MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
De filosofie van Pro-Ject was om - binnen bepaalde functionele parameters - een basale en zo goedkoop mogelijke draaitafel aan te bieden. Dat werd de Pro-Ject Debut; zonder ingebouwde voorversterker, toerentalwisseling en automatische afslag.

Al wil ik zonder meer toegeven dat een Thorens goed gemaakt is (built quality) is het weinig zinvol (appels en peren) om een Pro-Ject van nu te vergelijken met een Thorens van eind jaren 70. Je vergelijkt ook niet een Opel Astra van nu met een dertig jaar oude NSU of een DKW.Toen was in eerste instantie een pre-amp niet nodig; alle versterkers hadden destijds een speciale phono-ingang. Automatische afslag was ook toen een accessoire. De Speedbox van Pro-Ject (kost ca 90 euro) kan die toerenwisseling voor zijn rekening nemen - die heb ik nu inmiddels. Wel altijd starten met 33 toeren en dan opschakelen naar 45.

Ook een andere voorversterker op je Pro-Ject aansluiten kan een kwaliteitswinst geven: ik heb een Pro-Ject Debut horen spelen met een buizenvoorversterker van Pro-Ject (meen ik van ca 180 euro) en dat was een hele verbetering.

Ik heb - denk ik - zo'n 15% 12"s op het totaal; ik draai ze niet zo heel vaak (heb veel ook op cd) en dat heeft te maken met speelduur (en bijv. ook kwetsbaarheid; ik heb bijv alle 12"s van The Cocteau Twins, New Order en daar ben ik zuinig op).
Dit is wat ik graag aan zou schaffen:

(afbeelding)

Maar ik wil ook graag mijn oude Thorens 166 MKII weer terugkopen/krijgen (tegen reële voorwaarden) uit nieuwsgierigheid (wat kan ik modificeren) en nostalgie.

Begrijp je Astra/NSU argument niet zo goed.
Zeg je daarmee dat er klankverschil is of zo?
Want wat is een draaitafel anders dan een plateau met een motor , een snaar en een arm?
De klank wordt voor een groot deel bepaald door de arm en het element.
En we hebben het over bedragen rond de € 200.
Zou ook wel zoiets willen hebben: ...maar die heb je niet voor €200,-

(afbeelding)

Ok: auto-argument even toelichten

Tegenwoordige auto's hebben (ook Opel, alis dat niet mijn merk) een hele hoge bouwkwaliteit en veel voorzieningen standaard die vroeger als accessoire of als optie golden.

De NSU Ro 80 (?) gold als een van de meest vooruitstrevende wagen, maar heeft als merk niet overleefd. Thorens ondanks de bouwkwaliteit (daar kom ik op terug) ook niet als merk - het is in Chinese handen gekomen. Op de Duitse info-site wordt bijv gewaarschuwd voor de kwaliteit van bepaalde types:

Thorens-Info.de - Intro

"Want wat is een draaitafel anders dan een plateau met een motor , een snaar en een arm?
De klank wordt voor een groot deel bepaald door de arm en het element.
En we hebben het over bedragen rond de € 200."

Da's niet helemaal waar: destijds deed de Thorens zo'n 400 - 500 gulden - zet dat maar eens om naar hedendaags geld. En verder ik heb een hedendaagse Thorens gezien en gehoord in een Duitse hifi-zaak; ik vond 'em erg lelijk (heel pronkerig) en het ding kostte ca 2000 euro - en da's een stuk meer dan de Blue Motion.

A propos geluid en kwaliteit: motorgeluid (rumble), stabiliteit van het plateau, stevigheid van de ommanteling beïnvloeden geluidskwaliteit ook; op de laatste twee punten is er bij Thorens echt wel verbetering mogelijk.

Alles is relatief - en ik zie niet in waarom een Pro-Ject geen 30 jaar mee zou gaan als je er goed voor zorgt, tenzij er een goedkope flutmotor in is gestopt. Die Blue Motion vind ik gewoon een mooie speler die het ook goed in mijn interieur zou doen.

Mijn ouwe Thorens zou ik graag terug willen hebben om eens mee aan de slag te gaan en te kijken wat er nog uit te halen is. Heb ik eenmaal die en die Blue Motion, heb ik dan wellicht een Pro-Ject of een gemodificeerde Thorens TD 166 MKII in de aanbieding.

