De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 9 augustus 2007, 16:30 uur
charlezzz schreef:
de meest gave platenspeler die er is....
kreeg hem onlangs bij de platenperserij van mijn labetje....
http://www.razy-works.com/shop/shop_e/shop_e.html
Vet!

0
geplaatst: 8 september 2007, 10:48 uur
Vanaf dat ik 12 jaar oud was heb ik draaitafels willen hebben, nu ik vakantie werk gedaan heb, heb ik geld, alleen is het wel zo leuk als het lijkt?
Ik wil graag op een manier gaan beginnen, het liefst begin ik gewoon met 1 turntable, en als het dan echt mijn `ding´ is wil ik verder uitbouwen, maar is dit wel slim? Kan ik niet beter beginnen bij een gehele set?
Ik zat op www.RJshop.nl rond-te-surfen, en zag daar mooie tafeltjes staan voor tegen de 200 euro, zijn die wel goed?Ik heb nog wel wat apparaatuur liggen hier, dus ik zal nog geen mixer nodig hebben (Immers, waarme zou ik het moeten mixen?)
Mijn vraag is eigenlijk, wie kan me hier meehelpen met het uitzoeken van een goed setje voor een beginner!
Ik wil graag op een manier gaan beginnen, het liefst begin ik gewoon met 1 turntable, en als het dan echt mijn `ding´ is wil ik verder uitbouwen, maar is dit wel slim? Kan ik niet beter beginnen bij een gehele set?
Ik zat op www.RJshop.nl rond-te-surfen, en zag daar mooie tafeltjes staan voor tegen de 200 euro, zijn die wel goed?Ik heb nog wel wat apparaatuur liggen hier, dus ik zal nog geen mixer nodig hebben (Immers, waarme zou ik het moeten mixen?)
Mijn vraag is eigenlijk, wie kan me hier meehelpen met het uitzoeken van een goed setje voor een beginner!
0
geplaatst: 8 september 2007, 12:00 uur
Wat wil je met die draaitafel gaan doen dan Timo?
Je praat over een set: wil je gaan dj-en, of wil je er één om 'gewoon' thuis lp's mee te gaan draaien, dat maakt nogal verschil namelijk.
Je praat over een set: wil je gaan dj-en, of wil je er één om 'gewoon' thuis lp's mee te gaan draaien, dat maakt nogal verschil namelijk.
0
fastpulseboy
geplaatst: 8 september 2007, 17:29 uur
charlezzz schreef:
djeezzz werkt dat echt? lijkt me moeilijk om dat goed te laten lopen. Wel ontzettend gaaf idee. komt het geluid uit het busje?
0
geplaatst: 8 september 2007, 21:13 uur
Oldfart schreef:
Wat wil je met die draaitafel gaan doen dan Timo?
Ik wil gaan Dj-en, maar ik wil niet in een keer het hele geheel kopen, maar rustig opbouwen. Wat wil je met die draaitafel gaan doen dan Timo?
Ik wil dus beginnen door 1 turn-table te kopen, en daarna verder uit te bouwen, alleen wil ik wel dat die eerste deck goed is, ik heb geen mixer nodig omdat ik al de benodigde spullen daarvoor heb liggen, dus eigenlijk wil ik met 1 deck beginnen te oefenen, maar die deck moet wel goed genoeg zijn voor het èchte werk.
Als iemand een goede voor me kan aanwijzen, of een tip heeft, hoor ik het graag, maar het is dus idd bedoelt voornamelijk voor scratchen en DJèn.
0
Artifact
geplaatst: 23 oktober 2007, 19:55 uur
Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton ...
Dat zou ik ook wel willen, bedenk ik me, terwijl ik die plaat draai. Ik check hier en daar wat pics op mume van collecties en dat platenspul aka vinyl trekt toch weer steeds mijn aadacht. Ook foto's waar artiesten wat grabbelen uit de platenbak vindt ik altijd zo kool. Waarom is het zo magisch? Ik weet het niet, maar ik kan je wel vertellen dat het een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Dat is het enige wat ik kan concluderen. Ben toch best old skool, vintage georiënteerd. Dit past dus mooi in mijn straatje. Maar waar in hemelsnaam schaf ik vinyl aan binnen Tilburg. Nee, voorlopig heb ik nog niet echt een winkel gezien. Bovendien gaat mijn voorkeur voornamelijk uit naar hiphop, hoewel deze stuff ook helemaal aan mij is besteed. Bovendien een mooie voorbereiding wanneer ik die MPC 3000 aanschaf. De kenners begrijpen me wel. Enfin, ik ben dus opzoek naar stores die vinyl verkopen (vooral hetgeen wat ik net beschreef) binnen Noord-Brabant en het liefst Tilburg. Grote steden als A'dam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn ook welkom. De andere kant ga ik toch meestal niet op.

