MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
Heh, ik vind juist de lijstjes alleen nu interessant. Nu staan er nog wat individuele keuzes tussen, dingen die *sommige* mensen heel leuk vinden.
Als het straks het gemiddelde van het gemiddelde regeert, kunnen die lijstjes van mij het dak op.

Nog even over stemgedrag: zo'n blabla die gewoon alles wat pop is tussen de 0,5 en 1,5 geeft, vind ik dus echt fout bezig. Zelf houdt ie dus van filmmuziek en *kots*jazz. Prima, maar onthoud je dan van stemmen op dingen waar je nooit naar luistert.

Blijkbaar wordt het getolereerd, en aangezien ik een teringhekel aan jazz heb, ben ik nu maar structureel alles in die hoek een 0,5 aan het geven.
Ook fout in mijn optiek, maar schijnbaar hoort het zo.

Vasquesz schreef:

Nee, beste Vasquesz, zo hoort het niet, hoor.
Dus jij hebt die muziek van Frisell en Coltrane beluisterd....? Tsja.

Ik vraag me ook af in hoeverre mensen moeten stemmen op cd's die ze al jaren niet meer hebben gehoord, hoor.

Ikzelf redeneer als volgt:
1) Muziek die ik slecht vind, luister ik niet.
2) Op muziek die ik (te) lang geleden heb gehoord, ga ik niet stemmen.
3) Als er tussen die oudere muziek mindere kwaliteit zit, ga ik die muziek niet meer beluisteren. Zodoende treed regeltje 2 weer in werking.

Conclusie:
4) Eigenlijk zou ik op deze site geen onvoldoendes moeten (kunnen) geven. Aangezien ik alleen maar naar mooie, goede muziek luister, ik geen slechte muziek blief en niet stem op muziek die ik twee of meer jaar terug allemaal heb beluisterd.

Sanvean schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre mensen moeten stemmen op cd's die ze al jaren niet meer hebben gehoord, hoor.

Als het goed is, spoort deze site wel aan om je oude cd's weer te gaan beluisteren, en vervolgens (opnieuw) te beoordelen. Maar ik ben het eens met wat je bij punt 1 zei. Muziek die men sowieso al slecht vindt, en dan stemmen op elk opvolgende album van de artiest vind ik

Helaas gebeurt dat nog veel te veel. Sterker nog, ik denk dat er mensen zijn die stemmen op albums waar ze misschien net één nummer van gehoord hebben. Maar goed, dit is een probleem dat alleen op te lossen is wanneer individuele users deze discipline hebben, hier kan geen moderator tegenop.

Kos
Vasquesz schreef:
Nog even over stemgedrag: zo'n blabla die gewoon alles wat pop is tussen de 0,5 en 1,5 geeft, vind ik dus echt fout bezig. Zelf houdt ie dus van filmmuziek en *kots*jazz. Prima, maar onthoud je dan van stemmen op dingen waar je nooit naar luistert.
blabla kent de albums waar hij op stemt echt wel.

Blijkbaar wordt het getolereerd, en aangezien ik een teringhekel aan jazz heb, ben ik nu maar structureel alles in die hoek een 0,5 aan het geven.
Dit kinderachtige gedoe is dus niet gewenst. Pas je het zelf even aan?.

Dionysos
Sanvean schreef:

Conclusie:
4) Eigenlijk zou ik op deze site geen onvoldoendes moeten (kunnen) geven. Aangezien ik alleen maar naar mooie, goede muziek luister, ik geen slechte muziek blief en niet stem op muziek die ik twee of meer jaar terug allemaal heb beluisterd.

Nou, eigenlijk zou dat juist wel moeten kunnen.
Want je kan nooit van tevoren vaststellen of iets nou mooie muziek is of niet. Je zult dan eerst per genre een aanzienlijk aantal acts moeten beluisteren eer je een oordeel over het geheel kunt vellen; en daar gaat onherroepelijk troep tussen zitten.

Je moest eens weten hoeveel miskopen ik in mijn prille leventje gedaan heb...;)

Bovendien zijn er ook bands / muzieksoorten waar ik vroeger helemaal leip van was en nu minder of totaal niet meer. Daar mag ik van mezelf best een negatieve stem op uitbrengen.

In beide gevallen ken ik de muziek voldoende, weet dus waar ik het over heb en kan mijn stem derhalve onderbouwen.

Of laat jij die aspecten helemaal buiten beschouwing?

