MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Welkom Leondutch. Knal vooral ook je top 10 op de MuMe site. Verder is er nog een apart audio topic, met subtopics. Micro Seiki is zeker bekend bij deze user. Ben zelf echter een fervent Linn fanaat. Ook niks mis mee. Mooie set. Veel plezier op en met MuMe.

Leondutch schreef:
In eerste zin dus "dit forum" inplaats van "mijn forum" . Megalomanie is gelukkig geen onderdeel van mijn karakter, typfouten komen wel regelmatig voor, zeker op mijn IPad

Als je een bericht plaatst, kan je met de tweede knop rechtsboven je bericht nog gedurende 12 uur na de plaatsing aanpassen. Ook met een android-tablet is dat handig

Verder is er ook een generiek hifi-topic, voor de samenstelling van je set - hier wordt hoofdzakelijk de liefde voor vinyl betuigd en tips etc gegeven. Met de zoekfunctie (bij topics - zoek topic) vind je beslist nog wel leuke dingen van je gading.

Bedankt Reptile en Broem. Linn, zeker de LP 12, uiteraard niets mis mee, maar helaas ook stevig aan prijs. Heb topic even doorgebladerd en ben alleen niet zo blij met ultrafanatieke merkadepten die hun grootmoeder zouden verkopen voor een bevestiging van "hun" merk. Maar ja, wie ben ik, kom net kijken... (Hier toch, wat leeftijd betreft met mijn 61 misschien wel een senior...)

Verder ben ik van de stroming die gelooft dat iedereen op audiogebied zelf moet uitzoeken waar hij/zij zelf blij mee is, en zeker wat in een budget past, of dat nou 100 of 10.000 Euro is. Verder speelt de WAF-factor natuurlijk een grote rol, maar gelukkig gunt mijn vrouw me mijn spullen zolang ik me 's avonds maar aan mijn koptelefoon hou. Muziek staat op de drager en de installatie is slechts een manier om die muziek weer te geven.

Tenslotte zal ik zeker de top 10 invullen al lijkt dat in mijn geval gemakkelijker dan het is...

En dank Mjuman, zal je tips ter harte nemen, deel overigens je liefde voor design (voor nieuwsgierigen zie mijn bio op Twitter (@Leondutch)...

Ach, gewoon een tweedehands Thorens, of een opgepimpte versie, doet het ook prima! De allergrootste ''tweede'' stap naar een mooi vinyl-geluid is een buizenversterker of (als tussenstap) een aparte phono-versterker met buizen zoals de Pro-ject tube-box .

Eenieder maakt keuzes obv zijn budget. Een tweedehands Thorens kost maar zo vanaf 175 euro en dan heb je nog geen weet van de staat van de naald(element), de snaar en andere zaken. Bovendien is de sokkel van de Thorens eigenlijk een must pimp, ivm resonantie.
)
Ik heb ooit overwogen om mijn oude TD160 MkII terug te kopen, evt voor singles of anders als speler elders in huis. Vergelijkingstesten met een Project Debut vielen uit ten nadele van die Thorens - een hoorbaar donkerder geluid. En als je dat mooi vind, is ...

Zoals gezegd op Marktplaats wordt relatief veel; geld gevraagd voor oude Thorens, Lenco en Dual-spelers - mensen die technisch minder onderlegd zijn en geen 'pimpvaardigheidsbewijs' hebben, zou ik aanraden om door te sparen voor een ProJect (Debut) of een Rega P1. Tenzij je natuurlijk mazzel hebt en er een user is die - zoals ik deed - een upgrade doet en zijn huidige Project vervangt

Mjuman schreef:
... aanraden om door te sparen voor een ProJect (Debut) of een Rega P1. Tenzij je natuurlijk mazzel hebt en er een user is die - zoals ik deed - een upgrade doet en zijn huidige Project vervangt

Ik zit inderdaad sterk aan een Project Debut (Carbon) te denken om mijn oude Philips te vervangen. Met mijn nieuwe NAD versterker en Monitor Audio speakers zijn nu de CD speler en de Draaitafel de zwakke schakels. Hoe zit het eigenlijk met de bekabeling van een draaitafel?

Wat bedoel je met bekabeling? De jumpers waarmee het element in de headshell is gemonteerd of de interlink waarmee de platenspeler op je versterker is aangesloten? Ook hier is weer ontzettend veel keuze in. De tip is makkelijk...vertrouw op je oren. Heb je geïnvesteerd in bekabeling tussen je speakers en versterker?

En voor de echte fanatici onder ons is er nog de kabel van headshell naar, eventueel, aansluitbussen op de platenspeler (dus door de armbuis). Ook deze kan vervangen / geüpgraded worden alhoewel ik uit ervaring kan bezweren dat er een heleboel sh*t en dergelijke aan te pas komt..

