De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 5 maart 2012, 08:55 uur
woutorrmusic schreef:
En het enige verschil tussen deze Dustbug en een koolstofborstel is dat deze beter het stof verwijderd?
En het enige verschil tussen deze Dustbug en een koolstofborstel is dat deze beter het stof verwijderd?
Fabrikanten spelen altijd graag in op de goedgelovigheid en fantasie van mensen.
Ik verkies een veloursborsteltje boven koolstofvezel. Gewoon zachtjes, in lijn met de groeven en in de afspeelrichting vegen. Dan zie je het stof dat eraf is gekomen op het borsteltje hangen. Nadat je dit hebt verwijderd kan je nog eens vegen. Als er geen stof meer achterblijft op het borsteltje, de naald in de groef zetten en dan maar gewoon zorgeloos genieten van de muziek.
Wie graag supersonisch mechanische toestanden op de platendraaier monteert mag dat natuurlijk ook. Ieder zijn hobby.
0
geplaatst: 5 maart 2012, 09:48 uur
Kronos schreef:
Wie graag supersonisch mechanische toestanden op de platendraaier monteert mag dat natuurlijk ook. Ieder zijn hobby.
Dat lijkt me - gezien de kostprijs van de Dustbug (ca 15 euro als ik omreken) - een fraai voorbeeld van een hyperbool. Ik gebruik een carbonborstel van Vivanco, vind het ok, overweeg (als ie op de beurs wordt aangeboden) evt een Dustbug van een ander type als op de foto aan te schaffen. Met een borstel verplaats je soms het stof, zonder het effectief te verwijderen - je veegt het zelfs in de groeven; een Dustbug (minimaal gewicht) wist dan altijd nog na.
Het grote nadeel van een Dustbug is dat je twee dingen van de plaat moet optillen (en tijdelijk op hun plaats moet terugleggen) voordat je de plaat kunt omdraaien - en dat vergeet je wel eens in de praktijk.
0
geplaatst: 5 maart 2012, 10:13 uur
Mjuman schreef:
Met een borstel verplaats je soms het stof, zonder het effectief te verwijderen - je veegt het zelfs in de groeven; een Dustbug (minimaal gewicht) wist dan altijd nog na.
Met een borstel verplaats je soms het stof, zonder het effectief te verwijderen - je veegt het zelfs in de groeven; een Dustbug (minimaal gewicht) wist dan altijd nog na.
Ik zie geen enkele reden waarom die dustbug beter zou doen dan 'stof verplaatsen en zelfs in de groeven vegen'. En waarom nawissen? Dit kan je evengoed vooraf doen met het traditionele borsteltje. (Velours neemt nog stof af nadat je met carbonvezel geveegd hebt en doet het dus beter volgens mij.)
Bij mijn weten verkopen ze die onzin (wat ik het vind) ook niet in serieuze hifi-zaken. Dat zal dan wel zijn reden hebben. Het dient nergens toe, behalve de eventuele gebruiker de idee geven dat hij/zij 'beter' bezig is. Je hoort het verschil!
Ik zie geen voordelen. Mogelijk nog een nadeel, dat dit ding (hoe licht ook) de draaisnelheid beïnvloedt en/of de motor onnodig extra belast. Mijn mening: Te mijden, dit soort fratsen. Nergens voor nodig. Een 'klikje' van statische ontlading kan al eens hoorbaar zijn. Wie daar niet mee kan leven kan het beter bij cd's houden volgens mij.
0
geplaatst: 5 maart 2012, 11:04 uur
@Kronos: ondertussen begin je aardig te lijken op Mona (van Mona weet het beter uit de Story) - met je nuffige adviezen: "Wie daar niet mee kan leven kan het beter bij cd's houden volgens mij."
Do and act as you please - ook een erkend en gewaardeerde hifi-zaak als Wilbert heeft het ding altijd verkocht. Ik weet niet of ze het nu nog voeren, om de doodeenvoudige reden dat ik het nog niet opnieuw heb aan willen schaffen.