it's so sweeet baby.
Dat zou ik ook wel willen, bedenk ik me, terwijl ik die plaat draai. Ik check hier en daar wat pics op mume van collecties en dat platenspul aka vinyl trekt toch weer steeds mijn aadacht. Ook foto's waar artiesten wat grabbelen uit de platenbak vindt ik altijd zo kool. Waarom is het zo magisch? Ik weet het niet, maar ik kan je wel vertellen dat het een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Dat is het enige wat ik kan concluderen. Ben toch best old skool, vintage georiënteerd. Dit past dus mooi in mijn straatje. Maar waar in hemelsnaam schaf ik vinyl aan binnen Tilburg. Nee, voorlopig heb ik nog niet echt een winkel gezien. Bovendien gaat mijn voorkeur voornamelijk uit naar hiphop, hoewel deze stuff ook helemaal aan mij is besteed. Bovendien een mooie voorbereiding wanneer ik die MPC 3000 aanschaf. De kenners begrijpen me wel. Enfin, ik ben dus opzoek naar stores die vinyl verkopen (vooral hetgeen wat ik net beschreef) binnen Noord-Brabant en het liefst Tilburg. Grote steden als A'dam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn ook welkom. De andere kant ga ik toch meestal niet op.

it's so sweeet baby.
0
_2M
geplaatst: 24 oktober 2007, 15:20 uur
Timo710 schreef:
Als iemand een goede voor me kan aanwijzen, of een tip heeft, hoor ik het graag, maar het is dus idd bedoelt voornamelijk voor scratchen en DJèn.
Ik denk dat de meest gebruikte draaitafel op aarde toch wel de Technics SL1200(1210) is. Ik heb eigenlijk nog nooit iets negatiefs gehoord over deze draaitafel en de tijd heeft uitgewezen dat ze érg lang meegaan. Het feit dat ze zoveel gebruikt worden komt mede doordat er jarenlang geen gevaarlijke concurrentie is geweest. Daar is een tijdje geleden verandering in gekomen. Een nieuwe draaitafel is ontworpen die op papier beter is dan de 1200, hoewel de tijd dus nog uit moet wijzen hoe lang ze meegaan. De tafel waar ik het over heb is uitgebracht door verschillende merken en dus met verschillend uiterlijk (soms ook een aantal extra opties) maar ze zijn in principe exact gelijk:
de SynQ XTRM-1;
de Stanton T.120;
de Reloop RP-6000;
de Stanton ST-150;
de Akiyama DJ-4000 Acura;
de American Audio HTD 4.5;
de Citronic PD-45MK2;
en Omnitronic schijnt ook nog een model te hebben. Een groot voordeel tegenover de Technics is de prijs, die gemiddeld rond de 300/350 euro ligt. Als je wat rond gaat struinen over het internet zul je zien dat overal de "Technics vs. OEM" discussie aan de gang is, deze gaat dus over de vergelijking van bovengenoemde tafel(s) en de SL1200. 'OEM' staat trouwens voor 'Original Equipment Manufacturer, wat betrekking heeft tot de identieke tafels van verschillende bedrijven.
Ik raad je aan om een OEM-bak te verkiezen boven een Technics vanwege de hogere motorkracht, de lagere prijs, het feit dat ze veel makkelijker verkrijgbaar zijn dan een Technics in nieuwstaat, en vanwege de looks (maar dat is persoonlijk). De goedkoopste van bovenstaand rijtje is de Citronic PD-45 met het prijskaartje van ongeveer €319. Als dit boven je budget ligt raad ik een wat ouder OEM-model aan, de Reloop RP-4000/JB-Systems Q-30. Ik heb zelf ook 2 JB-Systems tafels staan, tweedehands gekocht voor 100 euro. Nieuw kosten deze rond de €199.
Er zijn genoeg draaitafels die nog goedkoper zijn, maar dan zit je vaak aan beltdrives ipv direct-drives. Dit wil zeggen dat de draaitafel wordt aangedreven door een riem, die na verloop van tijd steeds slapper wordt. Direct-drive is dus eigenlijk wel een must. Excuses voor het lange verhaal, maar dit is naar mijn mening toch wel handige kennis wanneer je een draaitafel aan wilt schaffen. Als je nog meer wilt weten (over bijvoorbeeld naalden, elementen, rechte/gebogen armen, mixers) zeg je het maar.
0
geplaatst: 26 oktober 2007, 17:33 uur
Hey bedankt voor je reacte, ik heb laatst via marktplaats van iemand de Reloop RP 5000 gekocht, deze heeft ultra High-Torque en is direct drive, ben erg tevreden, en heb slechts 160 euro hoeven betalen, en hij ziet er zo goed als nieuw uit!
0
geplaatst: 26 oktober 2007, 21:20 uur
Vandaag een tof machien in de makro gekocht. 
- Voor vinyl
- Voor CD's
- Radio
- MP3 spelers
+ Je kan vinylplaten omzetten in mp3tracks.
en dat voor maar 88 € !!!

