De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 10:24 uur
Kronos schreef:
Daarom ook dat je op een platenbeurs niet zoveel tieners en twintigers ziet, maar vooral veel kaalkoppen.
(quote)
(quote)
Daarom ook dat je op een platenbeurs niet zoveel tieners en twintigers ziet, maar vooral veel kaalkoppen.
Op die foto met veel mannen van middelbare of iets hogere leeftijd zie je opvallend relatief weinig kale koppen. Een foto van een autobeurs met doelgroep van dezelfde leeftijd geeft een ander beeld.
Denk dat muziek je jong houdt.

0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 10:56 uur
Wat heeft het voor jou nou verder voor functie dan, Kronos, om met jouw Don Quichotte achtige stijl te strijden en ageren tegen mensen die genieten van de beleving van een fijne schijf vinyl?
Niet in herhaling vallen. Nadenken.
Niet in herhaling vallen. Nadenken.
0
kippenhok
geplaatst: 29 november 2015, 11:25 uur
kippenhok schreef:
Er zijn juist veel tieners en twintigers die een echte interesse voor vinyl ontwikkelen.
Er zijn juist veel tieners en twintigers die een echte interesse voor vinyl ontwikkelen.
Veel, dat zou ik niet zeggen. Veel tieners en twintigers, de meeste toch, kopen voor hun muziek geen lp's. Zelfs geen cd's. Ze vinden alles op internet en geven hun geld liever uit aan een smartphone, concerten en festivals. Daarom ook dat je op een platenbeurs niet zoveel tieners en twintigers ziet, maar vooral veel kaalkoppen. [/quote]
Laat ik het anders formuleren: ik zie een duidelijk steiging van het aantal tieners twintigers dat een interesse ontwikkelt voor vinyl die verder gaat dan wat verwacht mag worden als die ontwikkeling alleen gebaseerd is op een hype.
Verder begrijp ik dat jij kijkt naar de gehele populatie tieners en twintigers en daarmee je stelling onderbouwt. Echter, dit geeft een onjuist beeld want je hebt het over een heterogene groep met veel leden met diskwalificerende kenmerken. Denk aan de groepen 'mensen zonder interesse in muziek' of 'mensen die altijd nieuwe technologie prefereren'n
0
geplaatst: 29 november 2015, 11:35 uur
Twintig jaar geleden was de midlife crisis goed voor de upswing in verkoop van motorfietsen. Laat dan de midlife crisis nu goed zijn voor de upswing van vinyl. Denk dat het laatste een stuk groener en duurzamer is dan het eerste, alhoewel productie van vinyl ook wel een footprint heeft.
Dat gezegd hebbende kan ik me alleen maar ergeren aan het feit dat tot de dag van vandaag heel veel producenten het leuk vinden om allerlei demo-cd's als promotiemateriaal mee te sturen die prompt weer in de vuilnisbak eindigen. Dat heeft ook weer een sterke footprint (alhoewel ik laatst iets las over hergebruik van vermaalde cd's).
Op een autobeurs zijn iig veel meer mooie vrouwen te aanschouwen en minder mannen met rolkarretjes
Dat gezegd hebbende kan ik me alleen maar ergeren aan het feit dat tot de dag van vandaag heel veel producenten het leuk vinden om allerlei demo-cd's als promotiemateriaal mee te sturen die prompt weer in de vuilnisbak eindigen. Dat heeft ook weer een sterke footprint (alhoewel ik laatst iets las over hergebruik van vermaalde cd's).
Op een autobeurs zijn iig veel meer mooie vrouwen te aanschouwen en minder mannen met rolkarretjes

0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 11:47 uur
Mjuman schreef:
Ik zal maar niet beschrijven welke 'vrouwen' ik op het kleine wijkgebouwbeursje van gister zag

en lopen er echt mannen met rolkarretjes op (grote) beurzen? Rollators bedoel je?
