MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Running On Empty schreef:
Ja uit de Philips AF 677 komt inderdaad ook een aardedraadje. De NAD versterker heeft geen aarde aansluiting want die is niet berekend op platenspelers en laat die oude Marantz dat schroefje nu wel hebben Denk dat ik die Marantz gewoon even ga proberen (heeft ook hele fraaie VU meters) en zodra ik weer in Utrecht ben een voorversterker meeneem van Vivanco.

Ik zal het vanavond wel eens voorleggen aan een techneut. Die heeft bijv wel eens zaken gedaan als bi-ampen; ene versterker voor hoog en middengebied, de ander alleen voor lage tonen.

Het zou zowiezo wel een leuke test zijn; gewoon allebei de versterkers aansluiten en luisteren: misschien kom je wel tot een verrassende conclusie?!

Vanavond op het werk een andere techneut gesproken dan die van Mjuman.

Hem je optie twee voorgelegd Joep, vooral omdat ik zelf ook wel wilde weten of dat nu zou kunnen.

Zijn antwoord:

Ja het kan, wat je moet doen is het volgende:

-de draaitafel aansluiten op je "vintage" Marantz

-via de tape-out de Marantz aansluiten op je NAD

-je koptelefoon in de stekerbus van de Marantz steken,
dit omdat dat de Marantz anders de gevraagde power niet kwijt kan, de Marantz zou wanneer je dit niet doet te warm worden en uiteindelijk kapot gaan.

Maar het kan dus wel en kost niets, want je hebt alles al.

Oldfart schreef:
Vanavond op het werk een andere techneut gesproken dan die van Mjuman.

Hem je optie twee voorgelegd Joep, vooral omdat ik zelf ook wel wilde weten of dat nu zou kunnen.

Zijn antwoord:

dit omdat dat de Marantz anders de gevraagde power niet kwijt kan, de Marantz zou wanneer je dit niet doet te warm worden en uiteindelijk kapot gaan.

Maar het kan dus wel en kost niets, want je hebt alles al.

Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar is alleen mogelijk als het uitgaand signaal naar tape-out onafhankelijk is van de stand van de volume-knop. Soms zit het uitgaand signaal wel degelijk gekoppeld. En dat betekent dat je dan de muziek én via speakers, én via koptelefoon hoort - erg irritant; een tweede punt is dat als je de koptelefoon op de einduitgang (voor speakers) zet, het volume té hoog kan zijn voor de koptelefoon - wat dat betekent kan je uitrekenen.

Prik je de koptelefoon voorin (aparte volumeregegeling), is het de vraag of de versterker onbelast kan spelen. Ik heb nl vroeger ooit eens een eindtrap opgeblazen toen bleek dat bij stofzuigen het snoer van één speaker er uit was getrokken; niet alle versterkers hadden destijds een beveiliging (zekering) en dan blies je de eindtrap op.

Heb overigens gisteren de vraag mbt doorlussen nog niet voorgelegd.

Oldfart schreef:
dit omdat dat de Marantz anders de gevraagde power niet kwijt kan, de Marantz zou wanneer je dit niet doet te warm worden en uiteindelijk kapot gaan. Maar het kan dus wel en kost niets, want je hebt alles al.

Dank je. Dit is inderdaad precies wat ik van plan ben de komende week. Oude vintage versterkers moet je inderdaad een speaker op aansluiten en dat doe ik in de vorm van een hoofdtelefoon. Tape-Out (zowel in Tulpstekker als in Din-stekker aanwezig) is volume onafhankelijk en volume kan dus op nul worden gezet. Moet kunnen allemaal. Ik zal binnenkort mijn bevindingen laten weten, eerst nog een nieuwe naald scoren.

In Overigen > Apparatuur > LP-speler:

Hallo,

Ik heb een vraagje. Als kerstmis-cadeau wil ik iemand een LP-speler geven. Stelt dit iets voor? Marktplaats.nl > platenspeler SANSUI DA P500 - Audio, Tv en Foto - Platenspelers en Pick-ups - audio-tv-foto.marktplaats.nl

Alvast bedankt!

Rizz
Ik vind de tweede die je plaatst er wel tof uit zien, verder heb ik er weinig verstand van. Gebruik al jaren de platenspeler van m'n pa.