Dat is dus mooi gelul. Je kunt nooit controleren of iemand echt geluisterd heeft naar de dingen waar hij op stemt.

Ik ga van het weekend even alles van Bill Frisell en John Coltrane en Al di Meola downloaden en luisteren [the horror, the horror].
Vervolgens 'ken' ik het, en mag ik het dus allemaal een 0.5 geven.

Zoals blabla al die dingen die hij 15 jaar geleden eens gehoord heeft maar nu nooit meer luistert, ook allemaal een 0.5 geeft.

Sanvean schreef:

Conclusie:

Dat vind ik dus ook te ver gaan. Er is wel degelijk muziek die ik door-en-door ken (van recent horen), en waar ik actief een bloedhekel aan heb. Radiohead, Live, Acda en de Munnik, Toto, Phil Collins, Limp Bizkit bijvoorbeeld.

Mijn probleem ligt bij mensen die duidelijk niet van popmuziek *in zijn algemeenheid* houden, en dus zowat alles binnen het genre een dikke onvoldoende geven. Dat is net zo kinderachtig als daar weer op reageren met jazzhaat, en ik pas dus niks aan zolang blabla dat niet doet.

Vasquesz schreef:

Zoals blabla al die dingen die hij 15 jaar geleden eens gehoord heeft maar nu nooit meer luistert, ook allemaal een 0.5 geeft.

En dat mag van jou niet ?
En wie zegt dat ik het maar een keer heb gehoord, mischien dat m'n smaak in 15 jaar gewoon veranderd is.

JonnieBrasco
Ik ben wel eens benieuwd naar het stemgedrag van titan (1172 stemmen), starbright boy (1005) en peackeaper (1001).

Zouden zij zoveel mogelijk stemmen willen uitbrengen, of zouden ze echt zulke muziek-guru's zijn dat ze weten waar ze het over hebben bij al hun stemmen.

Wat mij leuk zou lijken is dat er behalve een 'rate-stem' ook een 'hoe-goed-ken-je-het-album' stem wordt uitgebracht. Op basis van dat laatste krijg je dan een eerlijker gemiddelde.

wait schreef:
Als het goed is, spoort deze site wel aan om je oude cd's weer te gaan beluisteren, en vervolgens (opnieuw) te beoordelen.
Dat klopt voor een deel wel. Ik ben ook een aantal oudere cd's gaan terugluisteren. Maar dat geldt dan alleen voor die albums die ik zo en zo altijd al wel goed vond, maar die alleen wat ondergesneeuwd raakten door alle nieuwe/ betere releases.

Ik heb géénszins de behoefte om albums die ik tien jaar terug beluisterde, opnieuw uit de kast te plukken.

Dionysos schreef:
Bovendien zijn er ook bands / muzieksoorten waar ik vroeger helemaal leip van was en nu minder of totaal niet meer. Daar mag ik van mezelf best een negatieve stem op uitbrengen... Of laat jij die aspecten helemaal buiten beschouwing?

Yep- grotendeels wel ja. Dat heb je goed gelezen. Was dat nou zo moeilijk?

Ik ben echt zéér selectief met muziek. Overigens moet ik nog even melden dat ik alleen stem op albums waarmee ik NU geassocieerd wil worden. Misschien maakt dat de zaak wat makkelijker...
Mijn mede- MuMer moet kunnen zien: "Ah..Sanvean, die houdt nu van die en die muziek." En verder wil ik niets bereiken op deze site.

JonnieBrasco schreef:
Wat mij leuk zou lijken is dat er behalve een 'rate-stem' ook een 'hoe-goed-ken-je-het-album' stem wordt uitgebracht. Op basis van dat laatste krijg je dan een eerlijker gemiddelde.
Wat een geweldig idee.
Maarre... schier onuitvoerbaar, dacht je ook niet?

Vasquesz schreef:

en ik pas dus niks aan zolang blabla dat niet doet.

Weinig kans, ik sta voor wat ik gestemd heb.

JonnieBrasco
Zou niet bij ieders stemgedrag een curve te zien moeten zijn waarbij 3 en 3,5 uitschieten, en 0,5 en 5 slechts 5% van de gestemde albums?

In blabla's stemgedrag kan ik me ook niet vinden. Bij 0,5 vind je veel goede pop-albums. Is eigenlijk hetzelfde als dat een leraar aardrijkskunde op een middelbare school een 1 op een goed werkstuk geeft van leerlingen die hij niet mag.

