MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Beetje surfen levert op dat het wsl. wel een heel behoorlijke speler is. Ook wel mooi zo'n lekkere retro houten kast. Als jij hem niet neemt wil ik hem wel kopen voor 25 euro.

Voor een tientje of hooguit ietsje meer heb je wel een nieuwe snaar, maar je kan hem ook gewoon even na laten kijken door een kenner, ben je voor 50 euro wel klaar. Moet je wsl. nog een nieuwe naald of element, maar die hoeven geen kapitalen te kosten. Voor rond de 30 euro heb je zeker wel een goede koop, zolang je maar weet wat een goede koop is natuurlijk... (let met name ook op waar je koopt, grote prijsverschillen!)

Nieuw waren ze destijds 500 gulden: check

@Kronos: tekst en plaatje waren verhelderend - edoch de opgave in uren is van een dj-site.

Ik gaf weer wat ik hoorde van mijn hifi-leverancier - die me overigens niet op zo'n loep attendeerde. Ik zal eens kijken wat ik vind.

Overigens is een indicatie i uren ook iets forfaitairs: ik hou geen urenstaten bij en zou bij benadering niets eens weten hoe vaak ik vinyl draai vs cd. Er zijn van die dagen dat ik 4 albums achtereen draai en er zijn dagen achtereen dat ik geen lp's draai.

Overigens is mijn gehoor - zeker qua hoog - nog helemaal ok; misschien komt dat wel omdat ik nooit metal draai

@Gukker: Philips 212 was destijds een fraai staaltje Hollandse hifi - herinner me alleen dat er wel eens wat sores waren met de tiptoetsen. Ik zal eens navraag doen - ken nl iemand die met veel Philips retro-spul draait (idd ook de bekende PhilipsCD100, de allereerste). 25 europ is dus niet verkeerd - als de snelheid in toeren ok is.

Nieuwe snaar kost ca 8 euro (eenvoudig te vervangen) en vervanging element vanaf ca 50 euro. Draaisnelheid (toeren) kan je testen met een soort stroboscoop-print - vast wel ergens te vinden als je ff google't.

(tussen deze discussie door nog even dank voor de tips! Heb niets kunnen ontdekken en breng het apparaatje toch maar even naar de expert...)

Pinsnider schreef:
(tussen deze discussie door nog even dank voor de tips! Heb niets kunnen ontdekken en breng het apparaatje toch maar even naar de expert...)

Vraag naar onderzoekskosten en/of prijsopgaaf vooraf, of geef evt een max bedrag aan.

8 euro voor een snaar, heb zelf net een nieuwe, koste toch even 30 euro

In deze tijd kan zoeken je bergen geld besparen. En online ben je vaak toch het goedkoopst uit. Check bijv. ook eBay (belt of riemen)

reptile71 schreef:
In deze tijd kan zoeken je bergen geld besparen. En online ben je vaak toch het goedkoopst uit. Check bijv. ook eBay (belt of riemen)

"snaar" is het NL woord - ben het wel met je eens. Wel enige voorzichtigheid betrachten bijv. bij vervangingsnaalden en/of elementen of het idd het goede type is en of je niet een b-keus hebt gekregen.

Officieel mogen b-keus dingen niet onder de merknaam op eBay worden verkocht, maar het kan toch gebeuren - marktplaats zou ik helemaal voorzichtig zijn. De verkoper krijgt dan wel een berisping (achteraf), maar je geld ben je kwijt - aan een b-keus product, terwijl je dacht een a-product te kopen.

Een telefoontje naar een lokale hifi-boer wil dan wel eens helpen

Voor de derde keer geloof ik: een zeer goed en deskundig adres voor vervangingsnaalden: http://www.rotor.eu/

Oldfart schreef:
Voor de derde keer geloof ik: een zeer goed en deskundig adres voor vervangingsnaalden: http://www.rotor.eu/

Voor de x-te keer: sommige dingen zoals de info op dit topic zou in statisch (service) topic moeten staan. Naald noemde ik overigens gewoon als voorbeeld, omdat bijv het Ortofon5 element twee versies heeft, met dezelfde aandhuiding

Nog een tip voor naalden, snaren en andere platenspeler onderdelen: WilliamThakker

Ja bij die William Thakker heb ik kort geleden een snaar voor mijn Thorens gekocht, die was niet echt goedkoop maar hij was origineel en goed. Bovendien was hij elders moeilijk te krijgen voor het type pickup dat ik heb.

