De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 8 februari 2013, 15:29 uur
Een goedkope oplossing tegen al die statische elektriciteit op mijn platen zou ik ook wel eens willen. Best vervelend dat die slipmat altijd blijft plakken en bovendien kan al dat stof dat hierdoor aan de platen blijft plakken toch ook niet echt goed zijn, denk ik zo.
0
geplaatst: 8 februari 2013, 15:55 uur
Er is een low-cost oplossing - die heb ik van Kronos - zet het vilten matje vast met tweezijdig plakband, dan blijft het niet meer aan de plaat hangen. Als je google't vind je ook meer aanbieders van kurken draaitafelmatten, vanaf ca 10 euro.
Voor stof is er ook een oplossing in de vorm van een zgn "dustbug" - zoek daar eens naar hier in het topic; kost ca 25 euro - zie een post van mij van 4 maart 2012.
Heb eerlijk gezegd geen idee wat het effect zou zijn van bijv een acryl draaiplateau; een dergelijke upgrade kost een 4 - 5 tientjes, maar ik heb al een aantal upgrades voor mijn Pro-Ject Debut gekocht - beter element, speedbox (33 en 45 toeren), betere voorversterker.
Ga waarschijnlijk een nieuwe speler kopen tzt.
De Knosti is een relatief goedkope (ca 50 euro) oplossing om platen te wassen. De duurdere is de Okki Nokki - ca 360 euro, al kun je die met meerdere vrienden kopen/delen

Voor stof is er ook een oplossing in de vorm van een zgn "dustbug" - zoek daar eens naar hier in het topic; kost ca 25 euro - zie een post van mij van 4 maart 2012.
Heb eerlijk gezegd geen idee wat het effect zou zijn van bijv een acryl draaiplateau; een dergelijke upgrade kost een 4 - 5 tientjes, maar ik heb al een aantal upgrades voor mijn Pro-Ject Debut gekocht - beter element, speedbox (33 en 45 toeren), betere voorversterker.
Ga waarschijnlijk een nieuwe speler kopen tzt.
De Knosti is een relatief goedkope (ca 50 euro) oplossing om platen te wassen. De duurdere is de Okki Nokki - ca 360 euro, al kun je die met meerdere vrienden kopen/delen

0
geplaatst: 8 februari 2013, 16:39 uur
Mjuman schreef:
Er is een low-cost oplossing - die heb ik van Kronos - zet het vilten matje vast met tweezijdig plakband, dan blijft het niet meer aan de plaat hangen.
Er is een low-cost oplossing - die heb ik van Kronos - zet het vilten matje vast met tweezijdig plakband, dan blijft het niet meer aan de plaat hangen.
Ha, ik was eigenlijk al vergeten dat ik het matje heb vastgeplakt omdat dit er altijd met de plaat mee af kwam. Zo goed is die oplossing dus.

Wel dun plakband gebruiken natuurlijk. Een viertal van die stickertjes om foto's in te plakken volstaat.
0
geplaatst: 8 februari 2013, 23:34 uur
Recensie Knosti Disco Antistat - hifi.nl
Een zeer simpele doch eenvoudige Knosti Anti Static platenwasser. Prima voor langdurige anti statische lp's en bij aankoop van 2e hands vinyl een mooie manier op de platen schoon te krijgen. Check het www voor goedkope manieren op de vloeistof zelf te maken. Ik gebruik het 'ding' al zeer vele jaren. Er blijft nooit een lp hangen aan mijn originele vilten LP 12 mat van mijn Linn. Bij de grote 2e hands vinyl shop in Nijmegen verkopen ze een eigen brouwsel wat erg goed werkt. Een stuk goedkoper dan het originele spul maar zeker zo goed en effectief. Zo simpel kan het zijn.
Een zeer simpele doch eenvoudige Knosti Anti Static platenwasser. Prima voor langdurige anti statische lp's en bij aankoop van 2e hands vinyl een mooie manier op de platen schoon te krijgen. Check het www voor goedkope manieren op de vloeistof zelf te maken. Ik gebruik het 'ding' al zeer vele jaren. Er blijft nooit een lp hangen aan mijn originele vilten LP 12 mat van mijn Linn. Bij de grote 2e hands vinyl shop in Nijmegen verkopen ze een eigen brouwsel wat erg goed werkt. Een stuk goedkoper dan het originele spul maar zeker zo goed en effectief. Zo simpel kan het zijn.
