MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Running On Empty schreef:
Vreselijk verslavend dat vinyl.

De afgelopen 2 weken alleen al 65 LP's gekocht (2e hands)

Bestaan hier klinieken voor?

Als die bekend is, moet ik me ook maar eens gaan aanmelden. Ken nog wel een paar potentiéle patienten

Zeker omdat het per stuk vaak betaalbaar is, word je er erg hebberig van.

Stijn_Slayer
Zouden ze ook taalklinieken hebben?

Stijn_Slayer schreef:

En betweter klinieken?

Stijn_Slayer schreef:

Wel taalstraffen - strafregels schrijven op een magic tablet en als er dan 20 op staan verdwijnen die vanzelf

Overigens die lage vinylprijzen verdwijnen vanzelf als je er te veel over schrijft of mee pronkt (of als je wensen wat specifieker worden). Ruwweg kan je stellen dat alles wat in grote oplage is verschenen goedkoper is dan werk in kleinere oplage, en 80s is goedkoper dan begin/mid-90s.
Zo is vinyl bij de lokale kringloop - De arm - steeds steviger geprijsd.

lennon schreef:
Ken nog wel een paar potentiéle patienten
Ik ook

lennon schreef:
Zeker omdat het per stuk vaak betaalbaar is, word je er erg hebberig van.

Dat klopt helemaal. Ik heb de laatste 4 maanden veel Vinyl online gekocht en dan probeer je vanwege de verzendkosten veelal boven de 50 Euro te blijven omdat men dan meestal gratis verstuurt. Ik heb erg leuke dingen binnen gehaald via enkele vinylshops maar nu even een kleine online koopstop ingevoerd. De kwaliteit van het vinyl is meestal OK tot echt heel erg goed, een enkele keer enigszins teleurstellend bij sommige koopjes (bijv van 2,50 Euro). Ik merk echter dat ik mij in toenemende mate erger aan de soms beroerde kwaliteit van de hoezen, die dan als redelijk tot goed zijn beoordeeld. Het is voor handelaren kennelijk niet zo relevant dat 2e hands LP's soms uit een phonotheek komen en dus zwaar zijn bestickerd, zowel op hoes als op het label. Verder vind ik schrijven op hoezen (naam eigenaar) ook een bijna onvergeeflijke zonde. Dat ik klaphoezen even moet lijmen vind ik geen probleem, maar geklieder op hoezen etc. daar word ik niet blij van. Voorlopig ga ik mij dus weer even focussen op de leuke Vinyl zaakjes, waar ik de boel zelf kan inspecteren.

Kan wat betreft het 'signeren' van m'n lp's mezelf wel voor m'n kop slaan. Jong en onwetend in de 70's begonnen met nummeren en voorzien van naam en adres. In die tijd ruilden we op school nogal eens lp's. Gestopt na enkele jaren maar de eerste 300 uit m'n collectie zijn Met de wetenschap van nu... Struin met regelmaat beurzen af en kom vaak leuke dingen tegen. De pro's kennen hun prijzen wel. In de 2 euro bakken tref ik niet zo vaak interessante zaken aan. Moet er wel altijd doorheen bladeren want stel dat... gggrrrr klinkt bekend? Blijft een prachtige hobby. Ondanks m'n gesigneerde exemplaren ben ik blij dat ik m'n zwarte goud altijd heb gehouden. Je bladert toch door je muziekleven hè.

Ik heb toch echt leuke dingen op beurzen gevonden voor 1 euro hoor, en niet op de lulligste beurzen: Utrechtr bijvoorbeeld.. daar staan toch vaak de dure jongens, maar ik trok Ziggy Stardust er uit, Red rose speedway, Space oddity etc etc.. toch platen die doorgaans voor meer weggaan. En kwalitatief gewoon ok! Zoeken loont altijd wel, en het is toch ook gewoon erg leuk vind ik!

Soms koop je een album die klote klinkt.. nou ja, so be it...

Het schrijven op hoezen kan ik ook niet uitstaan, maar als je dan soms een duurder item vindt, die daardoor goedkoper wordt heb ik erg minder moeite mee

Laatst wel ook erg dure items gekocht van Prince, gewoon omdat ik die MOEST hebben.. dus af en toe rond de 100 euro neertellen doe ik ook nog wel eens (niet al te vaak). Maar dan is de kwaliteit wel een prioriteit natuurlijk.

Op Marktplaats kopen heb ik vaak wat slechtere ervaringen mee. Ik zie de produkten ook liever zelf voor ik ze koop.