Mjuman schreef:
edoch de opgave in uren is van een dj-site.

Dat klopt, maar 1000 uren blijft te optimistisch wellicht. Hier meer over de levensduur van verschillende soorten naalden.

Na een jaar kon ik de eerste naald van mijn Project vervangen. De slijtage was zichtbaar. Meer dan 2 platen per dag had ik gemiddeld toch niet gedraaid. Ik schat dus iets van een 500 á 600 uren.

Mjuman schreef:
Overigens is mijn gehoor - zeker qua hoog - nog helemaal ok

Des te beter voor jou. Maar ook slijtage aan het gehoor gaat zo langzaam dat het niet meteen opvalt. Dus geen zekerheid zonder grafiekjes van een degelijke gehoortest.

Leuk die info, ga zeker even kijken. Dat van die Pro-Ject klopt; had ik ook na ca 1 jaar; wellicht ligt dat het Ortofon-element? Heb dat toen vervangen door een Grado-element en de naald daarvan ging langer mee; die heb ik onlangs vervangen.

Ik ga ook wel op zoek naar zo'n loep.

gukker schreef:
Iemand hier ervaring met de philips 212 electronic? Ik kan er een voor 25 euro tweedehands overkopen. Is 15 jaar geleden in een volledig werkende staat op zolder gezet, betekend dat er dan bepaalde onderdelen vervangen moeten worden (ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat snaren en elementen kunnen uitdrogen? Maar kan hier verder weinig info over vinden...)

Graag hoor ik van iemand of de kwaliteit van deze platenspeler dus een beetje te pruimen is en of het misschien noodzakelijk is om er nieuwe onderdelen voor aan te schaffen (en hoeveel die onderdelen eventueel zouden kosten)

Ik heb deze platenspeler. Overgenomen van mijn vader. Ik heb toen de snaar vervangen, omdat die was uitgedroogd/kapot. Ik ben erg tevreden over deze speler. Ook erg mooi met die lichtgevende tip toetsen.

De Philips 212 had het probleem dat sommige mensen de tiptoetsen niet konden activeren, blijkbaar waren zij slechte geleiders. Moesten iedere keer aan hun vingers likken en zelfs dan lukte het soms niet.
Verder was het in die dagen een behoorlijk sjieke speler.

Oldfart schreef:
De Philips 212 had het probleem dat sommige mensen de tiptoetsen niet konden activeren, blijkbaar waren zij slechte geleiders. Moesten iedere keer aan hun vingers likken en zelfs dan lukte het soms niet.
Verder was het in die dagen een behoorlijk sjieke speler.

Heb inderdaad gehoord dat daar problemen mee zijn: Sterker nog: Bij degene waarvan ik hem zou overkopen is de aan/uitknop afgebroken. Hij gaat de speler nu voor me doorverbinden zodat daar in elk geval geen problemen meer mee zijn. Wat die tiptoetsen betreft, die zien er gewoon ontzettend te gek uit dus dat compenseert dan weer enigszins voor het feit dat ze niet werken.

Ik koop nu overigens een exemplaar in nieuwstaat over voor 45 euro, dat leek me makkelijker dan een oude van 25 euro waarvan ik de snaar en naald zou moeten vervangen. Mocht iemand nog zo'n speler zoeken kan ik die advertentie wel even doorsturen...

gukker schreef:
(quote)

Heb inderdaad gehoord dat daar problemen mee zijn: Sterker nog: Bij degene waarvan ik hem zou overkopen is de aan/uitknop afgebroken. Hij gaat de speler nu voor me doorverbinden zodat daar in elk geval geen problemen meer mee zijn. Wat die tiptoetsen betreft, die zien er gewoon ontzettend te gek uit dus dat compenseert dan weer enigszins voor het feit dat ze niet werken.

Ik koop nu overigens een exemplaar in nieuwstaat over voor 45 euro, dat leek me makkelijker dan een oude van 25 euro waarvan ik de snaar en naald zou moeten vervangen. Mocht iemand nog zo'n speler zoeken kan ik die advertentie wel even doorsturen...

Dat is erg veel geld voor een speler van die leeftijd - no offence intended!

Mensen lijken echt de weg kwijt te zijn mbt oude draaitafels. Ik kreeg mijn oude Thorens TD 166 MKII - in 1988 verkocht - thans weer aangeboden voor 75 euro; uiteraard ben ik daar niet op in gegaan. Ondanks de waardevermeerderende modificaties.

