De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 31 augustus 2011, 09:11 uur
Oldfart schreef:
Bovendien draait een lp zo lullig in de auto.
Bovendien draait een lp zo lullig in de auto.
In Nederland zou dat nog kunnen met jullie prachtige wegen . Maar in ons onland , waarvan ik me afvraag waar ze dat geld van de verkeersbelastingen voor gebruiken, in vrees ik dat de naald meer dan één kaar zal verspringen.

0
geplaatst: 8 september 2011, 21:22 uur
0
geplaatst: 8 september 2011, 23:40 uur
Kom vandaag met een spiksplinter niewe plaat , haal het uit de hoes en is gebogen
Het draait wel maar lekker is anders als je wilt gaan mixen . Terug naar de winkel of zijn er andere mogelijkheden ???
Het draait wel maar lekker is anders als je wilt gaan mixen . Terug naar de winkel of zijn er andere mogelijkheden ???
0
geplaatst: 8 september 2011, 23:58 uur
Joeri_000 schreef:
Terug naar de winkel of zijn er andere mogelijkheden ???
Terug naar de winkel of zijn er andere mogelijkheden ???
In een notendop: nee, niet als je de plaat nog wilt draaien - andere opties (fruitschaal) zijn wel te vinden.
@R71 - omdat ik me meende te herinneren dat een kennis (familielid?) ooit een vergelijkbaar apparaat (met een iets ander mechniek) in zijn auto had (ik meen een Ford of een Studebaker) ben ik gaan zoeken en ik vond dit, de Philips Automignon:
0
geplaatst: 9 september 2011, 11:27 uur
Ik ben ook gaan zoeken maar ik zie dus geen een filmpje met een rijdende auto, ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat dat werkt.
0
geplaatst: 9 september 2011, 11:43 uur
Japsuh schreef:
Ik ben ook gaan zoeken maar ik zie dus geen een filmpje met een rijdende auto, ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat dat werkt.
Jawel het werkt wel; ik kon me dat van vroeger herinneren; een Philips speler (blauwgrijs was ie volgens mij) en toen ben ik gaan zoeken. Het schijnt eind jaren 50 - begin jaren zestig geproduceerd te zijn en dat klopt ook wel met mijn herinnering: mijn ouders hadden vanaf ca 64 een eigen auto en daarvoor werden we gehaald/gebracht (naar/van vakantieadres) door familie of vrienden. Herinner me dat ik zelf toen 2 singles had meegenomen om onderweg te kunnen draaien - thuis stond een portable Philips grammafoon (met speaker in deksel).
Het probleem met de platenspeler was dat de naalddruk zo hoog was (naald moest op de plaat blijven) dat de groeven aan een heel forse slijtage onderhevig waren.
0
geplaatst: 15 september 2011, 15:56 uur
Black Friday
In Amerika is Black Friday bekend als de dag na Thanksgiving en het startsein van de kerstaankopen. Veel mensen zijn vrij en winkels houden massaal uitverkoop. Record Store Day heeft deze dag omgedoopt als ‘back to black’ Friday: Terug naar het vinyl. Ook bij ons is 25 november het startsein van de feestaankopen, maar in plaats van uitverkoop bieden we zeer exclusieve releases.
Algemeen
Record Store Day vindt plaats op de derde zaterdag in april en is de dag voor platenwinkels, muziekliefhebbers en artiesten om de kunst van muziek, de schoonheid van vinyl en de charme van de platenzaak te vieren.
Alleen in de onafhankelijke platenwinkel zijn er op deze dag zeer exclusieve vinyl releases te vinden. Ook betuigen veel muzikanten hun steun aan de platenzaak door er instore optredens te geven, te signeren en het personeel een handje te helpen.
Zo willen wij de beleving terugbrengen bij degenen die zijn vergeten hoe het is om een platenzaak te bezoeken en de beleving versterken bij de vaste klanten!
