MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
Boehoehoe wat erg zeg, laat die mensen toch lekker een 1* stemmen als ze dat willen.

Casartelli (moderator)
Kronos schreef:
Toch opvallend dat het zo vaak west is die zaagt over het 'stemgedrag' van anderen.

Hmja ik kan me ook nog zo'n tirade herinneren toen ik U2's inmiddels twee-voor-laatste met zo'n mooie ronde waardering beloond had.

west schreef:
Bij Arctic Monkeys - Humbug (2009):

(quote)

Het gaat mij erom dat het niet kan dat je het debuut van The Doors 4,5* geeft en Ten van Pearl Jam 1,0*: dat slaat nergens op. Net als dat je Placebo met Battle for the Sun niet 4,5* kan geven en the Arctic Monkeys MET DIT ALBUM HUMBUG (MODERATOR) vervolgens 1,0*: slaat ook nergens op. Dat is gehypt negatief stemgedrag: het gemiddeldeVAN DIT ALBUM HUMBUG moet schijnbaar naar beneden.

Ik vind het wel grappig dat je nu snel 3 termen, oh sorry, argumenten hebt neergezet. (Overigens: overdreven erg onvolwassen )

Leg dan eens uit waarom dat niet zou kunnen... ik snap niet waarom dat niet kan hoor.

Kronos schreef:
Toch opvallend dat het zo vaak west is die zaagt over het 'stemgedrag' van anderen.

Doe ik dat opvallend vaak. Mmmm.
Een tirade? Dat klinkt wel erg pittig...

Ok Kronos & Casartelli, jullie hebben een punt. Iedereen kan natuurlijk lekker stemmen wat 'ie wil.

(Alleen zie ik nu dat er bij dit onderwerp 'stemgedrag' al 50 (!!) pagina's staan. Er zijn meer druktemakers... )

Arrie schreef:
(quote)

Leg dan eens uit waarom dat niet zou kunnen... ik snap niet waarom dat niet kan hoor.

Ik doelde erop dat beide albums uit het Indie / Alternatieve rockcircuit komen. Als je dat goede muziek vindt, lijkt het mij dat je dan amper tot zo'n groot stemverschil kan komen. That's all.
Sommige mensen stemmen echter wel zo. Dat snap ik dan dus niet, maar ze moeten het natuurlijk wel zelf weten.

Als je nu bijvoorbeeld een rothekel hebt aan de stem van Vedder en die van Morrison bloedmooi vindt, waarom zou zich dat dan niet kunnen uiten in het stemmen?

Het lijkt me eerder raar als iemand maar op alles hetzelfde stemt omdat de muziek volgens het hokjesdenken in hetzelfde hokje past.

Natuurlijk ga je anders stemmen als je de ene zangstem mooi vindt en de andere niet: ben ik met je eens.

Wat ik echter vreemd vind, is dat als je een bepaald genre muziek ( uit een 'hokje') goed vind, je dan toch 1,0* ster stemt op een album uit dat genre. Ik zeg zeker niet dat je hetzelfde moet stemmen, maar verbaas me over de enorme verschillen (Placebo 4,5* / AM 1,0*). Ik krijg zo het idee dat diegene zo laag stemt puur om de gemiddelde score naar beneden te halen en geen echte beoordeling geeft. En dat stoort mij en sommige andere users.

Nicci
Dat is helemaal niet vreemd. Binnen welk genre dan ook kan ik muziek vinden die ik erg mooi vind en muziek die ik niet om aan te horen vind.

Casartelli (moderator)
west schreef:
Wat ik echter vreemd vind, is dat als je een bepaald genre muziek ( uit een 'hokje') goed vind, je dan toch 1,0* ster stemt op een album uit dat genre. Ik zeg zeker niet dat je hetzelfde moet stemmen, maar verbaas me over de enorme verschillen (Placebo 4,5* / AM 1,0*). Ik krijg zo het idee dat diegene zo laag stemt puur om de gemiddelde score naar beneden te halen en geen echte beoordeling geeft. En dat stoort mij en sommige andere users.

Dat storen kan ik me op zich goed voorstellen, maar zo lang een stem oprecht gegeven lijkt, zal hij dat wel zijn. Ik kijk zelf vaak even op de stemmenlijst van de gebruiker in kwestie, of deze een beetje een normale verdeling benadert.