Welke gek koopt er nu een Volkswagen Golf uit 1985 voor 20 - 25% van de toenmalige nieuwprijs?

Denk dat het wat muziek in het algemeen betreft toch iets anders ligt Mjuman, een volkswagen uit 1985 is rete-onveilig vergeleken met de auto's van nu terwijl er aan de techniek van draaitafels niks veranderd is. Een nieuwe draaitafel van een beetje behoorlijke kwaliteit is al snel 200 euro terwijl je voor onder de 50 euro kwalitatief het zelfde ding kan hebben maar dan 30 jaar ouder.

Daarnaast zal die volkswagen van jou regelmatig reparaties nodig hebben want auto's gaan nou eenmaal sneller stuk dan platenspelers. Wie bij een platenspeler af en toe de snaar en de naald vervangt zit waarschijnlijk wel goed.

Ik probeerde je alleen maar te helpen - ik heb all in all 25 jaar lang platen gedraaid (van '88 tot '07 niet). Ik post hier veel info om te helpen om te voorkomen dat mensen door schade en schande wijs moeten worden - ik heb nl vanmiddag nog gesproken met iemend die de Electronic heeft ; ga gewoon zo door en ik haak vanzelf af.

Dat niet veranderen van draaitafels in 25 jaar is absoluut een fictie - maar dream on!

Ik zal dit topic ook wel uit mijn updates halen - succes

Dat niet veranderen van draaitafels in 25 jaar is absoluut een fictie - maar dream on!

Denk niet dat ik zelf het verschil zou horen, de platen die ik luister zijn over het algemeen ook meer dan 25 jaar oud, dus waarom zou er nieuwe techniek nodig zijn om die tot leven te brengen?

gukker schreef:
(quote)

Denk niet dat ik zelf het verschil zou horen, de platen die ik luister zijn over het algemeen ook meer dan 25 jaar oud, dus waarom zou er nieuwe techniek nodig zijn om die tot leven te brengen?

Eerst begin je mij te kapittelen aan de hand van het voorbeeld van auto's en vervolgens vraag je aan mij wat er in 25 jaar aan draaitafels veranderd zou zijn - come on, you gotta be joking!

Maar goed, ik ben niet van kwade wil: gekleurde weergave, stabiliteit, geruis van de motor, element. Echt een Pro-Ject Debut (van nu) van 250 euro met een Ortofon 5 element, klinkt beter dan een Thorens TD 166 MK II uit 1986 - en dat ding kostte toen ook ca 300 - 350 euro (omgerekend) met een Shure of Stanton-element. En ja dat was een beter apparaat dan die Philips Electronic. Tiptoetsen zijn een point of failure.

Kan je met die Electronic plaatjes draaien? Ja en dat is nog leuk ook! Is een Beaujolais primeur een Beaujolais? Ja, maar het het is geen Regnie - is ie lekker? Hangt af van je smaak!

Horen en wijn drinken hebben een parallel: naarmate je beide vaker doet, verrijk je je impressies en heeft een eventuele upgrade zin - ben je tevreden met een Primeur, moet je zeker niet gaan voor een Regnie, Brouilly of Moulin a Vent - da's dan weggegooid geld!

45 euro lijkt me een prima prijs voor zo'n Philips 212 electronic, als hij in nieuwstaat is. Maar ik vraag me wel af hoe zo'n apparaat in nieuwstaat kan zijn...

Waarde wordt bepaald door meerdere elementen en ook mjuman moet dat weten. Zo'n mooie retro houten kast bijvoorbeeld, maakt de looks aantrekkelijker dan een modern apparaat. Kun je zeggen dat het gaat om het geluid, maar ik denk dat velen toch die looks laten meetellen. Overigens heeft niet iedereen oren met hetzelfde bereik en is de een nou eenmaal sneller tevreden over het geluid dan de ander. Prijzen zijn ook een kwestie van vraag en aanbod.
Een auto uit 1900 in nieuwstaat is onbetaalbaar. Ongelofelijk hè, die techniek is toch al flink verouderd.

Laat maar zitten - nogmaals ik heb uitgebreid gemaild met de bezitter van zo'n ding en ik ken de flaws ervan (tiptoetsen, snaar, element etc).

Ook een oude auto koop je met een werkende motor (snaar, element) tenzij het een restauratie-object is. Verder ben ik hier even klaar 4 the time being - de holle vaten blijken toch steeds harder te klinken: daarom 45 euro (100 harde foppen) voor zo'n apparaat IS TE GEEF EN EEN APSOLUTE KOOP - dus gewoon doen!!