0
geplaatst: 9 februari 2013, 15:24 uur
In Overigen > Apparatuur > Philips electronic 222:
Hallo,
Ik heb deze week een Philips electronic 222 platenspeler gekocht. Hij is via de post thuisgekomen dus kreeg ik van te voren al de tip om hem eerst af te stellen voordat ik heb ging gebruiken. Na wat gepuzzel is dat gelukt, alleen heeft hij vaak moeite met het begin. als de naald eenmaal op de plaat ligt gaat hij na een paar seconde weer eraf om naar zijn rust positie te gaan. Dit blijft die meestal een paar keer doen voordat hij echt op de plaat blijft zitten.
Ik hoop dat ik hiermee een oplossing kan vinden want het is erg irritant als je even een plaat wilt afspelen.
Hallo,
Ik heb deze week een Philips electronic 222 platenspeler gekocht. Hij is via de post thuisgekomen dus kreeg ik van te voren al de tip om hem eerst af te stellen voordat ik heb ging gebruiken. Na wat gepuzzel is dat gelukt, alleen heeft hij vaak moeite met het begin. als de naald eenmaal op de plaat ligt gaat hij na een paar seconde weer eraf om naar zijn rust positie te gaan. Dit blijft die meestal een paar keer doen voordat hij echt op de plaat blijft zitten.
Ik hoop dat ik hiermee een oplossing kan vinden want het is erg irritant als je even een plaat wilt afspelen.
0
geplaatst: 9 februari 2013, 17:20 uur
Een Philips electronic 222, dat lijkt me een oud tweedehandsding.
Misschien hebben ze hem van de hand gedaan omdat de naald, eenmaal op de plaat gelegd, vaak na een paar seconden weer terug naar de rustpositie gaat.
Oplossing: nieuwe platendraaier kopen zonder zo'n prullen-electronic.

Misschien hebben ze hem van de hand gedaan omdat de naald, eenmaal op de plaat gelegd, vaak na een paar seconden weer terug naar de rustpositie gaat.
Oplossing: nieuwe platendraaier kopen zonder zo'n prullen-electronic.

0
geplaatst: 9 februari 2013, 20:44 uur
De Philips electronic 222 staat ondertussen bekend als een brak ding. Gelukkig zijn er ook mensen die niet alles direct afschrijven en het één en ander herstellen. Op Tweakers weet ik van iemand dat hij het heeft gedaan en hem ook van de hand doet. Misschien daar eens kijken of op vinylengine?
0
geplaatst: 9 februari 2013, 21:13 uur
Eventueel dat automatische systeem gewoon helemaal saboteren. Dan kan het ook niet raar gaan doen en je hebt het toch nergens voor nodig.
0
geplaatst: 9 februari 2013, 23:36 uur
Weet er iemand waarom mijn naald direct naar het midden gaat? En hoe ik het best mijn naald kan instellen? Ik heb een Technics SL1200 MKII en na heel veel proberen kom ik maar niet op die ene perfecte opstelling. Ik heb trouwens al gegoogled, maar dat werkt blijkbaar niet bij mij. Ik kom op heel veel site's, daar niet van, maar ik word gek en krijg tunnelvisie door het teveel vergaren van informatie.
Liever een kwalitatieve plaat dan een originele persing (wat ook meestal kwalitatief is, maar zelden goed te vinden).
Het is ook handiger om één versie van een plaat in mijn wenslijst te hebben dan duizenden versies. Het houdt het wat overzichtelijk en ik word dan niet ook overstroomd door berichten. Sommige platen wil ik direct hebben en dan heb ik geen zin om even te kijken wat origineel is en wat niet.
reptile71 schreef:
Ga je niet voor de originele persingen dan? (goede tweedehands)
Ga je niet voor de originele persingen dan? (goede tweedehands)
Liever een kwalitatieve plaat dan een originele persing (wat ook meestal kwalitatief is, maar zelden goed te vinden).
