MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Kronos schreef:
Jamaar, het ging er ook over dat je het verschil niet zou horen. Mijn oren zijn ook niet te best, maar het verschil tussen mijn al te bescheiden Technics en nog vrij bescheiden Project Debut hoor ik toch erg goed.

Ach ik zal ook heus wel verschil horen, maar ik ben tevreden over het geluid dat ik nu heb. Die Thorens TD 145 doet nog redelijk zijn werk hoor. Moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar hoe die Pro-ject Debut bij me zou klinken.

Bij mij goed in elk geval

Dat ga ik in juni wel horen.

Vraagje voor de kenners; ik heb sinds kort het gevoel dat ik een soort slissend geluid hoor als ik mijn lp's draai. Vaak gaan de eerste 2 á 3 nummers op een kant nog prima maar daarna begint het geslis (weet even niet hoe ik het anders moet noemen). Ik heb intussen even wat rondgezocht op google en nu kan het geloof ik zijn dat ik m'n naald moet vervangen? Ik heb de lp's schoongemaakt (wat voorheen altijd goed hoorbaar was) maar dit lost het niet op.

Kan een versleten naald zijn, maar ook een verkeerde uitlijning van je element. Aan het eind van de plaat komt het element dan steeds meer haaks op de plaat te staan, wat verstoring geeft. Het hangt van je draaitafel/arm af hoe je die bij kunt stellen. Let op: dat kan een heel gefrot zijn. Hier staan de basics een beetje uitgelegd: element afstellen

Als je aan het begin helemaal niet vreemds hoort, zie bericht Marco dB, anders heel snel naald vervangen.

Nee zoals ik al zei klinken de eerste 2 á 3 nummers goed. Daarna begint het....Ik zal morgen bij daglicht eens goed gaan kijken of ik iets aan het element kan zien. Stel dat het het element is; kan dat maar zo ineens gebeuren dan? Van de één op de andere dag?

Dat laatste kan alleen als de bevestigingsschroefjes van het element bijv losgetrild zijn of als je het element net verkeerd hebt (her)bevestigd. Naald vervangen lijkt me waarschijnlijker.

Imho klinkt naald vervangen altijd alsof er heel veel stof aan je naald zit, je doet een poging het stof van de naald te verwijderen, ziet dat er geen stof opzit en toch klinkt het zo >>>> naald vervangen.

Zoals Mjuman het omschrijft komt het inderdaad het dichtst in de buurt. Zo klinkt het inderdaad maar geen stof te bekennen. Het rare is alleen dat het dus alleen over de helft van een lp kant het geval is dat het zo klinkt. Je zou toch denken dat het dan de hele kant zo klinkt.
Ik heb intussen even naar het element gekeken en het leek iets scheef te zitten. Heb het terug geduwd en nu klinkt het al stukken beter! Lijkt er dus op dat het iets verschoven is door trilling of misschien per ongeluk een duwtje gehad??

Dat lijkt me heel merkwaardig: mijn element (Grado) zit met twee schroefjes, verticaal bevestigd aan de kop van de arm. Bij bevestiging ervan heb ik een template gebruikt met twee assen voor de juiste uitlijning en vervolgens het element vastgezet. Er zijn elementen die met een soort van klikmechaniek erin geschoven worden, maar dan nog zijn er bevestigingsschroefjes.

Misschien is de platenspeler van lego, Mjuman, Niet te snel dingen uitsluiten,hè!

Hoi allemaal,

Mijn zoon vertelde dat zijn vriendinnetje helemaal gek is van 'vintage' muziek op lp, zoals David Bowie en Neil Young. Leuk! Ik heb een tijdje geleden dus toch maar weer eens mijn ouwe Technics SL-B210 uit de berging getrokken om die op mijn nieuwe stereo aan te sluiten en weer eens platen te gaan draaien. Voor mezelf en ook voor mijn zoon en zijn vriendinnetje. Platen draaien is toch wel zo gezellig...
Na wat gedoe (pre amp gekocht, bij de pre amp nieuwe voeding, nieuwe naald gekocht en toen ik eindelijk mijn platenspeler wilde gebruiken bleek het ding te jengelen) heb ik maar voor 8 tientjes een tweedehands Technics DD22 gekocht, en was ik er eindelijk weer klaar voor.
Ik vind het echt een openbaring!
Ik heb nu een NAD 320 BEE-versterker en grote Paradigm Monitor 9-serie kolomspeakers, en mijn lp's klinken echt superstrak en veel mooier dan ik gedacht had...
Dus ik ben weer helemaal om en draai lekker plaatjes. Heb op koninginnedag ook een lekker stapeltje vinyl kunnen scoren, dus ben helemaal happy!
Het enige nadelige dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat ik vind dat winkels erg veel geld vragen voor oude platen, maar ja: dat is waarschijnlijk een gevolg van de wetten van vraag en aanbod..
Ik heb wel even een vraag: heeft iemand hier ervaring met de nieuwe persingen van bijvoorbeeld oude Bowie en Beatles-lp's? Is dat wat? Ik zag bijvoorbeeld 'the White Album' liggen voor 2 tientjes... Tweedehands is die veel duurder, dus misschien wel interessant, of niet?