Lijkt me zwaar irritant, ze stoten vanachter op je enkels en als ze voor een bak staan kun je er niet gauw zelf bij, die rollator blokkeert alles. En alles gaat heel sloom.

Omdat jij over achtergelaten rommel begint moet ik tenslotte nog wel een compliment over Kronos geven. Hij heeft geen ziel en laat derhalve ook helemaal niets achter als ie ooit heen gaat.
1 (tijdelijke, vergankelijke) Kronos is natuurlijk ook wel genoeg, vinylliefhebbers hebben er al genoeg mee te stellen.
0
geplaatst: 29 november 2015, 12:37 uur
Mjuman schreef:
Moej me toch even helpen - platenzaken, meervoud, in Utrecht?
BTW: ook als iemand maar 10 lp's heeft staan voor verkoop draait ie al "deels op de verkoop van vinyl" - deels is een rekbaar begrip.
(quote)
BTW: ook als iemand maar 10 lp's heeft staan voor verkoop draait ie al "deels op de verkoop van vinyl" - deels is een rekbaar begrip.
Ga eens bij plato kijken Mjuman... dan weet je wat ik bedoel...
0
geplaatst: 29 november 2015, 13:18 uur
Kronos schreef:
Vinyl maakt minder dan 3% uit van de gehele verkoop.
Welke verkoop? Lucht muziek? Streaming?
Valt nauwelijks te vergelijken natuurlijk. En ja het is voornamelijk ouder volk wat t adoreert.
Maar ik heb afgelopen zondag zelf op de beurs gestaan om te verkopen en we hebben de beste beurs ooit gedraaid. We verkochten nieuw vinyl en het was beredruk. En onder die kopers zitten toch echt meer jongeren dan jullie nu denken.
Ik verkocht bijvoorbeeld made in heaven van Queen aan een meisje van Nog geen 20. En ze was er enorm blij mee. En zo heb ik er nog veel meer gehad. Ik denk dat de verhouding 30 % jong en 70 % 40+is.
Je moet ook niet vergeten dat de prijzen voor vinyl ervoor zorgen dat het een luxe product is wat voor jongeren moeilijker te betalen is. Dat speelt een grote rol.
0
geplaatst: 29 november 2015, 13:47 uur
lennon schreef:
Het gaat om verkochte albums. Wellicht niet alleen cd's en lp's dus, maar ook downloads. Veel maakt dat niet uit want het blijft een bijzonder klein percentage. Van de muziekliefhebbers die daar verantwoordelijk voor zijn is misschien 20% jonger dan 30 jaar. Laten we dus niet doen alsof de jeugd massaal aan het vinyl is.
lennon schreef:
Je moet ook niet vergeten dat de prijzen voor vinyl ervoor zorgen dat het een luxe product is wat voor jongeren moeilijker te betalen is. Dat speelt een grote rol.
Precies, dat is ook een van de redenen waarom vinyl niet interessant is voor de meeste jongeren en wat de stelling bevestigt dat jongeren maar een minderheid vormen van het vinyl kopend publiek en een des te kleinere minderheid van de muziek consumerende jeugd.
0
geplaatst: 29 november 2015, 13:48 uur
Mijn reactie was op 't bericht van west die meervoud gebruikte. In zou werkelijk niet weten welke zaak verder in ruime mate nieuw vinyl verkoopt. Ik ozu het zo 1-2-3 niet aandurven om bij Plaatboef nieuw vinyl te kopen.
0
geplaatst: 29 november 2015, 13:51 uur
Mjuman schreef:
Mijn reactie was op 't bericht van west die meervoud gebruikte. In zou werkelijk niet weten welke zaak verder in ruime mate nieuw vinyl verkoopt. Ik ozu het zo 1-2-3 niet aandurven om bij Plaatboef nieuw vinyl te kopen.
Hij heeft ze wel, maar is erg duur. Wat dat betreft heb je gelijk, Plato is in Utrecht de enige. Maar die puilt wel uit... Oh ja, Mediamarkt heeft ook nog wat staan, en ook die sectie wordt steeds breder. Maar ook te verklaren doordat er steeds meer te krijgen is natuurlijk.