De releases hebben een gelimiteerde oplage. Het gaat om werk van onder anderen The Beatles, Pink Floyd, Kings Of Leon, Janis Joplin en Red Hot Chili Peppers.
Record Store Day heeft drie jaar geleden voor het eerst plaats gevonden in Amerika. Deze dag werd geopend door Metallica en gevierd in 700 onafhankelijke platenzaken. Vorig jaar is het concept overgewaaid naar honderden platenzaken in Japan, Australïe en Europa.
In Nederland stonden vorig jaar meer dan 100 artiesten in 70 onafhankelijke platenwinkels te spelen en vlogen de exclusieve releases de winkels uit. Houd deze site goed in de gaten om niets mis te lopen!
In Amerika is Black Friday bekend als de dag na Thanksgiving en het startsein van de kerstaankopen. Veel mensen zijn vrij en winkels houden massaal uitverkoop. Record Store Day heeft deze dag omgedoopt als ‘back to black’ Friday: Terug naar het vinyl. Ook bij ons is 25 november het startsein van de feestaankopen, maar in plaats van uitverkoop bieden we zeer exclusieve releases.
Algemeen
Record Store Day vindt plaats op de derde zaterdag in april en is de dag voor platenwinkels, muziekliefhebbers en artiesten om de kunst van muziek, de schoonheid van vinyl en de charme van de platenzaak te vieren.
Alleen in de onafhankelijke platenwinkel zijn er op deze dag zeer exclusieve vinyl releases te vinden. Ook betuigen veel muzikanten hun steun aan de platenzaak door er instore optredens te geven, te signeren en het personeel een handje te helpen.
Zo willen wij de beleving terugbrengen bij degenen die zijn vergeten hoe het is om een platenzaak te bezoeken en de beleving versterken bij de vaste klanten!
De releases hebben een gelimiteerde oplage. Het gaat om werk van onder anderen The Beatles, Pink Floyd, Kings Of Leon, Janis Joplin en Red Hot Chili Peppers.
Record Store Day heeft drie jaar geleden voor het eerst plaats gevonden in Amerika. Deze dag werd geopend door Metallica en gevierd in 700 onafhankelijke platenzaken. Vorig jaar is het concept overgewaaid naar honderden platenzaken in Japan, Australïe en Europa.
In Nederland stonden vorig jaar meer dan 100 artiesten in 70 onafhankelijke platenwinkels te spelen en vlogen de exclusieve releases de winkels uit. Houd deze site goed in de gaten om niets mis te lopen!
0
geplaatst: 20 september 2011, 21:47 uur
En dan begint het weer: de zoektocht naar een goede deal. Gelukkig heb ik altijd de mensen van MuMe om me te helpen!
Mijn vader is van plan om een platenspeler te kopen voor beneden (score!).
Nu was hij dus van plan om zo'n usb-ding aan te schaffen.
Dat kon ik niet laten gebeuren natuurlijk, dus ik heb aangeboden om een mooi tweedehands exemplaar te zoeken voor dezelfde prijs.
Want veel weet ik niet van platenspelers, maar als er één ding is die ik wel in mijn oren heb geknoopt, dan is het wel dat je tweedehands vaak meer waar voor je geld krijgt.
Maar nu het moeilijke: hoe herken je een goede deal? Afgezien van wat merken die ik herken weet ik er bar weinig van...
Mijn vraag is nu dus: wat zouden een aantal goede types zijn om tweedehands aan te schaffen voor een prijs van rond de 50 euro? Ik snap dat deze vraag heel breed is en dat smaken in geluid verschillen, maar ik hoop met deze vraag mijn kennis van platenspelers in ieder geval wat uit te breiden.
Alvast bedankt voor de hulp!
Mijn vader is van plan om een platenspeler te kopen voor beneden (score!).
Nu was hij dus van plan om zo'n usb-ding aan te schaffen.