Broem schreef:
Heb je geïnvesteerd in bekabeling tussen je speakers en versterker?

Zeker, daar heb ik de Rocket 33 van Audioquest voor genomen. Ik weet echter niets van bekabeling bij draaitafels, vooral tussen draaitafel en versterker. Ik neem aan dat de montage van het element e.d. vooral van belang is bij de zeer dure draaitafels.

Ik heb een ProJect Debut gehad die wordt geleverd met een vaste kabel voor de voorversterker. Vandaar ga je met een kabel naar eigen keuze naar de versterker. Omdat ik meer 12"s draaide dan ik verwachhte, was de eerste extra aanschaf een speedbox (eenvoudig omschakelen van 33 naar 45 toeren - niet steeds het plateau optillen om de snaar om te leggen). De eerste upgrade was het vervangen van het Ortofon M5 element door een Grado Red element (veel minder schel, warmer, meer diepte). Een goedkope upgrade is een kurkmat, een iets duurdere een acryl plateau.

Ik heb de ProJect vervangen door een Clearaudio Motion en dat scheelde veel en het ziet er mooi uit. Je kunt blijven tweaken en op een gegeven moment is het dan verstandig om eens te kijken naar je wensen en de knoop door te hakken. Wat dat betreft lijkt het wel op auto's kopen: als je iets hoger in prijs gaat zitten is opeens veel standaard.

Overigens is de tweedehands audio-markt behoorlijk ingestort en kan je met goed zoekwerk en veel geduld mooie tweedehandsjes vinden, al blijft dat voor sommige zaken zoals een tweedehands Okkinokki zo goed als onmogelijk

Vraagprijzen op Marktplaats zijn soms belachelijk.

Mjuman schreef:
Ik heb een ProJect Debut gehad die wordt geleverd met een vaste kabel voor de voorversterker. Vandaar ga je met een kabel naar eigen keuze naar de versterker. Omdat ik meer 12"s draaide dan ik verwachhte, was de eerste extra aanschaf een speedbox (eenvoudig omschakelen van 33 naar 45 toeren - niet steeds het plateau optillen om de snaar om te leggen). De eerste upgrade was het vervangen van het Ortofon M5 element door een Grado Red element (veel minder schel, warmer, meer diepte). Een goedkope upgrade is een kurkmat, een iets duurdere een acryl plateau.

Ik heb de ProJect vervangen door een Clearaudio Motion en dat scheelde veel en het ziet er mooi uit. Je kunt blijven tweaken en op een gegeven moment is het dan verstandig om eens te kijken naar je wensen en de knoop door te hakken. Wat dat betreft lijkt het wel op auto's kopen: als je iets hoger in prijs gaat zitten is opeens veel standaard.

Overigens is de tweedehands audio-markt behoorlijk ingestort en kan je met goed zoekwerk en veel geduld mooie tweedehandsjes vinden, al blijft dat voor sommige zaken zoals een tweedehands Okkinokki zo goed als onmogelijk

Vraagprijzen op Marktplaats zijn soms belachelijk.

Heb jij de arm van de Motion uit kunnen richten, Mjuman? Mij lukte dat bij de (Blue) Motion dus absoluut niet (tweeschroefs balans), en ook de dealer stond met de mond vol schroevendraaiers.... Reden om de Blue Motion weer snel te verkopen (al zag hij er wel briljant uit) en terug te keren naar mijn oude liefde... De MA 505 arm van Micro Seiki is naar mijn mening ook zonder zilveren binnenbekabeling een stuk beter dan de Clearaudio arm (alhoewel de latere, 3 schroefs versie beter schijnt te zijn).

In het algemeen over platenspeler bekabeling: vanwege de kleine uitgangsspanning van het element (zeker bij MC) kan het volgens mij geen kwaad om goed uit te kijken bij aankoop van de interlink die van platenspeler naar voorversterker of phonopre gaat. Er zijn legio merken die speciale phono-interlinks verkopen, ook voor redelijke prijzen.

Misschien was je wat verward over mijn (enigszins verkeerde) uitleg en kreeg ik daarom geen uitleg..
Inplaats van "tweeschroefs" en "3schroefs" lees "1magneets" en "2of3magneets" Het gaat namelijk om het kleine magneetje, achter in de arm boven het draaipunt. De antiskating wordt namelijk geregeld door een in- of uitschroefbare schroef die ook een tegengesteld magneetje bevat. Door het in- of uitdraaien oefenen de magneten min of meer kracht op elkaar uit. Bij de oude versie, die ik had, bevatte het lagerhuis slechts 1 magneetje waardoor dit "wegliep" bij het naar binnen bewegen van de arm, en de antiskating dus niet goed in te stellen was. De latere versie met meer magneetjes was beter.