0
kippenhok
geplaatst: 29 november 2015, 13:55 uur
Kronos schreef:
Het gaat om verkochte albums. Wellicht niet alleen cd's en lp's dus, maar ook downloads. Veel maakt dat niet uit want het blijft een bijzonder klein percentage. Van de muziekliefhebbers die daar verantwoordelijk voor zijn is misschien 20% jonger dan 30 jaar. Laten we dus niet doen alsof de jeugd massaal aan het vinyl is.
Precies, dat is ook een van de redenen waarom vinyl niet interessant is voor de meeste jongeren en wat de stelling bevestigt dat jongeren maar een minderheid vormen van het vinyl kopend publiek en een des te kleinere minderheid van de muziek consumerende jeugd.
(quote)
(quote)
Hoeveel units vertegenwoordigt die 3%? En denk ook aan de marktgroei. Die 3% heeft dan een relatief zwaarder gewicht. Een 20jarige heeft over zijn leven nog veel meer te besteden dan iemand van 40plus.
Lennon maakt verder ook duidelijk dat er wel degelijk veel jongeren zijn die veel interesse voor vinyl hebben.
De jeugd drukt simpelweg een veel zwaarder stempel op de vinylmarkt dan wat jij wilt geloven.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:02 uur
kippenhok schreef:
Hoeveel units vertegenwoordigt die 3%? En denk ook aan de marktgroei. Die 3% heeft dan een relatief zwaarder gewicht.
Hoeveel units vertegenwoordigt die 3%? En denk ook aan de marktgroei. Die 3% heeft dan een relatief zwaarder gewicht.
Percentage is relatief.
kippenhok schreef:
Een 20jarige heeft over zijn leven nog veel meer te besteden dan iemand van 40plus.
Een 20jarige heeft over zijn leven nog veel meer te besteden dan iemand van 40plus.
Nu tel je ook de veronderstelde verkoop van de toekomst erbij?
kippenhok schreef:
Lennon maakt verder ook duidelijk dat er wel degelijk veel jongeren zijn die veel interesse voor vinyl hebben.
Veel is relatief. Veel meer muziekconsumerende jongeren hebben er geen interesse in.
De jeugd drukt simpelweg een veel lichter stempel op de vinylmarkt dan wat jij wilt geloven.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:04 uur
Kronos schreef:
De jeugd drukt simpelweg een veel lichter stempel op de vinylmarkt dan wat jij wilt geloven.
Mijn speculaties over de jeugd en vinyl zijn puur gebasseerd op hoe ik het heb meegemaakt. Jij lijkt nogal overtuigt, heb je cijfers oid? Ben erg benieuwd.
0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 14:09 uur
Dat zou ook mijn eerste vraag zijn. Kronos heeft een cijfer: 3% ; een jaarverslag van de branche? Bron?
En 3% is wat? Aantallen fysiek verkochte banden? Of 3% van de omzet in bedragen? Of van de winst?
Misschien bedraagt het aantal verkochte vinylalbums wel 3% maar bepaalt dit 15% van de winst (vorig jaar 10%?). Ik noem maar een dwarsstraat. Dus ben wel benieuwd.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:19 uur
buizen schreef:
Kronos heeft een cijfer: 3% ; een jaarverslag van de branche? Bron?
Kronos heeft een cijfer: 3% ; een jaarverslag van de branche? Bron?
Vinyl is now more popular than it has been since the late 1980s, though vinyl records still make up only a marginal percentage (<3%) of overall music sales. bron
Globally, vinyl sales account for only 2 percent of industry revenues, according to the IFPI. bron
lennon, jij schreef dat je denkt dat "de verhouding 30 % jong en 70 % 40+" is. Ik schreef dat misschien 20% jonger dan 30 is. Lijkt me qua overtuiging en schatting redelijk overeen te komen.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:19 uur
De cd markt ligt op zijn gat, en de LP's zijn duur, dus ik kan me voorstellen dat de LP's voor meer omzet zorgen.