Het is ook handiger om één versie van een plaat in mijn wenslijst te hebben dan duizenden versies. Het houdt het wat overzichtelijk en ik word dan niet ook overstroomd door berichten. Sommige platen wil ik direct hebben en dan heb ik geen zin om even te kijken wat origineel is en wat niet.
0
geplaatst: 10 februari 2013, 00:04 uur
Ik heb liefst origineel en goede kwaliteit, maar een reissue uit 2009 van een LP uit 1981 vind ik niet leuk. Dan zoek ik liever een goede tweedehands. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
0
geplaatst: 10 februari 2013, 00:10 uur
Van de Technics SL1200 MKII heb ik weinig verstand. Wel kan ik wat zaken in het algemeen melden. Staat de platenspeler wel 100 procent horizontaal. Is de naaldruk juist ingesteld in combinatie met het conragewicht.. Is de naald nog in goede conditie...
De toonarm is eenvoudig te balanceren, middels de naalddruk op nul te zetten en het gewicht naar achter te trekken totdat de toonarm vanzelf naar boven komt. Daarna is het tijd om de juiste naalddruk in te stellen. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van de naald en volg deze op. Is dit alles juist ingeteld, dan zal alles naar behoren moeten werken.
De toonarm is eenvoudig te balanceren, middels de naalddruk op nul te zetten en het gewicht naar achter te trekken totdat de toonarm vanzelf naar boven komt. Daarna is het tijd om de juiste naalddruk in te stellen. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van de naald en volg deze op. Is dit alles juist ingeteld, dan zal alles naar behoren moeten werken.
0
geplaatst: 10 februari 2013, 00:23 uur
Ik verkies ook helemaal niets. Ik ben heel blij dat ik een originele persing kan scoren, maar dat ben ik ook met een (kwalitatieve) reissue. Een tijdje geleden wou ik zelfs enkel originele persingen, maar dat werkte niet voor mij. Ik wil mijn favoriete platen op vinyl en dan moet ik wel eens een reissue kopen. Dat betekent dan niet dat mijn zoektocht over is. Ik blijf dan nog steeds zoeken naar een originele persing, maar dan heb ik tenminste iets om op terug te vallen. Niet iedere originele persing gaat goedkoop voorbij de kassa, laat staan dat sommige nog te koop zijn.
Ik woon ook niet in het walhalla van de vinyl. Ik mag blij zijn dat er soms een beurs is (en dat zijn er ook maar paar per jaar) en dat er nog een zaak is met een beperkte collectie aan vinyl platen. Als het komt op muziek (maar ook hi-fi apparatuur), ben ik verplicht om op het internet te kopen en dan vind ik het fijner om een goedkope kwalitatieve versie te kopen dan een originele persing. Ik blijf weg van tweedehandssites als 2dehands.be en op eBay is het soms zoeken met geluk. Ik vind het dan fijner dat ik op Discogs een kwalitatieve versie van een plaat in mijn wenslijst kan zetten en wachten tot de perfecte prijs daar is. Ik heb een platenspeler gekocht om te gebruiken en niet te doen verstoffen omdat ik per se een originele persing wil. Ik heb immers bijna tot geen platen, buiten mijn immense collectie singles die ik samen met mijn neef deel.
Bedankt voor de moeite, maar de naald is nog van de vorige eigenaar en die weet niet meer welke naald het is. Ik weet heel zeker dat de naald goed werkt, maar dat de instelling niet juist is. Ik ga wel morgen eens de naalddruk op nul zetten, maar ik vrees een beetje dat de rest een lastige opgave wordt.
Ik woon ook niet in het walhalla van de vinyl. Ik mag blij zijn dat er soms een beurs is (en dat zijn er ook maar paar per jaar) en dat er nog een zaak is met een beperkte collectie aan vinyl platen. Als het komt op muziek (maar ook hi-fi apparatuur), ben ik verplicht om op het internet te kopen en dan vind ik het fijner om een goedkope kwalitatieve versie te kopen dan een originele persing. Ik blijf weg van tweedehandssites als 2dehands.be en op eBay is het soms zoeken met geluk. Ik vind het dan fijner dat ik op Discogs een kwalitatieve versie van een plaat in mijn wenslijst kan zetten en wachten tot de perfecte prijs daar is. Ik heb een platenspeler gekocht om te gebruiken en niet te doen verstoffen omdat ik per se een originele persing wil. Ik heb immers bijna tot geen platen, buiten mijn immense collectie singles die ik samen met mijn neef deel.