Dat kon ik niet laten gebeuren natuurlijk, dus ik heb aangeboden om een mooi tweedehands exemplaar te zoeken voor dezelfde prijs.
Want veel weet ik niet van platenspelers, maar als er één ding is die ik wel in mijn oren heb geknoopt, dan is het wel dat je tweedehands vaak meer waar voor je geld krijgt.
Maar nu het moeilijke: hoe herken je een goede deal? Afgezien van wat merken die ik herken weet ik er bar weinig van...
Mijn vraag is nu dus: wat zouden een aantal goede types zijn om tweedehands aan te schaffen voor een prijs van rond de 50 euro? Ik snap dat deze vraag heel breed is en dat smaken in geluid verschillen, maar ik hoop met deze vraag mijn kennis van platenspelers in ieder geval wat uit te breiden.
Alvast bedankt voor de hulp!
0
geplaatst: 21 september 2011, 08:35 uur
Ik heb evt. nog wel een goed adresje voor gebruikte platenspelers. Of hij ze al heeft voor 50 euro weet ik niet, maar kan je altijd vragen natuurlijk. Voor meer info kun je me een pm sturen.
0
geplaatst: 21 september 2011, 10:43 uur
Meest aangeboden zijn LencoL75,L75S en Dual 12xx (1209,1224 enz...) .
Die dingen waren zeer populair en voor die tijd zeker niet slecht.
Die platenspelers vergden echter onderhoud maar dat liet vaak te wensen over.
De exemplaren die in zgn "perfecte staat" worden aangeboden, hebben meestal jaren op zolder gestaan.
Hierdoor hebben ze vaak veel stof geslikt en zijn de rubbers verduurd geraakt.
Om maar te zwijgen van de versleten armlagers . Het element dien je haast altijd te vervangen.
Je kan dat allemaal herstellen maar dan ga je met je €50 niet ver geraken.
Ik ga niet beweren dat de spreekwoordelijke "witte raaf" niet bestaat,
maar als je er weinig van kent zou ik toch zeer voorzichtig zijn;
Waarom niet wat sparen voor iets beter ? Een nieuwe Pro-Ject Debut III kost €280. Daar zit een degelijk Ortofon OMB5E element op en je bent voor jaren gerust.
Speelt gelijk welke USB-platenspeler in de vernieling, behalve dan de USB-versie van de Debut zelf.
Bovendien vraagt een Debut slechts een minimaal onderhoud, wat je van die ouwe bakken niet kan zeggen.
Die €280 is inderdaad flink meer dan de €50 die je had vooropgesteld maar hier geldt volgens mij het devies dat goedkoop vaak duurkoop is.
Die dingen waren zeer populair en voor die tijd zeker niet slecht.
Die platenspelers vergden echter onderhoud maar dat liet vaak te wensen over.
De exemplaren die in zgn "perfecte staat" worden aangeboden, hebben meestal jaren op zolder gestaan.
Hierdoor hebben ze vaak veel stof geslikt en zijn de rubbers verduurd geraakt.
Om maar te zwijgen van de versleten armlagers . Het element dien je haast altijd te vervangen.
Je kan dat allemaal herstellen maar dan ga je met je €50 niet ver geraken.
Ik ga niet beweren dat de spreekwoordelijke "witte raaf" niet bestaat,
maar als je er weinig van kent zou ik toch zeer voorzichtig zijn;
Waarom niet wat sparen voor iets beter ? Een nieuwe Pro-Ject Debut III kost €280. Daar zit een degelijk Ortofon OMB5E element op en je bent voor jaren gerust.
Speelt gelijk welke USB-platenspeler in de vernieling, behalve dan de USB-versie van de Debut zelf.
Bovendien vraagt een Debut slechts een minimaal onderhoud, wat je van die ouwe bakken niet kan zeggen.
Die €280 is inderdaad flink meer dan de €50 die je had vooropgesteld maar hier geldt volgens mij het devies dat goedkoop vaak duurkoop is.