Zelf vind ik wel dat als we hier tien stemmogelijkheden hebben (0,5 t/m 5,0), we die ook allemaal kunnen gebruiken. Het levert bij mij een stemmenlijst op die in elk geval intern consistent is (voor zover niet een hele zwik stemmen wat verouderd is). Dat dat een iets lager gemiddelde oplevert dan bij veel andere gebruikers... het zij zo. Dat mijn 2,0 een andere 2,0 is dan die van een andere gebruiker... het zij zo. Zo lang het algemene beeld niet al te scheef zit, vind ik de interne consistentie van zo'n lijst verreweg het interessantst.

west schreef:
Na. Ik krijg zo het idee dat diegene zo laag stemt puur om de gemiddelde score naar beneden te halen en geen echte beoordeling geeft. En dat stoort mij en sommige andere users.

Zo krijg ik ook het idee dat enorm veel mensen 5 sterren geven om het gemiddelde omhoog te halen. maar dat boeit me gewoon geen ene fuck. Waarom maak jij je zon druk om dat gemiddelde? jij hebt toch een eigen mening en die staat toch los van dat gemiddelde, lijkt me.

west schreef:
Ik krijg zo het idee dat diegene zo laag stemt puur om de gemiddelde score naar beneden te halen en geen echte beoordeling geeft. En dat stoort mij en sommige andere users.

Wat jou stoort is dus jouw idee.

Terwijl jij ook wel hele lage stemmen uitdeelt. Binnen genres die niet jouw ding zijn. Dat kan mensen ook weer storen, lage stemmen uitdelen aan muziek waar je hoedanook een hekel aan hebt.

Joy
Bij Anouk - For Bitter Or Worse (2009):

Arrie schreef:
(quote)

Hoezo slaat dat nergens op? Ik ken alleen de single, maar die scoort wel 0,5* bij mij. Dus als dat nummer representatief is voor het album, vind ik dat echt wel ergens op slaan. En voor de duidelijkheid, ik ben geen Anouk-hater, er zijn ook zeker nummers van haar die ik erg goed vind.

als je alleen de single kent kun je het hele album niet beoordelen

Arrie schreef:
(quote)

Hoezo slaat dat nergens op? Ik ken alleen de single, maar die scoort wel 0,5* bij mij. Dus als dat nummer representatief is voor het album, vind ik dat echt wel ergens op slaan.

Wat een belachelijk argument. Dus als je geen melkchocolade lust, lust je gelijk geen chocolade?

kaztor schreef:
(quote)

Wat een belachelijk argument. Dus als je geen melkchocolade lust, lust je gelijk geen chocolade?

Wat is dat nou weer voor rare vergelijking? Ik zeg dat als de rest van het album van het niveau van de single is, dat ik een 0,5*-stem wel ergens op zou vinden slaan.

Ik vind het raar om te stemmen op iets dat je niet kent. En ik ben bang dat 99,9% van de rest het daar mee eens is. Bevooroordeeld gedrag noem ik dat. Haatstemmen is daar ook een mooie omschrijving voor.

Bovendien stoor ik me aan het typische 'hoe kan het dan mooi zijn?'-gedrag dat teveel voorkomt. Zoiets is voor ieder persoonlijk en behoeft totaal geen uitleg. Als ik het kut vind zeg ik dat dan ook, maar dan stoor ik me niet aan wat een andere user er van vind. Dat vind ik wel mooi zo.

Ik stem toch ook niet? Ik beoordeel het album ook helemaal niet. Nog een keer: ALS de rest van het album van hetzelfde niveau als dat van de single ZOU zijn, DAN zou ik een 0,5*-stem ergens op vinden slaan.

Maar met m'n allereerste bericht vroeg ik me gewoon af waarom het nergens op zou slaan om op dit album, of beter gezegd, op een willekeurig album 0,5* te stemmen. Het slaat altijd ergens op. Het is bij elk album mogelijk om het helemaal niks te vinden. Ik bracht het misschien alleen een beetje verkeerd door als voorbeeld te geven dat ik het album 0,5* waard zou vinden als de single representatief is voor het album.

Edit: je hebt nog wat aan je bericht toegevoegd, zie ik. Nogmaals: ik heb helemaal niet gestemd! Ik stem alleen als ik vind dat ik een album goed genoeg ken om een mening erover te vormen. Haatstemmen doe ik echt niet aan.

Dat misverstand is dan de wereld uit , maar ik zeg ook nergens dat je inderdaad hebt gestemd.

Pff, heb je alweer wat aan je bericht toegevoegd...
Maar muziek is sowieso altijd persoonlijk, en dat is de reden dat er op elk album 0,5* gestemd kan worden. Ozwald doet net alsof je bij dit album de optie om 0,5* te stemmen net zo goed kan weghalen.

En het kwam wel zo over alsof je wilde zeggen dat ik had gestemd.
Wat betreft dit album, ik geloof best dat de rest van het album wel goed kan zijn hoor. Girl vind ik ook niks, maar Hotel New York vink ik verder een prima album.