- Voor vinyl
- Voor CD's
- Radio
- MP3 spelers
+ Je kan vinylplaten omzetten in mp3tracks.
en dat voor maar 88 € !!!

0
geplaatst: 12 november 2007, 10:55 uur
Mag ik een onnozele vraag stellen aan dit illustere gezelschap vinyl-liefhebbers..??
Naar mijn mening is de kwaliteit van vinyl-geluid voor het grootste deel afhankelijk van het analoge signaal dat er uit komt...
Maar is het tegenwoordig niet zo dat de opnames in de studio al digitaal zijn en je dus vanuit een digitale bron een analoge plak vinyl perst..?? Dus: de kwaliteit van het geluid is niet meer beter als vanaf een CD..??
(en ik ga maar even naar de Makro deze week!!)
Naar mijn mening is de kwaliteit van vinyl-geluid voor het grootste deel afhankelijk van het analoge signaal dat er uit komt...
Maar is het tegenwoordig niet zo dat de opnames in de studio al digitaal zijn en je dus vanuit een digitale bron een analoge plak vinyl perst..?? Dus: de kwaliteit van het geluid is niet meer beter als vanaf een CD..??
0
fastpulseboy
geplaatst: 12 november 2007, 11:10 uur
daar zeg je zowat.......kan heel goed zijn dat het idd niks meer uit zou moeten maken wanneer de opnames volledig digitaal zijn geweest...
Maar vaak worden bas en drums toch nog wel analoog opgenomen en wat ik me ook voor kan stellen is dat de digitale opname in de studio veel minder compressie heeft dan de uiteindelijke cd versie, daar valt ook nog veel te halen natuurlijk.
Maar vaak worden bas en drums toch nog wel analoog opgenomen en wat ik me ook voor kan stellen is dat de digitale opname in de studio veel minder compressie heeft dan de uiteindelijke cd versie, daar valt ook nog veel te halen natuurlijk.
0
fredpit
geplaatst: 12 november 2007, 14:14 uur
Pinsnider schreef:
Mag ik een onnozele vraag stellen aan dit illustere gezelschap vinyl-liefhebbers..??
Klopt op zich .. toch zijn er nog aardig wat muzikanten die (ook) analoog opnemen o.a. White Stripes.
Voordat je naar de Makro gaat, bedenk dan goed dat een goedkope platenspeler nog altijd veel slechter klinkt dan een goedkope cd speler.
0
geplaatst: 12 november 2007, 14:39 uur
Daar was ik al bang voor, maar ach: de romantiek van een plaat kan nooit worden goedgemaakt door een lelijk steriel zilverkleurig schijfje die in een la verdwijnt...
En dat van die Makro: wees gerust, ik heb thuis reeds een schitterende oude gerestaureerde Pioneer staan... Het ging me meer om de andere functies...
En dat van die Makro: wees gerust, ik heb thuis reeds een schitterende oude gerestaureerde Pioneer staan... Het ging me meer om de andere functies...

