MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:

De winnaar van "het beste vinyl album van het jaar" (wat is dat nou weer?) Noel Gallagher:
Noel Gallagher voorspelt einde vinyl platen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

west schreef:
De winnaar van "het beste vinyl album van het jaar" (wat is dat nou weer?) Noel Gallagher:
Noel Gallagher voorspelt einde vinyl platen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Met alle zekerheid voorspel ik NU dat het NU van NU, binnen twee jaar TOEN is.

Ik vraag me steeds vaker af op welke planeet Noel leeft.

Nochtans zou hij best gelijk kunnen hebben. Met dezelfde snelheid als nieuwe albums op vinyl in de winkels verschenen zijn kunnen ze weer verdwijnen. Zo gaat dat met hypes.

Tegenwoordig worden bijna alle albums met digitale apparatuur opgenomen. Waarom zou je dat absoluut analoog willen afspelen?

Wie koopt dat nog? Wat oude zakken omwille van de nostalgie en een paar snotneuzen met een fetisj voor retrospulletjes. Och ja, ook nog een handjevol 'audiofielen' dat zichzelf heeft wijsgemaakt dat vinyl beter klinkt.

Maar het klinkt toch beter?

kippenhok
Kronos schreef:
Nochtans zou hij best gelijk kunnen hebben. Met dezelfde snelheid als nieuwe albums op vinyl in de winkels verschenen zijn kunnen ze weer verdwijnen. Zo gaat dat met hypes.

Tegenwoordig worden bijna alle albums met digitale apparatuur opgenomen. Waarom zou je dat absoluut analoog willen afspelen?

Wie koopt dat nog? Wat oude zakken omwille van de nostalgie en een paar snotneuzen met een fetisj voor retrospulletjes. Och ja, ook nog een handjevol 'audiofielen' dat zichzelf heeft wijsgemaakt dat vinyl beter klinkt.

Wat een onzin.

kippenhok schreef:
(quote)

Wat een onzin.

Onzin omdat?

kippenhok
De generaliserende opmerkingen. Op z'n best een beetje dom. Op z'n ergst blijk gevend van een behoorlijk gebrek aan empathie.

kippenhok schreef:
De generaliserende opmerkingen. Op z'n best een beetje dom. Op z'n ergst blijk gevend van een behoorlijk gebrek aan empathie.

Thanx. Snap nu je opmerking. Ben ook zo'n audiofiel die vindt dat vinyl beter klinkt. Ben zo blij dat ik mezelf dat nog steeds kan wijsmaken en heb de bevestiging nodig om die overtuiging vast te houden. Aha snap nu waarom ik zoveel vinyl koop. Mume brengt me zoveel...zelfs levenswijsheid.

Broem schreef:
(quote)

Thanx. Snap nu je opmerking. Ben ook zo'n audiofiel die vindt dat vinyl beter klinkt. Ben zo blij dat ik mezelf dat nog steeds kan wijsmaken en heb de bevestiging nodig om die overtuiging vast te houden. Aha snap nu waarom ik zoveel vinyl koop. Mume brengt me zoveel...zelfs levenswijsheid.

Beware of the heavy metal in al dat vinyl dat jij draait he buizen

buizen
Moet gewoon lachen om Kronos' boude uitspraken, haha, met z'n:
"Wie koopt dat [vinyl] nog? Wat oude zakken omwille van de nostalgie en .."

Laat mij maar een oude zak zijn.
Er gaat niets boven vinyl over de buizenversterker door de kamer te laten klinken.

kippenhok
buizen schreef:
Moet gewoon lachen om Kronos' boude uitspraken, haha, met z'n:
(quote)

Maar ja, volgens Kronos is het bestaan van een ziel ook al klinkklare onzin dus dan weet je het wel.
En die 'bullshit' van met gezelschap kokkerellen, kaarslicht aan tafel en een dis vol heerlijke geurende smakende kleurrijke gerechten zou ie natuurlijk ook liefst direct vervangen voor gewoon een shake of pillen met precies de goede voedingswaarde. Heb je ook de minste afwas. Op de slaapkamer een TL-balk of ledverlichting, kun je tenminste fatsoenlijk stofzuigen. Of een boek lezen met goed licht.
Daar laat ik het maar even bij.

Wij zijn het eens

buizen
Ben jij ook zo bang,
dat alles automatisch wordt
Dat je geen eten krijgt,
maar pillen op je bord
En dat men als het nodig is, alles van je weet

Heb Toontje Lager hier op vinyl. Klinkt tof, maar niet zo goed als de hier benoemde audiofielgeluidsdragers.

Beetje zelfrelativering jongens. Met een verzameling van meer dan 1500 lp's moet je mij niet vertellen dat vinyl leuk is. Maar handig is het niet. Zeker niet met de lengte die albums tegenwoordig hebben, want dan zit je al snel met dubbel vinyl en dus slechts twee of drie nummers per kant. Daar moet je dan voor gaan zitten. En als je er voor gaat zitten kan je weer niet blijven zitten. En als je aandacht vooral bij de computer is, zoals wanneer jullie berichten schrijven over mijn berichten, dan maakt het geen zak uit of de muziek die opstaat van een lp, cd of mp3 komt. Behalve dan dat die laatste twee een pakje handiger in gebruik zijn en je concentratie niet onderbroken wordt tijdens het lezen en schrijven. Dan hadden jullie vast de humor in mijn vorige bericht niet gemist.

