MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Nu heb ik hier heel weinig verstand van... Maar ik heb onlangs een tweedehands plaat gekocht, maar hij speelt niet goed af. Daarmee bedoel ik dat er praktisch constant halve secondes geskipt worden, door elk nummer heen, zodat het daadwerkelijk beluisteren ervan al snel een hel wordt...

Nu heb ik er niet veel voor betaald, maar het liefst speel ik hem goed af, natuurlijk!

Iemand een idee waar het aan ligt, en of het is te verhelpen?

Hoe ziet de plaat er fysiek uit is hier de belangrijkste vraag. Daarmee bedoel ik zijn er beschadigingen zoals krassen of ziet de plaat er heel vuil uit ?

En over mijn vraag, ik zoek nog even verder. De keuze tussen een Pro-Ject Debut III en die Thorens TD 166 MKII zal in ieder geval heel moeilijk zijn. Ook heb ik ook een vraag over een volautomatische afslag. Ik heb dus een tijdje een Pro-Ject Debut III gehad en die had dit niet, maar kan er iemand duidelijk uitleggen wat er kan gebeuren als je de plaat niet direct aflegt ?

Als je niet in de gaten hebt dat je plaat is afgelopen (bijv. doordat je bezig bent) en hij draait een poos door slijt je naald wat harder. Verder kan het weinig kwaad. (In een heel enkel geval draait de naald het label op, maar na duizenden lp's heb ik dat slechts 1 keer meegemaakt. De laatste groef hoort om het label heen te blijven draaien om dat te voorkomen.)

@Elohim: Behalve dat er iets mis kan zijn met de plaat (vuil of beschadigd) kan het zijn dat de naalddruk van je speler (als je dat kan instellen) iets te licht is ingesteld. Als je het niet kan instellen kan je het evt. verzwaren met een muntje, of iets anders dat klein en licht is. Nadeel is dat je dan niet weet hoeveel gewicht je er op legt met de kans dat de plaat harder dan normaal slijt. Als het aan de naalddruk ligt zouden andere platen ook vaker dan normaal moeten overslaan.

Heb wel meegemaakt dat de naald het label op liep - nb bij NO Technique omdat het label excentrisch is opgeplakt - en da's een rotgehoor. Verder kan het geen kwaad, afgezien van stroomverbruik van een draaiende motor.

Vroeger waren er ook mechanische oplossingen om te bewerkstelligen dat een arm werd opgetild voorbij een bepaald punt - geen idee of dat nog leverbaar is. Pro-Ject heeft ook 'luxere' Debuts, dwz incl. afslag, toerentalregeling (33 en 45) en voor bepaalde modellen ook een voorversterker. Op de website van Project staat een schema met modellen en hun functies.

@Elohim: dat lijkt op grote kras, dwars over de hele plaat.

Andere platen spelen perfect af, dus dat is het probleem niet...

Ik zal vanmiddag even kijken of er een duidelijke kras over de plaat zit. Het leek er in eerste instantie niet op.

Ik heb laatst een Reloop draaitafel aangeschaft, eigenlijk voor dj's maar ik heb hem voor normaal gebruik en heb er een een Shure element in gezet. Nu kan ik bij 1 tot 1.5 gram naalddruk als ik de anti skating knop helemaal omhoog gedraaid heb de arm op een groefloos gedeelte maar amper stil houden; dus gaat eerder naar binnen dan naar buiten. Te zwakke fabrieks afstelling dus volgens mij. Is dit nu de beste meetmethode of zijn daar andere theorieën over?

O-d-B
volgens mij moet de anti skatingknop niet volledig omhoog, maar gelijk aan de naalddruk

O-d-B schreef:
volgens mij moet de anti skatingknop niet volledig omhoog, maar gelijk aan de naalddruk

Dat staat in de gebruiksaanwijzing ook, maar als je zelf gaat meten met gelijk aan de naalddruk schiet hij naar binnen toe maar dat kan ook een verkeerde meting zijn dus je kan gelijk hebben.

hermana schreef:
(quote)

Dat staat in de gebruiksaanwijzing ook, maar als je zelf gaat meten met gelijk aan de naalddruk schiet hij naar binnen toe maar dat kan ook een verkeerde meting zijn dus je kan gelijk hebben.

Dan zou ik eerst maar eens kijken of alles volledig waterpas staat. Dwarsdrukcompensatie zou het skidding moeten opheffen, maar dat werkt alleen als je platenspeler volledig waterpas staat.

Mjuman schreef:
(quote)

Dan zou ik eerst maar eens kijken of alles volledig waterpas staat. Dwarsdrukcompensatie zou het skidding moeten opheffen, maar dat werkt alleen als je platenspeler volledig waterpas staat.

Ja hij staat waterpas.

Dan moet je kijken of je arm wel met het juiste tegengewicht in ingesteld. Dat kan je bij de meeste platenspelers doen door de instelling achter op de arm naar 0 te draaien en dan de arm te laten zakken. Als ie perfect zweeft is ie in balans, heeft ie een afwijking dan is deugt de afstelling niet - dit is een algemene manierom te checken, maar de aanpak kan variëren per merk. Ik zou even overleggen met de verkoper van draaitafel en element.

Sommige elementen zijn niet voor elke draaitafel geschikt (te zwaar, of te laag en dan moeten er weer montageplaatjes en schroeven tussen en die wegen ook mee).