Wat is het met jou en die pinnige commentaren - verkeerd geslapen, tekort aan seks, linksomgedraaide yoghurt gegeten, gele kaart op je werk gehad. Ik ben iig even weg hier - je draagt je Story maar verder uit.
Do and act as you please - ook een erkend en gewaardeerde hifi-zaak als Wilbert heeft het ding altijd verkocht. Ik weet niet of ze het nu nog voeren, om de doodeenvoudige reden dat ik het nog niet opnieuw heb aan willen schaffen.
Wat is het met jou en die pinnige commentaren - verkeerd geslapen, tekort aan seks, linksomgedraaide yoghurt gegeten, gele kaart op je werk gehad. Ik ben iig even weg hier - je draagt je Story maar verder uit.
0
geplaatst: 5 maart 2012, 11:32 uur
@woutorrmusic,
Ook belangrijk is dat je af en toe stof dat zich aan de naald kan verzamelen eraf haalt. Daar zijn ook speciale borsteltjes voor. Soms worden ze meegeleverd met de platenborstel.
Bij deze handeling is eveneens enige fijngevoeligheid nodig omdat de naald (de ophanging ervan) erg kwetsbaar is. Het borsteltje zachtjes van onderuit de naald naar je toe halen, in de lengte-richting van de naaldarm, zonder druk uit te oefenen. Als je zijdelings of vooraan tegen de naald duwt, dan kan deze scheef komen te staan. En om goed lp's af te spelen met deze loodrecht in de groef staan.
Om de twee á vier lp's afspelen maak ik de naald proper. Bij het draaien van lp's in goeie staat volstaat dit om probleemloos van je vinyl te genieten.
Ook belangrijk is dat je af en toe stof dat zich aan de naald kan verzamelen eraf haalt. Daar zijn ook speciale borsteltjes voor. Soms worden ze meegeleverd met de platenborstel.
Bij deze handeling is eveneens enige fijngevoeligheid nodig omdat de naald (de ophanging ervan) erg kwetsbaar is. Het borsteltje zachtjes van onderuit de naald naar je toe halen, in de lengte-richting van de naaldarm, zonder druk uit te oefenen. Als je zijdelings of vooraan tegen de naald duwt, dan kan deze scheef komen te staan. En om goed lp's af te spelen met deze loodrecht in de groef staan.
Om de twee á vier lp's afspelen maak ik de naald proper. Bij het draaien van lp's in goeie staat volstaat dit om probleemloos van je vinyl te genieten.
0
geplaatst: 5 maart 2012, 11:45 uur
Mjuman schreef:
Wat is het met jou en die pinnige commentaren
Wat is het met jou en die pinnige commentaren
Ik geef gewoon mijn mening. Wie daar niet mee kan leven kan het beter houden bij het lezen van de Story.
0
geplaatst: 24 maart 2012, 22:28 uur
Heb een lp liggen met een 7 jaar oude prijssticker op, zo van die kleine vierkante witte plakkertjes. Als ik die er zo zou aftrekken, laat hij zeker sporen na. Enig idee hoe ik dat zonder sporen eraf krijg?
0
geplaatst: 24 maart 2012, 22:41 uur
Dat hangt er een beetje vanaf hoe de hoes afgewerkt is. Als er een stevige laklaag opzit blijven er misschien wel resten van de sticker achter, maar die krijg je er nog wel af. Eventeel met een doekje en zachte allesreiniger.
Maar mogelijk is de laklaag niet zo sterk en komt die er samen met de sticker af. Daar valt weinig of niets tegen te beginnen.
Als de hoes onafgewerkt karton/papier is (poreus), dan kan je eerst met een doekje gedrenkt in ether op de sticker deppen, zodat de lijm oplost. Dan zéér voorzichtig verwijderen en oppassen met die ether, want voor je het weet komt ook de inkt van de platenhoes er mee af.
Het soort sticker is natuurlijk ook van belang. Sommige krengen krijg je er onmogelijlk zonder schade af.
Veel succes.
Maar mogelijk is de laklaag niet zo sterk en komt die er samen met de sticker af. Daar valt weinig of niets tegen te beginnen.
