MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
Dat ben ik al misschien komt het daardoor, opgegroeid in de tijd dat je moest werken voor het beluisteren voor een album en dan heb ik het over de tijd van elpees.

Ik zeg ook 'zou kunnen' niet meteen onaardig beginnen te doen. Als je niet tegen kritiek kunt reageer dan niet. Ik heb alleen in de gaten dat er mensen zijn die op een album stemmen omdat ze het album hebben gedownload of geleend en vervolgens gaan stemmen, op zich allemaal prima hoor maar ik stem alleen op albums die ik heb. Bovendien is die manier toch niet te checken dus dat zal heus geen verplichting worden hoor. Ik doe het zo klaar.

Music & Me
Misschien heb ik het album wel, een keer gekregen of geleend, gekocht. Ik kan perfect tegen kritiek, daarintegen de Radiohead fans wat minder. (doel ik trouwens niet specifiek mee op jou) Los daarvan bedoel ik het niet lelijk. Maar ik beargumenteer mijn mening wel. Zoals eerder gezegd geen Hits & Run Stem. Ik geef aan dat ik het album goed beluistert heb en waarom ik het niet goed vind. Krijg je allemaal domme berichten dat je niet mag stemmen als je er geen affiniteit mee hebt of als je de cd niet hebt. Is toch belachelijk? En stel nou dat er stemmers zijn die het hebben gedownload, so what. Het gaat om de muziek, geef het een eerlijke kans en stem.

De anti stemmen zijn belachelijk ben ik het helemaal mee eens, maar iemand die eerlijk naar muziek luistert en eerlijk een mening geeft moet je alleen maar waarderen. Dat houd het namelijk leuk

ps. Ik ben trouwens ook opgegroeid in een tijd waarin je cd's moest kopen

Ik heb ook helemaal geen kritiek op jouw stem en ik ben helemaal geen Radioheadfan zoals je aan mijn top 10 kan zien. Het ging mij er meer om dat er volgens mij best wel veel mensen zijn die een stem uitbrengen en het album geen kans geven omdat ze het album 'even' snel hebben beluisterd dat is tegenwoordig natuurlijk heel snel mogelijk, de beste platen moeten meestal groeien vind ik. We houden er over op. Ieder zijn manier.

Music & Me
Dat heb ik ook gezien, daarom zette ik er ook bij dat ik niet specifiek op jou doelde. Alleen je begon over MJ waar iemand anders dat ook al deed. wat betreft mijn stemgedrag. Dat was de reden dat ik ervan uitging dat je op mij doelde. Maar goed even goede vrienden.

Ik blij er alleen bij dat je kan stemmen als je eerlijk naar het album hebt geluisterd, en zo is het volgens Musicmeter ook bedoeld denk ik

Peace Out

Bij Camel - Mirage (1974):

nightfriend schreef:

Maar ja, als het je ding niet is, dat kan natuurlijk al zou ik in dat geval niet stemmen.

Waarom niet? Ik heb deze discussie nu al bij meerdere albumthreads gezien. Als je een plaat de kans hebt gegeven en je vindt het niets heb je gewoon het recht om je stem uit te brengen i.m.o. Kijk, als je niets kunt onderbouwen (ofwel, je hebt de plaat niet beluisterd) dan is een stem niets waard, maar in het andere geval wel!
Waarom enkel de stemmen 3,5*-5*, zou een vertekend beeld geven van de werkelijke opinie rond een album, lijkt me...

Nu ik het zo bekijk, 50 Cent heeft nog een stem van mij tegoed

Kingsnake
fluidvirgo schreef:
(quote)

Waarom niet? Ik heb deze discussie nu al bij meerdere albumthreads gezien. Als je een plaat de kans hebt gegeven en je vindt het niets heb je gewoon het recht om je stem uit te brengen i.m.o. Kijk, als je niets kunt onderbouwen (ofwel, je hebt de plaat niet beluisterd) dan is een stem niets waard, maar in het andere geval wel!
Waarom enkel de stemmen 3,5*-5*, zou een vertekend beeld geven van de werkelijke opinie rond een album, lijkt me...