VInd ik ook, ook al is er een stukje uit aan de achterkant haha! Iemand die iets kan zeggen over de kwaliteit? Hij stamt wel al uit 72/73

Marktplaats.nl > Dual platenspeler met ingeb. versterker HS 26 /420 en boxen - Audio, Tv en Foto - Platenspelers en Pick-ups - audio-tv-foto.marktplaats.nl Iemand enig idee of dit een goed kerstcadeau is? Vind het persoonlijk een prachtig ding, maar ben benieuwd wat jullie 'profs' ervan vinden!

Alvast bedankt

Ik zou zeggen: lees het topic eens door. Deze vraag is al heel vaak voorbij gekomen.

Niet zo zeer als 'prof', maar wel als vinylliefhebber zeg ik 'niet doen'. De prijs is denk ik te hoog voor wat je krijgt aan kwaliteit. Laat je niet verleiden door zo'n schattig uiterlijk en het handige ervan dat het een platenspeler is met ingebouwde versterker incl. boxjes. Die je als eerste noemt heeft dat niet. Daarvoor zou je een versterker met phono-ingang nodig hebben om hem te gebruiken (of zonder phono maar met een voorversterker tussen de gewone versterker en de platenspeler in). Het is dus eigenlijk ook handig om te weten of degene aan wie je hem cadeau wil doen al een versterker heeft en zo ja wat voor één (met of zonder phono-ingang).

Oke bedankt! Wat kunt u mij aanraden? Het liefste een prijs tot 50 euro (iets daarboven maakt niets uit). De persoon in kwestie heeft niks van versterkers of wat dan ook en ook geen verstand ervan, net zoals ik....

Rizz schreef:
Ik vind de tweede die je plaatst er wel tof uit zien, verder heb ik er weinig verstand van. Gebruik al jaren de platenspeler van m'n pa.

Ik ben jaloers... Op die manier hebben mijn ouders mij nooit gestimuleerd met muziek helaas!

Hoi Woutorrmusic

Wat meer teruglezen hier kan zeker geen kwaad. Hetzelfde apparaat als de tweede optie die je hier noemt komt o.a. op pagina 36 (bericht 5 december) ook al aan bod.
Als je die Dual voor € 50,00 kan krijgen, ach dan val je daar geen buil aan.
De persoon in kwestie heeft niks van versterkers of wat dan ook en ook geen verstand ervan, net zoals ik....
Als het voor iemand is zonder "verwende" oren. Kan best een leuk starters ding zijn.

Wel zou ik eerst gaan luisteren. Neem in dat geval een lp mee die je goed kent, bijvoorbeeld vanaf cd of vanaf de computer.
Want er zijn wel een paar dingen die met een dergelijk oud apparaat mis kunnen zijn:

Belangrijkste punt: loopt de speler regelmatig, klinkt de muziek langzamer of sneller dan je gewend bent? ( daarom dus een plaat meenenen die je goed kent)
Tweede belangrijke punt: is de naald nog goed, en kan die vrij bewegen?
Werken alle knoppen en schakelaars nog goed: als je aan de volumeknop draait hoor je dan kraken?
Hetzelfde bij de balans en de hoog en laag knoppen.
Werkt de balans ( = van links naar rechts, draai je die knop helemaal naar links, hoor je dan ook vooral de linker luidspreker? >> in het midden is dus "in balans")
Kan de arm normaal naar boven en beneden; blijft die niet hangen, en kan de arm de hele lp afdraaien?
Zijn de conussen van de luidsprekers nog heel?

Vergeet ook niet dat het apparaat maar een kleine versterkertje heeft; ik geloof iets van 2 x 6 watt.
De buren zullen dus niet snel klagen, maar lekker beuken op een feestje is er niet bij.

En als laatste vind ik het wel zo eerlijk om je te zeggen dat ik mijn dierbare vinyl er niet op zou draaien.
Daarvoor zijn de afstellingsmogelijkheden van de arm mij te beperkt, waardoor de kans op slijtage van het vinyl groter is.

Ja het is wel wat anders dan een I Podje kopen....

Mjuman schreef:
nb: het is niet verstandig een hoofdtelefoon aan te sluiten op de uitgang voor luidsprekers.

