MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Blijkbaar kan het al.

Over de kwaliteit: "The songs are still easily recognizable."

Wie kan mij een tip geven voor een nieuwe platenspeler, waarin ik mijn huidige element simpel kan overzetten. Budget tot ongeveer 500 euri. Ik weet dat je daar geen super draaitafel voor koopt, maar als ik jaren moet sparen, koop ik toch liever een nog betere (foto) camera , Zoveel platen draai ik nou toch ook weer niet.
Geen ufo modellen, geen koffergrammofoontoestellen (bah) en ook geen draaitafels waar ik met een snaartje het toerental moet omzetten... maar eerder zoiets: https://www.thomann.de/pics/bdb/108392/7228079_800.jpgen liefst 'n zwart of donkergrijs model. Een beetje stoere dus. Mijn oudje met nog een prachtig bijna nieuw element staat waarschijnlijk op instorten, de plaat gaan namelijk heel soms "zingen", m.a.w. het toerental is dan niet meer zuiver. Het plateau lijkt wat te slippen, het is een direct drive. Versleten? En is dit nog te repareren of te verhelpen? Ik ben er wel aan gehecht. Halfautomaat/vol automaat is ook goed. USB niet nodig, ingeb. voorversterker ook niet, maar dat laatste mag wel.

Robertus
Alicia, hier zijn mensen die er meer verstand van hebben en uitgebreider je vraag kunnen beantwoorden, maar ik begin alvast met een simpel, doch urgent advies:

Nooit een USB-platenspeler! Moderne gedrochten. DIe van mij (Akai) is de reden dat ik geen vinyl meer draai..

Alicia: De Audio Technica AT LP 120 is een goede Technics 1200 kloon. Voor een schijntje van de originele prijs. Wel een echte DJ-draaitafel, dus geen automatische afslag.
Heeft wel usb Robertus

Alvast bedankt Marco dB en Robertus Nee... ik hoef geen USB. Gewoon een degelijke draaitafel. De Audio Technica lijkt mij wel wat. Leuke prijs ook! Wat die afslag betreft: geen bezwaar. Ik gebruik dit apparaat toch alleen als ik er dicht bij ben. Voor de lange afspeellijsten tijdens het foto bewerken of het lezen van MuMe berichtjes, gebruik ik de computer.

Alicia schreef:
Alvast bedankt Marco dB en Robertus Nee... ik hoef geen USB. Gewoon een degelijke draaitafel. De Audio Technica lijkt mij wel wat. Leuke prijs ook! Wat die afslag betreft: geen bezwaar. Ik gebruik dit apparaat toch alleen als ik er dicht bij ben. Voor de lange afspeellijsten tijdens het foto bewerken of het lezen van MuMe berichtjes, gebruik ik de computer.

Misschien moet je gewoon op dit topic even zoeken. Er worden voldoende tips gegeven - ook door mij - waarop te letten. Ruwweg zijn er twee stromingen: de direct drivers en de meer audiofielgerichte die aan de snaar hechten. Voor mij is het een raadsel waarom iemand die aan gitaarmuziek hecht bij een draaitafel de blik afwendt van de snaar. Direct drive maakt vaak meer (hoorbaar) motorgeluid (= rumble).

Iemand met ook maar een beetje smaak kijkt naar een Pro-Ject (Debut) of een Rega - zelf hun goedkopere spelers - wel een goed element nemen - bieden al genoeg. En wil je snelheid met een knop omzetten, volstaat een SpeedBox - als los accessoire ca 75 euro; modellen met dat ding erin hebben een SB type-aanduiding.

Nooit rumble gehoord, maar misschien ook nooit zo opgelet. Het was in ieder geval niet storend dan. Ik ben ook geen echte audiofiel, ik heb daar de spullen ook niet naar of dat geld er voor, al waardeer ik een goed geluid. Ik ben meer een videofiel. Het maakt ook niet uit of het een snaartje heeft of niet, als het maar degelijk is, maar de hype in de jaren tachtig maakte dat ik een direct drive kocht en daar was ik altijd super tevreden over. Werkte tot voor kort nog uitstekend! Maar ik ga mij er even in verdiepen en het lange topic doorlezen... doorlezen en doorlezen. Enfin, bedankt voor de tip Mjuman

Alicia zoals vaker: een goede voorbereiding is het halve werk. Ik zou iig niet meer kijken naar een tweedehands Thorens oid op marktplaats - die prijzen zijn zo gestegen, dat het de moeite niet meer loont, afgezien van de staat van soms (25 jaar) oude spelers.