Het is zelfs noodzakelijk om ook lage stemmen te hebben voor platen. Ik zie weleens platen staan met > 4,5 wat zou betekenen dat het absolute meestwerken zijn, wat natuurijk niet zo is. Ik vind een rapportcijfer van 7,8 helemaal niet mis en binnen de discografie van Camel blijft dit ook een hoogvlieger.

50ct daarentegen waag ik me niet eens aan.

fluidvirgo schreef:
(quote)

Je hebt inderdaad het recht om te stemmen als je 1 keer beluisterd hebt en je hoeft zeker niet alleen te stemmen als je 3,5-5* wilt geven. Zelf geef ik incidenteel ook wel lagere stemmen (met tot nu toe 2* als dieptepunt).
Wel vind ik het raar om te gaan stemmen op genres waar ik echt helemaal niets mee heb, of om te stemmen na 1 keer luisteren; dat laatste mag dan wel, maar het is in de praktijk onmogelijk om goed te beoordelen. Dat levert dus problemen op als je geen affiniteit ergens voor hebt, want dan moet je wel erg gedisciplineerd zijn om het album vaker te gaan beluisteren.
Is bovenstaande van toepassing op Haveman's stemgedrag alhier? Ik weet het niet, maar ik twijfel wel.

Ten overvloede wellicht: ik wil niemand het recht op stemmen hier ontzeggen (zo dat al mogelijk was).

fluidvirgo schreef:
Nu ik het zo bekijk, 50 Cent heeft nog een stem van mij tegoed

Je brengt me nog op een idee.

Kingsnake schreef:
Het is zelfs noodzakelijk om ook lage stemmen te hebben voor platen. Ik zie weleens platen staan met > 4,5 wat zou betekenen dat het absolute meestwerken zijn, wat natuurijk niet zo is.

Inderdaad. Op Discogs hebben bijna alle releases 4* of hoger, omdat iedereen daar alleen maar op zijn favorieten stemmen. Daar heb je dus helemaal niets aan.

De genre's waar ik echt niet van houdt (Jantje Smit en consorten) mijd ik als de pest. Daar stem ik dan ook niet op, want ik breng pas een stem uit wanneer ik een album in zijn geheel meerdere keren goed heb beluisterd. Omdat ik ontzettend veel probeer zit daar weleens iets tussen waar ik niet warm van kan worden. Dus uiteindelijk deel ik ook wel eens een onvoldoende, of magere voldoende, uit en niet alleen maar vier plus sterren.

Een heel album, van ongeveer tien nummers, beoordelen op een of twee nummers die je een keer via de radio heb gehoord vind ik niet reëel.

Er zijn zoveel albums in de genres waar ik wel van houd
(wat zou ik anders komen zoeken op een site als MusicMeter)
dat ik geen tijd heb om me bezig te houden met die andere albums.

Ik kwam hier laatst een user tegen met een perfecte
gauscurve in zijn stemgedrag. Evenveel platen scoorden
onder de 2,5 sterren dan boven ... dan ga ik toch even fronsen.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Ik kwam hier laatst een user tegen met een perfecte
gauscurve in zijn stemgedrag. Evenveel platen scoorden
onder de 2,5 sterren dan boven ... dan ga ik toch even fronsen.

Waarom?

Waarschijnlijk telt ie dan bewust zijn verschillende stemmen en past ie zijn stemgedrag daarop aan.

Liever een perfecte Gauss-curve dan bijvoorbeeld deze curve (los van zijn klaarblijkelijke aversie tegen een 3.5* is hij verder natuurlijk een toffe kerel).