In De Site > Algemeen > Stemmen:

Stelling:
Je mag alleen stemmen op platen van artiesten die in jouw belangstellingssfeer liggen. Als ik bv zou gaan stemmen op platen van Elvis Presley waar ik niets mee heb dan geef ik alles een 1 of een 2, is dat eerlijk?

Gallow
neaj

sxesven
verwarrend topic

ik geef er 1* voor

Jimimurti schreef:
Stelling:
Je mag alleen stemmen op platen van artiesten die in jouw belangstellingssfeer liggen. Als ik bv zou gaan stemmen op platen van Elvis Presley waar ik niets mee heb dan geef ik alles een 1 of een 2, is dat eerlijk?

Ik heb een aantal malen de tekst en uitleg hierover beluisterd en nagelezen. En dat valt niet mee, want het is zo krom als een hoepel. Maar waar het volgens mij op neerkomt is dat er iemand/een instatie is, die zelf nog nooit aan sport heeft gedaan, en die hebben rigide regeltjes opgesteld. Om van die regeltjes af te wijken wordt er doorverwezen naar een andere instantie, die op zijn beurt weer doorverwijst enz. enz.
Kortom: een heus politiek spel, waar uiteindelijk niemand beslissingen gaat nemen. Het is net echt politiek.

(afbeelding)

Rare stelling die al honderden malen op de site is besproken. Stemmen mag je als je een album in z'n geheel gehoord hebt. Dat de één van mening is dat je een album meerdere keren gehoord moet hebben en de ander al na één keer luisteren stemt is een discussie waar nooit uitgekomen gaat worden en dat is gewoon eigen verantwoordelijkheid.
Haatstemmen mogen niet, net als vage beluisteringen in de trant van 'mijn broer was er vroeger fan van', en dan vervolgens de hele discografie beoordelen inclusief obscure releases. Dat soort dingen zijn niet echt logisch.

En waarom zou je niet buiten je eigen belangstelingssfeer mogen stemmen? Soms is het toch goed juist eens 'iets anders' te proberen? En wat is eigenlijk 'buiten de belanstellingssfeer'? Die grenzen zijn toch bijna niemand strak afgebakend?

Jimimurti schreef:
In De Site > Algemeen > Stemmen:

Stelling:

Mee oneens (zie bericht hierboven).

Heb het topic even samengevoegd met een al bestaand topic...

Jazz is totaal niet mijn genre.
Kind of Blue van Miles Davis vind ik echter wel erg goed.
Toch maar stiekem 4 ** gegeven. Niet door vertellen tegen de Jazz puristen.

Zolang er op een album (de muziek, de songs)
gestemd wordt, is er geen probleem, volgens mij.
Zelfs al is het een genre dat me niet zo ligt, maar waar
ik me nu via plaat X of Y heb in verdiept, dan moet stemmen kunnen.

Maar van zodra er op artiesten gestemd wordt, verandert de zaak.
Ik haat artiest X of Y dus stem ik zijn/haar albums naar beneden.
Het is een reflex die je soms nogal eens opmerkt. Jammer.

Dan zou ik durven stellen: blijf er gewoon af en steek je tijd
en energie in albums van artiesten die je wel mag.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Maar van zodra er op artiesten gestemd wordt, verandert de zaak.
Ik haat artiest X of Y dus stem ik zijn/haar albums naar beneden.
Het is een reflex die je soms nogal eens opmerkt. Jammer.

Dan zou ik durven stellen: blijf er gewoon af en steek je tijd
en energie in albums van artiesten die je wel mag.

Maar goed, het is al eindeloos vaak ook expliciet gezegd dat we dat hier niet doen. We hoeven hier dus niet nogmaals te benadrukken dat we dat jammer vinden... als je dat ziet, gewoon direct een PM naar een van de moderators (of desnoods eerst naar de persoon in kwestie).

Bij Radiohead - OK Computer (1997):

Ik heb thriller van MJ al meerdere keren beluisterd en vind het niet zoveel maar ik heb het album niet en stem er dan ook niet op, zou ook een argument kunnen zijn en dan bedoel ik het hebben van het album.

Music & Me
[Ja zo kunnen we doorgaan in dat belachelijk gedrag, nu mag je alleen nog maar stemmen als je een album hebt. Grow Up man. Misschien inhoudelijk op iemands argumenten ingaan. En niet gaan kijken op wie hij zowel stemt. Muziek smaak is voor iedereen anders. Het gaat hier over Radiohead, de 1 vind het goed de ander niet. Mag je toch laten weten. Daarvoor is Musicmeter. Is er geen moderator die dit soort belachelijke berichten als hierboven gewoon verwijderd.

Inhoudelijk ingaan op iemands argumenten zou het leuker houden.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:41 uur

geplaatst: vandaag om 02:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.