Kronos schreef:
Dan hadden jullie vast de humor in mijn vorige bericht niet gemist.

Oh jee, ik was de enige die het door had.... wat zegt dat over mij?

Dat mag je zelf zeggen, als je zonder te kijken meteen weet welk kleurtje vinyl er op dit moment op je platendraaier ligt.

Zwart.

buizen
Kronos schreef:
... Met een verzameling van meer dan 1500 lp's moet je mij niet vertellen dat vinyl leuk is. Maar handig is het niet.... Z....want dan zit je al snel met dubbel vinyl en dus slechts twee of drie nummers per kant. Daar moet je dan voor gaan zitten. ...[ en de rest van alle blabla].

Zo erg als jij schreef kan niemand echt zijn dus nam het al met een korrel zout, Kronos.

Sorry voor de late reactie, was Phenomenon (UFO) aan het omdraaien. En bekeek m'n rijen elpees hier nog eens, en moest even glimlachen bij het terug denken aan vanmiddag: die elpees die je daar te koop zag op een beurs: wat een prijzen en 'staat'.
Als jij zelf elpees van de hand wil doen dan geef maar een gil.

Goeie plaat, Phenomenon van UFO. Heb ik op cd en twee keer op lp. Een US print en een UK print (waarop Oh My en Too Young to Know van plaats verwisseld zijn). Voor een belachelijk hoge prijs wil ik daar wel eentje van verkopen.

Maar de revival van vinyl is geen hype meer te noemen lijkt me. Een hype komt en gaat snel. Vinyl is nu al een paar jaar sterk in opkomst en het lijkt alleen nog maar meer te worden. ..

Natuurlijk zal het afzwakken maar er is een nieuwe generatie aangeboord die dit toch in stand zal gaan houden. ..

Mij lijkt het aanbod van nieuw vinyl in veel winkels juist al terug kleiner te worden. Op mij komt het echt wel over als een hype. Het werd in de media enkele jaren terug vaak groter gemaakt dan het is en volgens veel gebruikers zou het ineens beter zijn dan cd. Ach ja, op weg zijn met paard en koets heeft ook zijn charme en voordelen. De Amish verkiest het boven de auto.

Ik zie de voorraad lps alleen maar groeien in winkels als plato...

Daar ben ik het wel mee eens. In bijv. steden als Amsterdam en Utrecht draaien de platenzaken inmiddels deels op de verkoop van vinyl. Dit gaat verder dan een hype.

buizen
Kom regelmatig bij een Duitse platenboer, al 40 jaar in het vak. Heeft ook veel - mede - gedaan aan organiseren van legendarische festivals (Schuttorf Open Air). Als ik 'm spreek over hoe gaan de zaken piept en kreunt hij enorm (hij heeft ook nog lichamelijke klachten) maar toch: hij heeft ontzettend veel nieuw vinyl en het wordt steeds meer. Laatste keer dat ik er was (op een dinsdagmiddag) had ie aardig wat klanten in de zaak en liep ie bijna kirrend rond. De mensen (Duitsers) hadden verschillende stapeltjes apart gelegd. Men was kooplustig.
En dat originele vinyl uit de jaren '80, die first pressings, die worden naargelang meer vraag steeds zeldzamer naarmate de tijd verstrijkt.
Zo'n Braziliaan met zijn megaverzameling helpt ook flink aan het 'hypen' van vinyl (maar het is geen hype, het blijft).

west schreef:
Daar ben ik het wel mee eens. In bijv. steden als Amsterdam en Utrecht draaien de platenzaken inmiddels deels op de verkoop van vinyl. Dit gaat verder dan een hype.

Moej me toch even helpen - platenzaken, meervoud, in Utrecht?

BTW: ook als iemand maar 10 lp's heeft staan voor verkoop draait ie al "deels op de verkoop van vinyl" - deels is een rekbaar begrip.

Een hype ontstaat als iets groter en beter wordt voorgesteld dan het is.

Nogmaals, nieuwe albums worden eigenlijk allemaal digitaal opgenomen (enkele uitzonderingen daargelaten). Als een artiest graag een 'warmer minder zuiver vinylgeluid' wil, dan kan ie dat zo ook op cd zetten. Inclusief wat gekraak erbij eventueel.
Het doet me denken aan een gast die me ooit vertelde dat hij cd's van de bib op cassette opnam, want hij hield van analoge opnames.

Mensen spelen een digitaal opgenomen album analoog af. De kwaliteit van het geluid dat ze dan krijgen hangt af van de kwaliteit van persing en platendraaier die ze hebben. Goede platendraaiers kosten veel geld. Dus dat wordt vaak een versleten tweedehandsje of zo'n goedkoop retro-ding, want het idee telt hè.

