makkelijk om alle albums van een bepaalde artiest de grond in te boren, maar inderdaad, laat je mede-user in zijn waarde. Op commentaar waarin alleen maar afgekraakt wordt, zonder dit te onderbouwen, zit ik niet te wachten. Discussie is goed, maar dan wel op basis van inhoud.

blabla schreef:
(quote)

Nee.

Kan altijd een 'aardige kut' zijn...

ik denk dat ik met waarderen zelden lager dan 2* zal komen. LP's en CD's die ik slechter vond, heb ik allang het huis uit gegooid of ze staan ergens te verpieteren.

Heb ik alleen 1 of 2 nummertjes gehoord van een artiest en vond ik daar niets aan, dan zal ik nooit een cd aanschaffen van deze artiest, dus er nooit op kunnen stemmen.
En heb ik per ongeluk ergens de hele cd 1 keer gehoord, dan zal ik daar nooit op stemmen. Anders dan bij een film vind ik dat je bij muziek meer dan 1 keer nodig heb om een goede waardering te geven.

Eigenlijk begrijp ik lage stemmen dus niet.

Maar dat is dus slechts mijn mening.

Dustyfan
petey schreef:

Eigenlijk begrijp ik lage stemmen dus niet.
Lage waarderingen van mijn kant zijn vooral te danken aan de mijns inziens foute muzieksmaak van ex-huisgenoten, foute ex-vrienden en ex-kennissen en familieleden, die hun muziekkeuzes maar al te graag wilden opdringen en dus keer op keer draaiden. Dan kom je ongewild wel aan een flinke lijst 0,5*-en.

Dustyfan schreef:
(quote)
Lage waarderingen van mijn kant zijn vooral te danken aan de mijns inziens foute muzieksmaak van ex-huisgenoten, foute ex-vrienden en ex-kennissen en familieleden, die hun muziekkeuzes maar al te graag wilden opdringen en dus keer op keer draaiden. Dan kom je ongewild wel aan een flinke lijst 0,5*-en.
Jou 0,5 lijst valt nog heel erg mee. Kan zo een paar voorbeelden opnoemen die er veel meer dan jou hebben.

Daan schreef:

Jou 0,5 lijst valt nog heel erg mee. Kan zo een paar voorbeelden opnoemen die er veel meer dan jou hebben.

Me
Mijn lage gemiddelde komt vooral omdat mijn muzieksmaak door de loop der jaren ekstreem is veranderd, ken dus heel veel spul waar ik nu weinig tot niets meer aan vind, zijn ook gewoon dingen bij die ik puur slecht vind.
Ik stem trouwens alleen maar op platen die tenminste twee maal volledig heb gehoord.

Nee blabla, dat je een grote 0,5 lijst hebt, wil nog niet zeggen dat je verkeerd bezig bent. Misschien mag ik wel geen naam noemen, maar ik doe het toch. Mustim. die heeft een nogal rare manier van stemmen die ik erg eigenaardig vind. Er is al een keer door een mod gezegd dat zijn stemmen zouden worden verwijderd. Maar tot op heden is dat nog niet gebeurd.

Daan schreef:

Nee blabla, dat je een grote 0,5 lijst hebt, wil nog niet zeggen dat je verkeerd bezig bent

Vandaar ook m'n smilie Daan, al mijn stemmen zijn een bewuste keus van mijn kant (hoop ik ), dus wat men er ook van vindt, ik verander er toch niets aan.

blabla schreef:
(quote)

Vandaar ook m'n smilie Daan, al mijn stemmen zijn een bewuste keus van mijn kant (hoop ik ), dus wat men er ook van vindt, ik verander er toch niets aan.
Eén ding zou je wel junnen veranderen...Je stem voor The Last Waltz.

blabla schreef:
(quote)

Ieder zijn meug wordt gezegd, maar ik hou helemaal niet van haast elke soort van 'harde' muziek. Daar ik een bijna 16-jarige dochter heb, ben ik wel verplicht om mee te luisteren. Maar uit respect voor andere users hun keuze, stem ik gewoon niet voor deze albums, omdat ik ze daardoor naar beneden kan helpen knikkeren, en dat alleen omdat ik een 'conservatieve ouwe zak' ben. Ook dat is een bewuste keuze...