0
geplaatst: 21 september 2011, 10:50 uur
Ben het wel met de vorige sprekers eens. Heb in een van mijn eerdere posts al gewezen hoe je op dit topic veel info kun vinden met de [ZOEK}-optie rechtsboven in. Kijk daar maar eens naar.
To cut a long story short: beneden de 150 euro wordt het lastig slagen. Tenzij je genoegen neemt met een iOn (heeft USB uitgang); die zijn wel eens in de aanbieding voor rond de 60 euro; wat dat betekent voor geluid en voor je platen (qua naald) laat zich raden. Ik heb zelf zo'n ding staan,maarnog niet eraan toegekomen om 'em te installeren om bepaalde lp's om te zetten naar mp3 (voor anderen) - en da''s wellicht een teken
En verder, leg je oor te luister bij R71, die heeft net een Thorens aangeschaft.
To cut a long story short: beneden de 150 euro wordt het lastig slagen. Tenzij je genoegen neemt met een iOn (heeft USB uitgang); die zijn wel eens in de aanbieding voor rond de 60 euro; wat dat betekent voor geluid en voor je platen (qua naald) laat zich raden. Ik heb zelf zo'n ding staan,maarnog niet eraan toegekomen om 'em te installeren om bepaalde lp's om te zetten naar mp3 (voor anderen) - en da''s wellicht een teken
En verder, leg je oor te luister bij R71, die heeft net een Thorens aangeschaft.

0
geplaatst: 21 september 2011, 14:59 uur
Ik ben het zeker met jullie eens dat goedkoop duurkoop is, maar helaas heb ik er weinig over te zeggen... Mijn vader wilde een usb kopen om af en toe eens wat te kunnen draaien, en hij wil er dus niet te veel aan uitgeven. Ik wil alleen geen usb, omdat dat de platen beschadigt en het geluid slecht schijnt te zijn.
Zo'n Thorens ziet er goed uit idd, maar wel aan de dure kant voor mijn doel.
Ik ga nog wel even verder speuren in de hoop dat ik geluk heb. Bedankt voor de hulp!
En even wat anders: ik ben de laatste tijd ook aan het kijken voor een mooie antieke platenspeler, maar die zijn vaak nog pittig aan de prijs! Jammer, ik hoopte er eigenlijk een paar gratis op te halen
Zo'n Thorens ziet er goed uit idd, maar wel aan de dure kant voor mijn doel.
Ik ga nog wel even verder speuren in de hoop dat ik geluk heb. Bedankt voor de hulp!
En even wat anders: ik ben de laatste tijd ook aan het kijken voor een mooie antieke platenspeler, maar die zijn vaak nog pittig aan de prijs! Jammer, ik hoopte er eigenlijk een paar gratis op te halen

0
geplaatst: 21 september 2011, 20:32 uur
Mijn vader wilde een usb kopen om af en toe eens wat te kunnen draaien, en hij wil er dus niet te veel aan uitgeven
....dan leg jij het verschil toch bij?
0
geplaatst: 21 september 2011, 21:13 uur
pim556 schreef:
Wat bedoel je precies voor een platenspeler? Hier staat er eentje voor niet al te duur: Marktplaats.nl > antieke pathafoon, voor de liefhebber - Audio, Tv en Foto - Platenspelers en Pick-ups - link.marktplaats.nl Goedkoper kom je zulke apparaten volgens mij niet snel tegen. Alleen als je dat bedrag bij dat van je vader legt dan heb je al bijna een prima tweedehands Thorens. En even wat anders: ik ben de laatste tijd ook aan het kijken voor een mooie antieke platenspeler, maar die zijn vaak nog pittig aan de prijs! Jammer, ik hoopte er eigenlijk een paar gratis op te halen

0
geplaatst: 22 september 2011, 23:16 uur
Ik vraag me af of bijleggen tot de mogelijkheden behoort, maar ik zou het inderdaad kunnen doen.
