MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
fastpulseboy
zeker weten, ik "hoor" (of misschien voel) duidelijk het verschil. Het is echt een betere ervaring vind ik. (ik luister wel met een beest van een versterker, grote boxen en een fijne platenspeler, helpt ook wel mee misschien).

Mijn SACD speler heeft een ingebouwde upsampler, die herberekent cd's weer naar 96kHz of 192kHz door de blokkerige golven zoals in bovenstaand plaatje weer mooi vloeiend te maken. Geen flauw of het werkt (heb het gewoon altijd aan staan en nooit de moeite genomen om het verschil te testen), maar alleen het verhaal al klinkt mooi, haha.

fastpulseboy
bubbachups schreef:
Mijn SACD speler heeft een ingebouwde upsampler, die herberekent cd's weer naar 96kHz of 192kHz door de blokkerige golven zoals in bovenstaand plaatje weer mooi vloeiend te maken. Geen flauw of het werkt (heb het gewoon altijd aan staan en nooit de moeite genomen om het verschil te testen), maar alleen het verhaal al klinkt mooi, haha.

maar dan wel alleen bij sacd's lijkt me toch?

Sietse
bubbachups schreef:

Hmm, is iets wat ik dus meteen uit zou zetten...resampling...nee liever niet als je het mij vraagt.

fastpulseboy schreef:
(quote)

maar dan wel alleen bij sacd's lijkt me toch?

Neehoor, met gewone cd's. Bij sacd valt volgens mij vrij weinig te upsamplen.

Gezocht : goed adres in het noorden/ oosten des lands, voor revisie van Thorens draaitafel

Niemand?

fredpit
Oldfart schreef:
(quote)

Niemand?

zie link in mijn post van 12 november (21.44) Ik heb geen ervaring wat betreft audiorevisie en dit bedrijf.

Overigens is het goedkoper om een goede 2e hands Thorens te kopen en/of zelf te reviseren. Op internet zijn daar wel handleidingen voor te vinden.

Oldfart schreef:
(quote)

Niemand?

Misschien dat ze je bij De Groef Audio in Groningen zouden kunnen helpen?

_2M
Of bij New-Line ? Topwinkel.

Helemaal over je link heengelezen Jeroen; iemand anders ( of jij) had al eerder dit jaar dit bedrijg genoemd, alleen reageren ze niet op mijn vragen.
Bij de Groef doen ze ook revisies?

Ik heb overigens dus al een Thorens, zo tegen de dertig jaar oud, mijn eerste: ooit 'nieuw' gekocht, maar ik vermoed dat het lager niet helemaal meer je van het is.
Maar bijna dertig jaar oud, dan mag dat natuurlijk, heel veel gebruikt ( pas laat op cd over gegaan). Vind tegenwoordig maar eens een apparaat wat zo lang mee gaat. Als ik die berichten over die iPods zo lees

je zou naar technicsvingers in hengelo kunnen gaan !

die doen ook revisie

groetjes bongo

ik heb een vraag op welke soort apparatuur hebben jullie je platenspeler aan gesloten?:

ik heb:
canton boxen
marantz, kenwood en denon versterker

dus ik wil graag de boxen en de versterker van julie weten

groetjes bongo

fredpit
Thorens-Nad- Dali

Eerlijk, helder, veel details...mis soms wat "gewicht"

Sietse schreef:
En dan hier nog een leuk plaatje...
(afbeelding)

De zwarte lijn is hoe het op vinyl zou zijn als het analoog is opgenomen.

Ja maarreuh... da's ook een ideale situatie hé man. Daar komt nog een hoop harmonische vervormingen ten gevolge een hoop verschillende oorzaken (onderhoud LP, naald, blablabla...) en ook een stevig hoopje ruis bij. En wat ze je er ook nooit bij vertellen, is dat op een CD de scheiding tussen beide kanalanen perfect is, terwijl je op een LP maar een maximale scheiding (en laat dat dan wel onder hééél goede omstandigheden zijn) van om en bij de 45dB kan bekomen. Ook niet te vergeten: vinyls zijn extréém gevoelig aan faseverschillen, vooral in de lage frequenties, met als gevolg een extra reducering van het stereo beeld, terwijl dat met een CD geen enkel probleem is.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou evenveel van vinyl als jullie allemaal, maar ik kan het een beetje op m'n heupen krijgen van dat ongenuanceerd in de lucht prijzen van het formaat ("wat was/klonk het vroeger toch allemaal beter"). Het heeft z'n voordelen, zeker weten, en vooral z'n charme, maar evenzeer z'n nadelen. Zomaar beweren dat het ene superieur is aan het andere is B.S., sorry...

zo weer een nieuwe aanwinst :

een dual 1216 waar dus ook nog 78 toeren op zit! (altijd handig)

(afbeelding)

hij blijft aleen lopen de draaischijf krijg hem nog niet aan het stoppen maar dat krijg ik wel voor elkaar mooi dingetje

groetjes bongo fury

Wat een schoonheidje!!