Speedy schreef:

Daar ik een bijna 16-jarige dochter heb, ben ik wel verplicht om mee te luisteren. Maar uit respect voor andere users hun keuze, stem ik gewoon niet voor deze albums, omdat ik ze daardoor naar beneden kan helpen knikkeren, en dat alleen omdat ik een 'conservatieve ouwe zak' ben. Ook dat is een bewuste keuze...

Tja, vind ik niet. Want er zijn medestanders Speedy, die dan ook gewaarschuwd zijn. Wat ik moet aanhoren en echt vreselijk vind, kan van mij de hoogste straf ooit krijgen. Stel je voor dat ik zo niet op films zou stemmen

Opvoeden is moeilijk soms en erg zwaar

Soms denk ik dat zij mij aan het opvoeden is. Maar ik heb goeie pilletjes tegen de koppijn (echt waar). Dat scheelt ook al een stuk...

Dustyfan
Hahaha

Speedy schreef:

Soms denk ik dat zij mij aan het opvoeden is. Maar ik heb goeie pilletjes tegen de koppijn (echt waar). Dat scheelt ook al een stuk...
Komt zij niet op Musicmeter dan? Misschien gaat ze dan ook goede muziek wat meer waarderen.

Dat komt zeker en vast. Ze sprak van zich dit weekend te laten registreren. Zodus, begin al maar vriendelijk te zijn tegen de papa...

Speedy schreef:

Maar uit respect voor andere users hun keuze, stem ik gewoon niet voor deze albums, omdat ik ze daardoor naar beneden kan helpen knikkeren, en dat alleen omdat ik een 'conservatieve ouwe zak' ben. Ook dat is een bewuste keuze...

als jij dat afschuwelijke muziek vind moet je er 0.5* er tegen aan gooien, en niet aan anderen denken.
waren er maar meer 40+, 50+ en 60+ers op Music en Moviemeter, dan waren die lijstjes allemaal wat eerlijker, nu bestaan de sites voor het grootste deel uit tieners en twintigers, die ervoor zorgen dat b.v die afschuwelijke Hip Hop en R&B troep in de top 100 komt.
zo zou op Moviemeter bijvoorbeeld films als Fight Club en Pulp Fiction nooit zo hoog scoren, als er wat meer ouderen aanwezig zouden zijn.

Mischien moet er een linkje op seniorenweb.nl

dajando schreef:

Mischien moet er een linkje op seniorenweb.nl

dat zou idd niet verkeerd zijn.

TOTO schreef:

waren er maar meer 40+, 50+ en 60+ers op Music en Moviemeter, dan waren die lijstjes allemaal wat eerlijker, nu bestaan de sites voor het grootste deel uit tieners en twintigers, die ervoor zorgen dat b.v die afschuwelijke Hip Hop en R&B troep in de top 100 komt.

Stel je niet zo aan. Er staan welgeteld 0 arrenbie nummers in de top 100 en een stuk of 7 hiphop albums. En die 7 albums zijn allemaal heel erg goed en lijken in het (bijna) niets op wat jij (waarschijnlijk alleen van de TV) kent.

als jij Dr. Dre heel goed vind, en top 100 waardig vind. dan houd het natuurlijk op.

Dat album van Dre is een mijlpaal in de hiphop (alhoewel ik het nog niet zo heel erg goed vind, nog maar vaker luisteren). Hoogste hiphop album genoteerd is trouwens Enter the Wu-Tang en dat is echt geniaal. Dat je dat geen goede muziek vind kan, maar doe dan niet alsof dat echt infantiele kutmuziek is.

TOTO schreef:
(quote)

dat zou idd niet verkeerd zijn.

Elaba, een beetje vriendelijker hé, of ik stop mijn tanden in mijn mond en maak me kwaad...

Ik persoonlijk kijk niet naar de alternatieve top 100. Ik kijk het liefst naar de toplijsten per genres. Genres zijn niet met elkaar te vergelijken. Aangezien in de alternatieve top 100 alle genres zijn, is hij ook het meest onbetrouwbaar.

Ik kijk hier eigenlijk helemaal niet naar de lijstjes. Die zijn, zeker in het beginstadium van de site, helemaal niet interessant.

Het gaat denk nog wel een half jaartje duren totdat de lijstjes echt interessant zijn om te bekijken. Maar dat neemt niet weg dat ik altijd even een kijkje neem wie er allemaal in de hoogste regionen van de lijstjes staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:48 uur

geplaatst: vandaag om 22:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.