Over die antieke platenspeler: ik heb geen idee wat voor een platenspeler ik bedoel eigenlijk. Ik was laatst naar een museum waar ze veel oude platenspelers hebben, en dat vond ik erg mooi. Zo'n grammofoon is helemaal cool natuurlijk.
Ziet er zeker goed uit, reptile71! Niet duur ook. Probleempje is dat ik aan de andere kant van het land woon
Maar ik loop vast wel nog eens ergens tegenaan 
Over die antieke platenspeler: ik heb geen idee wat voor een platenspeler ik bedoel eigenlijk. Ik was laatst naar een museum waar ze veel oude platenspelers hebben, en dat vond ik erg mooi. Zo'n grammofoon is helemaal cool natuurlijk.
Ziet er zeker goed uit, reptile71! Niet duur ook. Probleempje is dat ik aan de andere kant van het land woon
Maar ik loop vast wel nog eens ergens tegenaan 
0
geplaatst: 22 september 2011, 23:44 uur
Ga je toch een dagje uit naar Eindhoven?
Je moet gewoon geluk hebben met zoiets, marktplaats regelmatig checken enzo. Over een poosje is het misschien je obsessie geworden en heb je 26 antieke platenspelers. 
Je moet gewoon geluk hebben met zoiets, marktplaats regelmatig checken enzo. Over een poosje is het misschien je obsessie geworden en heb je 26 antieke platenspelers. 
0
geplaatst: 23 september 2011, 22:10 uur
Ik heb geen auto en in de trein met dat ding wordt ook niets ben ik bang 
26 platenspelers zou iets te gek worden, ik wil graag mijn kamer nog in kunnen.
Maar ik begrijp dat jij ervaring hebt met 26 antieke platenspelers?

26 platenspelers zou iets te gek worden, ik wil graag mijn kamer nog in kunnen.

0
geplaatst: 23 september 2011, 22:15 uur
pim556 schreef:
Ik heb geen auto en in de trein met dat ding wordt ook niets ben ik bang
Arme jongen en je kent natuurlijk helemaal geen mensen die het voor je over hebben om met je er naartoe te rijden. Tjongejonge, als je mijn zoon was had ik het wel geweten. Ik heb geen auto en in de trein met dat ding wordt ook niets ben ik bang

pim556 schreef:
Nee hoor, ik zou er ook geen ruimte voor hebben. Heb wel 5 gewone in huis, maar uiteraard niet allemaal aangesloten, wel 3 haha...Maar ik begrijp dat jij ervaring hebt met 26 antieke platenspelers?
0
geplaatst: 26 september 2011, 19:52 uur
Mijn zus wil graag een (nieuwe) platendraaier kopen voor haar man en vraagt mij advies.
Wat is volgens de kenners/liefhebbers hier de beste koop voor een 200 euro?
Ik vind het moeilijk iets te vinden dat ik kan aanraden in die klasse. Mijn schoonbroer is toch best kritisch op geluidskwaliteit dus het zou op z'n minst beter moeten klinken dan cd.
Wat is volgens de kenners/liefhebbers hier de beste koop voor een 200 euro?
Ik vind het moeilijk iets te vinden dat ik kan aanraden in die klasse. Mijn schoonbroer is toch best kritisch op geluidskwaliteit dus het zou op z'n minst beter moeten klinken dan cd.
0
geplaatst: 26 september 2011, 20:01 uur
Dan zou ik toch voor zo'n tweedehands Thorens gaan. (pm me voor een goed adresje)
Ik denk trouwens niet dat er zoiets is als 'beter klinken dan cd'. Het is een kwestie van smaak.
Ik denk trouwens niet dat er zoiets is als 'beter klinken dan cd'. Het is een kwestie van smaak.