Jester schreef:

Sterker nog, ik denk dat er mensen zijn die stemmen op albums waar ze misschien net één nummer van gehoord hebben.

Een van de redenen dat de gemiddeldes me hier niets zeggen. Ook zijn er, zoals al gezegd, veel mensen die aan alle albums van een artiest een laag cijfer geven. De kans is zeer groot dat ze de individuele albums niet kennen. Ik let alleen op een cijfer als er een bericht bij staat van de betreffende user, dan heb je er pas wat aan.

Kijk - ik geloof voor 100 % in de stemmen van blabla. De man luistert gewoon op een totaal andere manier naar muziek dan ik.

Ik heb het al gezegd: een gemeenschap (zoals deze Musicmeter) is slecht een échte gemeenschap als iedereen zijn individuele "ik" mag zijn (zo voel ik het toch aan ).

Het zou dan ook regelrecht belachelijk zijn om je qua stemgedrag te spiegelen aan één of andere gebruiker. Er is hier niet één enkele gebruiker die naar krèk hetzelfde luistert als een andere gebruiker.

En ik ben er tevens van overtuigd dat die 0.5* stemmen van blabla wel overwogen zijn - en niet maar lukraak zijn toegedeeld.

Wat betreft de denkpiste dat iemand gaat stemmen om "bovenaan de lijst" te komen - daar wil ik zelfs niet aan denken, het is zo grotesk dat het niet mogelijk is.

Dionysos
Sanvean schreef:
Yep- grotendeels wel ja. Dat heb je goed gelezen. Was dat nou zo moeilijk?

De drie basisregels voor goede journalistiek: verifiëren, verifiëren en...verifiëren .

Ik ben echt zéér selectief met muziek. Overigens moet ik nog even melden dat ik alleen stem op albums waarmee ik NU geassocieerd wil worden. Misschien maakt dat de zaak wat makkelijker...
Mijn mede- MuMer moet kunnen zien: "Ah..Sanvean, die houdt nu van die en die muziek." En verder wil ik niets bereiken op deze site.

Oh, zeg dan gewoon dat je je schaamt, dan snapt iedereen het .

titan (crew)
JonnieBrasco schreef:

Ik ben wel eens benieuwd naar het stemgedrag van titan (1172 stemmen), starbright boy (1005) en peackeaper (1001).

Zouden zij zoveel mogelijk stemmen willen uitbrengen, of zouden ze echt zulke muziek-guru's zijn dat ze weten waar ze het over hebben bij al hun stemmen.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben inderdaad wat jij noemt een "muziekguru". Ik heb alle albums waar ik op heb gestemd daadwerkelijk gehoord of ik ken alle nummers die erop staan (dit geldt overigens maar voor ongeveer 15 albums).

JonnieBrasco schreef:

In blabla's stemgedrag kan ik me ook niet vinden. Bij 0,5 vind je veel goede pop-albums.

Kan wel wezen dat ze goed zijn, ik vind er niets aan en aaangezien ik stem voor mezelf en niet wat populair is geef ik er gewoon voor wat ik het waard vind (voor mijzelf).

Johnnie Brasco:
-Elk album waarop ik heb gestemd heb ik helemaal van begin tot eind gehoord, meestal (veel) meer dan een keer.
-Mijn hoge aantal stemmen is een resultaat van van veel, heel veel cd's huren en kopen in de loop der jaren.
-Ik heb op geen enkel gebied zo'n goed geheugen als op muziekgebied. Wat muziek betreft zit mijn hoofd vol met liedjes en feiten. Ik kan me veel beter muziek die ik in 1985 hoorde herinneren, dan films die ik 1985 zag.
-Nog lang niet alles waarop ik wil stemmen staat op de site.

Als je me dan een muziekguru wil noemen, ga je gang.

Lekker volwassen Vasquesz, op een deel van mijn 5 sterren stemmen een 0,5 ster geven, spreek je jezelf dan niet tegen over beoordelen van platen die je niet hebt gehoord.
Maar je zoekt het verder maar uit hoor met dit soort gedrag ik slaap er niet minder om.

Ik zie het nou pas....... wat enorm kinderachtig van Vasquesz zeg. Blabla heeft wat mij betreft al lang verklaard waar zijn stemmen vandaan komen, dat lijkt me ruimschoots voldoende.

titan (crew)
Je zou haast geneigd zijn om alle favoriete albums van Vasquesz een halve ster te gaan geven.....

Kos

Hou die rust mensen.