Echter is de Vinyl 50 al wel snel gevuld met een nummer 1 positie na 300 verkochte exemplaren. Dat zegt ook weer wat. Maar ik denk dat Kronos het wat onderschat allemaal.
Dat denk ik ook.... Maar er zijn meer jongeren geïnteresseerd dan jij lijkt te denken...
Echter is de Vinyl 50 al wel snel gevuld met een nummer 1 positie na 300 verkochte exemplaren. Dat zegt ook weer wat. Maar ik denk dat Kronos het wat onderschat allemaal.
Kronos schreef:
lennon, jij schreef dat je denkt dat de verhouding 30 % jong en 70 % 40+is. Ik schreef dat misschien 20% jonger dan 30 is. Lijkt me qua overtuiging en schatting redelijk overeen te komen.
lennon, jij schreef dat je denkt dat de verhouding 30 % jong en 70 % 40+is. Ik schreef dat misschien 20% jonger dan 30 is. Lijkt me qua overtuiging en schatting redelijk overeen te komen.
Dat denk ik ook.... Maar er zijn meer jongeren geïnteresseerd dan jij lijkt te denken...
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:29 uur
lennon schreef:
De cd markt ligt op zijn gat, en de LP's zijn duur, dus ik kan me voorstellen dat de LP's voor meer omzet zorgen.
Het woord 'revenues' betekent gewoon inkomsten. Globaal minder dan 2% dus. Echt veel zal er aan vinyl niet te verdienen vallen want de prijzen zijn (momenteel nog) relatief laag gezien de veel hogere productiekosten.
lennon schreef:
Maar nee, dat is precies wat ik bedoel met hype. Het wordt gigantisch uitvergroot terwijl het om marginale cijfers gaat.
0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 14:32 uur
Dank voor enige bron, Kronos. Wikipedia ben ik anders niet kapot van maar het zou globaal kunnen kloppen. Goh dat had ik niet gedacht. Mooi, er is dus een enorme potentiële groeimarkt te voorzien. In deze onzekere tijden willen mensen op allerlei terrein toch terug naar een houvast, iets wat 'echt' is, en in muziek is dat vinyl en zijn dat liveconcerten. Daar treft men de liefhebbers van een der 7 Deugden, of van de 4 Kardinale Deugden: wijsheid/verstandigheid. 
Als je zelf geen duizenden elpees hebt om te verkopen kun je altijd nog een fijne verzamelaarsbeurs organiseren. Ook zo kun je (helpen) vinyl verder booming maken. Die 3% wordt wel hoger; wat moet je tegenwoordig met een CD als je ook kunt downloaden. Een vinylalbum is echter een klasse apart.

Als je zelf geen duizenden elpees hebt om te verkopen kun je altijd nog een fijne verzamelaarsbeurs organiseren. Ook zo kun je (helpen) vinyl verder booming maken. Die 3% wordt wel hoger; wat moet je tegenwoordig met een CD als je ook kunt downloaden. Een vinylalbum is echter een klasse apart.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:32 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Purist.

Je begrijpt best wat ik bedoel.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:35 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Plaatboef. En zelfs een antiek winkeltje daar vlak naast draait deels (
) op 2nd hand vinyl. Wel een niet echt aardige eigenaar. Ik kom daar niet meer.Zo: en nu mag jij desgewenst hakken op Plaatboef.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:41 uur
[quote]Kronos schreef:
Dit kan ik toch ontkennen. Het ligt maar net waar je inkoopt, Een bedrijf als Bertus is erg duur voor inkopers, maar er zijn andere wegen, en dan kan een album zo een marge van 100 tot 150% opleveren. En dat vertel ik je uit eigen ervaring
Dat niet alleen, ook nog eens achterlijk duur. Toen ie net open was vond ik wat leuke Prince 12 inches (die ik puur voor de heb, want had ze al, maar net andere persingen) waar hij doodleuk €10 p/s voor wilde hebben.
