MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Als je weet welke speler het is die zo doet, dan kun je misschien het element ruilen met het element van de speler die geen problemen levert. Als het probleem dan naar de speler gegaan is, dan weet je zeker dat de naald versleten is. Als ik me niet vergis - het is inmiddels al lang geleden dat ik nog vinyl gedraaid heb - is wat je net heb opgenoemd een symptoom van een versleten naald.

Iets kapot aan de voorversterking van die ene speler, denk ik (kan ook met bedrading te maken hebben, lijkt me dan, bijv. ergens iets los). Stof in een arm lijkt me uitgesloten als oorzaak. Zit het element wel goed aangesloten, geen draadje (half) los ofzo?

Element ruilen is iets wat tijd (ca 1,5 - 2 uur als je het goed doet) en kunde vergt en eigenlijk de laatste stap in het geheel is.

Kabels: werken wel of niet; het kan hoogstens zijn dat er af en toe iets wegvalt (dan heb je een slecht contact).

Wisselen van ingang wil ook wel eens helpen. Ga evenwel stapsgewijs aan de slag en leg vast wat je doet - dit is een proces van proberen en elimineren.

Ik zou beginnen met die mixer ertussenuit te halen en die platenspelers om beurten via een pre-amp aan te sluiten op je versterker (of direct als dat kan). Als je die twee platenspelers gelijktijdig hebt aangeschaft en evenveel hebt gebruikt, lijkt het me raar dat het de naald zou zijn, tenzij je binnenkort ook de andere zou moeten vervangen.

Een naald gaat ergens tussen de 1000 en 1500 uur mee. Mij lijkt het een kanaalkwestie (van de mixer).

Heb meerdere kanalen gebruikt en de naalden zijn denk ik 2 maandjes oud ofzo en ik draai op moment niet dagelijks , het is ook niet continu minder zeg maar, dat vind ik het vreemde... In ieder geval hardstikke bedankt voor de tips !! Kan het wellicht nog te maken hebben met de instelling van de arm/de naalddruk ??

En kan ik dan het beste phono of line gebruiken , ik lees er wisselnde dingen over, ik draai voornamelijk Hardcore en Industrial en Crossbreed.

Joeri_000 schreef:
En kan ik dan het beste phono of line gebruiken , ik lees er wisselnde dingen over, ik draai voornamelijk Hardcore en Industrial en Crossbreed.

Arm/Naalddruk: nee - alleen met te veel naalddruk afspelen leidt tot extra slijtage, maar dat hoor je toch niet met jouw soort muziek

Verder moet je specifiekere info geven over je opstelling - want zo is het onduidelijk:

- hoe is je opstelling:

2 draaitafels - mixer - amp?
Fungeert mixer als pre-amp of zit er ergens nog een pre-amp tussen?
Verder klinkt het alsof er een los contact ergens zit, of wellicht vuil in de volumeregelaar van de mixer.

Bij een gewone versterker kan een volumeregeling (pot. meter) of een selectieknop (aux, tuner cd etc) ook vuil worden (van binnen) en voor gekraak en zelfs wegvallen van een kanaal zorgen.

Actieve DJ Monitorspeakerset Hercules XPS DJ Monitor (paar maandjes oud)

Mixer: Berhringer DJX 700 , die heb ik als uitgang op de Booth (draaiknop in mijn geval) i.p.v. master, dat is een fader en als die vol op staat dan trekken de speakers dat niet) die gaat dus rechtstreeks naar de speakerset.

2x SynQ XTRM 1 en 2x Numark NDX 200 die het wel gewoon goed doen.

Wissel die twee SynQs dan eens om en kijk eens wat er dan gebeurt. Misschien moet je dan die mixer even openschroeven en de volumeschuifjes goed nalopen op stof.

Check ook zeker even alle kabels en de manier waarop ze bevestigd zijn.

Bedankt voor de tips !!