Zachary Glass schreef:
Kijk - ik geloof voor 100 % in de stemmen van blabla. De man luistert gewoon op een totaal andere manier naar muziek dan ik.

En ik ben er tevens van overtuigd dat die 0.5* stemmen van blabla wel overwogen zijn - en niet maar lukraak zijn toegedeeld.

Goh, "tevens"?

JonnieBrasco

Starbright Boy schreef:
Als je me dan een muziekguru wil noemen, ga je gang.

Hey Starbright Boy, ik val je niet aan! Je hebt het erg goed toegelicht, bedankt. Deze topic zit even in een negatieve spiraal, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Ik vraag enkel hoe het met de top-voters zit! Dat dat dus serieuze en representatieve stemmen zijn (wat je mijnsinziens ook wel kan zien bij jullie) is alleen maar top !!!!

BlaBla schreef:
Kan wel wezen dat ze goed zijn, ik vind er niets aan en aaangezien ik stem voor mezelf en niet wat populair is geef ik er gewoon voor wat ik het waard vind (voor mijzelf).

Hmm, hier heb ik toch moeite mee. Een "als goed erkend" album die mij helemaal niets waard is geef ik een 2,5 ofzo. Een "als slecht erkend" album die mij veel waard is geef ik een 3,5 of een 4. Ik zoek altijd een beetje naar een mix dus, om mijn mening niet helemaal zwart op wit door te laten dreunen. Maar goed "mijn stem" is "mijn stem" en "jouw stem" is "jouw stem" !!!

starbright boy schreef:

Ik zie het nou pas....... wat enorm kinderachtig van Vasquesz zeg. Blabla heeft wat mij betreft al lang verklaard waar zijn stemmen vandaan komen, dat lijkt me ruimschoots voldoende.

Nou ja. Het is duidelijk een 'vriendje', dus dan is het al gauw goed.

Ik ga in elk geval een lekker jazz-weekendje inruimen, om aanstaande maandag al die schijtmuziek een 'terechte' 0.5 te kunnen geven.
Voorlopig onthoud ik me dan wel van commentaar.

JonnieBrasco schreef:

Hmm, hier heb ik toch moeite mee. Een "als goed erkend" album die mij helemaal niets waard is geef ik een 2,5 ofzo. Een "als slecht erkend" album die mij veel waard is geef ik een 3,5 of een 4. Ik zoek altijd een beetje naar een mix dus, om mijn mening niet helemaal zwart op wit door te laten dreunen. Maar goed "mijn stem" is "mijn stem" en "jouw stem" is "jouw stem" !!!

Neuh, een "als goed erkend" album dat mij niets waard is geef ik een 0.5 (omdat 0.0 niet kan). Daar heeft blabla juist helemaal gelijk in. Ik vind het alleen wat raar om *alle* albums in een (zeer ruim gedefinieerd) genre een 0.5 te gaan zitten geven.
Je kunt ook denken: dat hele genre *interesseert* me niet (meer), dat laat ik aan degenen die daar nog wel naar luisteren.

Kos
Vasquesz schreef:
Neuh, een "als goed erkend" album dat mij niets waard is geef ik een 0.5 (omdat 0.0 niet kan). Daar heeft blabla juist helemaal gelijk in.
Nou, dan is het dus mooi opgelost.
Ik vind het alleen wat raar om *alle* albums in een (zeer ruim gedefinieerd) genre een 0.5 te gaan zitten geven.
Dat is dus niet zo.

Vasquesz schreef:

Ik vind het alleen wat raar om *alle* albums in een (zeer ruim gedefinieerd) genre een 0.5 te gaan zitten geven.

800 van de 6000 albums vind ik niet álle albums. 2 albums van AC/DC terwijl er 10 op de site staan getuigt van niet klakkeloos stemmen. Je overdrijft.

Je kunt ook denken: dat hele genre *interesseert* me niet (meer), dat laat ik aan degenen die daar nog wel naar luisteren.

Wie ben jij om die regel aan een ander op te leggen? Dat jij dat zo doet is netjes, maar dat geeft jouw geenszins het recht om te eisen (door middel van stem beïnvloeding) dat anderen dat ook zo doen.

Tuurlijk, het is allemaal mijn fout.
Gelukkig zie ik dat nu in door jullie eensgezinde en zéér overtuigend beargumenteerde ("ik geloof blabla") meningen.

De groeten.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:10 uur

geplaatst: vandaag om 09:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.