Als de hoes onafgewerkt karton/papier is (poreus), dan kan je eerst met een doekje gedrenkt in ether op de sticker deppen, zodat de lijm oplost. Dan zéér voorzichtig verwijderen en oppassen met die ether, want voor je het weet komt ook de inkt van de platenhoes er mee af.
Het soort sticker is natuurlijk ook van belang. Sommige krengen krijg je er onmogelijlk zonder schade af.
Veel succes.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 22:18 uur
nepuufd1 schreef:
Heb een lp liggen met een 7 jaar oude prijssticker op, zo van die kleine vierkante witte plakkertjes. Als ik die er zo zou aftrekken, laat hij zeker sporen na. Enig idee hoe ik dat zonder sporen eraf krijg?
reptile71 schreef:
Doe een beetje wasbenzine op een watje en wrijf er even mee over de sticker. Wacht een minuutje (of een paar) en kijk of de sticker al los laat. Meestal kun je hem er dan voorzichtig aftrekken zonder schade achter te laten. Overgebleven plakresten kun je ook met wasbenzine eraf halen, maar niet wild in het rond gaan wrijven want je kan de rommel ook lelijk verspreiden en/of de inkt eraf wrijven. Bij gelamineerde hoezen is het sowieso wat veiliger. Sommige stickers zijn echt niet te doen. Als je dat op tijd opmerkt lekker laten zitten.
Doe een beetje wasbenzine op een watje en wrijf er even mee over de sticker. Wacht een minuutje (of een paar) en kijk of de sticker al los laat. Meestal kun je hem er dan voorzichtig aftrekken zonder schade achter te laten. Overgebleven plakresten kun je ook met wasbenzine eraf halen, maar niet wild in het rond gaan wrijven want je kan de rommel ook lelijk verspreiden en/of de inkt eraf wrijven. Bij gelamineerde hoezen is het sowieso wat veiliger. Sommige stickers zijn echt niet te doen. Als je dat op tijd opmerkt lekker laten zitten.
0
geplaatst: 26 maart 2012, 20:53 uur
Alvast mijn excuses als deze vraag al eerder dit forum heeft gepasseerd; het is een combinatie van luiheid en tijdsgebrek dat ik niet alle veertig tabbladen rond ga speuren.
Ik heb een vloeistof om platen schoon en minder statisch te maken. Mijn vraag is nu of het slim is om een plaat voor het draaien met die vloeistof te reinigen, of juist na het draaien. Mij lijkt het eerder om het er voor te doen, maar dat laat ik aan jullie ervaringsdeskundigen over.
Ik heb een vloeistof om platen schoon en minder statisch te maken. Mijn vraag is nu of het slim is om een plaat voor het draaien met die vloeistof te reinigen, of juist na het draaien. Mij lijkt het eerder om het er voor te doen, maar dat laat ik aan jullie ervaringsdeskundigen over.
0
geplaatst: 26 maart 2012, 21:02 uur
Een expert ben ik niet, wel een gebruiker met vele jaren ervaring. Als er op een plaat geen vuil hangt (vingerafdrukken e.d.) zou ik daar geen vloeistof op gebruiken. Een beetje stof kan makkelijk droog met het traditionele platenborsteltje verwijderd worden. Indien je een lp toch met vloeistof reinigt voor je ze afspeelt, zorg er dan zeker voor dat die weer helemaal goed droog is.
0
O-d-B
geplaatst: 29 maart 2012, 16:30 uur
ik draai al een tijdje platen op mijn oude platenspeler, maar nou viel mij op dat er een lichte kromming zit bij het afspelen. ik dacht eerst dat het aan mijn platen lag, dat die krom was. maar zelfs nu bij een nieuw plaat zag ik dat die krom was. heb even mijn plaat er af gehaald en zag een hele, maar ook echte hele kleine kromming bij het ronddraaiende plateau. weet iemand waardoor dat wordt veroorzaakt? of is dit verwaarloosbaar en moet ik het maar zo laten. ziet er toch wel mooier uit als de plaat helemaal vlak wordt afgespeeld.