Ik blijf het opvallend vinden dat er in veel platenzaken direct drive spelers hun rondje staan te draaien (misschien snel starten en op toeren, gebruiksgemak, prijs?). Nooit mijn ding geweest

Precies... een goede voorbereiding is het halve werk. Tenslotte struin ik ook alles af alvorens ik een nieuwe camera koop! Zoiets kan weken en zelfs maanden in beslag nemen. Nee... geen tweedehands liever, die kan wel dertig jaar op een stoffige zolder hebben gestaan. Of ik moet er 100% zeker van zijn dat die persoon er goed mee is omgegaan, maar dan nog.

Telamon
Alicia schreef:
Precies... een goede voorbereiding is het halve werk. Tenslotte struin ik ook alles af alvorens ik een nieuwe camera koop! Zoiets kan weken en zelfs maanden in beslag nemen. Nee... geen tweedehands liever, die kan wel dertig jaar op een stoffige zolder hebben gestaan. Of ik moet er 100% zeker van zijn dat die persoon er goed mee is omgegaan, maar dan nog.

Budget € 500 had ik ook als richtlijn een paar maanden geleden. Heb toen de ProJect
Debut Carbon DC Esprit SB gekocht. Met wat kerstkorting ong 525,- voor betaald. En nog steeds erg tevreden mee. Die SB is handig als je wel eens singles/12" draait. Zonder SB ben je met 499,- klaar.

Enige nadeel tov mijn oude Dual 701 is dat je bij het omdraaien van de plaat de speler moet uitzetten. Dat was ik niet gewend.

Ik heb al mijn singles nog, ook alle maxi singles. Die heb ik in een opruim bui nooit weggedaan. Dit draadje doorlezen is wel leerzaam, al staan er heel veel dingen over de plaat zelf in. Blader... blader... zucht, ik mis ook de nodige linkjes, veel linkjes zijn deud! We zoeken rustig verder... ik zie een mooie Thorens staan. Is dat wat? http://www.hifistereo.nl/webshop/product_images/9588_1_medium.jpg

Ik zet de platenspeler ook altijd even stil als ik de plaat omdraai!

buizen
Alicia schreef:
Wie kan mij een tip geven voor een nieuwe platenspeler, waarin ik mijn huidige element simpel kan overzetten.

En vervolgens zet je er niet bij welk element je nu hebt. Tja.

Pro-Ject is een prima merk, heeft ook grammafoonplatenspelers voor jouw (voor elk) budget.

Pro-Ject Audio Systems - project-audio.com

Hoewel ik denk dat je qua uiterlijk meer op Technics valt.
Een plofplatenspeler van de Aldi zou ik niet aanraden.

Succes met alle goede voorbereidingen!

Dank buizen. Ja, val toch meer op een soort Technics model, ik vind die Pro-Ject echt niet mooi, smaken verschillen, maar dat weegt natuurlijk niet het zwaarst. Al vind ik die rode wel erg hip!

Ik koop geen plofkip, dus ook geen plofplatendraaier. Ik heb het draaiplateau er even af gehad en schoongemaakt. Het lijkt wel of dat helpt. Enfin, The Associates klinken weer super. We gaan verder met zoeken

buizen
Als je kleine kinderen, huisdieren (zwiepende staart van hond) of anderszins motorisch onhandig en onvoorspelbare huisgenoten hebt is de positie/localisatie in de living room van de draaitafel ook belangrijk, deze moet 'hufterproof' zijn. Een tip.

buizen
Alicia schreef:
Dank buizen. Ja, val toch meer op een soort Technics model, ik vind die Pro-Ject echt niet mooi, smaken verschillen, maar dat weegt natuurlijk niet het zwaarst. Al vind ik die rode wel erg hip!

Dacht ik al dat je niet zo viel op de Pro-Ject's, maar qua kwaliteit is dat wel echt een goede keuze, veronachtzaam dat niet.
Kwa diepzwart en glimmend chroom kan ik je een mooi leren jekkie met studs (epauletten, revers) aanbieden, als nieuw, verder helaas niets. Hoop dat je de draaitafel bij een speciaalzaak koopt (naservice) en niet voor 3 tientjes goedkoper bij een webseller zonder telefoonnummer of fysieke winkel. Maar ik zal wel weer voor ouderwets worden versleten.
Succes met je zoektocht en houd ons op de hoogte!

