De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 16 februari 2016, 17:27 uur
Alicia schreef:
Ha, bedankt voor de tip, west Een knopje voor 33/45 toeren vind ik wel erg belangrijk. Mooi binnen het budget. Ik neem de Pro-Ject mee in de keuze die ik ga maken! Maar dan wel een rode met knopjes! Zo hip! Toevallig kan dit ook in het interieur.... zwart is ook mooi!
Mooi en dan nu die transparante lp van Feeding Fingers uitpakken! Joepie!
Ha, bedankt voor de tip, west Een knopje voor 33/45 toeren vind ik wel erg belangrijk. Mooi binnen het budget. Ik neem de Pro-Ject mee in de keuze die ik ga maken! Maar dan wel een rode met knopjes! Zo hip! Toevallig kan dit ook in het interieur.... zwart is ook mooi!
Mooi en dan nu die transparante lp van Feeding Fingers uitpakken! Joepie! Geeft nix, hoor - maar die tip van de Speedbox(-versie) had ik hier De Site >> Algemeen >> Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers) ook al gegeven en Telamon had het effect ervan beaamd (vlak) erna. Zo'n leesbril is handig - als je 'em opzet. En als je die Pro-Ject bij Amazon koopt, wel even goed opletten hoe je eea in elkaar zet

Er wel om denken dat je altijd opstart met 33 toeren en dan opschakelt na 45. Opstarten met 45 moet je het plateau nl een klein zetje geven.
0
geplaatst: 16 februari 2016, 17:32 uur
Oja - en voor de twee 'rockies' hier: die gevlamde lp's zijn notoire dislikes voor de audiofiel - die verschillende kleuren beïnvloeden - net als picture discs - de klank. Dat is al een bekend gegeven sinds Various - That's Underground at Discogs uitkwam, in 1968 even doorklikken op de 'images' tot een oranje gevlamde lp verschijnt; die lp staat trouwens niet op de site - mocht iemand 'em willen toevoegen en er bestaat ook een vol2 (effen paars) en vol 3 (effen doorzichtig) van.
0
buizen
geplaatst: 16 februari 2016, 17:41 uur
Vanuit audiofiel oogpunt bezien heb ik die gevlamde, gemarmerde en gesplashte kleurenschijven natuurlijk nooit serieus genomen, Mjuman. De gewone zwarte oerelpee die moet je draaien, daar kan niets tegenop. Die info dat kleuren ook klankkleuren beïnvloeden was me bekend.
En daarom irriteert het ook zo dat het qua collectibility wel een 'must(?) have' is.
500... worldwide....
pff.
En daarom irriteert het ook zo dat het qua collectibility wel een 'must(?) have' is.
500... worldwide....
pff.
0
geplaatst: 16 februari 2016, 17:44 uur
Weet ik Mjuman, maar zo iets dergelijks als een platenspeler kopen is weer zo nieuw voor mij. Ik heb meer verstand van fototoestellen, want daar zitten lekker veel knopjes aan en op en tegenwoordig ook duizelingwekkende menuutjes en dat mis ik hier.
Dat roept erg veel vragen op.. 
Dus ik laat alle tips even inwerken om tot een hopelijk weloverwogen keuze te komen. Deze Pro-Ject, ik moet er echt aan wennen, ziet er best strak, maar ook zo spartaans uit op die fotootjes! Ik mis namelijk die knoppies en vraag mij af: valt er nog wat te regelen op die dingen? En als iedereen er nu zeer tevreden over is, neem ik de Pro-Ject toch ook even mee in de overweging!
Dat roept erg veel vragen op.. 
Dus ik laat alle tips even inwerken om tot een hopelijk weloverwogen keuze te komen. Deze Pro-Ject, ik moet er echt aan wennen, ziet er best strak, maar ook zo spartaans uit op die fotootjes! Ik mis namelijk die knoppies en vraag mij af: valt er nog wat te regelen op die dingen? En als iedereen er nu zeer tevreden over is, neem ik de Pro-Ject toch ook even mee in de overweging!
0
buizen
geplaatst: 16 februari 2016, 17:48 uur
Het op zoek zijn naar de first pressings en liefst die paar met ergens een 'misprint' dat is de sport en dat is: de vraag creëert (de prijs van) het (beperkte, vooral die in mintstaat) aanbod.