Over zo'n wat ouder ding gesproken: is het zo dat er in die oudere spelers minder vermogen zit (qua geluid) als in een nieuwere speler..?? Of is dat onzin..??

Dat hangt van het element af en niet van de platenspeler.

Aha, da's een helder antwoord, dank.
Zijn er elementen die aan te raden zijn..??

Het gaat er vooral om of je een zgn Moving Magnet (MM) of Moving Coil (MC) element gebruikt. Bij de MM wordt de spanning gegenereerd door een bewegend magneetje tussen vaste spoelen, bij een MC beweegt het spoeltje in een magneetveld.

Het MC principe maakt door de constructie gebruik van een veel kleiner spoeltje en hiermee worden dus lagere voltages opgewekt (ongeveer 1/10 van een MM dacht ik). Het uitgangsvermogen naar de versterker toe is dus een stuk kleiner. Van MC elemeneten wordt vaak gezegd dat ze een veel opener en dynamischer weergave van het geluid bewerkstelligen, maar ze zijn ook een stuk duurder.

Op versterkers zonder aparte phono-ingang (en dus ingebouwde versterkertrap) heb je bij MC/MM elementen een aparte phono-voorversterker nodig.

Bekende hoogaangeschreven merken: Ortofon, Shure, Stanton, Dual etc...
Ik zou niet specifiek wat aan kunnen raden, zoveel ervaring heb ik ook niet met verschillende elementen. Ik gebruik zelf een Sumiko Blue Point MC-element en daar ben ik erg tevreden over.

Ik zoek een platenspeler. Heb op het moment 5 platen die ik ouderwets van voor naar achter wil beluisteren. Ik wil hem gaan aansluiten op mijn stereoinstallatie (Kenwood RXD-500).
Nu is mijn ooggevallen op de volgende paar:
AKAI ATT05U, SONY PS - LX250, LENCO L - 3866 en de AKAI ATT10U.

Welke kunnen jullie aanraden? Andere voorstellen zijn ook welkom maar mijn budget gaat tot 150 euro.

- thorens td 150, td160 (tussen de 45 en de 150 euro)
- technics (15 en de 120 euro)
- dual (2 tientjes)
- lenco

ik gebruik zelf een thorens 150 en een 160

voor het draaien van 78 toeren platen heb ik een dual gekocht daar zat 78 toeren op

een technics platen speler heb je al voor 15 euro bij de kringloop!

Harald
Thorens ATR (Moving Coil)

vanson
wie weet waar ik een aandrijfsnaar voor een Technics SL-B2 kan kopen?
Liefst omgeving Bergen op Zoom/Roosendaal of Antwerpen Stad.

vanson
bongofury schreef:
ik heb een vraag op welke soort apparatuur hebben jullie je platenspeler aan gesloten?:

ik heb:
canton boxen
marantz, kenwood en denon versterker

dus ik wil graag de boxen en de versterker van julie weten

groetjes bongo

Revox B790 (tangentiaal) en een Technics SL-B2
aangesloten op een Quad 405/34 set
met KEF 304 speakers

best een leuk setje.

STaN_THe_MaN
chansadres schreef:
Ik zoek een platenspeler. Heb op het moment 5 platen die ik ouderwets van voor naar achter wil beluisteren. Ik wil hem gaan aansluiten op mijn stereoinstallatie (Kenwood RXD-500).
Nu is mijn ooggevallen op de volgende paar:
AKAI ATT05U, SONY PS - LX250, LENCO L - 3866 en de AKAI ATT10U.

Welke kunnen jullie aanraden? Andere voorstellen zijn ook welkom maar mijn budget gaat tot 150 euro.

Ik zou als ik jou was voor de AKAI ATT05U gaan, die heb ik ook sinds vandaag, en is een fijne speler, zowel PHONO als AUX uitgang, USB als je je platen om wil zetten naar MP3'tjes.

Mordor
Sinds kort het spelen van vinyl in ere hersteld. Ik had het een tijdje op een lager pitje staan, maar laatst weer eens een langspeler gekocht en ik ben weer verkocht.

vanaf vandaag deze hier thuis staan:

(afbeelding)

Mooi! nog een speciale reden waarom je deze hebt gekocht?

Nou ehh.. heb em niet gekocht.. de speciale reden was dat ie al een paar jaar stof stond te verzamelen bij mijn vader.. even mooi schoongemaakt, versterkertje erbij gezocht.. kreeg er nog leuke boxen van mijn vader bij... dus nu alles hier aangesloten en kan ik eindelijk mijn plaatjes en mijn pc via fatsoenlijke boxen beluisteren.

O.. nou ja.. des te beter Er gaat niks boven lekker plaatjes draaien.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.