0
geplaatst: 29 maart 2012, 16:55 uur
Welke platendraaier is dat?
Mogelijk is de draaischijf wat krom getrokken. Een 180g vinyl zal dan wel mooi vlak blijven liggen maar enkel in het midden ondersteund worden, wat ook niet ideaal is.
Maar als je geen problemen ondervindt bij het afspelen, de klank goed is en de naald niet abnormaal snel verslijt zou ik er geen te grote zorgen over maken.
Vroeger had je zelfs draaischijven die niet veel groter waren dan een singletje en daar kon ook een lp op gedraaid worden.
Mogelijk is de draaischijf wat krom getrokken. Een 180g vinyl zal dan wel mooi vlak blijven liggen maar enkel in het midden ondersteund worden, wat ook niet ideaal is.
Maar als je geen problemen ondervindt bij het afspelen, de klank goed is en de naald niet abnormaal snel verslijt zou ik er geen te grote zorgen over maken.
Vroeger had je zelfs draaischijven die niet veel groter waren dan een singletje en daar kon ook een lp op gedraaid worden.
0
O-d-B
geplaatst: 29 maart 2012, 16:57 uur
Een Lenco L133, er zit nu een 180 grams vinyl op maar schommelt wel iets. denk dat het echt gaat om enkele millimeters. de klank is verder goed en zover ik weet slijt de naald ook niet snel?? waaraan kan ik dit zien?
0
geplaatst: 29 maart 2012, 17:04 uur
De naald is zo klein dat je slijtage niet kunt zien. Wel kun je het horen. Als een schone naald een vervormd geluid geeft, dan is het de hoogste tijd om hem te vervangen.
0
O-d-B
geplaatst: 29 maart 2012, 17:07 uur
ik hoor geen rare vervormingen aan het geluid in zoverre dat ik dat zou kunnen horen. muziek klinkt er prachtig uit!
0
geplaatst: 29 maart 2012, 17:07 uur
Gerards Dream schreef:
De naald is zo klein dat je slijtage niet kunt zien.
De naald is zo klein dat je slijtage niet kunt zien.
Toch wel. Met een sterk vergrootglas kan je de naald inspecteren en het is ook aan te raden dat regelmatig te doen. Als je het hoort is het eigenlijk al te laat.
Hier zie je een afbeelding van een naald in de groef. Als de raakvlakken uitgehold zijn, dan is je naald versleten. Ze kan dan de gravure niet meer goed aflezen. Als er een van de twee zijden veel meer versleten is duidt dit op een slechte afstelling of kan het mogelijk te maken hebben met dat de naald niet loodrecht in de groef staat doordat je draaischijf niet mooi vlak is.
0
O-d-B
geplaatst: 29 maart 2012, 19:59 uur
Maar ook al zal de naald geen schade ondervinden, dan ben ik nog wel nieuwschierig naar hoe het komt dat het draaiplateau licht schommelt. is hier iets aan te doen? en als de draaischijf krom is getrokken, wat kan ik hier aan doen?
0
Rizz
geplaatst: 6 april 2012, 16:07 uur
Ik wil volgende week een favoriete plaat kopen voor een vriendin, via marktplaats, en hem ophalen bij de verkoper. Heeft iemand misschien tips om te zien of een tweedehands plaat in goede conditie is?
0
geplaatst: 6 april 2012, 17:08 uur
Gewoon goed kijken naar sporen van gebruik. Lichte echt oppervlakkige krasjes ontstaan door de lp vaak in en uit de binnenhoes te halen. Op zich kan dat geen kwaad maar dan weet je dat de lp vaak gedraaid is.
Lp's met diepere krassen, die zijn niet goed gebruikt geweest. Mogelijk laten vallen of niet altijd opgeborgen in de binnenhoes. Sommige mensen leggen een lp zomaar ergens neer. Zulke lp's koop je beter niet want dan hoor je meer gekraak dan muziek en mogelijk verspringt de naald ook nog. (voorbeeld).
Een lp in goede staat glanst mooi en heeft geen krasjes. (voorbeeld).