0
fastpulseboy
geplaatst: 12 november 2007, 17:43 uur
je kan toch gewoon je (goeie) platenspeler via een versterker op je geluidskaart aansluiten en zo de muziek op je harde schijf opnemen. Lijkt me beter dan een plastic makro rommeltje.
0
geplaatst: 12 november 2007, 18:04 uur
Ik zit er tegenwoordig ook aan te denken om een platenspeler te kopen (sterker nog, ik heb al een LP gekocht
). Maar ik kom er niet uit wat ik nou moet doen: een gloednieuwe platenspeler kopen of een tweedehandsje. Mijn ouders zijn bang van Marktplaats dus daar kom ik niet ver mee...
Een nieuwe heeft soms natuurlijk het voordeel dat je het geluid om kunt zetten naar Mp3, maar ik lees best vaak dat veel oude platenspelers qua geluid tegenwoordig onovertroffen zijn t.o.v. nieuwere.
Kan iemand mij adviseren?
). Maar ik kom er niet uit wat ik nou moet doen: een gloednieuwe platenspeler kopen of een tweedehandsje. Mijn ouders zijn bang van Marktplaats dus daar kom ik niet ver mee... Een nieuwe heeft soms natuurlijk het voordeel dat je het geluid om kunt zetten naar Mp3, maar ik lees best vaak dat veel oude platenspelers qua geluid tegenwoordig onovertroffen zijn t.o.v. nieuwere.
0
_2M
geplaatst: 12 november 2007, 18:21 uur
veerle schreef:
Een nieuwe heeft soms natuurlijk het voordeel dat je het geluid om kunt zetten naar Mp3
Een nieuwe heeft soms natuurlijk het voordeel dat je het geluid om kunt zetten naar Mp3
Ik hoor dit argument wel vaker en snap het niet helemaal. Zelf heb ik geen platenspeler met een "mp3-omzet-functie" maar gewoon een 'normale'. Als ik mij platen over wil zetten naar mp3 plug ik gewoon een line-kabeltje in waarna ik het geluid opneem met bijvoorbeeld Audacity. Een oplossing die je €2 kost (de prijs van het kabeltje).
0
geplaatst: 12 november 2007, 18:22 uur
veerle schreef:
Ik zit er tegenwoordig ook aan te denken om een platenspeler te kopen (sterker nog, ik heb al een LP gekocht
). Maar ik kom er niet uit wat ik nou moet doen: een gloednieuwe platenspeler kopen of een tweedehandsje. Mijn ouders zijn bang van Marktplaats dus daar kom ik niet ver mee...
Een nieuwe heeft soms natuurlijk het voordeel dat je het geluid om kunt zetten naar Mp3, maar ik lees best vaak dat veel oude platenspelers qua geluid tegenwoordig onovertroffen zijn t.o.v. nieuwere.
). Maar ik kom er niet uit wat ik nou moet doen: een gloednieuwe platenspeler kopen of een tweedehandsje. Mijn ouders zijn bang van Marktplaats dus daar kom ik niet ver mee... Een nieuwe heeft soms natuurlijk het voordeel dat je het geluid om kunt zetten naar Mp3, maar ik lees best vaak dat veel oude platenspelers qua geluid tegenwoordig onovertroffen zijn t.o.v. nieuwere.
inderdaad!
Ik heb 2 weken geleden een CD/LP/Radio/MP3 machine gekocht. Zeer leuk, kan je LP's omzetten in MP3.
En dat voor slechts 88€ !
Maar de kwaliteit ben ik toch niet echt tevreden ben. Neem liever die 30 jaar oude (toen supermoderne (de naald gaat zelf naar de draaiende plaat)) platenspeler van m'n ouders die ik eens van zolder haalde.

0
_2M
geplaatst: 12 november 2007, 18:24 uur
AGE-411 schreef:
Maar de kwaliteit ben ik toch niet echt tevreden ben.
Maar de kwaliteit ben ik toch niet echt tevreden ben.
Dat bedoel ik, terwijl je via mijn methode op de hoogst mogelijke kwaliteit op kunt nemen en dus top geluid krijgt.
veerle schreef:
Hoeveel heb je er voor over?
0
geplaatst: 12 november 2007, 19:25 uur
_2M schreef:
Ik neem aan dat je voor een platenspeler bedoelt
. Nou, ik weet het niet, maar toch niet zo heel erg veel. Hondervijftig euro ongeveer, maar hij moet dan wel in erg goede staat zijn. Ik ben nog maar scholiere zonder bijbaantje he...
0
_2M
geplaatst: 12 november 2007, 19:35 uur
Ik begrijp het..
Gloednieuw zit je al vlug aan 190 euro, misschien moet je dan eens op zoek gaan naar andere plaatsen waar ze tweehands platenspelers verkopen.
Gloednieuw zit je al vlug aan 190 euro, misschien moet je dan eens op zoek gaan naar andere plaatsen waar ze tweehands platenspelers verkopen.
0
Sietse
geplaatst: 12 november 2007, 19:46 uur
Pinsnider schreef:
Je zou dit denken, maar dit gaat niet op.
In veel studio's wordt inderdaad digitaal opgenomen, maar in een kwaliteit die veel hoger is dan die van een cd. Dit noemen ze de Sample Rate. Bij digitale studios is dit standaard 24bits 192kHz (dit wordt oa. voor DVD's gebruikt, al is de standaard daar 24bits 96kHz)
Het kan ook nog hoger, wat soms wel gebeurd.
CD's hebben echter een maximale Sample Rate van 16bit 44.1kHz.
Hierdoor is het dus mogelijk om op vinyl deze hogere kwaliteit opnames te gebruiken dan mogelijk is voor de cd's. En dit is ook een reden waarom als je een album gaat opnemen die zowel op plaat en cd uit zal komen je uiteindelijk met twee masters loopt te zeulen.
0
Sietse
geplaatst: 12 november 2007, 19:50 uur
En dan hier nog een leuk plaatje...