Verder heb je wat mij betreft het recht om lage stemmen (ook na slechts één luisterbeurt) uit te delen in genres waar je niet van houdt... het heeft echter weinig zin om steeds maar weer op zoek te gaan naar platen waarvan je van tevoren al weet dat de kans op een voldoende erg klein is. Omdat ik mijn tijd wel beter te besteden heb zal ik dit dan ook zelden zelf doen; de kans dat ik ooit zo'n mooie Casartelli-curve krijg is derhalve erg klein, maar ik heb dan ook geen progwereld.org waar ik albums voor moet beluisteren en beoordelen

Casartelli (moderator)

De linker-staart van mijn Gausscurve is een mooie mix van platen die mij door mijn omgeving opgedrongen zijn, platen die ik vroeger goed vond, maar nu niet meer, platen die ik eens uitprobeerde op grond van andermans aanbevelingen, hoge noteringen in toplijsten, KO's, nieuwsgierigheid om de discografie van artiest X te completeren, of inderdaad platen waar ik zonder al te veel enthousiasme een recensie over schrijven mocht.

Verder staat 3,0 toch al voor een "redelijke plaat", heeft een 2,5 regelmatig nog voldoende individuele nummers met bestaansrecht ondanks een niet overtuigend geheel en is er niks mis met enige afstand tot de échte meesterwerken.

freitzen schreef:
het heeft echter weinig zin om steeds maar weer op zoek te gaan naar platen waarvan je van tevoren al weet dat de kans op een voldoende erg klein is. Omdat ik mijn tijd wel beter te besteden heb zal ik dit dan ook zelden zelf doen

Dat was wat ik bedoelde als ik wat ongelukkig over een perfecte
gauscurve sprak. Natuurlijk is de curve bij de meesten onder ons
een gauscurve. Maar het ging dus om een user die bijna exact
evenveel albums tussen 0 en 2,5 zette als tussen 2,5 en 5
(een gemiddelde score van 2,5 met andere woorden).

Dan ga je er volgens mij echt naar op zoek (onwaarschijnlijk toch?)
of dan strooi je regelmatig een handje anti-stemmen in het rond.
Althans, die indruk krijg ik dan als ik dat zie.

Moet toch gewoon kunnen.. weerspiegelen gewoon je mening.. alleen om een 0.5 of een 1.0 te geven aan een album moet je plaat wel héél erg slecht zijn (bij mij dan ).. en tot nu toe ben ik nog niet echt zo'n plaat tegengekomen.. als k al weet dat het me niets interesseert luister ik er ook gewoon niet naar. Ik ga niet een album van bijv. 50 Cent uitzitten alleen maar om een bevestiging te krijgen dat het slecht is om er een 0.5 of 1.0 voor te kunnen geven. Had je dan de moeite bespaard.. en hou het lekker voor jezelf. Maar naar andere genres luisteren en op stemmen om te kijken of het wat is is gewoon correct. Alleen in hoeverre is dat te controleren ?

Die paar albums die bij mij tussen de 0.5* en 1.5* scoren, zijn allemaal albums die ik min of meer verplicht aan heb moeten horen omdat ze een jaar of wat geleden in mijn omgeving nogal veel gedraaid werden. En zelfs dan stem ik eigenlijk alleen op dit soort albums als ik ze toevallig op de site tegenkom. Ik heb gewoon geen zin om het complete oevre van Natasha Beddingfield en consorten negatief te beoordelen, terwijl ik daar dankzij mijn geliefde zusje toch al te vaak naar heb moeten luisteren. Enige uitzondering hierop zijn The Shaggs waar ik ooit uit nieuwsgierigheid naar geluisterd heb.

Casartelli (moderator)
Volgens mij is er echt geen mens die dat werkelijk doet. Kom je dus zo'n serie tegen...
Casartelli schreef:
gewoon direct een PM naar een van de moderators (of desnoods eerst naar de persoon in kwestie).

Klaar, helemaal geen lastige discussie.

Tenzij je vriend/vriendin/ouders of iemand anders in je naaste omgeving fan is van een bepaalde artiest die jij verschrikkelijk vindt natuurlijk. Of tenzij je masochistisch bent.