Sir Spamalot (crew)
Naald is aan vervanging toe van mijn Technics SL-BD20D. Tips voor websites waar ik een nieuw element kan kopen? Met dank bij voorbaat!

geplaatst op 23 september 2009, 12:16 uur
Deze firma heeft mij zeer vakbekwaam, behulpzaam en snel aan een nieuwe naald geholpen voor mijn Mission element

http://www.rotor.eu/indexpr.../quote]

SL-BD20 : mijn allereerste platenspeler
Misschien is dit iets :
www.pick-upnaalden.nl
Ze verkopen elementen in alle prijsklassen.

Sir Spamalot (crew)
Een woord van dank voor Oldfart en TecnoDec, ik heb al prijs ontvangen voor een nieuw element.

Sir Spamalot schreef:
Een woord van dank voor Oldfart en TecnoDec, ik heb al prijs ontvangen voor een nieuw element.

Luc, bedenk - met twee rechterhanden is een element niet lastig te monteren; je hebt alleen een mal ervoor nodig voor de juiste positionering van element tov arm en een kleine (mini) waterpas is ook handig.

Eigenlijk zou het verdomd handig zijn als voor dit soort zaken statische servicepagina's kwamen waarop je eea kon nalezen: adresssen zoals deze en allereli wetenswaardigs zoals die Duitse Thorens-pagina's, reinigen van lp's etc.

Sir Spamalot (crew)
Dat zal geen probleem zijn, het oude element is er al af (damn it, een klein weekje geen vinyl draaien, hoe ga ik dat overleven?) en ik heb het geluk om van al mijn elektrische apparaten - groot en klein - de handleiding nog te hebben. En ik kan nog altijd bij jullie terecht, natuurlijk!

Sir Spamalot schreef:
Dat zal geen probleem zijn, het oude element is er al af (damn it, een klein weekje geen vinyl draaien, hoe ga ik dat overleven?) en ik heb het geluk om van al mijn elektrische apparaten - groot en klein - de handleiding nog te hebben. En ik kan nog altijd bij jullie terecht, natuurlijk!

Heb je nog wel de handleiding van je auto

Aan de Technics SL-BD20D valt overigens helemaal niets af te stellen. Gewoon het nieuwe element er op steken en klaar.

Sir Spamalot (crew)
@Mjuman, sleutel in het contact en op weg naar het land van Mjuman?

@Kronos, klopt. Je moet wel zo'n klein schroevendraaiertje hebben, gelukkig had ik nog zo'n set liggen van Sir Spamalot Senior.

Normaal is dat zelfs niet nodig Sir want om de naald te vervangen hoef je niet ook het element te vervangen.

De naald zit in het oranje (of gekleurde) gedeelte dat er gewoon afgenomen kan worden door het recht naar je toe te trekken. Het heeft vier pennetjes. De nieuwe naald heb je maar in te steken zoals je een stekker in het stopcontact steekt.

Sir Spamalot (crew)
Je hebt gelijk, ik was bang om heel die arm mee te trekken. Nog nooit gedaan, het was nog de originele naald!

Het best neem je bij het er af trekken en weer op zetten van de naald dat kleine armpje aan de naaldarm (waarmee je normaal gezien de naaldarm oplegt) met de rechterhand tussen duim en wijsvinger zodat je daar wat tegenkracht kan zetten en de ophanging van de naaldarm niet teveel belast wordt.

Zelf heb ik altijd bij vervangen van de naald meteen het element vervangen, omdat je dan de gelegenheid kunt gebruiken om te upgraden. Een nieuw element is vaak maar een tientje of twee duurder dan een nieuwe naald en met - voorheen dalende elementprijzen - kon je dan regelmatig upgraden naar 1 of 2 niveaus hoger voor weinig geld.

Kan me herinneren dat de overbekende Shure V15-3 in den beginne driemaal zo duur waren als later, en da's jarenlang een benchmark geweest, net als sommige Stanton elementen.

Het gaat hier over een platendraaier zonder instelmogelijkheden. Als je al een ander element zou vinden dat er op past dan moet dat ook nog precies hetzelfde gewicht hebben of je zit met een probleem.

Kronos schreef:
Het gaat hier over een platendraaier zonder instelmogelijkheden. Als je al een ander element zou vinden dat er op past dan moet dat ook nog precies hetzelfde gewicht hebben of je zit met een probleem.

Kronos, my dear friend - I know nothing, I 'm from Barcelona - herstel Utrecht, Nederland - ik rust mijn kaas en trek mij terug.

Mijn Project Debut zal na de zomer worden vervangen en dan is die speler te koop

't Is goed Mjujongen.

Kronos schreef:
't Is goed Mjujongen.

Vaya con dios!

'k ga naar de cinema en aansluitend naar het staminee - deo volente, zo lang als reiken mijn centen

Dios está muerto.

Mjuman schreef:
(quote)

Kronos, my dear friend - I know nothing, I 'm from Barcelona - herstel Utrecht, Nederland - ik rust mijn kaas en trek mij terug.

Mijn Project Debut zal na de zomer worden vervangen en dan is die speler te koop

Heb je al een idee door wat je die gaat vervangen ? Anders heb ik wel enkele ideetjes

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.