Hallo,

Ik heb zojuist een nieuwe LP aangeschaft bij de platenzaak (nog helemaal in plastic) maar nu wil ik hem afspelen en hij slaat nu dus over. De ene keer bij het ene moment, de andere keer op een ander moment. Weet iemand waar dit aan ligt? Ik heb hem net gekocht.

Uit je informatie is mij duidelijk dat het om een nog stofvrije plaat gaat. Wel kan het zijn dat de plaat niet helemaal vlak is wat dus het overslaan verklaart. Verder zou je kunnen kijken of je platenspeler wel waterpas staat en of de verdere instellingen goed zijn. Ook kan het zijn dat de naald niet goed schoon is, maak deze even schoon. Daarnaast kan het zijn dat je pick up op een gevoelig ondergrond staat, zorg in dat geval voor een stabiele ondergrond. Kortom genoeg zaken om even na te gaan. Ook kan het zijn dat de naald niet meer goed is, vervang deze zonodig.

Naast de door Gerard genoemde redenen kan de plaat natuurlijk gewoon 'kapot' zijn; een persfout o.i.d.
Ga meteen terug naar de winkel laat hem daar draaien; slaat die daar ook over, eis een nieuw exemplaar.
Doet ie het daar niet: zie Gerards opmerkingen.

Als "nog helemaal in plastic" betekent geseald en als al je andere lp's wel normaal afspelen (dat lijkt me handiger en eenvoudiger te checken dan de verhalen hierboven) is er duidelijk iets mis met de lp.

Als de lp niet helemaal geseald is, is ie waarschijnlijk al eens gedraaid (hoe kan je de kwaliteit van een lp beoordelen zonder ernaar te luisteren?) en zit er gewoon een dikke kras op.

Hier bevinden zich een aantal experts, dus even een vraag proberen:
Heb via via een mooie Thorens TD 190 op de kop getikt. Bij binnenkomst bleek het motortje echter als een dolle te draaien en.... de verkeerde kant op(!!). Snelheid viel ook niet meer aan te passen. Iemand enig idee..??

Mijn eerste idee is: bouw je fiets ermee om tot een Spartamet.

Zonde! Geld voor betaald?

Joost. schreef:
Ik heb zojuist een nieuwe LP aangeschaft bij de platenzaak (nog helemaal in plastic) maar nu wil ik hem afspelen en hij slaat nu dus over. De ene keer bij het ene moment, de andere keer op een ander moment. Weet iemand waar dit aan ligt? Ik heb hem net gekocht.

Wellicht een persfout op de LP?

Pinsnider schreef:
en.... de verkeerde kant op(!!).

Als je de motor kan vinden zou je eens kunnen proberen de stroomdraad andersom aan te sluiten. Dan draait hij normaal weer in de goeie richting. Dit is geen grapje. De draairichting van electro motoren is daarvan afhankelijk.

Kronos schreef:
(quote)

Als je de motor kan vinden zou je eens kunnen proberen de stroomdraad andersom aan te sluiten. Dan draait hij normaal weer in de goeie richting. Dit is geen grapje. De draairichting van electro motoren is daarvan afhankelijk.

Idd: kwestie van polariteit - nee da's niet een Pool met een verkeerd paspoort - da's een poolrariteit!

Ik heb een loep gekocht om de naald van mijn platenspeler te kunnen beoordelen op slijtage. 30x vergroten is vast voldoende. Nu nog uitvinden hoe ik kan zien of de naald versleten is. Ik gebruik mijn huidige naald nu zo'n 15 maanden en draai best vaak platen. Heb niet het idee dat hij al slecht klinkt maar wil er toch graag op tijd bij zijn.

Overigens heb ik eenzelfde nieuwe naald al liggen, dus ik kan natuurlijk mooi vergelijken.

1000 uur is de richtlijn - je zult het snel horen: als een plaat als erg stoffig (krakerig) klinkt en de naald is niet vuil, ben je aan de beurt.

Eerlijk gezegd zou ik niet weten waar ik naar moest kijken met zo'n loep

Naar de naald natuurlijk.