Casartelli (moderator)
Dat is allebei snel genoeg duidelijk.

De Schaafkaas
Bij Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010):

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Jezus, hoe slecht/onjuist kun je een review beginnen .

Tja, hij heeft wel gelijk. Iedereen kan "Yeah, yeah bitch, yo" zeggen. Helaas voor Raznov, mag ik helaas zeggen? Ja dat mag ik zeggen, (geen bewuste Mart Smeets-imitatie) is het genre Hip-Hop/Rap de "Yeah, yeah bitch, yo"-fase al lang en breed gepasseerd en zijn er anno 2010 duizenden albums geproduceerd die meer dan een simpele beat en een sinterklaasrijmpje bevatten.

Zijn gebrek aan kennis van het genre is de oorzaak van deze (onjuiste) aanname. In wetenschappelijke termen zou zijn essay met een onvoldoende zijn beoordeeld, omdat hij in de traditionele valkuil is getrapt. Dus Raznov, ga maar terug naar de schoolbanken!

Wat kunnen we hier voor een les uit trekken lieve kijkbuiskindertjes? Begin nooit een essay met "Normaal gesproken ben ik totaal geen fan van...", want de rest van wat je zegt is per definitie al ongeloofwaardig.

De Schaafkaas schreef:
(quote)

Tja, hij heeft wel gelijk. Iedereen kan "Yeah, yeah bitch, yo" zeggen. Helaas voor Raznov ... sinterklaasrijmpje bevatten.

Daar verschillen blijkbaar onze meningen. Ik mis hier persoonlijk de creativiteit en vind zoals ook aangegeven in mijn mening, dat het gebruik van "fuck" en "motherfucker" sommige teksten alleen nog maar slechter maken.

De Schaafkaas schreef:
Zijn gebrek aan kennis van het genre ... ga maar terug naar de schoolbanken!

Bedankt voor het aanbod maar de hiphop schoolbanken heb ik niets te zoeken gezien het niet aansluit bij mijn gewenste muziekgenre. Maar om creativiteit te bevorderen mag iedereen wel eens een uitstapje maken. Zo kan het geen kwaad om als hiphop fan bijvoorbeeld eens stil te staan bij een 'populair' indie-rock album, daar hoef je echt geen concrete theoretische kennis over te hebben want muziek is emotie en vrijwel ieder persoon gaat dan ook op gevoel af. Dat gevoel is dan ook wat ik heb beschreven

De Schaafkaas schreef:
Wat kunnen we hier voor een les uit ... definitie al ongeloofwaardig.

Het spij mij als iemand mijn mening nu direct als een essay op wil pikken, dat is niet de insteek geweest. "Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel voor krant of tijdschrift, waarin de schrijver op een wetenschappelijk verantwoorde wijze..." Mijn door u genoemde 'essay' is dan dus ook niets meer dan een mening gezien ik nergens mijn mening wetenschappelijk of theoretisch onderbouw. Mijn intro heeft dan ook als doel, aan te geven dat ik niet zeer bekend ben met dit genre en daardoor lastig 'professioneel' kan oordelen over dit album, ik wil echter wel graag mijn mening geven, of iemand het er nou mee eens is of niet.

De Schaafkaas
Raznov schreef:
(quote)

Daar verschillen blijkbaar onze meningen. Ik mis hier persoonlijk de creativiteit en vind zoals ook aangegeven in mijn mening, dat het gebruik van "fuck" en "motherfucker" sommige teksten alleen nog maar slechter maken.