Een probleem dat minder vaak voorkomt maar wel nuttig om op te letten is of de plaat niet krom getrokken is. Daarvoor kijk je op loodrecht op de zijkant. Een lp die een klein beetje krom staat kan meestal nog perfect afgespeeld worden. Maar als het erger is niet. Dan kan de naald er niet op blijven liggen.
Lp's met diepere krassen, die zijn niet goed gebruikt geweest. Mogelijk laten vallen of niet altijd opgeborgen in de binnenhoes. Sommige mensen leggen een lp zomaar ergens neer. Zulke lp's koop je beter niet want dan hoor je meer gekraak dan muziek en mogelijk verspringt de naald ook nog. (voorbeeld).
Een lp in goede staat glanst mooi en heeft geen krasjes. (voorbeeld).
Een probleem dat minder vaak voorkomt maar wel nuttig om op te letten is of de plaat niet krom getrokken is. Daarvoor kijk je op loodrecht op de zijkant. Een lp die een klein beetje krom staat kan meestal nog perfect afgespeeld worden. Maar als het erger is niet. Dan kan de naald er niet op blijven liggen.
0
geplaatst: 6 april 2012, 17:36 uur
Zo dat eerste voorbeeld ziet er behoorlijk verneukt uit
Vraag me af wie die nog zou kopen 
Vraag me af wie die nog zou kopen 
0
geplaatst: 29 april 2012, 16:06 uur
Ik kan aan een Thorens TD 166 MKII geraken voor maar 125 euro ? Hij heeft wel geen cel (geen flauw benul wat dat is) en op de foto heeft die geen stofkap. Ik zoek namelijk een andere platenspeler nadat mijn andere platenspeler (een Pro-Ject Debut III) het heeft begeven na een lekkage in mijn kamer. Kan ik trouwens de cartridge vervangen door één van mijn twee nieuwe cartridges (de Denon DL-110 en de Shure M97xE) ?
Of zou ik opnieuw een tweedehandse Pro-Ject Debut III kopen die van eigenaar wilt wisselen voor maar 200 euro of een tweedehandse Thorens TD 150 MKII voor maar 160 euro ?
Of zou ik opnieuw een tweedehandse Pro-Ject Debut III kopen die van eigenaar wilt wisselen voor maar 200 euro of een tweedehandse Thorens TD 150 MKII voor maar 160 euro ?
0
geplaatst: 30 april 2012, 00:29 uur
Met die cel bedoelen ze volgens mij het element en jij noemt het weer een cartridge, maar ik kan het mis hebben. Dat ding waar de naald op vast zit. Het hangt natuurlijk ook allemaal af van in wat voor staat die apparaten zich bevinden. Ik heb zelf een Thorens TD 145. Had in het begin last van een brom. Hem uiteindelijk na laten kijken en een nieuw snoer incl. stekkertjes eraan laten zetten en toen was het probleem opgelost. Hij klinkt nu (voor mijn oren in elk geval) prachtig. Ik heb een Audio Technica AT 95 E element. Die TD 166 MKII zal niet al te veel afwijken van een TD 145. Ik zou ervoor gaan en mocht je niet zeker zijn of hij goed is er even door een kenner naar laten kijken. (ook die moet je weer weten te vinden, maar er zijn er genoeg) Overigens vind ik wel dat die stofkap er bij moet zitten, anders zou ik een andere zoeken.
0
geplaatst: 30 april 2012, 00:46 uur
De TD 166 MK II is de laatste Thorens die ik heb gehad - is duidelijk beter dan 145, check ook de Duitse Thorens info-site - meermalen genoemd hier ergens op het topic. TD 150 - mij onbekend; maar zoals gezegd: kijk eens op die Duitse site Thorens-Info.de - Intro - zat nog in mijn bookmarls.
Zonder stofkap en zonder goed element zou ik zeker gaan voor een Pro-Ject tweedehands; element voor een Thorens kost je zeker 50 euro en een stofkap ook zoiets. Let ook op snaar (is ie strak genoeg).
Om zelf een element in te bouwen heb je een mal nodig - in verband met richten van element en arm. Grado levert betere elementen dan AT; klassiek voor Thorens is trouwens Shure en Stanton.