Die Dynamo-beurs die op Vreeburg is 1-2 weken vóór de grote platenbeurs (mid-april) heeft idd ook wel aardige dingen.

Zelf wat bestickerde albums gekocht toen de Bibliotheek de collectie wegdeed - ik hoorde er vrij laat van en toen ik daar kwam was het een grote chaos (alles door elkaar gehaald; er waren mensen met stapels van 100 lp's en meer); maar toch een aantal aardige kunnen vinden. Door te werken met een föhn (eerst het vinyl eruit halen graag) en terpentine, klein kwastje erbij + veel geduld en voorzichtigheid (essentieel) kun je de hoezen ontstickeren en reinigen.

Marktplaats - mensen 'raten' heel bizar en vragen absurde prijzen. eBay is natuurlijk ook een mooie plek, maar dat moet je jezelf wel in de hand houden als in de laatste seconden het bieden oploopt. Alhoewel je knap kunt balen als je op een paar GBP na iets moois mist (typisch H3-geval).
Voor mainstream (MOR en AOR) loont het echt de moeite om naar de Velvet Vinyl Outlet (Leiden) te gaan: 2,50/stuk en 2,- bij 20 of meer.

lennon schreef:
Laatst wel ook erg dure items gekocht van Prince, gewoon omdat ik die MOEST hebben.. dus af en toe rond de 100 euro neertellen doe ik ook nog wel eens (niet al te vaak). Maar dan is de kwaliteit wel een prioriteit natuurlijk.

Ik heb ook een 2LP op mijn lijstje waar ik voor een goed exemplaar wel 100 Euro wil neertellen . Hopelijk tref ik hem ergens in Londen over een paar weken.

Ooit een derde deel van mijn LP collectie veel te goedkoop weggedaan bij Plaatboef in Utrecht, Echt zonde maar het grootste deel heb ik nog en is inmiddels weer hersteld en flink aangevuld.

Mjuman schreef:
Marktplaats mensen 'raten' heel bizar en vragen absurde prijzen. eBay is natuurlijk ook een mooie plek, maar dat moet je jezelf wel in de hand houden als in de laatste seconden het bieden oploopt. Alhoewel je knap kunt balen als je op een paar GBP na iets moois mist. Voor mainstream (MOR en AOR) loont het echt de moeite om naar de Velvet Vinyl Outlet (Leiden) te gaan: 2,50/stuk en 2,- bij 20 of meer.

Marktplaats stop ik inderdaad mee, te veel onzuivere ratings naar mijn idee howel ik nu wel een aardig contact heb met een redelijke handelaar. Velvet Vinyl Outlet had ik op internet gevonden, daar moet ik snel eens heen. Bij al te versleten hoezen laat ik de waar vanaf nu echter wel liggen of het moet echt niet anders kunnen.

Ik heb ook een 2LP op mijn lijstje waar ik voor een goed exemplaar wel 100 Euro wil neertellen . Hopelijk tref ik hem ergens in Londen over een paar weken.

Bedoel je dan ook een Prince LP? Welke heb je 't dan over? Ik had 't over the rainbow children namelijk.

Nee, het gaat om een oude zeldzame Soulplaat. Ben geen Prince liefhebber

Plaatsen van zo'n gag is schuld bekennen: welcome to the H3 Society

Greed is good

Bankiertje of gewoon ouderwetsch Philips?

Ver- Lang-LIJST is het Nederlandse woord, met de klemtoon op de eerste twee samenstellende delen: een album dat je ken van zien en horen zeggen (maar niet van horen draaien - mp3 telt niet).

Nee, het gaat om een oude zeldzame Soulplaat. Ben geen Prince liefhebber

het is wel leuk om op zo'n "want" plaat te jagen. Als je m dan uiteindelijk voor (een voor jou).goede prijs vindt is dat wel een kick.

ben wel nieuwsgierig welk album jij zoekt?

Ach in feite zoek ik er zoveel

Ach in feite zoek ik er zoveel

had je bericht al gelezen voor ie weg was

Ken het album niet, maar als ie 't waard is, is dat leuk om naar te zoeken!

Ik heb de mijne toevallig net binnen gehad met nog een paar mooie items!

tevens nog effe een kringloop binnen gewandeld en een heerlijke Muddy Waters LP gescoord. Een mooie vinyl dag vandaag!