Da's niet helemaal waar: destijds deed de Thorens zo'n 400 - 500 gulden - zet dat maar eens om naar hedendaags geld.
...natuurlijk is dat zo, maar het ging om een advies aan een mede-user hier die NU rond de €200 wilde spenderen.
Het ging om die keuze. M.a.w. voor het zelfde geld heb je een speler die dus oorspronkelijk veel duurder was.

Maar dan nog snap ik je auto vergelijking niet; je moet wel dingen vergelijken die ook daadwerkelijk te vergelijken zijn.
Dus zet bijvoorbeeld die TD 145 van Reptile, naast die Project op de zelfde versterker e.d. en ga dan luisteren, dat is vergelijken.

Ik begrijp de auto-vergelijking ook niet. Een platendraaier is geen auto.

Maar om even de voordelen te noemen van een primitief 33/45 toeren-omschakeling en afwezigheid van afslag-mechaniek: dat houdt niet alleen de prijs relatief laag maar zorgt er ook voor dat het chassis (om er toch maar een auto-term bij te halen) in akoestiek zo 'dood' mogelijk blijft.

Dat een platendraaier gewoon een plateau enz.. is, is dan nogal simpel voorgesteld. Mijn Project bijvoorbeeld is als chassis een massief blok, mijn Technics een doos gevuld met mechaniek.

....voordelen te noemen van een primitief 33/45 toeren-omschakeling en afwezigheid van afslag-mechaniek....Dat een platendraaier gewoon een plateau enz.. is, is dan nogal simpel voorgesteld. Mijn Project bijvoorbeeld is als chassis een massief blok, mijn Technics een doos gevuld met mechaniek.
...helemaal waar; maar waar het eigenlijk omgaat of je dat hoort, de rest van de installatie in ogenschouw genomen.

Er zijn freaks die gek worden van elk motor geluidje of welk bijgeluid dan ook, de meeste mensen of horen het niet, of de rest van de apparatuur geeft het niet weer.

Oldfart schreef:
...helemaal waar; maar waar het eigenlijk omgaat of je dat hoort, de rest van de installatie in ogenschouw genomen.

Natuurlijk hoor je dat. Ik toch. En ik heb niet eens goeie oren. Het verschil met de overstap van mijn Technics naar de Project (ook andere voorversterker, de rest van de installatie is hetzelfde gebleven) staat hier in dit topic wel ergens beschreven.

Hier kan je wel een analogie met auto's maken. Een steviger chassis/ophanging voel je in het rijgedrag en komt de prestaties ten goede.

Maar ik ben zeker geen audiofiel wiens luisterplezier (geheel) afhangt van de gebruikte apparatuur.

Ik ben reuze benieuwd of ik veel verschil ga horen met het goedkope Kenwood spelertje dat ik nu het meest gebruik. Ik heb een fijne Yamaha versterker waardoor ik toch vind dat ik een heel behoorlijk geluid heb nu. Een versterker maakt natuurlijk wel een berg uit als het om geluid gaat. Heb je een goedkoop midisetje, een voorversterkertje en een fantastische high end platenspeler (ok, zal niet vaak voorkomen) dan zal je geluid mogelijk minder zijn dan wanneer je een goedkoop platenspelertje hebt en een goede versterker met phono-aansluiting.

Ik heb die lieden die vragen hebben gesteld over de aanschaf van draaitafels in eerste instantie verwezen naar een aantal posts hier en hen ook in een pm info gestuurd.

Keuze van draaitafel is niet alleen een kwestie van smaak, ook een kwestie van budget.

Kronos schreef:
Ik begrijp de auto-vergelijking ook niet. Een platendraaier is geen auto.

Dat een platendraaier gewoon een plateau enz.. is, is dan nogal simpel voorgesteld. Mijn Project bijvoorbeeld is als chassis een massief blok, mijn Technics een doos gevuld met mechaniek.

Over de parallel met de auto's:

1. in beide gevallen leggen geavanceerde modellen soms het lootje en sterven merken uit. NSU RO80 gold als buitengewoon geavanceerd destijds, maar NSU is als merk verdwenen. Thorens (geavanceerd in de 70's en 80's was als merk verdwenen totdat het door Chinezen (net als het automerk MG) weer nieuw lezen is ingeblazen.