Kronos schreef:
Naar de naald natuurlijk.

Ja dat begreep ik ook wel - niet naar de platenhoes Waarop moet je dan precies letten?

Overigens heb ik onlangs zelf een Grado-naald vervangen - moets echt wel kracht gebruiken om de naald los te krijgen.

Mjuman schreef:
Ja dat begreep ik ook wel - niet naar de platenhoes Waarop moet je dan precies letten?

Ik heb hier eens een tekening geplaatst volgens mij, maar kan het niet zo meteen terug vinden.

De naald leest de zijkanten van de groef en het zijn dus de zijkanten van de naald die slijten, waardoor die steeds scherper wordt. In een vooraanzicht is dat het duidelijkst.

(afbeelding)

Ik zal nog eens kijken of ik ook een voorbeeld van een versleten naald vind.

Niks te vinden...

Mjuman schreef:
1000 uur is de richtlijn

1000 uren is volgens mij veel te optimistisch. Hier staat 500 á 750 uren. Het hangt ook af van wat voor naald je hebt natuurlijk.

Mjuman schreef:
je zult het snel horen: als een plaat als erg stoffig (krakerig) klinkt en de naald is niet vuil, ben je aan de beurt.

De slijtage verloopt langzaam. Zoals op die website staat, vergelijkbaar met de banden van je auto. Daarom is visuele controle aan te raden. Als je met de wagen slipt is het te laat, als je plaat slecht klinkt is het eigenlijk ook al te laat. En als je zelf ook al wat versleten bent en je oren hoge frequenties niet meer zo goed opvangen kan dat zeker verrassen.

reptile71 schreef:
Ik heb een loep gekocht om de naald van mijn platenspeler te kunnen beoordelen op slijtage. 30x vergroten is vast voldoende.

Wat voor loep is dat, van welk merk? 30x is wel veel. Lijkt me bijna een microscoop.

Het loepje dat ik gebruik vergroot 8x maar dat is eigenlijk toch wat weinig.

Een Triplet loep:

(afbeelding)

Hoef ik mijn leesbril er niet bij op.

Op een regenachtige zondagmiddag ga ik de nieuwe naald en die in gebruik eens onder de loep nemen. Er zal vast verschil zichtbaar zijn. Overigens kan ik nog niet aan de 1000 draaiuren komen, want dan zou ik 2 uur per dag platen moeten draaien en dat ga ik niet redden, denk ik. (op sommige dagen natuurlijk wel, maar niet elke dag)

Zo'n loepje wil ik ook.

Waar vind je dat en hoeveel kost het?

edit: ik heb al iets gevonden.

Als ik de commentaren zo lees zou 30x wel eens te sterk kunnen zijn...

15x lijkt me geschikter om een naald te inspecteren.

Er is nogal wat prijsverschil in dus even kijken, zag ze ook op amazon uk goedkoop staan, maar weet niet hoeveel verzendkosten ze daarvoor rekenen. Ik heb hem zojuist gekocht via marktplaats voor 9 euro incl. verz. Meestal zijn ze wat duurder, goed zoeken dus.

Te sterk... hm... ik zie het wel, anders wordt het ouderwets fikkie stoken van de zomer.

Iemand hier ervaring met de philips 212 electronic? Ik kan er een voor 25 euro tweedehands overkopen. Is 15 jaar geleden in een volledig werkende staat op zolder gezet, betekend dat er dan bepaalde onderdelen vervangen moeten worden (ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat snaren en elementen kunnen uitdrogen? Maar kan hier verder weinig info over vinden...)

Graag hoor ik van iemand of de kwaliteit van deze platenspeler dus een beetje te pruimen is en of het misschien noodzakelijk is om er nieuwe onderdelen voor aan te schaffen (en hoeveel die onderdelen eventueel zouden kosten)

Gast
geplaatst: vandaag om 15:06 uur

geplaatst: vandaag om 15:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.