MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Jaja plaatjes draaien heeft een apart effect op de mens, zelfs al hebben ze kraakjes of tikjes toch niet eens meer naar cd's kijken, nou nou...

Ik neem wat kraakjes en tikjes er met liefde bij hoor, maar inderdaad is het bij bepaalde muziek wel wat minder gewenst. Hoewel ik Spirit of Eden ook op vinyl heb, maar ik zoek een nog wat beter exemplaar. Very good plus is gewoon niet goed genoeg voor dit album. Maar een reissue uit 2012 vind ik dan weer niet leuk, ik wil een nm uit 1988!

VanDeGriend schreef:
(quote)
ja precies. Ik kijk in platenzaken niet eens meer naar cd's maar dat getik is ook bij veel gloednieuwe platen mega irritant. Dat eventueel "warmer" klinken? Het zal wel. Heavily offset by pops and cracks. Maar plaatjes draaien is wel leuker dan cd'tjes draaien. Behalve bij die muziek waar stilte een functie heeft. Spirit of Eden op vinyl? Laat maar zitten.

Ik zoek ook in de stad enkel leuke Vinylzaakjes en koop de CD's wel online. Een heerlijke funkplaat of rockplaat is perfect vanaf LP maar ik ga helemaal met je mee in het Spirit Of Eden gevoel. Toch maar eens die Disco Antistat halen.

Ben je voor ca 50 - 60 foppen helemaal het mannetje

Je kunt natuurlijk ook wachten op de grote beurs alhier en kijken wat de ontwikkelingen daar zijn.

Vroeger kon je voor een paar duiten (ik meen 2 florijnen) een plaat laten wassen (in een professionele machine) en kreeg je er een nieuwe binnenhoes bij - da's wel essentieel bij wassen. Meen dat Oldfart wel eens zo'n ding heeft gehuurd - Okkinokki's gingen tot voor kort voor zo'n 350 euro.

Zoveel leuke (2e hands) vinylzaakjes zijn er hier niet meer - die kan je tellen op de vingers van één hand.

Knosti Disco-Antistat LP reinigingsapparaat - Planète Disque - planetedisque.com

Te koop voor een redelijk bedrag op het www

Als de, relatief, dure schoonmaakvloeistof aan vervanging toe is haal ik een eigen brouwsel bij

Vinylarchief.com

Is meteen een van de meest sympathieke 2e hands vinyl winkels in ons land. Geen pops and cracks meer.

Ik overweeg wel zo'n ding ja maar heb al in een paar reviews gelezen dat er een residu achter blijft dat je vervolgens van je naald kunt plukken?

Die okkinokki is wel cool en overweeg ik ook maar daar kreeg ik mijn Spirit of Eden niet mee gered. Hoe mooi hij er nu ook uit ziet. Maar kan ook aan de plaat liggen.

Bij lp's uit 83 maakt een crack or pop me ook niet zo uit maar een gloednieuwe hoort zonder wasbeurt gewoon prima te zijn. Zoals Mjuman al een aantal keer heeft gemeld.

reptile71 schreef:
Jaja plaatjes draaien heeft een apart effect op de mens, zelfs al hebben ze kraakjes of tikjes toch niet eens meer naar cd's kijken, nou nou...
Bij wijze van spreken of course. Een hoop muziek die ik cool vind is niet op lp te krijgen of wil ik ook niet per se op lp. Content above format....

Ok, van aERodynamIC weet ik dat hij eerst alleen zijn grote favorieten en wat jazz platen op vinyl wilde. Dat is niet meer goed gekomen.

Je vergeet soul....

aERodynamIC schreef:
Je vergeet soul....
<like>

Tja, enerzijds komt steeds meer muziek die niet op cd verkrijgbaar is - veel wave en postpunk bijv - nu op cd uit; Cherry Red doet dat en voegt dan aan het oorspronkelijke album bijv de Peel-sessie en/of de singles toe en dat maakt het leuk spul; anderzijds komen steeds meer cd's (opnieuw) op lp uit - alles staat of valt met de kwaliteit/zorg die aan zo'n vinyl-release is gegeven.

Ik heb bijv de re-release van een tweetal DCD-dubbelalbums van MFSL (Mobile Fidelity Sound Lab) besteld; de oorspronkelijke zijn bijna niet te vinden (persingen van begin/mid 90's verschenen in kleine oplage en zijn daarom veelal peperduur). MFSL, ook verantwoordelijk voor de zeer fraaie cd-box van DCD, heeft dat uitermate verzorgd gedaan. Platen zijn in NL bijna niet te vinden en verzending vanuit de US is erg duur; MSFL verzendt nl per koerier. Er is evenwel een reseller in Duitsland.

Ik had in eerste instantie mijn terrein wat afgebakend, maar onder invloed van een aantal betaalbare aankopen, ben ik nu ook ECM gaan kopen - jazz, generiek daart ben ik voorzichtig mee. Anders dan de markt voor pop/rock is de markt voor jazz veel verder ontwikkelt en zitten collector's items daar op een zeer hoog niveau. Alhoewel ik ook heel hoge prijzen heb gezien voor bepaalde Led Zep-persingen - maar dat valt bij mij onder freaken-gedrag

Iemand enig idee in welke winkel (detailhandel) ze de Okki Nokki zo uit voorraad kunnen leveren? (Geen webwinkel dus).

Stijn_Slayer
Waaghals heeft er volgens mij één staan in Arnhem.

Iemand een idee waar ze een mooie collectie aan dubstep, drum and bass, enz hebben? Ik zoek in de buurt van Gent.

MusicMania en Music Zombi in Gent en de Giraffe in Leuven.