Nu met al dat nieuw gereleasede gekleurde spul is het een kunstmatig gecreëerd aanbod dat de vraag creëert, meesurfend op de golven van de vinylrevival.
Heb er een ongemakkelijk gevoel bij.
Maar die van west is wel heel mooi.
Nu met al dat nieuw gereleasede gekleurde spul is het een kunstmatig gecreëerd aanbod dat de vraag creëert, meesurfend op de golven van de vinylrevival.
Heb er een ongemakkelijk gevoel bij.
Maar die van west is wel heel mooi.
0
geplaatst: 16 februari 2016, 17:55 uur
Dat ongemakkelijke gevoel heb ik ook als ik mijn lp van Technique (New Order) draai- het label zit er daar scheef op, en meteen na de laatste muziekklanken krijg ik een bak herrie om de oren als de naald het label raakt 
Verder kan je je over dat gevoel heenzetten door de muziek bijv van FLAC te beluisteren. Bedenk ook dat vinyl-nerds/geeks voor platenmaatschappijen a market full of UBO's zijn - unidentified buying objects.
De pdf brochure op de site van Pro-Ject geeft alle ins en outs van de diverse modellen - wel/geen SB; evt pre-amp; automatische afslag etc - goed kijken en vergelijken. De beste en goedkoopste tip mbt een Pro-Ject kreeg ik hier van een mede-user. Op het plateau ligt een vilten mat; die komt vaak mee (statisch) na het draaien van een lp .... Totdat je die vastzet met een stukje dubbelzijdig plakband - een tip van Kronos

Verder kan je je over dat gevoel heenzetten door de muziek bijv van FLAC te beluisteren. Bedenk ook dat vinyl-nerds/geeks voor platenmaatschappijen a market full of UBO's zijn - unidentified buying objects.
De pdf brochure op de site van Pro-Ject geeft alle ins en outs van de diverse modellen - wel/geen SB; evt pre-amp; automatische afslag etc - goed kijken en vergelijken. De beste en goedkoopste tip mbt een Pro-Ject kreeg ik hier van een mede-user. Op het plateau ligt een vilten mat; die komt vaak mee (statisch) na het draaien van een lp .... Totdat je die vastzet met een stukje dubbelzijdig plakband - een tip van Kronos
0
buizen
geplaatst: 16 februari 2016, 18:06 uur
Mjuman schreef:
...Bedenk ook dat vinyl-nerds/geeks voor platenmaatschappijen a market full of UBO's zijn - unidentified buying objects...
...Bedenk ook dat vinyl-nerds/geeks voor platenmaatschappijen a market full of UBO's zijn - unidentified buying objects...
Ja he he, daar gaat m'n hele verhaal over 50 tinten gekleurd vinyl nu net over.
Alicia komt uiteindelijk toch uit op een draaiplateau met stroboscooplicht, mooi bij dat zwart met zilver.

0
geplaatst: 16 februari 2016, 18:13 uur
buizen Vroeger DJ geweest... dus als ik er een met zwaailichten kan vinden, is dat natuurlijk onweerstaanbaar. 

0
geplaatst: 16 februari 2016, 19:07 uur
Alicia schreef:
buizen Vroeger DJ geweest... dus als ik er een met zwaailichten kan vinden, is dat natuurlijk onweerstaanbaar.
Voor minder dan 25,- koop je bij Ikea plak-led strips die je in één kleur of in wisselende kleuren kunt laten branden. Misschien iets voor jou: hifi led dity

Dit is dan een alternatief

bol.com | Brandweerhelm met licht,Partylook | Speelgoed
0
geplaatst: 16 februari 2016, 21:42 uur
Mjuman schreef:
Er wel om denken dat je altijd opstart met 33 toeren en dan opschakelt na 45. Opstarten met 45 moet je het plateau nl een klein zetje geven.
(quote)
Bij die ultra-moderne van mij hoeft dat niet meer. Kan je gewoon op 45 toeren opstarten.
0
geplaatst: 16 februari 2016, 21:45 uur
Ik heb even gekeken voor je buizen, maar zowaar heeft iemand uit Nederland 'm te koop op Discogs voor de normale prijs: Slayer - Repentless: buy LP, Album, Ltd, Spl at Discogs
0
geplaatst: 16 februari 2016, 21:47 uur
west schreef:
Bij die ultra-moderne van mij hoeft dat niet meer. Kan je gewoon op 45 toeren opstarten.