2. Zowel auto's als draaitafels hebben een doorontwikkeling gekend: idd het massieve chassis, de arm die ook van koolstof werd gemaakt, en er kwamen bijv. elementen van hout (Grado), net zoals er ook massieve draaiplateau's kwamen van een dood materiaal als acryl (Pro-Ject, Clearaudio).

3. Net zoals je bij verdwenen automerken aangewezen bent op een club van liefhebbers is er voor de ondersteuning van oudere Thorens draaitafels geen uitgebreid dealernetrwerk meer beschikbaar. Die ene lokale partij die je van dienst wil zijn kan soms moeilijk te vinden zijn. Voor veel mensen is de onzekerheid over de betrouwbaarheid van support een goede reden om een nieuw product te kopen. De bedrijfszekerheid van nieuwe producten is ook lang niet altijd optimaal qua support, zoals programma's als Kassa en Radar aantonen. Ik heb bijv.zelf nare ervaring gehad met een Samsung decoder.

Overigens heb ik daarmee nog steeds niets gezegd over de verschillen in geluidskwaliteit, Thorens vs Pro-Ject, omdat ik dat gewoon niet heb kunnen ervaren. Je moet die spelers wel op één en dezelfde installatie met elkaar kunnen vergelijken.
Ik zou graag mijn oude Thorens weer terugkrijgen, gewoon om te kijken wat er nog mee te doen is, hoe ie klinkt in vergelijking, maar ook omdat het een speler is waarmee je gemakkelijk aan de gang kunt (modificeren).

Uitbouwen dus. Brede gechromeerde velgen, spoiler, sidepipes, special paint, getinte ramen, opgedreven motor enz...

Tja, de één wil graag een speler om mee te hobby-en, de ander wil liever een speler om platen mee te draaien en meer niet. Ik val onder categorie 2. Als ik hem koop moet hij dus liefst goed zijn zoals hij is. Spoilers en al die zooi vind ik meer voor patsertjes van 21.

Eerlijk gezegd zal het mij worst wezen in wat voor type ik gecast word, ik ben gewoon nieuwsgierig geworden naar het hoe en wat van die Thorens, vooral omdat ik weet dat mijn oude TD 166 ongebruikt staat en die reeds voor een deel gemodificeerd is (andere voet, meer solide)

Het is ook een soort queeste - je hebt een bepaald geluidsbeeld in gedachten - en verder draai ik op 2 plaatsen in huis muziek.

Het is ook een soort queeste - je hebt een bepaald geluidsbeeld in gedachten
....daar heb je helemaal gelijk in.
Heeft ook te maken met wat je gewend bent.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een luistervergelijking tussen bijvoorbeeld een Thorens en een Clearaudio of Pro-Ject.

Daarnaast is het wel zo dat ik ook de mening van kenners in mijn besluitvorming betrek.
Toen ik anderhalf jaar geleden een nieuwe versterker moest kopen, heb ik bij Audio Artistiek ( Groningen ; woon nu eenmaal in het noorden) gevraagd wat ik het beste kon doen.
Of mijn Thorens een servicebeurt geven of een nieuwe Clearaudio of Pro-Ject kopen.
Hun advies was het eerste.

Natuurlijk is het zo dat de techniek zich verder ontwikkelt; maar ik ben niet zo van iets wegdoen als het bevalt, en vervangen als een apparat nog volledig functioneel is.

Even een vraag aan de kenners (hoop ik).

Ik ga binnenkort verhuizen en heb dan weer plek voor een platenspeler om mijn ca. 150 LP's weer eens van stal te halen. Mijn oude platenspeler AF 677 van Philips (jaren 80) heb ik altijd bewaard en die komt dus weer te voorschijn.

De vraag is of het zin heeft om een oude speler te gaan gebruiken (destijds een redelijk model) of dat ik beter een nieuw meer hedendaags model kan aanschaffen?

Zou bijna zeggen: "wat denk je er zelf van?"