Gerards Dream schreef:
Van de Technics SL1200 MKII heb ik weinig verstand. Wel kan ik wat zaken in het algemeen meldeen. Staat de platenspeler wel 100 procent horizontaal. Is de naaldruk juist ingesteld in combinatie met het conragewicht.. Is de naald nog in goede conditie...
Van de Technics SL1200 MKII heb ik weinig verstand. Wel kan ik wat zaken in het algemeen meldeen. Staat de platenspeler wel 100 procent horizontaal. Is de naaldruk juist ingesteld in combinatie met het conragewicht.. Is de naald nog in goede conditie...
Bedankt voor de moeite, maar de naald is nog van de vorige eigenaar en die weet niet meer welke naald het is. Ik weet heel zeker dat de naald goed werkt, maar dat de instelling niet juist is. Ik ga wel morgen eens de naalddruk op nul zetten, maar ik vrees een beetje dat de rest een lastige opgave wordt.
0
geplaatst: 10 februari 2013, 09:46 uur
http://www.dschmid.com/resources/sl1200mk2_serviceman.pdf
Als het goed is brengt bijgaande link je naar een beschrijving van SL 1200 mk2. Kijk eens naar het onderwerp braking adjustement figuur 16. Ik dacht dat het aan- en afslaan van de arm electronisch is geregeld maar blijkbaar is afstellen toch nog mogelijk. Kan haast niet anders dan dat ontregeld is. Suc6
Als het goed is brengt bijgaande link je naar een beschrijving van SL 1200 mk2. Kijk eens naar het onderwerp braking adjustement figuur 16. Ik dacht dat het aan- en afslaan van de arm electronisch is geregeld maar blijkbaar is afstellen toch nog mogelijk. Kan haast niet anders dan dat ontregeld is. Suc6
0
geplaatst: 10 februari 2013, 14:24 uur
Ik ben sinds een paar weken ook helemaal verslaafd aan vinyl..... wat een prachtig geluidsbeeld geeft dit toch!
Weten mensen een aantal tweedehands sites, wie de wat meer obscure werken te koop aanbieden maar geen extreem hoge verzendkosten vragen. Bij discogs vraagt men nu gemiddeld 20 dollar per lp voor verzenden, wat mij dus gewoon te is.
iemand misschien tips?
Weten mensen een aantal tweedehands sites, wie de wat meer obscure werken te koop aanbieden maar geen extreem hoge verzendkosten vragen. Bij discogs vraagt men nu gemiddeld 20 dollar per lp voor verzenden, wat mij dus gewoon te is.
iemand misschien tips?
0
geplaatst: 10 februari 2013, 14:35 uur
Ik heb wat gepruts met de instellingen en nu werkt alles wel. Ik weet niet of het 100% juist staat, maar het klinkt in ieder geval goed. Ook heb ik geen last meer van dat mijn arm direct naar het midden gaat. Dat kwam trouwens doordat de naaldbeschermer er nog op zat. Bedankt voor alle moeite en ik kan eindelijk terug genieten van het vinyl. 

0
geplaatst: 10 februari 2013, 16:52 uur
IllumSphere schreef:
Ik heb wat gepruts met de instellingen en nu werkt alles wel. Ik weet niet of het 100% juist staat, maar het klinkt in ieder geval goed. Ook heb ik geen last meer van dat mijn arm direct naar het midden gaat. Dat kwam trouwens doordat de naaldbeschermer er nog op zat. Bedankt voor alle moeite en ik kan eindelijk terug genieten van het vinyl.
De naaldbeschermer er nog op zat
vergeet niet de plaat uit de hoes te halen als je gaat draaien. Jeugd heeft toekomst 
0
geplaatst: 10 februari 2013, 17:48 uur
korenbloem schreef:
Online Shopping For Music, Books, Dvds, Electronics, and Everything Else You Can Buy and Sell - gemm.com
voor nieuw en wat meer obscuur vinyl: http://www.konkurrent.nl/
0
geplaatst: 10 februari 2013, 17:49 uur
IllumSphere schreef:

0
geplaatst: 10 februari 2013, 21:46 uur
Met de daar gehanteerde prijzen/aanbod kan je dat niet echt een goed adres noemen. Er zijn beter gesorteerde en goedkopere distributeurs - oa een aantal daargenoemde labels. Rough Trade, Domino, Secretly Canadian en Jagjaguwar kan je beter en sneller rechstreeks bestellen - en verder is er Boomkat (ook voor apartere electronic releases) en de div Duitse labels.