Eerlijk gezegd heb ik daar helemaal niet aangezeten - ik heb de platenspeler in een doos opgehaald bij de verkoper; alles was goed vastgezet, omwikkeld met bubbelfolie en tape. Eenmaal thuisgekomen gezorgd dat mijn zelfgebouwde rack waterpas stond (stelschroeven), vervolgens de waterpas gehanteerd bij de platenspeler en daarna ben ik ermee gaan draaien - alles perfect.

Ik heb niet de laatste versie, maar een iets eerder, wel gemodificeerd type. Een 'kalere' versie (oa iets goedkoper element) is via een hifileverancier in Nordhorn nog steeds nieuw te krijgen voor ca 900 - 1000 euro. Hij heeft nl de voorraad restonderdelen gekocht en monteert op bestelling af.

Vreemd, had het ding gekocht van iemand die ook niet uit de magnetische antiskating kwam en hem daarom wegdeed, mij lukte het dus ook niet Uiteindelijk maar weer te koop gezet, was snel weg, en weer Micro DD40 gekocht, heerlijk stabiele arm. Jammer van het Clearaudio design maar het oor wil ook wat Sparen nu voor een BL51, vanwege riemaandrijving, maar komen op vanaf 650 Euro (zonder element). Nou ja, geld moet ook (soms) rollen...

Het liefst in mijn richting.

Leondutch schreef:
Vreemd, had het ding gekocht van iemand die ook niet uit de magnetische antiskating kwam en hem daarom wegdeed, mij lukte het dus ook niet Uiteindelijk maar weer te koop gezet, was snel weg, en weer Micro DD40 gekocht, heerlijk stabiele arm. Jammer van het Clearaudio design maar het oor wil ook wat Sparen nu voor een BL51, vanwege riemaandrijving, maar komen op vanaf 650 Euro (zonder element). Nou ja, geld moet ook (soms) rollen...

Ex bankier toch! Keep them rollin'

[/quote]
Ex bankier toch! Keep them rollin'
[quote]

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa

Kronos schreef:
Het liefst in mijn richting.

Hij (de Clearaudio) staat al een tijd in België, sorry. Heb nog geen reacties gehad over dwarsdruk en zo...

Volgens mij bedoelde Kronos de centjes

Broem schreef:
Volgens mij bedoelde Kronos de centjes

Ahhhhh, die zijn op, we wachten op de uitslag van de lotto....

Misschien een rare vraag. Maar is het raadzaam om picture discs schoon te maken met een Knosti Disco platenwasser? Iemand hier ervaring mee?

Geen ervaring maar de logica zegt mij dat het bij picture discs gewoon om standaard vinyl gaat. In de vloeistof zitten absoluut geen agressieve schoonmaakmiddelen. Proberen op eigen risico

Picture disks zorgen over het algemeen voor meer bijgeluiden (gespetter, ruis) tgv de verscillende kleuren vinyl. Als dat de reden is om te gaan wassen, kan het effect nog wel eens gering zijn

Na me tijden lang te hebben geërgerd aan de wow en flutter van mijn Reloop platenspeler, toch maar gekozen om een Pro-Ject aan te schaffen.

https://hifisolutions.nl/project-debut-carbon-esprit
Project Debut Carbon Esprit bij Hifi Solutions Hifi Solutions - hifisolutions.nl

Dat begint erop te lijken. Betreft het de Debut (met ingebouwde phono voortrap)?

Ik ben er zelf nog steeds erg blij mee dus goede keuze

Uit nieuwsgierigheid: ik heb een oudere versie van dit model (met een Goldring element), maar daar zit dat "hengeltje" links niet bij. Wat is dat..??

Dat is een haak met een oogje en daardoor loopt het draadje met een contragewichtje (zie links naast het contragewicht achterop de toonarm) voor de dwardrukcompensatie - in Olympische boerentaal: ant-skating - dat voorkomt het zijdelings wegglijden van de arm en blokkeert het winnen van medailles

Overigens is de afgebeelde draaitafel geen standaarduitvoering, maar een tweevoudig gepimpte: hoogglanslak en acryl draaiplateau (beide hebben normalerweise een meerprijs).

Al kan je met enig zoeken nog wel "limited editions" van de Debut vinden - dwz spelers met extra's die tegen een aantrekkelijke prijs tgv het jubileum in 2011 werden aangeboden - vorig jaar zag je die nog wel. Vergewis je in dat geval altijd van leeftijd, herkomst, meegeleverde documentatie en garantie.

Maar goed zo kan je ook - met enig zoeken - oudere versies van de Clearaudio spelers vinden tegen schappelijke prijzen (uit restvoorraaden).

Gast
geplaatst: vandaag om 02:32 uur

geplaatst: vandaag om 02:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.