Die mooie rooie heeft Thorens ook - Rik Stoet (Den Haag ) heeft naast Rega en Pro-Ject, en een heel fijne eigen draaitafel (Takuma van ca 750,-) ook de Thorens:

Thorens TD-203 mooi gedaan | Home | Rik Stoet Audio - mijnwebwinkel.nl

D'r zitten twee "vogels" in huis en dat is al voldoende om de boel goed te plaatsen! Ach ja, voor die ene of anderhalve plaat die ik gemiddeld in de week draai, zet ik ze wel even in een van die andere kamers.
Er zijn helaas geen goede fysieke winkels meer in de buurt. Allemaal verleden tijd en op de fiets of in de trein vervoeren lijkt mij ook niet echt handig. Ik ben aangewezen op een goede webwinkel, anders kan ik het wel schudden. Maar goed, ik koop mijn (dure) camera's ook zo, geen probleem. Koop nooit bij een dozenschuiver! Als je maar een hele goede webwinkel hebt. Die tip is trouwens ook welkom.

Een rode Thorens? Even kijken!

buizen
Alicia schreef:
Ach ja, voor die ene of anderhalve plaat die ik gemiddeld in de week draai, zet ik ze wel even in een van die andere kamers.

Een rode Thorens? Even kijken!

Maar je zult zien dat als je eenmaal een hele fijne draaitafel hebt, en dan ook nieuw gekocht (dat heeft toch wel iets extra's bij een draaitafel) dat die anderhalve plaat in de week echt wel meer wordt.
Dan is vinyl draaien heel fijn, en als je bezoek hebt kun je je nieuwe aanwinst showen!

buizen schreef:
(quote)

Maar je zult zien dat als je eenmaal een hele fijne draaitafel hebt, en dan ook nieuw gekocht (dat heeft toch wel iets extra's bij een draaitafel) dat die anderhalve plaat in de week echt wel meer wordt.
Dan is vinyl draaien heel fijn, en als je bezoek hebt kun je je nieuwe aanwinst showen!

Dat zou zo maar kunnen. Ik sluit niets uit!

Technics maakt de SL 1200 ook weer.

Fijne draaitafels, ik heb een oude, maar werkt perfect. Kost wat, staat prachtig en is absoluut een top aankoop.

Wellicht is de prijs van 2e hands wat gezakt nu er nieuwe op de markt zijn?

Alicia schreef:
(quote)

Dat zou zo maar kunnen. Ik sluit niets uit!

Ik heb deze Alicia, via Amazon.de gratis thuisbezorgd. Bevalt me prima:
Pro-Ject Debut Carbon SB Esprit (DC) weiß, Ortofon 2M RED: Amazon.de: Elektronik

Let op: de foto klopt niet helemaal: er zit links vooraan een knopje voor 33/45 touren, vandaar SB

buizen
Het regent de laatste tijd allerlei vinyl(re)releases van het Duitse Nuclear Blast.
Nuclear Blast heeft een webwinkel met allerlei bandsmerchandise maar is blijkbaar ook een 'record company' dat vinyl uitbrengt.
In Duitsland kom je het veel tegen, die re-releases. In de fysieke bakken. Vinyl in allerlei kleuren van de regenboog en niet zelden zijn het 'strictly limited edition's in een oplage van bijv. max. 500.
Alleen al van Haunting The Chapel van Slayer zijn er wel tig releases, ze blijven aan de gang. 180 grams vinyl in rood, paars, blauw of groen gemarmerd.
Heeft iemand ervaring met zo'n release en hoe klinken die schijven?
"slayer" - Your search result - Nuclear Blast - nuclearblast.de

Ha, bedankt voor de tip, west Een knopje voor 33/45 toeren vind ik wel erg belangrijk. Mooi binnen het budget. Ik neem de Pro-Ject mee in de keuze die ik ga maken! Maar dan wel een rode met knopjes! Zo hip! Toevallig kan dit ook in het interieur.... zwart is ook mooi! Mooi en dan nu die transparante lp van Feeding Fingers uitpakken! Joepie!

buizen schreef:
Heeft iemand ervaring met zo'n release en hoe klinken die schijven?

Ik heb er een aantal, ook 2 van Slayer. Ze klinken uitstekend en komen zoals je al zegt tegelijk ook van het label Nuclear Blast. Alleen niet aan teveel mensen verder vertellen, nu is er nog goed aan te komen...