Welles Nee, je zult er gerust gelijk in hebben, maar bij mij is het toch allemaal half werk: Ik heb mijn platenspeler aangesloten op digitale computerboxjes (wel goede computerboxjes, voor zover het woord "goed" van toepassing is). Maar als ik een keer een goedkope tweedehands versterker op de kop kan tikken met phono en hoofdtelefoon zal ik dat zeker niet laten, met dank aan de kennis opgedaan in dit topic

woutorrmusic schreef:
Oke bedankt! Wat kunt u mij aanraden? Het liefste een prijs tot 50 euro (iets daarboven maakt niets uit). De persoon in kwestie heeft niks van versterkers of wat dan ook en ook geen verstand ervan, net zoals ik....

In dat geval zou je wel naar zo'n soort apparaat kunnen kijken, maar inderdaad goed checken zoals oldfart zegt en het bij max. 50 euro houden. Het is een ding uit 1971/72 dus de kans is groot dat hij nogal wat ouderdomsverschijnselen heeft (ik kan het weten, ben zelf uit 1971 ).

Thema goedkoop:

1. De ALLERgoedkoopste oplossing: Ion draaitafels Vanaf zo'n 50 euro, via usb-uitgang aansluiten op je pc om er mp3 van te maken; of via geluidskaart. Aan je pc hangen speakertjes: geluid.

Kwaliteit? Tja: don't ask questions and you won't hear lies.

2. Goedkope Dual kan werken (of niet) - criteria zijn hierboven genoemd en gewoon goed en nuchter kijken is de beste tip.

Kwaliteit? Idem

Dit topic begint steeds meer de vorm van een vraagbaak te worden voor jonge users die steeds weer dezelfde vragen stellen, eigenlijk over heel weinig geld beschikken en lui zijn - alles staat er echt al: lezen wil helpen - dat doen wij ook als we ons oriënteren op nieuwe spulletjes, en ja als we rond gekeken hebben, op dat moment wisselen we ook wel tips uit.

Mijn persoonlijke idee - voor wat het waard is - serieus met vinyl willen omgaan, weinig risico willen lopen vergt een initiële investering van zeker 200,- euro. Heb je die poen niet, is je kennis van spulletjes niet zo groot, dan kan je beter kiezen voor 1. (Ion), kan je iig van je platen mp3's maken).

Ik heb als tweede speler nog zo'n ding staan, maar ik kom er maar niet toe om 'em op mijn pc aan te sluiten - luiheid of toch ...?

ik kan het weten, ben zelf uit 1971
...ah....een ervaringsdeskundige

Mjuman schreef:

Dit topic begint steeds meer de vorm van een vraagbaak te worden voor jonge users die steeds weer dezelfde vragen stellen, eigenlijk over heel weinig geld beschikken en lui zijn - alles staat er echt al: lezen wil helpen - dat doen wij ook als we ons oriënteren op nieuwe spulletjes, en ja als we rond gekeken hebben, op dat moment wisselen we ook wel tips uit.

Nou, nou haha. Ieder geval is apart natuurlijk, vandaar ook de specifieke vragen. Daarnaast is het uiteraard een feit dat jullie generatie op is gegroeid met de LP. Zoals onze generatie op is gegroeid met computers, software en mobiele telefoons - Wouter, hoe werkt dit? -, hebben jullie meer verstand van LP-spelers. Geen geval van luiheid, eerder goede oriëntatie :-p Voor de rest bedankt voor de tips!

woutorrmusic schreef:
(quote)

Nou, nou haha. Ieder geval is apart natuurlijk, vandaar ook de specifieke vragen. Daarnaast is het uiteraard een feit dat jullie generatie op is gegroeid met de LP. Zoals onze generatie op is gegroeid met computers, software en mobiele telefoons - Wouter, hoe werkt dit? -, hebben jullie meer verstand van LP-spelers. Geen geval van luiheid, eerder goede oriëntatie :-p Voor de rest bedankt voor de tips!

Het kwam ook voort uit het gevoel dat het hier vaak om een herhaling van zetten lijkt te gaan, zodat het fijn zou zijn als er een statisch info-topic zou komen over dit soort zaken. Daar zou je dan naar kunnen linken.