(quote)

Bedankt voor het aanbod maar de hiphop schoolbanken heb ik niets te zoeken gezien het niet aansluit bij mijn gewenste muziekgenre. Maar om creativiteit te bevorderen mag iedereen wel eens een uitstapje maken. Zo kan het geen kwaad om als hiphop fan bijvoorbeeld eens stil te staan bij een 'populair' indie-rock album, daar hoef je echt geen concrete theoretische kennis over te hebben want muziek is emotie en vrijwel ieder persoon gaat dan ook op gevoel af. Dat gevoel is dan ook wat ik heb beschreven

(quote)

Het spij mij als iemand mijn mening nu direct als een essay op wil pikken, dat is niet de insteek geweest. "Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel voor krant of tijdschrift, waarin de schrijver op een wetenschappelijk verantwoorde wijze..." Mijn door u genoemde 'essay' is dan dus ook niets meer dan een mening gezien ik nergens mijn mening wetenschappelijk of theoretisch onderbouw. Mijn intro heeft dan ook als doel, aan te geven dat ik niet zeer bekend ben met dit genre en daardoor lastig 'professioneel' kan oordelen over dit album, ik wil echter wel graag mijn mening geven, of iemand het er nou mee eens is of niet.

Maar wat is een mening waard als je zelf al die mening ongeloofwaardig over laat komen?

Leuk dat muziek emotie is (is trouwens een algemeen bekend feit), maar het is onmogelijk om muziek op een goede waarde te kunnen schatten als je het niet in een bepaalde context kan plaatsen.

Als ik als liefhebber van rap een indie-rock album ga luisteren, kan ik dat album uiteindelijk nooit volwaardig beoordelen als ik verder niks weet van indie-rock. Dat komt omdat ik het betreffende stukje (album) niet in de complete puzzel (indie rock) kan zien.

Een waardeoordeel is veel steekhoudender als er enige kennis is van het geheel. Anders loop je in de genoemde valkuil dat je vooroordelen en aannames gaat generaliseren, die achteraf helemaal niet blijken te kloppen.

toris
Raznov schreef:
Om creativiteit te bevorderen mag iedereen wel eens een uitstapje maken. Zo kan het geen kwaad om als hiphop fan bijvoorbeeld eens stil te staan bij een 'populair' indie-rock album, daar hoef je echt geen concrete theoretische kennis over te hebben want muziek is emotie en vrijwel ieder persoon gaat dan ook op gevoel af. Dat gevoel is dan ook wat ik heb beschreven

Ik kan wel allerlei heavy metal albums gaan luisteren en erop gaan stemmen, maar dan kom ik nergens voor de 2* uit, en daarmee zou ik hoogst waarschijnlijk die albums tekort doen, dan verpesten we de site.

Als je dat van jezelf weet moet je er niet naar luisteren maar als je er wel voor open staat kun je best een uitstapje maken naar een genre waar je normaal niets mee hebt.

hokjesdenken hokjesdenken hokjesdenken
Goede muziek is goede muziek. Om door te gaan met je analogie met films; Straks word je het muziek equivalent van iemand die dingen zegt als: "Nee, science-fiction films kunnen mij niet bekoren, het is gewoon niet realistisch genoeg."

Akkoord, maar als je op voorhand weet dat je het zowieso niet goed gaat vinden, getuigt (?) het van niet veel volwassenheid om alleen maar 'voor de fun' een album te gaan afbreken. Als ik me dan toch per se wil verkneukelen over een rotslecht album, dan zal ik dat waarschijnlijk wel zeggen in een post maar ga ik niet stemmen.

In De Site > Algemeen > Stemmen:

Goeiedag.

Het nieuwe album van Anouk is vandaag uitgekomen. Ik vind het bijzonder dat er mensen zijn die nu al 0,5 of 1,5 sterren geven. Zelfs van iemand die een album van Anouk op nummer 1 in zijn top 10 heeft. De nieuwe ingeslagen weg zint deze stemmer blijkbaar niet. Maar persoonlijk strooi ik bijna nooit met dit lage aantal sterren, omdat ik dan tot de conclusie kom dat het niet mijn cup-of-tea is.

Mijn stelling is dus: stem niet te veel op albums die totaal niet bij je aanslaan of die niet in je genre liggen, dit verpest de serieuze sterren-waardering voor een album.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:39 uur

geplaatst: vandaag om 00:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.