Die van Anthrax heb ik trouwens al in het blauw gereserveerd bij hen. Je krijgt ze supersnel en goedverpakt opgestuurd.

buizen
Paar jaar geleden, west, (ik heb in principe alles aan originele releases van Slayer, plus bootlegs) eens een rood vinyl exemplaar van Haunting The Chapel gekocht dat toen net uit kwam, kort daarna een gekleurde single van Psycop. Red. Zat er helemaal niet op te wachten dat die dingen uitkwamen maar het zou limited edition zijn dus toe maar. Daarna begonnen er steeds meer van dergelijke releases te komen en tegenwoordig regent het gewoon. Zwaar irritant.
En ineens viel het me op dat het allemaal van Nuclear Blast is en vooral dat dat een Duitse GMBH is dus geen wonder dat je die '500-worldwide limited edition' steeds in Duitsland tegenkomt.
Twijfelde eerst aan dat 500 maar het klopt toch wel. Het worden ook wel collectors items dus een investering is het wel waard, maar je wordt gewoon knettergek van al die releases en je voelt dat er een loopje met je wordt genomen, als consument, als Slayerfan. Maar nogmaals: het is het waarschijnlijk wel waard, in USA of Japan zoekt men er mogelijk sterk naar en wij zitten hier dicht bij het vuur dus warmen ons het best.
Superduur is het in elk geval niet, voor 17,99 heb je een van de vele regenboogkleuren in bezit.
Dus ze klinken wel goed ook nog?
(die exemplaren hier zijn nog steeds geseald, alleen maar voor de collectie).

Ja ze brengen sommige releases, zoals de laatste Slayer, in allerlei kleuren uit buizen. Maar dat is toch niet irritant? Ik heb mijn favoriet vroeg gereserveerd toen: red vinyl splattered versie (black). Errug mooi, die was ook als eerste op.
Wel dacht ik dat er ook een Amerikaanse tak was, maar dat het moederbedrijf inderdaad in Duitsland zit. Ik heb World Painted Blood in het wit, via de Duitse website, maar die kwam uit the USA.

Ik moest even zoeken, maar dit is 'mijn' Repentless:
http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/CTQAAOSw37tWCHPP/s-l225.jpg

buizen
west schreef:
Ja ze brengen sommige releases, zoals de laatste Slayer, in allerlei kleuren uit buizen. Maar dat is toch niet irritant? Ik heb mijn favoriet vroeg gereserveerd toen: red vinyl splash versie (black). Errug mooi, die was ook als eerste op.
Wel dacht ik dat er ook een Amerikaanse tak was, maar dat het moederbedrijf inderdaad in Duitsland zit. Ik heb World Painted Blood in het wit, via de Duitse website, maar die kwam uit the USA.

Nou, als je alles al hebt en dan komt er denk je iets bijzonders uit (zo verging het me, weet die gedachte nog goed) op rood vinyl en je koopt dat en een week later komt transparant vinyl uit en ook groen en van een ander album ook nog eens twee kleuren...
En in een tijdsbestek van twee jaar komen er dan opnieuw weer releases in weer allerlei kleuren..
Dan is wat je zelf hebt al weinig bijzonders meer, zo voelt het.
Ik zat lange tijd te wachten tot op Discogs zou staan "700 Have, 400 Want" maar het zijn toch echt wel gelimiteerde oplagen van 500.
Met het grootste gemak kan ik aan al die releases komen, staan gewoon in Duitse zaken waar ik kom dus een uitgelezen kans zou je denken maar het zijn gewoon zo ontzettend veel releases. En een voorkeur voor een kleur heb ik al helemaal niet, met zoveel kleuren. Paars is echt niet mooier dan groen gemarmerd.
Moet ik echt kiezen dan kies ik voor wit. Dat heeft echt nog wel wat. Of geheel transparant.
Ben er nog niet uit wat te denken van al die Nuclear Blast releases.
Maar wel mooi om te vernemen dat de productie- en geluidskwaliteit goed is.

buizen
west schreef:

Ik moest even zoeken, maar dit is 'mijn' Repentless:
(afbeelding)

Toegegeven, dat is dan ook wel een hele mooie. Och ja, die 'gevlamden' die heb je ook nog. Erg mooi dat rood en zwart en dan dat binnenlabel.
Maar al die verschillende paletkleuren verder? Overdaad schaadt.

buizen schreef:
(quote)

En in een tijdsbestek van twee jaar komen er dan opnieuw weer releases in weer allerlei kleuren..
Dan is wat je zelf hebt al weinig bijzonders meer, zo voelt het.

Dat is dus bij sommige releases het geval. Van anderen zijn er (veel) minder. Ook is de ene meer gewild, dan de andere.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.