Gezien het feit dat je die Philips al hebt - en helaas pindakaas, het is niet de zgn Electronic, een heel fraai model - zou ik zeggen: ga daar eerst eens mee aan de gang. Evt zou er een nwe naald/nw element op kunnen zetten (vanaf ca 45 euro) en dan gewoon proberen hoe het bevalt. Wellicht heb je een voorversterker nodig, omdat je huidige versterker geen phono-ingang heeft. Vivanco heeft ze vanaf 30 euro.

En nieuw horen, je bent een local, dus...

Nou ja dat gevoel van eerst maar eens kijken hoe hij het doet en hoe hij klinkt had ik ook wel. Een nieuwe naald is ook wel een prima idee, misschien een nieuw element ook als die nog voor die speler verkrijgbaar zijn.

Een voorversterker heb ik inderdaad nodig en ook een din-tulp verloopsnoertje.

Ziet eruit als een prima speler. Volgens mij kan je daar nog best een poosje mee vooruit.

Voor mensen die hun platen willen digitaliseren is er een goed alternatief : de NAD PP-3 voorversterker : deze geeft niet alleen voortreffelijke prestaties maar heeft ook een USB-uitgang + software bijgeleverd . Kost +- 150€. Dat is inderdaad iets duurder dan de meeste USB-platenspelers , maar de kwaliteit is stukken en het gaat veel langer mee. Je kan zo je ouwe platenspeler terug uit de kast nemen . Of een goedkope nieuwe kopen (Pro-ject debut, Rega RP1 e.d) , wat dikwijls nog voordeliger is dan een ouwe op te lappen. Zo'n PP-3 is ook best bruikbaar op de duurdere platenspelers : mijn voorversterker die ik dagelijk gebruik is klinkt beter, maar die PP-3 komt er in vergelijking beslist niet slecht uit. Ik heb zo eentje gekocht enkel en alleen om vrienden wiens platen ik moet digitaliseren (omdat ze geen platenspeler meer hebben/willen) uit de nood te helpen. Meestal krijg ik de LP's daarna kado. Dat kan natuurlijk gaan van "Exile on Main St." tot "Alle 13 goed". In feite heeft die PP-3 mij dus al geld opgebracht.

Da's niet helemaal waar: destijds deed de Thorens zo'n 400 - 500 gulden - zet dat maar eens om naar hedendaags geld. En verder ik heb een hedendaagse Thorens gezien en gehoord in een Duitse hifi-zaak; ik vond 'em erg lelijk (heel pronkerig) en het ding kostte ca 2000 euro - en da's een stuk meer dan de Blue Motion.

De Blue Motion is inderdaad prachtig.Ik vind het basismodel - de Concept - ook al niet mis.
Ze zijn niet goedkoop , maar je hebt iets voor je leven.
Die hedendaagse Thorens platendraaiers zijn volgens mij veel te duur voor wat ze zijn . Ik heb mijn Michell Tecnodec vergeleken met een veel duurdere TD850 en de Michell moest zeker niet onder doen... Ik heb de indruk dat ze bij Thorens nog te veel op hun naam van weleer (TD124/125/126/150/160) teren. Ook hun toonarmen van eigen fabrikaat lijken me niet fameus. Hun zgn. top-armen TP250 en TP300 lijken dan weer verdacht veel op de RB250 en RB300 van Rega. Nu er zijn nog merken die die armen gebruiken, maar die zeggen tenminste dat het Rega-armen zijn en geen eigen fabrikaat. Nee, geef mij maar een ClearAudio, Michell, Rega en zeker ook Pro-Ject. En dan vergeet ik nog een trits hele dure merken die een gemiddeld persoon zich niet kan/wil veroorloven.

Ik snap mensen die platen willen digitaliseren niet. Platen moet je gewoon draaien en zo niet dan zijn ze in 99,99 % van de gevallen wel ergens te downloaden. Het stikt van de blogs met obscure gedigitaliseerde albums. Betere kwaliteit dan dat krijg je zelden, dus waarom moeilijk doen als het veel makkelijker kan...

Mjuman schreef:
Zou bijna zeggen: "wat denk je er zelf van?"
Gezien het feit dat je die Philips al hebt - en helaas pindakaas, het is niet de zgn Electronic

Bedoel je met de Electronic die met die groene tiptoetsjes of bedoel je iets anders?

Running On Empty schreef:
(quote)

Bedoel je met de Electronic die met die groene tiptoetsjes of bedoel je iets anders?