Maar dan niet achteraf zeiken over miskoop - en ik haal dat gewoon uit m'n updates! Iemand die wat wil weten pm't me maar of niet

Ik draai platen op een Pro-ject Debut en ben het dus eens met Mjuman dat dit een betere koop is.

Maar Mjuman, 45 euro voor een gebruiksklare tweedehands platendraaier is toch een redelijke prijs. Voor minder koop je alleen eentje die stuk is of eentje die toen al minder dan 100 euro kostte.

Kronos schreef:
Ik draai platen op een Pro-ject Debut en ben het dus eens met Mjuman dat dit een betere koop is.

Maar Mjuman, 45 euro voor een gebruiksklare tweedehands platendraaier is toch een redelijke prijs. Voor minder koop je alleen eentje die stuk is of eentje die toen al minder dan 100 euro kostte.

Niet als de tiptoetsen niet fijn werken, de snaar moet worden vervangen, idem het element, toerental niet helemaal ok (snelheid testen - hoe doe je dat) - te veel parameters waar iets kan mankeren. Hoe wil de staat van zo'n ding verifiiëren/bevestigen als je niet eens weet hoe je een naald moet vervangen (zoals R71 een klein jaar geleden).

En 45 euro = 100 gulden voor een apparaat dat 35 jaar geleden nog geen 500 kostte; dat is gewoon 20% - dat is veel geld. En hoe klinkt z.g.a.n voor iets van 35 jaar oud? Temeer daar de user in kwestie aangeeft er geen verstand van te hebben omdat ie anderen hier om advies vraagt. Advertentielezen vergt een zekere kritische attitude, maar dat is blijkbaar bij wet verboden in Kronosland. En verder, ik weet dat er voor Thorens-draaitafels > 100 euro wordt betaald, maar ook dat is wat de verliefde zot ervoor geeft - als ie kan restaureren en verstand van eea heeft; en de build quality van Thorens overtreft Philips met een factor 2 -3.

Bedragen van 125 - 150 euro voor een goede Thorens - TD 145, 160, bij voorkeur 166 MK II zijn ook ALLEEN van toepassing op exemplaren met een goed element/naald, IMHO uiteraard.

En dan op mij lopen te zeiken, terwijl ik echt poog mensen te helpen - ik ben er echt klaar mee

Mjuman schreef:
Niet als de tiptoetsen niet fijn werken, de snaar moet worden vervangen, idem het element, toerental niet helemaal ok (snelheid testen - hoe doe je dat) - te veel parameters waar iets kan mankeren. Hoe wil de staat van zo'n ding verifiiëren/bevestigen als je niet eens weet hoe je een naald moet vervangen (zoals R71 een klein jaar geleden).

En dan op mij lopen te zeiken, terwijl ik echt poog mensen te helpen - ik ben er echt klaar mee

Help jezelf. Gewoon door wat beter te lezen bijvoorbeeld.

gukker schreef:

Er is bij de platendraaier van 45 euro geen sprake van tiptoetsen die niet fijn werken, de snaar en het element die vervangen moeten worden, enz... De platendraaier waar het over gaat is volgens gukker in nieuwstaat.

Of dat ook werkelijk zo zal zijn is weer wat anders. Tweedehands kopen is altijd extra risico. Daar zijn we het over eens.

Mjuman denkt dat 1 euro nog steeds Fl. 2,20 is en dus 45 euro de 100 gulden van destijds. Wake up mister!

Ziegler
Fl 500 35 jaar geleden is nu ongeveer Fl 1.000.

Mijn voorversterker van m'n platenspeler geeft een brom uit de rechteroutput. Heb al verschillende geluidskabels en platenspelers geprobeerd maar daar ligt het niet aan, dus ik weet zeker dat het de voorversterker zelf is. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen of kan ik beter een nieuwe voorversterker kopen? (echt duur was ie niet namelijk)

Voor wie het nog willen weten: Heb die Philips 212 inmiddels gekocht, element, snaar en naald waren vervangen en doen het gewoon nog prima. Dus voor 45 euro ben ik wat dat betreft voorlopig klaar...Alleen blijkt de voorversterker (die ik van m'n vader heb gekregen), dus die brom te hebben. (mijn vader had met zijn platenspeler hetzelfde probleem)

Gast
geplaatst: vandaag om 15:07 uur

geplaatst: vandaag om 15:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.