Ook hier leuk gescored in m'n favoriete vinyl winkeltje. Enkele lp's van THE Nits voor een prikkie en in de bak pas binnen eindelijk de lang gezochte lp in perfecte staat van Stomu Yamashta - Go (1976) Nice. Daarnaast nog een perfecte Genesis - Wind and Wuthering (1976) Wasbak tevoorschijn halen, vertroetelen en draaien die hap. Voor enkele euro's weer 'n lekker muziekweekend.

Omdat het toestel niet direct leverbaar is en ik toch nog een klein beetje budget beschikbaar heb, heb ik gekozen voor de;
http://www.project-audio.com/inhalt/bilder/rpm51.jpg
Pro-Ject RPM 5.1 met het Ortofon 2M Red element. Iemand ervaring met dit mooie apparaat?

Volgens mij draaide Pretfit met zoiets. Geen ervaring zelf; anti-skating is op dezelfde manier geregeld als bij de Debut. Deze heeft wel een mooie carbon-arm

Eerder noemde je een Debut - krijg een beetje het gevoel dat je naar appels, peren en meloenen aan het kijken bent. Twee tips - voor wat het waard is:

* bepaal zelf wat je wilt, vooraf: wel of geen vaste stofkap (deze heeft een stolp), welk element, instelmogelijkheden, wel of geen toerenwisseling, soort sokkel

Je kunt eea goed vergelijken mbv de pdf's op de site van Project Audio; bedenk dat als je kiest voor een model met losse stofkap (stoplmodel) je heel goed beseffen waar je die laat tijdens het afspelen.

* ik zou zelf eerder gaan voor een 'hogere' Debut dan voor een 'lagere' RPM - check ook de WAF!

Vergelijk tweedehandsprijzen op hifi.nl

Ik draai al jaren met de RPM 9, ook met Ortofoon en tot volle tevredenheid kan ik zeggen

Mjuman schreef:
Je kunt eea goed vergelijken mbv de pdf's op de site van Project Audio; bedenk dat als je kiest voor een model met losse stofkap (stoplmodel) je heel goed beseffen waar je die laat tijdens het afspelen.

Zitten die stofkappen dan niet vast aan de draaitafel met een scharnier zodat je de stofkap tijdens het afspelen van platen schuin omhoog kunt zetten?

Wel bij Debut, andere series, zoals bij de RPM-serie niet allemaal en evenmin bij Clearaudio; de stolp is daar accessoire, van ca 150 - 200 euro, van het merk zelf. Ik heb een goedkopere third party gevonden, in Duitsland - geen idee of die ook die min of meer driehoekige Project modellen maakt.

Hier vind je de info over Project - p.18 info oiver stofkappen
http://www.project-audio.com/inhalt/en/pdf/PJ-Phono-catalogue-2014-EN-200114v2-web.pdf

Ik ken iemand die per ongeluk op zo'n ding is gaan zitten - hij had 'em in alle haast even op zijn luisterstoel gelegd

Ziet er heel goed uit die folder. Bij de voordeligere versies (Debut en Carbon) kun je de stofkap voor zover ik kan zien er enkel afhalen en overheen leggen en niet schuin omhoog zetten (en dan valt hij voor mij af) maar ik zal eens snel in de winkel gaan kijken. De draaitafel die mij wel aansprak kost dik 1900 Euro zag ik snel

Jawel hoor: ik heb een Debut gehad en daar kan je heel goed de stofkap open laten staan, al zul je de bevestigingsschroefjes op de achterkant 1 - 2 */p.j. moeten aandraaien.

Overigens zou ik als je zoveel uitgeeft ook eens denken aan die Duitse hifi-boer net over de grens bij Enschede die 't oudere type Clearaudio verkoopt voor rond de 1000 euro. Heb je wel een losse stofkap nodig

Nee ik vond hem er enkel fraai uitzien maar ik geef geen 1900 Euro uit aan een draaitafel.

Nee ik vond hem er enkel fraai uitzien maar ik geef geen 1900 Euro uit aan een draaitafel.

Denk eens over Micro Seiki, Running On Empty, vooral de modellen met MA505 arm (schitterende Japanse fijnmechanica) zoals DD40 (direct drive, reken vanaf 350 Euro) en BL51 (snaaraandrijving, reken vanaf 500 Euro) zijn goed, ook om te zien mooi en met een mooi element ondanks leeftijd de goedkopere Projects en Regas de baas.

Je kunt ook eerst meer informatie vinden op de onverbeterlijke website vinylengine.com of de Duitse Micro Seiki site my-micro.de

Succes

Gast
geplaatst: vandaag om 14:23 uur

geplaatst: vandaag om 14:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.