(quote)
Misschien hebben de huidige versies een sterkere motor; de mijne was uit begin 2008 en de SB een later bijgekocht accessoire.
0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 17:26 uur
LIMITED EDITIONS:
Je ziet ze nogal eens. Zeker in 'het metalwereldje'. Kan het soms amper geloven. Een worldwide limited edition van 500 exemplaren maar 100 heb ik ook al meegemaakt. En dan zie je ergens in helemaal geen grote zaak meteen al 2 van die exemplaren staan. 498 worden dus verdeeld over de continenten, over al die plaatsen en grote wereldsteden. Jaja.
Talkin' about rereleases van klassieke albums.
Laatst Show No Mercy van Slayer gekocht in 'flaming' rood en uiteraard limited: worldwide maar 500.
Maar hoe ik ook keek nergens op het album wordt verder duidelijk welk genummerd exemplaar dit dan betreft. Sprak de jongeman achter de balie er op aan maar het ding uiteindelijk toch maar gekocht.
En nu ga ik iets doen: het splinternieuwe album uit de sealing halen. Daarmee is ie meteen minder waard. Maar het is de enige manier om er achter te komen of waar/hoe het unieke nummer uit de 500serie dan staat vermeld.
Kan ik ook meteen even horen hoe het vinyl klinkt, als ie toch al 'open gebroken' is.
Update:
Nergens een nummer te vinden. Ook niet ingegraveerd in de groefloze cirkels rond de binnenetiketten op de plaat zelf. Of achter de stickers die met verwijderen van het buitenfolie nu lieten zien wat daar op het album staat.
Wel wat plastic draaikrullen van de schijf nog verwijderd.
Snel in elkaar geflanst vinyl met nergens een 123/500 info. Wel een mooie binnenhoes en een inlegvel met daarop de destijds originele foto's en teksten van de binnenhoes destijds, en ook nog een poster.
Zal Metal Blast dan maar eens benaderen met een mailtje of telefoontje.
Je ziet ze nogal eens. Zeker in 'het metalwereldje'. Kan het soms amper geloven. Een worldwide limited edition van 500 exemplaren maar 100 heb ik ook al meegemaakt. En dan zie je ergens in helemaal geen grote zaak meteen al 2 van die exemplaren staan. 498 worden dus verdeeld over de continenten, over al die plaatsen en grote wereldsteden. Jaja.
Talkin' about rereleases van klassieke albums.
Laatst Show No Mercy van Slayer gekocht in 'flaming' rood en uiteraard limited: worldwide maar 500.
Maar hoe ik ook keek nergens op het album wordt verder duidelijk welk genummerd exemplaar dit dan betreft. Sprak de jongeman achter de balie er op aan maar het ding uiteindelijk toch maar gekocht.
En nu ga ik iets doen: het splinternieuwe album uit de sealing halen. Daarmee is ie meteen minder waard. Maar het is de enige manier om er achter te komen of waar/hoe het unieke nummer uit de 500serie dan staat vermeld.
Kan ik ook meteen even horen hoe het vinyl klinkt, als ie toch al 'open gebroken' is.
Update:
Nergens een nummer te vinden. Ook niet ingegraveerd in de groefloze cirkels rond de binnenetiketten op de plaat zelf. Of achter de stickers die met verwijderen van het buitenfolie nu lieten zien wat daar op het album staat.
Wel wat plastic draaikrullen van de schijf nog verwijderd.
Snel in elkaar geflanst vinyl met nergens een 123/500 info. Wel een mooie binnenhoes en een inlegvel met daarop de destijds originele foto's en teksten van de binnenhoes destijds, en ook nog een poster.
Zal Metal Blast dan maar eens benaderen met een mailtje of telefoontje.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 18:20 uur
?
Lijkt me nochtans logisch. Als het geen genummerde beperkte uitgave is dan staat er geen nummer op.
Lijkt me nochtans logisch. Als het geen genummerde beperkte uitgave is dan staat er geen nummer op.