Volgens mij wordt de tijdelijke opleving veroorzaakt door meerdere zaken die toevallig samenvallen. Degenen die met vinyl zijn opgegroeid hebben nu de leeftijd bereikt waarop ze vaker terug naar het verleden beginnen te verlangen dan naar vernieuwing te zoeken en bij de jeugd is het dat hipster-gedoe. Maar ik kan me moeilijk voorstellen als in de tamelijk nabije toekomst de oudjes onder ons beginnen uit te sterven en de volgende generatie jeugd weer eens wat vooruitstrevender wordt, dat er dan een grote toekomst voor vinyl is weggelegd.
En verder, omdat streaming en mp3 de cd in principe overbodig maken, is vinyl weer wat interessanter geworden als je dan toch iets in handen wil hebben. Maar als tweedehands en nieuw vinyl duurder gaan worden, kan de verkoop snel minderen en als het niet meer rendabel is houden firma's er gewoon weer mee op nieuwe albums op vinyl uit te brengen.

Interessant om te lezen: Why vinyl hype is destroying the record.

Voor iedereen die toch wil meegenieten van die ''vinyl-hype'' en op zoek is naar een goede eerste of vervangende draaitafel voor een beperkt budget, en iets beters wenst dan een Fisher Price of een Crosley Platennaaier, vond ik hier een waanzinnige aanbieding. In essentie is dit een Rega RP1 maar dan met een glazen draaiplateau zoals dat ook op de Rega RP3 wordt gebruikt en voor een prijs die zeker 150 Euro onder die van een nieuwe RP1 ligt! Deze draaitafel bied in standaard vorm al een prima geluidskwaliteit en is later eenvoudig te upgraden naar een (veel) hoger niveau met het enorme aanbod aan aftermarket producten dat voor de Rega draaitafels verkrijgbaar is. Ik wil er even bij vermelden dat ik op geen enkele manier (commercieel) verbonden ben met de aanbieder van deze draaitafels. Sterker nog, ik heb zelf niet eens een Rega maar een oude Thorens platenspeler

kippenhok
Kronos schreef:
Een hype ontstaat als iets groter en beter wordt voorgesteld dan het is.

Nogmaals, nieuwe albums worden eigenlijk allemaal digitaal opgenomen (enkele uitzonderingen daargelaten). Als een artiest graag een 'warmer minder zuiver vinylgeluid' wil, dan kan ie dat zo ook op cd zetten. Inclusief wat gekraak erbij eventueel.
Het doet me denken aan een gast die me ooit vertelde dat hij cd's van de bib op cassette opnam, want hij hield van analoge opnames.

Mensen spelen een digitaal opgenomen album analoog af. De kwaliteit van het geluid dat ze dan krijgen hangt af van de kwaliteit van persing en platendraaier die ze hebben. Goede platendraaiers kosten veel geld. Dus dat wordt vaak een versleten tweedehandsje of zo'n goedkoop retro-ding, want het idee telt hè.

Volgens mij wordt de tijdelijke opleving veroorzaakt door meerdere zaken die toevallig samenvallen. Degenen die met vinyl zijn opgegroeid hebben nu de leeftijd bereikt waarop ze vaker terug naar het verleden beginnen te verlangen dan naar vernieuwing te zoeken en bij de jeugd is het dat hipster-gedoe. Maar ik kan me moeilijk voorstellen als in de tamelijk nabije toekomst de oudjes onder ons beginnen uit te sterven en de volgende generatie jeugd weer eens wat vooruitstrevender wordt, dat er dan een grote toekomst voor vinyl is weggelegd.
En verder, omdat streaming en mp3 de cd in principe overbodig maken, is vinyl weer wat interessanter geworden als je dan toch iets in handen wil hebben. Maar als tweedehands en nieuw vinyl duurder gaan worden, kan de verkoop snel minderen en als het niet meer rendabel is houden firma's er gewoon weer mee op nieuwe albums op vinyl uit te brengen.

Interessant om te lezen: Why vinyl hype is destroying the record.

Als je eens naar een platenbeurs of een paar muziekspeciaalzaken gaat zal je er zien dat je er behoorlijk naast zit. Er zijn juist veel tieners en twintigers die een echte interesse voor vinyl ontwikkelen.

Zo af en toe mag je best wat meer kritisch op je eigen opinies zijn en ze durven bijstellen. Dat maakt zo'n opmerking van zelfrelativering van jouw kant een stuk meer waard.

kippenhok schreef:
Als je eens naar een platenbeurs of een paar muziekspeciaalzaken gaat zal je er zien dat je er behoorlijk naast zit.

Oh echt? Mja, platenbeurzen en muziekspeciaalzaken, daar kom ik nooit hè.

kippenhok schreef:
Er zijn juist veel tieners en twintigers die een echte interesse voor vinyl ontwikkelen.

Veel, dat zou ik niet zeggen. Veel tieners en twintigers, de meeste toch, kopen voor hun muziek geen lp's. Zelfs geen cd's. Ze vinden alles op internet en geven hun geld liever uit aan een smartphone, concerten en festivals. Daarom ook dat je op een platenbeurs niet zoveel tieners en twintigers ziet, maar vooral veel kaalkoppen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:01 uur

geplaatst: vandaag om 02:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.