De zwarte lijn is hoe het op vinyl zou zijn als het analoog is opgenomen.

0
fredpit
geplaatst: 12 november 2007, 21:44 uur
_2M schreef:
Ik begrijp het..
Ik begrijp het..
Gloednieuw zit je al vlug aan 190 euro, misschien moet je dan eens op zoek gaan naar andere plaatsen waar ze tweehands platenspelers verkopen.hier bijvoorbeeld
0
geplaatst: 12 november 2007, 22:11 uur
Geniaal verhaal Sietse!! Ik kan weer slapen vannacht!!
En over die platenspeler: Heb een aantal jaren geleden via Ebay een gerestaureerde Pioneer gekocht voor 70 euro. Nieuwe aandrijfsnaar, nieuw elementje etc. Schitterend! Ik zou toch eens Marktplaats of Ebay in de gaten houden. Platenspelerliefhebbers zijn altijd wel ten goeder trouw (het zijn geen mobieltjes...)
Als je een gewichtje aan de arm zelf kan instellen laat dat dan even doen door iemand die er kijk op heeft! Scheelt kwaliteit in geluid en het voorkomt dat je je platen kapot ragt...
En kijk even of je een tussenversterker nodig hebt: als je een "phono" uitgang op je stereo hebt is dat prima. Is dat niet zo, dan heb je een tussenversterker nodig... Ben je ongeveer 40 euro voor kwijt...
En over die platenspeler: Heb een aantal jaren geleden via Ebay een gerestaureerde Pioneer gekocht voor 70 euro. Nieuwe aandrijfsnaar, nieuw elementje etc. Schitterend! Ik zou toch eens Marktplaats of Ebay in de gaten houden. Platenspelerliefhebbers zijn altijd wel ten goeder trouw (het zijn geen mobieltjes...)
Als je een gewichtje aan de arm zelf kan instellen laat dat dan even doen door iemand die er kijk op heeft! Scheelt kwaliteit in geluid en het voorkomt dat je je platen kapot ragt...
En kijk even of je een tussenversterker nodig hebt: als je een "phono" uitgang op je stereo hebt is dat prima. Is dat niet zo, dan heb je een tussenversterker nodig... Ben je ongeveer 40 euro voor kwijt...
0
Sietse
geplaatst: 12 november 2007, 23:36 uur
ik was voor 15 euro kwijt ofzo via een rommelmarkt, en dat ding doet het nu bij mij al 4 jaar super (en daarvoor al veel langer bij een ander)
Die ervoor had ik voor 5 euro op een rommelmarkt en daar moet ik een nieuwe naald voor hebben en dan is ie weer als nieuw (en ondertussen misschien ook niet aandrijving...hij staat al zo lang stil)
Die ervoor had ik voor 5 euro op een rommelmarkt en daar moet ik een nieuwe naald voor hebben en dan is ie weer als nieuw (en ondertussen misschien ook niet aandrijving...hij staat al zo lang stil)
0
geplaatst: 14 november 2007, 21:44 uur
Gezocht : goed adres in het noorden/ oosten des lands, voor revisie van Thorens draaitafel en eventueel ook high end versterker.
Maar het gaat in eerste instantie om de platenspeler.
Maar het gaat in eerste instantie om de platenspeler.
0
geplaatst: 14 november 2007, 22:58 uur
Sietse schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
En de grote vraag is dan natuurlijk: Wat vangt het menselijk oor van die verschillen op?
0
geplaatst: 15 november 2007, 19:29 uur
Naar mijn bescheiden mening het algehele geluid: warmer en krachtiger.
* denotes required fields.