(quote)
Dit kan ik toch ontkennen. Het ligt maar net waar je inkoopt, Een bedrijf als Bertus is erg duur voor inkopers, maar er zijn andere wegen, en dan kan een album zo een marge van 100 tot 150% opleveren. En dat vertel ik je uit eigen ervaring

(quote)
Dat niet alleen, ook nog eens achterlijk duur. Toen ie net open was vond ik wat leuke Prince 12 inches (die ik puur voor de heb, want had ze al, maar net andere persingen) waar hij doodleuk €10 p/s voor wilde hebben.
0
geplaatst: 29 november 2015, 14:44 uur
Kronos schreef:
Ik las dat het naar 5% was gegaan, maar dan heb je het over het hele land. In de (grote) steden zal het aandeel groter zijn.
0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 14:48 uur
Hoe krijg je die 'geblurde' tekst eigenlijk voor elkaar? Dat als je er op klikt dat je dan het duidelijk leesbaar krijgt? Een mooie gadget.
In de Duitse platenzaak waar ik regelmatig kom is - ruwe schatting - het assortiment verdeeld als 20 a 25% CD's (alleen nieuw, geen tweedehands) en 75 a 80% vinyl. En dat aandeel vinyl bestaat dan weer uit 50% (goed!) tweedehands elpees (maar hij weet wel van prijzen: veel goede elpees kosten 10,-, maar een stuk beter kwalitatief dan op een recent bezochte beurs) en 50% vinyl. De man heeft alle klassieke rockgrootheden (is ie zelf fan van) zoals Bowie, Pink Floyd, Stones, Beatles, veel New Wave en veel hardrock. Wat ie niet heeft bestelt ie zo voor je.
Het persoonlijk contact met je 'eigen' vinyluitbater speelt ook een rol. Hij is heel attent, heeft altijd wel iets bijzonders wat mij aanstaat (los van dat ie graag wil verkopen verdiept ie zich ook oprecht in iedere regelmatige klant). Soms krijg ik zomaar wat van 'm, een poster ofzo.
Doordeweeks als het niet druk is zitten we even in het door hem gecreeerde zitje in een hoek in de winkel, achter een hoge en een lage kast (om de winkel toch te kunnen blijven overzien) en draait ie een plaat en ik mag er dan een shaggie roken bij de koffie. En doe dat ook.
Zijn zaak is de talk of the town als het om muziek gaat in de regio. En al 40 jaar.
CD-mensen of Spotify-mensen zegt dit helemaal niets.
Dit is iets wat alleen een selecte uitverkoren elite van 3% kan beleven.

In de Duitse platenzaak waar ik regelmatig kom is - ruwe schatting - het assortiment verdeeld als 20 a 25% CD's (alleen nieuw, geen tweedehands) en 75 a 80% vinyl. En dat aandeel vinyl bestaat dan weer uit 50% (goed!) tweedehands elpees (maar hij weet wel van prijzen: veel goede elpees kosten 10,-, maar een stuk beter kwalitatief dan op een recent bezochte beurs) en 50% vinyl. De man heeft alle klassieke rockgrootheden (is ie zelf fan van) zoals Bowie, Pink Floyd, Stones, Beatles, veel New Wave en veel hardrock. Wat ie niet heeft bestelt ie zo voor je.
Het persoonlijk contact met je 'eigen' vinyluitbater speelt ook een rol. Hij is heel attent, heeft altijd wel iets bijzonders wat mij aanstaat (los van dat ie graag wil verkopen verdiept ie zich ook oprecht in iedere regelmatige klant). Soms krijg ik zomaar wat van 'm, een poster ofzo.
Doordeweeks als het niet druk is zitten we even in het door hem gecreeerde zitje in een hoek in de winkel, achter een hoge en een lage kast (om de winkel toch te kunnen blijven overzien) en draait ie een plaat en ik mag er dan een shaggie roken bij de koffie. En doe dat ook.