0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 18:32 uur
Nou zo logisch is dat niet, Kronos. Heb wel meer (oudere) beperkte oplagen waar wel een serienr op staat, zoals 123/500 bijv. Vind het naar de consument toe ook beter, zo'n serienr.
Zal moeten nagaan of een term als 'numbered limited edition op die andere albums staat.
Zal moeten nagaan of een term als 'numbered limited edition op die andere albums staat.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 18:41 uur
buizen schreef:
Nou zo logisch is dat niet, Kronos. Heb wel meer (oudere) beperkte oplagen waar wel een serienr op staat, zoals 123/500 bijv.
Nou zo logisch is dat niet, Kronos. Heb wel meer (oudere) beperkte oplagen waar wel een serienr op staat, zoals 123/500 bijv.
Dan zullen die ook verkocht geweest zijn als 'genummerd'.
buizen schreef:
Vind het naar de consument toe ook beter, zo'n serienr.
Vind het naar de consument toe ook beter, zo'n serienr.
Elk exemplaar nummeren, soms met de hand, kost extra tijd en geld. Het is dan ook niet logisch om te verwachten dat elke beperkte oplage ook nog eens genummerd is.
0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 18:47 uur
Kronos schreef:
Elk exemplaar nummeren, soms met de hand, kost extra tijd en geld. Het is dan ook niet logisch om te verwachten dat elke beperkte oplage ook nog eens genummerd is.
(quote)
Dat wou ik nog erbij vermelden maar bij deze: dat snap ik. Stel je voor dat een limited edition ieder afzonderlijk moet genummered, fijn voor de koper maar het kost alleen maar extra dus doen we het gewoon niet. Dus: dat snap ik. Maak het gewoon een euro 'duurder'.
0
buizen
geplaatst: 16 maart 2016, 08:53 uur
Gister in een zaak geweest waar ze ook van die Crosley's hebben. Schijnt best goed te verkopen.
En ik moet zeggen het ziet er erg grappig uit, het heeft wel wat.
Er zijn zelfs speciale tafeltjes bij, zo'n retrotafeltje.
http://www.rebellenclub.com/wp-content/uploads/2015/09/Crosley-manchester-paprika-300x300.jpg
Heb gevraagd of ik eens mocht luisteren hoe dat klinkt, dus er werd een langspeelplaat opgezet.
Conclusie: meer dan een gadget is het niet, het klinkt op die ingebouwde speakertjes absoluut niet geweldig.
http://www.rebellenclub.com/wp-content/uploads/2015/09/Crosley-manchester-paprika-300x300.jpg
Heb gevraagd of ik eens mocht luisteren hoe dat klinkt, dus er werd een langspeelplaat opgezet.
Conclusie: meer dan een gadget is het niet, het klinkt op die ingebouwde speakertjes absoluut niet geweldig.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 11:11 uur
buizen schreef:
En dan hebben we het nog niet eens over hoe deze leuk ogende machines je vinyl naar de knoppen helpt.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 11:11 uur
buizen schreef:
Gister in een zaak geweest waar ze ook van die Crosley's hebben. Schijnt best goed te verkopen.
(afbeelding)
(afbeelding)
Jij was zeker heel alert en vroeg: "kan ik die plaat nu voor de helft van de prijs meenemen, want nu is ie tweedehands en niet meer draaibaar op een échte draaitafel?".
Maar goed, van onze tweedehandse aankopen weten we ook niet waarop ze gedraaid zijn - alleen horen we dat wel in het geval van abuse
Alles weten maakt niet gelukkig

0
geplaatst: 16 maart 2016, 11:41 uur
Zijn die Crosley's echt zo slecht voor je vinyl? Een naald is toch een naald (jaja, ik weet dat er wel verschil is, het is geen Ortofon)? Het was nou ook weer niet zo dat de naald uit de groef stuiterde ofzo. Zijn die naalden van Crosley bewezen ruïnerend voor je vinyl?
Eerst hebben we Bob Dylan geluisterd maar dat was zo saai, toen een singletje van Skik en Armand: "Fuck The Blues".
Het is misschien ook wel leuk zelf een tweedehands draaitafel 'in te bouwen' in zo'n retrokoffertje.
Liggen - beide - er zat bij de kringloop. Even de afmetingen in de gaten houden en dan snijden en zagen maar.
Eerst hebben we Bob Dylan geluisterd maar dat was zo saai, toen een singletje van Skik en Armand: "Fuck The Blues".
