MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Gewoon op het zicht afgaand zou ik zelf kiezen voor de Project Debut 3 of de Denon DP-300F.

Bij de RPM-1.3 ga je zeker extra betalen voor het design lijkt me. En de Dual en Denon DP-200 zien er in mijn ogen te prutserig uit.

Harderwiek schreef:
Tweedehand ben ik niet echt van, misschien dom. Maar dan geeft het mij een minder fijn gevoel iets te kopen. Maar ik zal je post even checken, bedankt

Je moet gewoon wat keuzes maken, waarvan budget de belangrijkste is, vervolgens ook nog directaangedreven of middels snaar, wel of niet met usb-uitgang, wel of niet met ingebouwde pre-amp, hifi (audiofiel) of niet.

Je lijstje is een mix van al dat. Die Pro-Ject RPM is een vrij dure, kale hifi-speler; de Debut 3 is een entry level hifi speler.

Itt een cd-speler is een draaitafel een vrij simpel mechaniek, dat aan weinig slijtage onderhevig is. Met name snaar en naald(element) kunnen slijten. een snaar is eenvoduig te vervangen en kost ca 10 euro; een element (als je handig bent kan je ook dat zelf doen) kost vanaf 30 euro (goed google'n) wil helpen. Ziet de speler er goed uit, is er goed mee omgegaan, kan je ook voor een tweedehands gaan. Er zijn zelfs platenzaken (Sounds Tilburg) waar ze tweedehands spelers verkopen. En daarnaast heb je nog marktplaats en als je slim zoekt (check de genoemde tips) vind je nog meer.

Hier in Groningen was ik gisteren ook in een winkel waar tweedehands platenspelers stonden. Bedankt voor de informatie en ik zal dit topic even goed doorlezen en mij er nog even goed in verdiepen!

@Harderwiek Ik zou voor de RPM-1.3 genie gaan. Volgens mij klinkt hij lekkerder dan een standaard(!) Debut . Maar misschien ben ik ook bevooroordeeld omdat ik het nogal heb voor platenspelers die er "raar" uit zien. De Denons en de Dual zou ik sowieso links laten liggen. Als je een Denon wil , ga dan voor een tweedehands DP57F of aanverwante, maar de DP200 en 300 zijn duidelijk modellen die bestaan om gewoon een platenspeler in de catalogus te hebben. De Dual CS415-2 presteert ondermaats, een Debut kan je beter vergelijken met een veel duurdere Dual CS505-4, en dan nog. Ik vind dat Dual verleden tijd is. Probeer ook eens een Rega RP1 te beluisteren. Niet de P1. Deze is minder goed. Er zijn ook nog P2's nieuw te koop : : als je zo'n winkeldochter kan krijgen in promotie , doe je ook een goede zaak . Maar zoals reeds gezegd : blader dit topic eens door , zeer leerijk !

Zijn er eigenlijk mensen die van die plastic buitenhoezen om hun Elpee's doen? Ik vind ze lelijk en heb ze er vandaag allemaal afgehaald, een stuk of 100. Maar als iemand ze wil hebben .....

lambf
YES! PE of PVC hoezen ?

Wat is het verschil ??

lambf
Hoezen van PVC zijn dikker, zwaarder, hebben meestal een kartelig randje rondom de hoes en hebben een lichte reflectie. Hoezen van PE zijn lichter, dunner, fliebeliger, wat doffer (niet altijd) en zitten minder strak om het vinyl dan bij PVC.

Zoiets haha.

Ik gebruikte ze vroeger wel. De hoes blijft als nieuw maar voor de rest niets dan nadelen.

lambf schreef:
Hoezen van PVC zijn dikker, zwaarder, hebben meestal een kartelig randje rondom de hoes en hebben een lichte reflectie. Hoezen van PE zijn lichter, dunner, fliebeliger, wat doffer (niet altijd) en zitten minder strak om het vinyl dan bij PVC.
Zoiets haha.

Dan zijn het PVC hoezen.

lambf
PM'd!

Running On Empty schreef:
Zijn er eigenlijk mensen die van die plastic buitenhoezen om hun Elpee's doen? Ik vind ze lelijk en heb ze er vandaag allemaal afgehaald, een stuk of 100. Maar als iemand ze wil hebben .....

Ik heb ze alleen om platen heen die geen hoes hebben , verder gebruik ik ze niet , niet handig

Een vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen:
Hoe halen jullie die vervelende stickers van de (2e-hands) elpees?

Ik verwarm de sticker met een aansteker en haal dan de sticker er af.
Het grote nadeel is dan dat in een enkel geval de achtergebleven lijmresten gaan plakken.
Als ik de elpee dan in de kast zet, loop ik het risico dat de hoes gaat plakken aan een andere hoes, met als gevolg twee beschadigde hoezen in plaats van één lelijke sticker op een hoes.