0
geplaatst: 11 februari 2013, 10:12 uur
Mjuman schreef:
Met de daar gehanteerde prijzen/aanbod kan je dat niet echt een goed adres noemen. Er zijn beter gesorteerde en goedkopere distributeurs - oa een aantal daargenoemde labels. Rough Trade, Domino, Secretly Canadian en Jagjaguwar kan je beter en sneller rechstreeks bestellen - en verder is er Boomkat (ook voor apartere electronic releases) en de div Duitse labels.
(quote)
Boomkat is ook zeker een goed adres,maar waarschijnlijk al wel bekend bij Korenbloem. Daarnaast, dat was de vraag, wat zijn de verzendkosten bij boomkat? hoe staat de engelse pond ten opzichte van de euro? Qua aanbod vind ik het weinig uitmaken, maar dat kan te maken hebben met wat ik zo'n beetje bestel. Dance e.p tjes is niet mijn kopje thee. Rechtstreeks bij label bestellen is inderdaad vaak goedkoper, persoonlijk vind ik de zekerheid en gebruiksgemak van een nederlandse (verzamel) distributeur ook wel prettig.
Als je echt een koopjesjager bent zul je het altijd ergens beter kunnen vinden. Echter, vergeleken bij de bol.commen van dit land vind ik Konkurrent een prettig en betaalbaar alternatief.
0
geplaatst: 11 februari 2013, 11:05 uur
spoon schreef:
Dance e.p tjes is niet mijn kopje thee. Rechtstreeks bij label bestellen is inderdaad vaak goedkoper, persoonlijk vind ik de zekerheid en gebruiksgemak van een nederlandse (verzamel) distributeur ook wel prettig.
Als je echt een koopjesjager bent zul je het altijd ergens beter kunnen vinden. Echter, vergeleken bij de bol.commen van dit land vind ik Konkurent een prettig en betaalbaar alternatief.
Dance e.p tjes is niet mijn kopje thee. Rechtstreeks bij label bestellen is inderdaad vaak goedkoper, persoonlijk vind ik de zekerheid en gebruiksgemak van een nederlandse (verzamel) distributeur ook wel prettig.
Als je echt een koopjesjager bent zul je het altijd ergens beter kunnen vinden. Echter, vergeleken bij de bol.commen van dit land vind ik Konkurent een prettig en betaalbaar alternatief.
Dat eerste is precies het punt waar het om gaat: als je dat als meerwaarde ziet, moet je ervoor betalen. Als je veel/regelmatig koopt in het buitenland, weet je dat de verzendkosten uit de US relatief hoog zijn, afgezien van de BTW die je ook nog eens moet betalen als het niet om brievenbuspost gaat. Vinyl bestellen via Amazon.co.uk is altijd fun: verzendkosten zijn nooit meer dan 1,82 GBP per album (ca 2,30 per album) - kom daar maar eens om in NL; voor 2ehands (cd's) is Amazon ideaal.
Ouder vinyl (zeg maar de back catalogue) is goed te vinden bij de vinyl outlet van Velvet in Delft - lp's 2,50 per stuk - koop je er meer dan 20, betaal je zelfs slechts 2 euro. Neem wel je tijd ervoor - denk: een groot platenpakhuis, met de indeling van het archief van Guust Flater
Het laatste (de vergelijking met Bol.com) is zeker waar.
0
geplaatst: 16 februari 2013, 17:58 uur
Iemand van de vinyl en Genesis liefhebbers al ervaring met de nieuwe 180 gr remasters van Genesis? Las op diverse sites dat ze inmiddels te koop zijn. Vraag mij af of het kwalitatief de moeite waard is. Heb het merendeel op gewoon vinyl en de nodige remasters op cd. De originele Genesis vinyl uitvoeringen klinken verre van bijzonder. Iemand?