Zijn zaak is de talk of the town als het om muziek gaat in de regio. En al 40 jaar.
CD-mensen of Spotify-mensen zegt dit helemaal niets.
Dit is iets wat alleen een selecte uitverkoren elite van 3% kan beleven.

0
geplaatst: 29 november 2015, 15:08 uur
west schreef:
) op 2nd hand vinyl. Wel een niet echt aardige eigenaar. Ik kom daar niet meer.
Zo: en nu mag jij desgewenst hakken op Plaatboef.
(quote)
) op 2nd hand vinyl. Wel een niet echt aardige eigenaar. Ik kom daar niet meer.Zo: en nu mag jij desgewenst hakken op Plaatboef.
Heb je niets in je schoen gekregen of zo, dat je al gebukt gaat staan voor de roe?
Laat ik volstaan met een generiek antwoord:
1. Ik heb een hekel aan zaken waar nieuw en tweedehands door elkaar staan, vaak niet eens in pvc-hoezen;
2. ik heb een hekel aan zaken waar ondeugdelijke afspeelapparatuur is om lp's te beluisteren
3. ik heb een hekel aan zaken waar je zelf de lp op moet/mag zetten en na beluistering wordt die lp weer als fris en fruitig in de bak gezet.
4. ik heb een hekel aan zaken waar 2 bakjes vinyl (met onogelijke hoezen) staan, waarvoor een meer dan knappe prijs moet worden betaald.
ad3: bij Hardwax in Berlijn is dat de gewoonte, maar daar krijg je na beluistering een vers exemplaar uit de voorraad; idem bij Kompakt in Keulen - en als de draaierik dan de laatste is, en je wilt 'em toch hebben, gaat er een paar euro af.
Zal eens kijken naar omzetcijfers vinyl (NVPI oid); cijfers uit de US zijn niet zonder meer bruikbaar voor NL. Wat meet je en hoe geef je het weer?
Voor buizen: rolkarretje (a.k.a. OL-trolley)
http://travelbags.xcdn.nl/RM340,340,255,255,255,255,0//730072-34_1.jpg
0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 15:21 uur
Een goede platenboer heeft inderdaad het tweedehands en het nieuw vinyl gescheiden, dat lijkt me nogal logisch, door elkaar gehusseld aanbieden kun je gewoon niet maken, en heeft achter de balie een vast vinylexemplaar voor nieuwe elpees te draaien om te luisteren.
De klant krijgt echt een onbespeeld splinternieuw exemplaar (geseald) mee naar huis, de binnenhoes kun je via diezelfde balie wel bekijken.
Bij moeilijk verkoopbaar spul (maar dat weet je nooit van tevoren) kun je de winkeldochter, dat album dat steeds afgespeeld werd, in de demo-bak gooien.
De klant krijgt echt een onbespeeld splinternieuw exemplaar (geseald) mee naar huis, de binnenhoes kun je via diezelfde balie wel bekijken.
Bij moeilijk verkoopbaar spul (maar dat weet je nooit van tevoren) kun je de winkeldochter, dat album dat steeds afgespeeld werd, in de demo-bak gooien.
0
buizen
geplaatst: 29 november 2015, 15:26 uur
Ach natuurlijk, dat had ik ook wel kunnen bedenken. Waarom dacht ik dan meteen aan een rollator.
M'n vriendin heeft overigens zelfs ook zo'n ding, ter ondersteuning van het zeulen met flessen wijn. Ze lijkt dan net een bejaarde. Absolutely Fabulous is er niets bij.
Inderdaad verrekte handig op beurzen, met al dat sjokken, kan ik me voorstellen.
0
geplaatst: 29 november 2015, 16:03 uur
lennon schreef:
Dat jij ze relatief goedkoop kan inkopen is een indicatie dat de industrie er weinig aan verdient. De prijzen worden kunstmatig laag gehouden.
'Om nog heel lang platen te kunnen persen in Haarlem, zullen we onze prijzen moeten verhogen' klik.
* denotes required fields.