Als ze niet op een storende plek zitten zou ik ze gewoon laten zitten. Wil je ze toch verwijderen, dan zou ik je willen aanraden de stickers voorzichtig te verwarmen met een föhn en ze stukje bij beetje los te trekken. Als je dit rustig en met beleid doe trek je ook de lijmresten mee.

Ik heb wel eens vernomen dat je prijsstickers restanten kunt verwijderen door er een beetje pindakaas op te smeren. Nou is dat bij meubelen e.d geen probleem maar op LP hoezen zou het weer vettigheid kunnen achterlaten. Het is geen grap en je zou het kunnen proberen op een klein stukje.

Gerards Dream schreef:
Als ze niet op een storende plek zitten zou ik ze gewoon laten zitten.

Stickers zitten altijd op een storende plek. Stickers op hoezen zijn gewoonweg schrikbarend. Helemaal erg zijn de vorige eigenaren die braafjes met pen en viltstift hun eigendom signeren.
Mocht de regering weer eens over strafverzwaringen gaan denken, dan moesten ze daar maar eens wat aan doen.

Ik zal de föhn van mijn vrouw eens gaan lenen.
De pindakaas-actie zal ik eens proberen op een hoes van Udo Jürgens.
Het lijkt me dan dat je de lijmvlekken vervangt door olievlekken.

Ik zal de föhn van mijn vrouw eens gaan lenen.
...niet vergeten eerst de lp uit de hoes te halen, dacht ik.

Soms lukt het ook niet, zit je met een beschadigde hoes. Is misschien wel erger dan een sticker.

Oldfart schreef:
(quote)
...niet vergeten eerst de lp uit de hoes te halen, dacht ik.

Soms lukt het ook niet, zit je met een beschadigde hoes. Is misschien wel erger dan een sticker.

Regelmatig worden ook lp's aangeboden met vermelding - "prijssticker er nog op". Hoe langer een sticker er op zit, hoe lastiger te verwijderen. Aceton tast de kleur aan, terpentine wil wel eens helpen, maar dan ook nog voorzichtig zijn, bijv. mbv een wattenstaafje. Anders gewoon laten zitten - heb zelf wel eens een hoes beschadigd op die manier; wat is erger: en hoes met een prijssticker of een hoes waar een stukje blanco is?

Ik vind dat laatste meestal minder erg, omdat het minder informatie bevat die oorspronkelijk niet bij de lp hoort.

Als de hoes er verder nog nagelnieuw uitziet is het natuurlijk wel heel erg zonde.

Wat ik doe als er ergens op de hoes toch een stukje blanco is ontstaan door het verwijderen van een sticker is met kleurpotlood de hoes op die plaats 'restaureren'. Vaak kan je dan visueel weer ongestoord genieten van de hoes, soms moet je later zelfs al goed zoeken waar je ook al weer had bijgekleurd.

Lijmresten verwijderen kan als de hoes goed geplastificeerd is gemakkelijk met een zachte allesreiniger en een doek. Of als het vooral papier is dat van een sticker is achtergebleven, met warm water en een doek. Uiteraard niet doen als de hoes een poreus papieren oppervlak heeft.

Kronos schreef:
Wat ik doe als er ergens op de hoes toch een stukje blanco is ontstaan door het verwijderen van een sticker is met kleurpotlood de hoes op die plaats 'restaureren'. Vaak kan je dan visueel weer ongestoord genieten van de hoes, soms moet je later zelfs al goed zoeken waar je ook al weer had bijgekleurd.

Dat is precies wat ik ook wel eens doe. Ik ben echter bij de grote platenbeurs (in Utrecht) ooit eens gaan kijken bij een inlooptaxatie-sessie en daar raadde de taxateur dergelijke 'amateuristische restauratiepogingen' - zijn tekst - af omdat het de waarde als verkoopobject sterk zou beïnvloeden; iemand zag een lp 70% lager getaxeerd worden daardoor. Als je iets zelf houdt, maakt het niet uit, maar als je ooit wilt verkopen ...

Misschien moet je in april gewoon eens naar die beurs komen; er is een heel groot metal-contingent, naast aardig wat progrock.

Mjuman schreef:
Ik ben echter bij de grote platenbeurs (in Utrecht) ooit eens gaan kijken bij een inlooptaxatie-sessie en daar raadde de taxateur dergelijke 'amateuristische restauratiepogingen' - zijn tekst - af omdat het de waarde als verkoopobject sterk zou beïnvloeden; iemand zag een lp 70% lager getaxeerd worden daardoor.