Yep, ik heb een maat die retro-apparatuur als hobby heeft. Hij heeft ook een Philips CD 100; mij allereerste cd-speler was overigens een CD 200 (ook een bovenlader).

Mjuman schreef:
(quote)
Yep, ik heb een maat die retro-apparatuur als hobby heeft. Hij heeft ook een Philips CD 100; mij allereerste cd-speler was overigens een CD 200 (ook een bovenlader).

Ja die Electronic heeft mijn broer. Pracht apparaat inderdaad.

Is deze site van jouw verzamelende maat?

Home - vintagehifi.nl

reptile71 schreef:
Ik snap mensen die platen willen digitaliseren niet. Platen moet je gewoon draaien en zo niet dan zijn ze in 99,99 % van de gevallen wel ergens te downloaden. Het stikt van de blogs met obscure gedigitaliseerde albums. Betere kwaliteit dan dat krijg je zelden, dus waarom moeilijk doen als het veel makkelijker kan...

Hier ben ik het volledig mee eens, bijna alles is in zeer goede kwaliteit te vinden dus digitaliseren van LP's is totaal overbodig.

Het zal natuurlijk wel zijn doordat mensen hun lp's hebben gedigitaliseerd dat er zoveel op het internet te vinden is. Zelfs albums die nooit digitaal zijn uitgebracht. Het is dus niet altijd totaal overbodig geweest.

Shangri-la schreef:
(quote)
Hier ben ik het volledig mee eens, bijna alles is in zeer goede kwaliteit te vinden dus digitaliseren van LP's is totaal overbodig.

Los van het feit of zelf digitaliseren overbodig is zal ik zelf vooral liever een LP opzetten uit het LP tijdperk als ik de LP zelf heb. Bijvoorbeeld een lekker swingende LP van Marvin Gaye of van The Coasters (uit die geweldige recente Heineken commercial die begint met een draaitafel in beeld). Als je een LP nu echt digitaal wilt hebben en hij is echt nergens te vinden, tja dan moet je wel.

Als iets perfect moet klinken zonder tikken etc. (Bijv Seconds Out van Genesis) zet ik toch echt bij voorkeur de CD remaster op en niet de LP.

Kronos schreef:
Het zal natuurlijk wel zijn doordat mensen hun lp's hebben gedigitaliseerd dat er zoveel op het internet te vinden is. Zelfs albums die nooit digitaal zijn uitgebracht. Het is dus niet altijd totaal overbodig geweest.

Ik kan me voorstellen dat de mensen in de begintijd, toen de mp3tjes een bitrate van 128 of lager hadden hun platen gingen digitaliseren en uiteraard ook platen die moeilijk te vinden zijn (al komt dat zeer zelden voor), maar tegenwoordig is het toch eigenlijk niet meer nodig.

Natuurlijk is er een groep mensen geweest die heel veel obscure platen hebben gedigitaliseerd waardoor er nu zoveel te vinden is, maar daardoor hoef je dat zelf nu ook niet meer te doen. Overigens draai ik ook liefst zelf de LP.

Trouwens, vandaag mijn Thorens opgehaald! Nu nog even een mooi plekje voor hem maken.

Ik heb zelf ook zo'n 300 elpees en zo nu en dan las ik een dag in dat ik alleen vinyl draai. Daar kan ik dan erg van genieten maar soms is het gewoon handig om er een cd in te gooien. Ach ik doe het gewoon allebei.

Shangri-la schreef:
(quote)

Ik kan me voorstellen dat de mensen in de begintijd, toen de mp3tjes een bitrate van 128 of lager hadden hun platen gingen digitaliseren en uiteraard ook platen die moeilijk te vinden zijn (al komt dat zeer zelden voor), maar tegenwoordig is het toch eigenlijk niet meer nodig.

O, maar er zijn nog platen die zeer zeldzaam zijn.Zo heb ik enkele rare platen van Norton Records (o.a van King Uszniewicz and his Uszniewtones ) op de kop kunnen tikken die ik voor alle veiligheid heb gedigitaliseerd. En meestal draai ik die digitale versie . Al moet het mij van het hart dat de plaat draaien me veel meer voldoening geeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:13 uur

geplaatst: vandaag om 04:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.