Zonder stofkap en zonder goed element zou ik zeker gaan voor een Pro-Ject tweedehands; element voor een Thorens kost je zeker 50 euro en een stofkap ook zoiets. Let ook op snaar (is ie strak genoeg).
Om zelf een element in te bouwen heb je een mal nodig - in verband met richten van element en arm. Grado levert betere elementen dan AT; klassiek voor Thorens is trouwens Shure en Stanton.
0
geplaatst: 30 april 2012, 01:05 uur
Sowieso denk ik dat veel ligt aan wat je wensen zijn en hoe verwend je oren zijn. Voor een audiofiel zal het geluid bij mij thuis bagger zijn. Voor mij is het een genot. Ik verbaas me er regelmatig over hoe goed platen van rond de 45 jaar oud klinken.
Prijzen zijn verder enorm afhankelijk van waar je iets koopt. Ik had mijn element voor 26 euro in huis (dezelfde is ook verkrijgbaar voor rond de 50 euro), heeft prima recensies vergeleken met elementen van rond de 50 euro. Prima geschikt voor mijn oren.
Prijzen zijn verder enorm afhankelijk van waar je iets koopt. Ik had mijn element voor 26 euro in huis (dezelfde is ook verkrijgbaar voor rond de 50 euro), heeft prima recensies vergeleken met elementen van rond de 50 euro. Prima geschikt voor mijn oren.

0
geplaatst: 30 april 2012, 09:38 uur
Nergens heb ik iets gezegd over reptielenhuizen en reptielenoren - ik geef alleen wat globale adviezen.
Een degelijke oude Thorens, goed onderhouden - en eventueel zelf te modificeren - is een mooi bezit en daar kan best een behoorlijk element in; daar moet je niet te veel op willen bezuinigen - het is gewoon een mooi apparaat, uit de tijd dat Thorens nog een naam was. Terugbrengen in oorspronkelijke staat (bij benadering) toont ook liefde voor het verleden. Ik ben zelf ook bezig mijn oude Thorens (gemodificeerd en wel) weer terug te kopen, just for fun.
Een degelijke oude Thorens, goed onderhouden - en eventueel zelf te modificeren - is een mooi bezit en daar kan best een behoorlijk element in; daar moet je niet te veel op willen bezuinigen - het is gewoon een mooi apparaat, uit de tijd dat Thorens nog een naam was. Terugbrengen in oorspronkelijke staat (bij benadering) toont ook liefde voor het verleden. Ik ben zelf ook bezig mijn oude Thorens (gemodificeerd en wel) weer terug te kopen, just for fun.

0
geplaatst: 30 april 2012, 09:57 uur
Ik geef ook wat globale adviezen, zoals: wat je moet kopen is afhankelijk van je wensen en hoe verwend je oren zijn.
Die Thorens terugkopen, mju, daar ben je al mee bezig sinds ik je hier op musicmeter ken (=enkele jaren). Moeilijke bevalling zeker!
Die Thorens terugkopen, mju, daar ben je al mee bezig sinds ik je hier op musicmeter ken (=enkele jaren). Moeilijke bevalling zeker!

0
geplaatst: 30 april 2012, 22:28 uur
reptile71 schreef:
Ik geef ook wat globale adviezen, zoals: wat je moet kopen is afhankelijk van je wensen en hoe verwend je oren zijn.
Als 't om een bevalling ging, had ik me wel tot jou gewend, ervaringsdeskundige die je bent; in het kort hij staat bij een ras-VVD'er die vindt dat er toen te veel voor heeft betaald. Misschien heb je zo voldoende context

Misschien dat ik met een beetje bietsen 3% korting kan krijgen.
0
geplaatst: 30 april 2012, 22:49 uur
Na de val van het kabinet volledig kansloos dus.
Gewoon lekker een andere Thorens kopen. Kan je zelf weer af en toe upgraden.
Gewoon lekker een andere Thorens kopen. Kan je zelf weer af en toe upgraden.* denotes required fields.