Kijk, dat is nog eens een tof vriendinnetje dat je zoon heeft!

Ik denk dat die reissues op vinyl over het algemeen wel goed zijn hoor. Ik heb zelf liever de oude originele issues dus moet bekennen dat ik ze niet heb gehoord. Hopelijk is de originele opname niet gewijzigd door overdreven gemaster. Misschien eens ouderwets een platenwinkel in lopen en zelf gaan luisteren!

Ik heb re-issues van Jimi Hendrix en die klinken prima (en qua artwork blijven ze bij het origineel). Zelf heb ik ook liever 'oudere versies' want zeg nu zelf: een Hendrix die er zo smetteloos uitziet is wat vreemd
Zo wil ik bijvoorbeeld weer niet de re-issues van Pearl Jam of Smashing Pumpkins omdat ze het artwork gewijzigd hebben

Maar wat al gezegd is: je moet vreselijk je portemonnee opentrekken en dan is zo'n re-issue zo slecht nog niet.

Voor de hep is nax zo mooi als een originele versie (met origineel label, én, én). Echter: ik zou altijd de voorkeur geven - qua geluidskwaliteit - aan een hedendaagsche polderversie (een van de grootste perserijen staat vlakbij Haarlem) boven een originele Franse, Portugese, Griekse of Sloveense - en dat is puur kwalitatief. Daar gaat een 'zoon' (vader >>> moeder >>> zoon in het productiejargon) soms wel 10.000 exemplaren/persingen mee. In NL is dat slechts max. 5000 ex.

Kwalitatief zijn (her)persingen van Music on Vinyl vaak uitstekend, van wat ik heb gehoord. Vwb oude persingen: ik heb oude exemplaren van Cocteau Twins, Simple Minds en Joy Division exemplaren gezien die ik nog niet met rubberhandschoenen zou willen aanpakken. Daar stopt voor mij de nostalgie echt wel

--edit--

Ik heb bijv nog niet de herpersingen van Talk Talk op Ba Da Bing kunnen beluisteren, maar ik weet dat Bawimeko daar niet positief over was; het probleem is evenwel dat je in de meeste platenzaken niet adequaat kunt luisteren.

Lees ook hier eens.

Ik wil er toch wel even bij vermelden dat niet alles van Music On Vinyl kwalitatief in orde is en dat je daarom niet blindelings heruitgaven van MOV moet kopen. Dit is een topic die alles wat beter uitlegt: Cookies op TROS - forum.trosradar.nl. Mobile Fidelity Sound Lab heeft op dat gebied een betere reputatie als het komt op 'audiofiele' heruitgaves.

Die uitgaves van Mofi(.com) zijn goed, bijv de remasters van DCD (box met SACD's en vinyl) maar prijzig en niet eenvoudig te verkrijgen. Ze hebben een Duitse re-seller, maar dat maakt het niet goedkoop. Bestellen in de US kan (en hun prijzen zijn acceptabel), maar dan ben je weer veel geld voor Fedex (koerier).

Op Amazon staat regelmatig info over kwaliteit van de remasters (bij het album zelf). Bij New Order was er bijv een hele discussie over de kwaliteit van de remasters, omdat de banden verloren zijn gegaan moest het proces worden uitgevoerd mbv fysieke lp's - Peter Hook sprak daarover ook zijn afschuw uit.

Dan nog kan je je afvragen - wat is beter een half ei of een lege dop? Maar klaat dan niet de volle mep ervoor betalen.

Denk dat Music on Vinyl slim heeft meegelift op de wederopstanding van vinyl en m.n. de kwalitatieve en audiofiele aandacht voor vinyl. Heb enkele live lp's gekocht die ik niet van cd kende maar ben niet overtuigd. De kwaliteit van blijft achter bij andere 180 gr releases. Mofi is een merk dat al vele jaren aan de weg timmert. Ben de gelukkige bezitter van erg veel moois van dit merk uit de jaren dat het nog redelijk betaalbaar was. Verder zijn releases van nieuw werk op 180 gr vaak zeer de moeite waard. Ben lyrisch over Pat Metheny - What's it all about, Antony and THE Johnsons - Live, James Blake - Overgrown, DCD - Anastasis enz. Werkelijk subliem en superieur (mits goeie draaitafel) aan de cd.

Mjuman schreef:
Overigens zijn met name bijzondere platen uit 90 - 95 echt collector's items en ligt de prijs vrij hoog - dan lonen cd's als het puur om de 'content' gaat en minder om de vorm.

Is er een apart topic over de waarde en zeldzaamheid van vinyl uitgaven? Vind ik zeer interessant.

popsike.com - vinyl records lp price guide - record collector

Voilà. Rate your vinyl on THE www. Leuk om te zien wat sommige versies waard zijn.

De zwendel met het kopiëren van de vinyl lp, ook de moeite even te lezen voor wie heruitgaven koopt of overweegt te kopen.