0
geplaatst: 18 februari 2013, 21:07 uur
Beat Delete - beatdelete.com
Soort van Kickstarter voor opnieuw uitgebrachte platen van minder bekende namen uit verschillende labels.
Soort van Kickstarter voor opnieuw uitgebrachte platen van minder bekende namen uit verschillende labels.
0
geplaatst: 18 februari 2013, 21:53 uur
Wat een leuk idee. Laat maar wat leuke labels er aan mee doen. 

0
geplaatst: 18 februari 2013, 22:26 uur
De parallel met Kickstarter - er zijn ook boekuitgeverijen die zo werken - zit 'em hierin dat bij voldoende belangstelling een plaat (opnieuw) gaat worden geperst. In een van de voorbeelden op de site gaat het om
TOTEM by new signée RYAT, a vocalist, multi-instrumentalist, producer and composer of avant-garde electronic music Totem en bij 96 extra orders wordt er een nieuwe serie geperst - een soort van printing on demand (POD).
De parallel met de uitgeverij loopt nog verder door.
TOTEM by new signée RYAT, a vocalist, multi-instrumentalist, producer and composer of avant-garde electronic music Totem en bij 96 extra orders wordt er een nieuwe serie geperst - een soort van printing on demand (POD).
De parallel met de uitgeverij loopt nog verder door.
0
geplaatst: 5 maart 2013, 15:39 uur
In Overigen > Apparatuur > Goede platenspeler?:
Whaddup. Ik ben op zoek naar een redelijke platenspeler. Ik hoef geen.ultrading, zolang er maar enig kwaliteitsgeluid uit komt. Ik weet dat dat ook aan je speakers e.d. ligt, maar ik wil vooral weten wat ik wel en niet moet hebben als ik een platenspeler koop. Bedankt!
Whaddup. Ik ben op zoek naar een redelijke platenspeler. Ik hoef geen.ultrading, zolang er maar enig kwaliteitsgeluid uit komt. Ik weet dat dat ook aan je speakers e.d. ligt, maar ik wil vooral weten wat ik wel en niet moet hebben als ik een platenspeler koop. Bedankt!
0
geplaatst: 5 maart 2013, 18:26 uur
0
geplaatst: 6 maart 2013, 03:16 uur
Zonder het hele topic doorgelezen te hebben wel een 'lekker algemene' tip;
Je kunt eigenlijk elke Technics draaitafel met een S-arm veilig kopen. Hang je er een AudioTechnica AT95E elementje onder (te koop bij Williamthakker, google maar even) en dan heb je een heel acceptabel apparaatje.
Let wel; Zonder fatsoenlijke afstelling (met testplaat, stroboscoop, protractor voor het plaatsen van het element en een waterpas) en een fatsoenlijke (voor)versterker is je platenspelerketen niet echt wat 'ie wezen kan. Neemt niet weg dat de speler een goed begin is. En voor vijf tientjes kun je klaar zijn met mijn 'receptje'.
Wat je 'niet' wil hebben is lastig zonder dingen uit te sluiten die misschien best leuk zijn. Mijd in elk geval spul waarbij je de anti skating en het gewicht niet kunt afstellen en waarbij het elementje niet los uit de arm kan.
Je kunt eigenlijk elke Technics draaitafel met een S-arm veilig kopen. Hang je er een AudioTechnica AT95E elementje onder (te koop bij Williamthakker, google maar even) en dan heb je een heel acceptabel apparaatje.
Let wel; Zonder fatsoenlijke afstelling (met testplaat, stroboscoop, protractor voor het plaatsen van het element en een waterpas) en een fatsoenlijke (voor)versterker is je platenspelerketen niet echt wat 'ie wezen kan. Neemt niet weg dat de speler een goed begin is. En voor vijf tientjes kun je klaar zijn met mijn 'receptje'.
Wat je 'niet' wil hebben is lastig zonder dingen uit te sluiten die misschien best leuk zijn. Mijd in elk geval spul waarbij je de anti skating en het gewicht niet kunt afstellen en waarbij het elementje niet los uit de arm kan.
0
geplaatst: 6 maart 2013, 17:04 uur
ligt aan de rest van je set en je budget. maar een goed gereviseerde thorens td 124 is een van de beste platenspeler ooit gemaakt volgens de kenners.
* denotes required fields.