0
geplaatst: 26 september 2011, 20:09 uur
reptile71 schreef:
Dan zou ik toch voor zo'n tweedehands Thorens gaan. (pm me voor een goed adresje)
Dan vallen er heel wat meer interessante dingen binnen die prijsklasse, dat weet ik wel. Maar als verjaardagskado presenteert een tweedehands ook weer niet echt. Als ze er goedkoop tweedehands vanaf wil zijn zou ik haar trouwens mijn Technics die ik nog heb staan aanraden. Klinkt wat minder dynamisch dan cd maar daar krijg je toch wat warmte voor terug.
Beter dan cd, dat heeft zeker ook met smaak te maken. Maar het is natuurlijk niet moeilijk om een platendraaier te kopen die zo'n beetje iedereen slechter vindt klinken dan een cd via dezelfde versterker/speakers.
0
geplaatst: 26 september 2011, 20:24 uur
Kronos schreef:
Maar als verjaardagskado presenteert een tweedehands ook weer niet echt.
Dat is uiteraard slechts jouw mening. Daar denk ik anders over. Een goede mooie tweedehands Thorens lijkt me een heel mooi verjaardagscadeau waar je echt wel mee kan aankomen bij een vinylliefhebber.Maar als verjaardagskado presenteert een tweedehands ook weer niet echt.
Met je laatste opmerking ben ik het natuurlijk helemaal eens.
0
geplaatst: 26 september 2011, 20:28 uur
reptile71 schreef:
Dat is uiteraard slechts jouw mening. Daar denk ik anders over. Een goede mooie tweedehands Thorens lijkt me een heel mooi verjaardagscadeau waar je echt wel mee kan aankomen bij een vinylliefhebber.
Dat is uiteraard slechts jouw mening. Daar denk ik anders over. Een goede mooie tweedehands Thorens lijkt me een heel mooi verjaardagscadeau waar je echt wel mee kan aankomen bij een vinylliefhebber.
Eigenlijk niet zozeer mijn mening, maar het is wat ik denk hoe mijn zus er tegenaan kijkt. Verder is het voor haar helemaal niet te doen om met zo weinig kennis van zaken naar een tweedehands op zoek te gaan. En het ontbreekt haar ook aan tijd vermoed ik.
0
geplaatst: 26 september 2011, 20:33 uur
Kronos schreef:
Verder is het voor haar helemaal niet te doen om met zo weinig kennis van zaken naar een tweedehands op zoek te gaan. En het ontbreekt haar ook aan tijd vermoed ik.
Vandaar ook dat ik een betrouwbaar adres met je wil delen. Verder is het voor haar helemaal niet te doen om met zo weinig kennis van zaken naar een tweedehands op zoek te gaan. En het ontbreekt haar ook aan tijd vermoed ik.
Ik kan me voorstellen dat je zus er zo over denkt, maar vraag me dan ook af wat voor kennis van platenspelers ze heeft (weinig maak ik op uit je woorden). Wat nou als ze zou weten dat een goede tweedehands van rond die prijs 9 van de 10 keer beter is dan een nieuwe? Zou ze er dan nog zo over denken?
Eigenlijk zou je moeten weten wat je zwager er van denkt. Hij moet hem tenslotte gebruiken.
0
geplaatst: 26 september 2011, 20:45 uur
reptile71 schreef:
Vandaar ook dat ik een betrouwbaar adres met je wil delen.
Vandaar ook dat ik een betrouwbaar adres met je wil delen.
Waarvoor dank. Maar het beantwoordt mijn vraag niet en ik kan er dan ook niks mee.
0
geplaatst: 26 september 2011, 21:10 uur
Ik heb zo'n tweedehands Thorens gekocht op advies van gebruikers van hier. Hij werd nl. geadviseerd als je een goede platenspeler zocht tot 200 euro.
Misschien ook eens vragen hoe je zus erover denkt als ze deze info heeft, i.p.v. het voor haar in te vullen.
Misschien ook eens vragen hoe je zus erover denkt als ze deze info heeft, i.p.v. het voor haar in te vullen.* denotes required fields.