Ja, dat klopt. Goed dat je het vermeldt.

Mjuman schreef:
Misschien moet je in april gewoon eens naar die beurs komen; er is een heel groot metal-contingent, naast aardig wat progrock.

Naar die beurs wil ik zeker wel eens toe. Ik zie wel wanneer het er van komt.

Barfly schreef:
Een vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen:
Hoe halen jullie die vervelende stickers van de (2e-hands) elpees?

Doe een beetje wasbenzine op een watje en wrijf er even mee over de sticker. Wacht een minuutje (of een paar) en kijk of de sticker al los laat. Meestal kun je hem er dan voorzichtig aftrekken zonder schade achter te laten. Overgebleven plakresten kun je ook met wasbenzine eraf halen, maar niet wild in het rond gaan wrijven want je kan de rommel ook lelijk verspreiden en/of de inkt eraf wrijven. Bij gelamineerde hoezen is het sowieso wat veiliger. Sommige stickers zijn echt niet te doen. Als je dat op tijd opmerkt lekker laten zitten.
Mensen die platen en/of hoezen stickeren, labelen (zelfs lettertanggebruik ben ik tegengekomen), erop schrijven etc. die moeten hard aangepakt worden. Dat zijn vinylcriminelen. Mogelijk ook moeten ze onder psychiatrische behandeling worden gesteld. (tbs met dwangverpleging)

En nog wat: (Ketting)rokers moeten hun platen in rookvrije ruimtes zetten. Ik heb hoezen in handen gehad die gewoon kleefden van de nicotine, getverdegetver... En dat krijg je er echt niet af. Tips daarvoor zijn welkom.

Bedankt voor alle tips.
Sowiezo zal ik na de volgende platenbeurs in Utrecht weer in hetzelfde schuitje komen te zitten... maar dan ga ik de tips eens uitproberen.

MAS
Tot voor kort had ik mijn platen in opbergdingen (zie foto 1) staan die dan weer in mijn kast stonden. Nu heb ik mijn platen en cd's op alfabetische volgorde gezet dus zijn die opberg dingen niet meer echt handig. Nu heb ik ze gewoon langs elkaar in de kast gezet. (zie foto 2). Ik ben echter erg bang dat ik ringwear krijg op mijn platen dus ik vroeg me af of het een verstandige keus was om ze zo (foto 2) neer te zetten...

(afbeelding)

(afbeelding)

Hopelijk heb je de foto niet gedraaid, want opstapelen van platen is uit den boze! (trekken ze krom van). Rechtop naast elkaar met plastic hoezen krijg je geen ringwear van, zonder plastic hoezen is de kans wel aanwezig, maar ja... als je ze niet te strak in de kast zet zal dat meevallen.

MAS
Oke bedankt. Uiteraard heb ik mijn platen niet opgestapeld.

Het is wel te zien dat het in dit geval de foto is die gedraaid moet worden.

Gelukkig maar.

Rechtop in een kast lijkt me beter dan in zo'n plastieken ding. Over 'ringwear', inderdaad wat reptile71 schrijft.

reptile71 schreef:
Rechtop naast elkaar met plastic hoezen krijg je geen ringwear van, zonder plastic hoezen is de kans wel aanwezig, maar ja... als je ze niet te strak in de kast zet zal dat meevallen.

Dat lijkt me een argument van een hoezenverkoper - het gaat er gewoon om hoeveel mechanische kracht (=druk) er wordt uitgeoefend en daar doet een hoes van 0,1 mm niks aan af - die geeft die druk gewoon door. Waarom zou een auto anders een kreukelzone hebben?

De meeste ringwear ontstaat door gewicht van platen die er bovenop liggen. Ik kan met de beste wil van de wereld geen zinnige verklaring vinden voor het ontstaan van perfect vertikaal gepositioneerde lp's die niet stijf geklemd staan.

Staan lp's 'shocking klem' dan is het iets anders.

MAS
Dat plastieken ding was inderdaad ook niet praktisch. Vooral niet als je ook nog hoezen om je platen hebt.

Nee hoor, mju, plastic hoezen helpen wel tegen ringwear. De ringwear komt dan meer op de plastic hoes te zitten en minder op de kartonnen hoes zelf (dat kan je zien aan hoezen die al lange tijd in het plastic zitten waarbij ringwear is te zien op de plastic hoes en niet op de hoes zelf). Zelf gebruik ik ze niet omdat ik het lelijk vind staan in de kast. Bij zacht plastic hoezen ook nog eens heel irritant met terugzetten.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:05 uur

geplaatst: vandaag om 16:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.