MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Het is inderdaad omwille van die lage prijs dat ik wat twijfels heb. Ben ook niet heel dringend op zoek naar een lp-speler, maar die ene viel me dan toch op

Telamon
Broem schreef:
Knosti Disco-Antistat LP reinigingsapparaat - Planète Disque - planetedisque.com

Te koop voor een redelijk bedrag op het www

Als de, relatief, dure schoonmaakvloeistof aan vervanging toe is haal ik een eigen brouwsel bij

Vinylarchief.com

Is meteen een van de meest sympathieke 2e hands vinyl winkels in ons land. Geen pops and cracks meer.

vraagje: hoe laat jij je platen drogen? Heb je daar iets handigs voor?

Telamon schreef:
(quote)

Vraag: hoe laat jij je platen drogen? Heb je daar iets handigs voor?

Bij de Knosti hoort een droogrekje, prima te doen.

Voor vloeistof kun je veel voordeliger een eigen brouwsel maken, ik heb een prima recept voor je.

Telamon
En is dat dan een droogrekje van bv de Blokker, of zo'n eentje à € 9,99 van planetedisque?
droogrekje

Ik gebruik die van Planetedisque maar het schijnt dat Blokker ook wel iets bruikbaars heeft. Op zich wel handig om een extra rekje te hebben want na 15 platen wil ik vaak nog wel even doorgaan.

Mijn advies is voorzichtig afdrogen met een theedoek (in de rondte) en dan in zo'n platenafdruiprekje verder laten drogen.

Gewoon volledig uit laten druipen op het droogrekje, liefst een paar uurtjes of een nachtje.

Geen doeken wat mij betreft.

Arno schreef:
Vandaag bij MediaMarkt dit zien staan: Roadstar. Leuk retrodesign; cd, radio, mp3 en vinyl in één; ingebouwde speakers (handig want ik heb geen versterker); 150 euro.
Iemand daar ervaring mee?

He die heb ik ook, overigens ook bij de Media Markt vandaan

Ik heb het idee via Toppop3 waar ze dat ding regelmatig op het podium hebben staan. Ik gebruik deze enkel voor de 7 inch singles, dus voor de lol wat liedjes draaien dan is het goed te doen. Er komt een redelijk geluid uit maar ik ga er echt geen cd's in afspelen ofzo.

Running On Empty schreef:
Gewoon volledig uit laten druipen op het droogrekje, liefst een paar uurtjes of een nachtje.

Geen doeken wat mij betreft.

Klopt. Wil je het helemaal goed doen is de overweging om 2 setjes aan te schaffen een optie. De Knosti vloeistof laat een residu achter op de plaat. Naspoelen met gedemineraliseerd water lost dat op. Dus 1 setje met Knosti vloeistof, naspoelen in het 2e setje met gedemineraliseerd water en je hebt een prima, relatief goedkope manier om je platen perfect schoon en anti statisch te krijgen. Werkt hier al jaaarrrrreeeennn.

Geen Knosti vloeistof gebruiken (veel te duur) maar een eigen brouwsel bestaande uit gedestilleerd water (=zuiverder dan gedemineraliseerd), pure alcohol (96%) en 1 of 2 druppeltjes neutraal afwasmiddel (geen citroentoevoegingen etc). Werkt perfect, geen residu op de plaat en droogt volledig op.

Telamon
Dank voor de reacties. Heb een setje besteld.
Dat de vloeistof eea achterlaat heb ik begrepen. Straks maar eens inlezen hoe dat zonder een 2e setje is weg te halen. Lijkt me ook niet goed voor de naald als die dat moet gaan doen.

vigil schreef:
(quote)

He die heb ik ook, overigens ook bij de Media Markt vandaan

Ik heb het idee via Toppop3 waar ze dat ding regelmatig op het podium hebben staan. Ik gebruik deze enkel voor de 7 inch singles, dus voor de lol wat liedjes draaien dan is het goed te doen. Er komt een redelijk geluid uit maar ik ga er echt geen cd's in afspelen ofzo.

Omdat je al een degelijke cd-speler hebt, of omdat het geluid toch niet zo heel goed is?
Maar goed, het is dus geen krakkemikkig geval dat na zes maanden uit elkaar valt

Running On Empty schreef:
Geen Knosti vloeistof gebruiken (veel te duur) maar een eigen brouwsel bestaande uit gedestilleerd water (=zuiverder dan gedemineraliseerd), pure alcohol (96%) en 1 of 2 druppeltjes neutraal afwasmiddel (geen citroentoevoegingen etc). Werkt perfect, geen residu op de plaat en droogt volledig op.

Ik wel wel interesse in de preciese verhoudingen. Wil je die hier zetten of evt. pm-en? Alvast bedankt.

Ik heb een goede set staan en dit was puur er bij omdat deze er leuk uit zag en ik nog iets zocht waarop ik makkelijk losse singletjes kon draaien. Het is sowieso een heel stevig ding.

vigil schreef:
Ik heb een goede set staan en dit was puur er bij omdat deze er leuk uit zag en ik nog iets zocht waarop ik makkelijk losse singletjes kon draaien. Het is sowieso een heel stevig ding.

Die set is zonder draaitafel? De naald van dergelijk spelers zal niet heel bijzonder zijn en dat heeft consequenties voor later af willen spelen op een echte draaitafel. Zoals in het geval van Arno: je gekoesterde XTC-albums kan je maar 1 keer verpesten.

In boerentaal: op zo'n spelerd draai je eerdere grijs

reptile71 schreef:
Ik wel wel interesse in de preciese verhoudingen. Wil je die hier zetten of evt. pm-en? Alvast bedankt.