In Muziek >> Algemeen >> Platenzaken heeft Herman een lijst geplaatst op Google docs - wellicht kan je die evt aanvulen met die info

Door de info daar op te nemen blijft het document levend en actueel.

Bedankt, ik had nog niet gezien dat er een apart topic was daarvoor

KingGuinnes schreef:
Bedankt, ik had nog niet gezien dat er een apart topic was daarvoor

We helpen je graag hier. Op dit topic is veel info te vinden hoe je aan een draaitafel (platenspeler) kunt komen en waarop je dan moet letten.

Vinyl is hot - maar daar heb je geen last van als je lp's draait

Ik heb dan direct is een vraag.

Ik heb al wat zitten rondkijken in dit topic, alleen zijn 56 pagina's wat veel. Ik heb er wel al uitgehaald dat je als student met een beperkt budget beter een 2de hands platenspeler kan kopen. Alleen ben ik een totale leek in dat soort dingen dus ik weet ook niet waar op te letten als ik er een zou halen. Dus:

Waar moet ik op letten als ik een 2de hands platenspeler koop, wat zijn de 'addertjes'?

KingGuinnes schreef:
Ik heb al wat zitten rondkijken in dit topic, alleen zijn 56 pagina's wat veel.

Zit wat in. Vinyl wordt steeds populairder, ook op deze site in dit topic, dus wellicht wordt het tijd om het Vinyltopic op te gaan splitsen in enkele subtopics zoals draaitafels, LP persingen, technische problemen m.b.t. versterking etc. Het is nu een te veel omvattend topic.

A propos de opmerking van ROE: splitsen is niet zo zinvol; dé oplossing is topics met statische content.

KingGuinnes schreef:
Ik heb dan direct is een vraag.

Ik heb al wat zitten rondkijken in dit topic, alleen zijn 56 pagina's wat veel. Ik heb er wel al uitgehaald dat je als student met een beperkt budget beter een 2de hands platenspeler kan kopen. Alleen ben ik een totale leek in dat soort dingen dus ik weet ook niet waar op te letten als ik er een zou halen. Dus:

Waar moet ik op letten als ik een 2de hands platenspeler koop, wat zijn de 'addertjes'?

Lees maar alles staat er!

Rechtsbovenin knop <Zoek bericht>

Doe klik

Vink aan "bericht"

Typ in het zoekvenster je zoektekst, bijv "platenspeler" of "draaitafel", druk op <return> en zie wat je krijgt. Je kunt oook zoeken op "voorversterker", "element" etc

Alternatief: vink aan "Gebruikersnaam"

Typ "mjuman" - niet dat ik belangrijk ben, ik lul nogal veel, maar ik heb het vaker uitgelegd; ook dan op <Return> drukken

Beetje zoeken en lezen scheelt tijd - enige zelfredzaamheid is wel handig; per slot van rekening komen we ook niet iedere keer je lp omdraaien

Openingspost van dit topic is ook handig.
KLIK!

Een splitsing in apparatuur en het vinyl zelf lijkt mij zo gek nog niet, wel zinvol dus.

Running On Empty schreef:
Een splitsing in apparatuur en het vinyl zelf lijkt mij zo gek nog niet, wel zinvol dus.

Geen software-geneugten (vinyl) zonder de bijbehorende hardware (draaitafel) - en de nodige uitleg daarbij. Linken naar de boze buitenwereld (=Tweakers), zeker wanneer op dat topic nog platenzaken staan die al 1,5 jaar dicht zijn, lijkt me niet nodig.

A static service-topic - met ook rubrieken als concerten e.d. - will do very nicely

Via een mail geattendeerd op deze blog: Passion For Vinyl :A Tribute To All Who Dig The Groove #vinyloftheday

Verwijst naar dit boek (ca 30 euro; komt met een 7" van Jacco Gardner) : Passion for Vinyl - passionforvinyl.com

Oja, om een indruk te krijgen kan je de pdf (met ca 16 p uit dat boek) gratis bekijken

Toch koop ik liever platen voor dat geld.

reptile71 schreef:
Toch koop ik liever platen voor dat geld.

Itt bijv. Facing the Other Way (over 4AD), Rip it up and Start Again (over postpunk), Shadowplayers (over Factory) is dit een boek, dat ik zelf ook niet zo snel aan zou schaffen, vanwege hoog salontafelgehalte. Dat vinylisme weer hot is - en de paar voorbeelden in de gratis te bekijken pdf vond ik (vermeldingsw)aardig.

Altijd mooi om foto's van uitgebreide vinyl en cd collecties te zien (naast de verhalen erover). Dat heeft toch wel een bepaalde aantrekkingskracht bij Broem. Vandaar wellicht de aanschaf van een grote platen kast. Nog een paar weken en dan

Vandaag bij MediaMarkt dit zien staan: Roadstar. Leuk retrodesign; cd, radio, mp3 en vinyl in één; ingebouwde speakers (handig want ik heb geen versterker); 150 euro.
Iemand daar ervaring mee?

Geen ervaring mee. Maar veel zou ik er niet van verwachten. Alleen een fatsoenlijke platendraaier kost al het dubbele.

Ziet er leuk uit (op het plaatje) maar dit zijn vnl. apparaten die leuk zijn door de retro look. Overigens is 150 voor deze wel een goede prijs, goedkoper kwam ik hem niet tegen toen ik even ging rondneuzen naar reviews. Hier heb je mogelijk wel wat aan: Amazon.de: Kundenrezensionen: Soundmaster NR 513 Nostalgie Stereo Musikcenter mit CD, Plattenspieler, Kassettenteil und UKW/MW-Radio

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.