En je genoemde voorbeelden: ik ben opgegroeid met de ZX-81 (mijn broer had een Commodore), bij de eerste langere baan had ik een IBM PC (met 8088 cpu), een dubbele floppendoos (geen hard disk) en groene letters op het scherm. Mobiel sinds 1996 (Nokia met uitschuifantenne en loodzware extra batterij voor langer bellen).

Dit topic is idd ideaal voor hulp en adviezen. Het kan evenwel geen kwaad om eerst in de navigatiebalk (bovenin) te klikken op ZOEK BERICHT als zoekopdracht "platenspeler kopen" in te vullen, BERICHT aan te vinken of een tekst naar eigen inzicht en dan op ZOEKEN te klikken. Op die manier kan je filteren en ook zoeken naar bijv "voorversterker" en de noodzaak daarvan voor een platenspeler.

Niet zo lui, mju, je kan toch gewoon even je eigen berichten copy-pasten.

Op hifi.nl staan dikwijls interessante platenspelers te koop, als je budget wat ruimer is. Zo staat daar nu ergens een Rega P25 met Exact elemant (het gele, duurste in die tijd) voor nog geen €500. Maar ook voor nog minder geld staan er toffe dingen te koop op : Pro-Ject Debut , Pro-Ject RPM1 Genie. Een paar Rega P3's . Er staan natuurljk ook platenspelers op die meer kosten dan een middeklasse wagen maar er staat nooit het soort rommel op dat te koop wordt gezet na de opkuis van de zolder zoals bij ebay of marktplaats. Of van die DJ-gear waar iedereen denkt dat dit het beste van het beste is.

woutorrmusic schreef:
Ieder geval is apart natuurlijk, vandaar ook de specifieke vragen.

Zo apart zijn de meeste gevallen niet hoor. Het is elke maand min of meer dezelfde vraag.

Snap wel dat veel mensen alles op een presenteerblaadje aangeleverd willen krijgen, maar van een beetje zelfwerkzaamheid (zoeken in het topic) is nog nooit iemand slechter geworden, zeker niet als het al door drie of vier mensen gesuggereerd is.

Ik kreeg met kerst zo'n Carbon Fiber borsteltje (van Monacor). Voordeel is dat dit antistatisch zou werken. Maar ik heb eens uitgetest, als ik na het gebruik met mijn veloursborsteltje de lp nog eens schoon veeg komt er best nog wat fijn stof van af. Blijkbaar verwijder je daarmee toch meer stof dus.

Heb vroeger zelf ook wel gedraaid met de zgn Dust Bug. Als je google't op Dust bug record cleaner vind je nog wel eea (op eBay); die dingen plaatste je op de hoek tegenover de toonarm en die veegden dan de groef schoon tijdens het afspelen. Ze kosten in de US ca 20 - 25 $; geen idee of ze nog makkelijk verkrijgbaar zijn in NL of B; werken; vergt wel 10 sec om ze te plaatsen en zien er zo uit, in de verpakking:

(afbeelding)

Tijdens het afspelen (nb een iets ander type):

(afbeelding)

Ik ben inmiddels al een jaar uit huis en begin een platenspeler toch wel erg te missen en wil mijn platen ook in mijn eigen huis kunnen afspelen. Heb mij afgelopen tijd een beetje georiënteerd voor een eigen platenspeler. Nou heb ik wel interesse in de volgen modellen, aangezien ik niet te duur wil gaan:
Pro-ject RPM-1.3 genie
Pro-ject Debut 3
Dual CS-415-2
Denon DP-300F (hoewel die wel wat duurder is)
Denon DP-200

Iemand idee of ik hier beetje goed mee zit of dat ik er helemaal naast zit. Ik zoek niet het perfecte, maar wil wel gewoon goede kwaliteit hebben.

Zie mijn post van 16/12 en eerdere - tips genoeg, wat/waar/hoeook links naar 2ehands-site etc. ; even zoeken - in de post van die datum staat hoe je zoekt.

Lijstje is een beetje vreemd lijstje, want appels met peren, met perziken. Geen tweedehands Thorens genoemd, ook geen Technics.

Tweedehand ben ik niet echt van, misschien dom. Maar dan geeft het mij een minder fijn gevoel iets te kopen. Maar ik zal je post even checken, bedankt

Gast
geplaatst: vandaag om 04:11 uur

geplaatst: vandaag om 04:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.