Yep, heb idd op meerdere plaatsen al vreemde exemplaren van o.a. Dead Can Dance en The Sound gezien die overkwamen met het soort als beschreven in die link - Sound: non-gatefold (kopie) vs gatefold (origineel). Ik meen zelfs bij Plato.

Het gekke is dat in andere business (parfums, horloges e.d.) Interpol er als de kippen bij is om vervalsingen aan te pakken; bij platen veel minder. Terwijl ook een winkel die een vervalsing verkoopt, wel degelijk strafbaar is.

Hebben we net dat gedonder met cd's en copieren gehad begint het geduvel met vinyl. Nou ja. Als er maar geld aan verdiend kan worden is er een markt. Dat wordt opletten geblazen aangezien ik vinyl all over THE World bestel via internet. Tot op heden goed weggekomen.

Ik denk dat het relatief veiliger is om vinyl aan te schaffen op het internet dan in de winkel. Tegenwoordig vermeldt iedere site (zoals 45toeren.nl) wel de barcode waardoor je gemakkelijk op Discogs kan zien of het een officiële (her)uitgave betreft.

IllumSphere schreef:
Ik denk dat het relatief veiliger is om vinyl aan te schaffen op het internet dan in de winkel. Tegenwoordig vermeldt iedere site (zoals 45toeren.nl) wel de barcode waardoor je gemakkelijk op Discogs kan zien of het een officiële (her)uitgave betreft.

Ja, ja alsof je barcodes niet grafisch over zou kunnen nemen

En ook kopen via internet geeft GEEN garantie. Het bezopene is dat om iets vast te kunnen stellen moet je het object gewoon in je handen hebben. Wat mij verbaast, is dat gewone (nette) winkels - ik noem even geen namen - rare heruitgaven van bijv Sound, Joy Division en Dead Can Dance gewoon in de winkel hebben staan - ze worden niet verkocht vanachter de toonbank (zoals bij sommige adressen, waar ze alleen te zien krijgt als je vaste klant bent en erom vraagt). Nee die winkeliers betrekken die handel via hun gebruikelijke kanalen en dat verbaast me het meest.

Dat iemand geld wil verdienen is normaal, met kopieën is twijfelachtig, maar hoe zit 't dan met die tussenhandel die dat spul aanbiedt?

Voorbeeldje: ik heb een exemplaar gekocht (voor 25 euro) van An Ideal for Living - perfecte kopie van het origineel uit '78 - alleen de vouwhoes was zo perfect dat het plaatje onmogelijk origineel kon zijn. Dat kon ik zien, omdat ik het exemplaar in handen had;)

Via internet zou je zoiets snel als origineel kunnen kopen en er een veelvoud voor neertellen - en eenmaal betaald, zie dan maar eens je geld terug te krijgen

Ik vind discogs.com wel prettig kopen. Verkopers krijgen een rating en ook veel onofficiële releases staan er gewoon op waardoor het minder snel zal gebeuren dat je een fake exemplaar koopt. Ook vaak duidelijke foto's en info over de issues. Een verkoper met een 100% positieve rating zal wel uitkijken om iets verkeerds te verkopen. Zo'n rating is goud waard: het is het vertrouwen van de koper. En is het niet naar je zin kan je voor je een 'negative' geeft de verkoper contacten en die zal om zijn rating goed te houden dan meestal proberen een bevredigende oplossing aan te dragen.

Broem schreef:
Hebben we net dat gedonder met cd's en copieren gehad begint het geduvel met vinyl. Nou ja. Als er maar geld aan verdiend kan worden is er een markt. Dat wordt opletten geblazen aangezien ik vinyl all over THE World bestel via internet. Tot op heden goed weggekomen.

In de winkels verkopen ze die counterfeits ook gewoon: Massive Attack, Nick Cave, dEUS, Nirvana en je ziet het vaak echt nauwelijks. Via discogs kom je er dan achter dat het onofficieel is.
Overigens zijn het vaak helemaal geen slechte releases, integendeel, maar wie heeft nu niet liever het origineel?!

Discogs en eBay, Amazon ook werken idd met 'vendor rating'. Dan laat je als verkoper wel uit je hoofd een wanprestatie te leveren. Slechts eenmaal meegemaakt op eBay (nep Oakley-bril - achteraf werd verkoper geschorst), en eenmaal op Amazon (laatste album Irrespressibles bleek rare promo - was niet vermeld; was ook niet duur, nog niet op gereageerd)

Niet alleen bij Minstreel (Zwolle) ook bij Plato (en elders) heb ik rare releases gezien - en dat verbaast me.

Je ziet het misschien niet - bij DCD, JD, Sound, MA etc echt wel aan het artwork - maar je hoort het zeker: je denkt te luisteren naar een vuile plaat.

Op die beurs in Utrecht stierf het van de counterfeit platen. Gelukkig weet ik wel zo'n beetje wat mijn favo's origineel doen maar bij Horse Rotorvator stond ik toch even te gapen. Was dit nou een reissue of een fake. Blij met mijn iPhone op dat moment en lekker laten liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:52 uur

geplaatst: vandaag om 01:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.