Zie http://www.triodedick.com/plaatpoetsen.htm

- 450 ml Gedestilleerd water (niet gedemineraliseerd)
- 50 ml Alcohol (96% Alcohol Ketonatus bij Kruidvat)
- In plaats van Sun gebruik ik Neutral afwasmiddel (AH)

Succes. Best leuk hoor, oude plaatjes weer glimmend maken.

Mjuman schreef:
(quote)

Die set is zonder draaitafel? De naald van dergelijk spelers zal niet heel bijzonder zijn en dat heeft consequenties voor later af willen spelen op een echte draaitafel. Zoals in het geval van Arno: je gekoesterde XTC-albums kan je maar 1 keer verpesten.

In boerentaal: op zo'n spelerd draai je eerdere grijs

Tja, het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn zeldzame elpee-exemplaren van A Flock of Seagulls en The Sound na vijf luisterbeurten rijp zijn voor de schroothoop

Telamon
Telamon schreef:
Heb een setje besteld.

Raar... site zegt 'op voorraad'

'Geachte,

Bedankt voor uw bestelling. Het bestelde artikel is helaas niet op voorraad. U kunt het betreffende artikel hier bestellen:

Schallplattenreinigungsgerät-1100 - protected.de

Wij hebben het geld via PayPal teruggestort.

Bedankt voor uw begrip.'

Arno schreef:
Tja, het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn zeldzame elpee-exemplaren van A Flock of Seagulls en The Sound na vijf luisterbeurten rijp zijn voor de schroothoop

Daarom luidt het gezegde ook platen grijs draaien - er is wel degelijk een relatie tussen prijs en kwaliteit van de naald (afgezien van de bouwkwaliteit van het element).

Je zou evt kunnen kiezen voor een platenspeler die naast een dubbele cinch uitgang ook een usb-uitgang heeft en die voorlopig aansluiten op je pc; kijk bijvoorbeeld is wat ProJect biedt op dat gebied. In de aanschaf van een hifi-keten is in principe de bron het belangrijkst: daarop bezuinigen - in eerste instantie - ga je later altijd betreuren. Koop een goede bron (platenspeler of cd-speler, maar da's hier niet aan de orde), dan kan je later altijd de rest van je set daarop afstemmen; speakers gaan het langst mee, en een versterker ook; stapsgewijs kopen - evt tweedehands - helpt.

Telamon schreef:
(quote)
Raar... site zegt 'op voorraad'

'Geachte,
Bedankt voor uw bestelling. Het bestelde artikel is helaas niet op voorraad. U kunt het betreffende artikel hier bestellen:

Schallplattenreinigungsgerät-1100 - protected.de
Wij hebben het geld via PayPal teruggestort. Bedankt voor uw begrip.'

Veel platenzaken hebben dat ding gewoon staan, meestal 50 Euro. In ieder geval ook Plato Utrecht.

Telamon
ik heb m elders besteld. Ook voor € 50 incl verzendkosten

LP wasapparaat antistatisch in de Conrad online shop

Volgens mij is dit de goedkoopste. Niet de originele Knosti maar werkt exact hetzelfde.

Telamon
Broem schreef:
LP wasapparaat antistatisch in de Conrad online shop

Volgens mij is dit de goedkoopste. Niet de originele Knosti maar werkt exact hetzelfde.

hier zit dan weer geen droogrekje bij.

Arno schreef:
(quote)

Daarom is het voor mij ook enkel voor oude singletjes welke ik een keer wil draaien als ik in de stemming ben. Vaak singletjes die ik voor max 1 euro op de rommelmarkt/beurzen heb gekocht. Meer voor de gimmick zullen we maar zeggen, als "hoofdbespeler" komt deze ook echt niet aanmerking

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een kurkenplatenmat?

korenbloem schreef:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een kurkenplatenmat?

Da's een accessoire oa bij ProJect - is goedkoper elders te bestellen. Blijft beter liggen dan vilten mat (kan je ook vastzetten met tweezijdig plakband). Mooiere oplossing: acryl draaiplateau - is iets duurder, maar plaat ligt heel stabiel.

Telamon
Broem schreef:
(quote)

Klopt. Wil je het helemaal goed doen is de overweging om 2 setjes aan te schaffen een optie. De Knosti vloeistof laat een residu achter op de plaat. Naspoelen met gedemineraliseerd water lost dat op. Dus 1 setje met Knosti vloeistof, naspoelen in het 2e setje met gedemineraliseerd water en je hebt een prima, relatief goedkope manier om je platen perfect schoon en anti statisch te krijgen. Werkt hier al jaaarrrrreeeennn.

eerste 15 platen staan glimmend in t rekje te drogen. Om t proces te versnellen maar even in de magnetron gezet.

Telamon schreef:
(quote)

eerste 15 platen staan glimmend in t rekje te drogen. Om t proces te versnellen maar even in de magnetron gezet.

Zie je wel dat vinyl fucking hot is

Telamon
just in case: doe nooit vinyl in een magnetron. Is niet goed voor ze...

Meende dat ergens in dit draadje een leuke foto van een bestraalde elpee was terug te zien, kan m niet zo snel vinden. Leverde een hoopje zwart op.

Wel dat men in dit draadje begon met het laten zien van wat voor platenspeler je had. Deze heb ik, de Dual 701, een jaar of 12 geleden gekocht bij Johan Ketelaar in t Harde(JK Acoustics):

http://www.hifi.nl/gfx/Dual_701a_7.jpg

Is dit een platenspeler door Ketelaar zelf ontwikkeld?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:31 uur

geplaatst: vandaag om 02:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.