Het is misschien ook wel leuk zelf een tweedehands draaitafel 'in te bouwen' in zo'n retrokoffertje.
Liggen - beide - er zat bij de kringloop. Even de afmetingen in de gaten houden en dan snijden en zagen maar.
Om met de eerste vraag te beginnen: een volmondig ja. Hoogstens marginaal beter dan de zgn 'platenslikker' Mignon van Philips die ingebouwd kon worden in auto's, of een jeukdoos voor singles - er wordt gewoon met een heel fikse naalddruk gespeeld (en wat dat betekent, is duidelijk).
Inbouw: valt goed te doen. Mijn eerste eigen platenspeler was een ingebouwde Garrard. Als je ervaringen hebt met het modificeren van Thorens-spelers ( stabiliseren, 'dood' maken) kan je dat ook wel oppakken.
0
buizen
geplaatst: 16 maart 2016, 11:52 uur
Excusez dat m'n reactie al weer was weggehaald. Maar bedankt voor het antwoord, Mjuman.
Die fikse naalddruk (zoals zeker bij jukeboxen het geval is) 'zag' ik niet echt bij de Crosley. Maar goed, veel mensen hebben het over de slechte kwaliteit van Crosley. Zou erg jammer zijn dat platen er inderdaad door vernaggeld raken, zeker als dergelijke platen uiteindelijk weer op de tweedehands markt belanden.
Toch een leuk idee misschien, zelf een speler in een oude koffer inbouwen.
Die fikse naalddruk (zoals zeker bij jukeboxen het geval is) 'zag' ik niet echt bij de Crosley. Maar goed, veel mensen hebben het over de slechte kwaliteit van Crosley. Zou erg jammer zijn dat platen er inderdaad door vernaggeld raken, zeker als dergelijke platen uiteindelijk weer op de tweedehands markt belanden.
Toch een leuk idee misschien, zelf een speler in een oude koffer inbouwen.
0
geplaatst: 19 maart 2016, 11:20 uur
Hoi allemaal,
Het is tijd geworden om mijn instap platenspelertje (een Reloop RP 300 HiFi) in te wisselen voor iets beters.
Ik heb een budget van ongeveer 400 euro. Natuurlijk heb ik al wat onderzoek gedaan en hierbij viel mijn oog op de volgende spelers:
TEAC TN 300 (+- 400 euro)
Belt drive, phono voorversterker (die ook uit te zetten is) en audio-technica AT95E VM naald
ONKYO CP 1050 (+- 450 euro)
Direct drive, geen phono voorversterker en audio-technica 600 serie naald
De speler wordt aangesloten op mijn Denon versterker en die heeft een Phono aansluiting. Ik ben geen DJ, dus scratch mogelijkheden heb ik niet nodig. Zoek gewoon een mooie, degelijke speler.
Mijn vraag is: heeft één van jullie ervaring met bovenstaande spelers of misschien zijn er andere, betere spelers in die prijsklasse?
Het is tijd geworden om mijn instap platenspelertje (een Reloop RP 300 HiFi) in te wisselen voor iets beters.
Ik heb een budget van ongeveer 400 euro. Natuurlijk heb ik al wat onderzoek gedaan en hierbij viel mijn oog op de volgende spelers:
TEAC TN 300 (+- 400 euro)
Belt drive, phono voorversterker (die ook uit te zetten is) en audio-technica AT95E VM naald
ONKYO CP 1050 (+- 450 euro)
Direct drive, geen phono voorversterker en audio-technica 600 serie naald
De speler wordt aangesloten op mijn Denon versterker en die heeft een Phono aansluiting. Ik ben geen DJ, dus scratch mogelijkheden heb ik niet nodig. Zoek gewoon een mooie, degelijke speler.
Mijn vraag is: heeft één van jullie ervaring met bovenstaande spelers of misschien zijn er andere, betere spelers in die prijsklasse?
0
geplaatst: 19 maart 2016, 12:05 uur
Met een budget van 400 euro ga je een heel eind komen. Indien je een nieuwe draaitafel (incl element) wil ga voor dat bedrag zeker (ook) luisteren naar een Pro-ject Debut 3. Een prachtige prijs - kwaliteit verhouding. Prima testresultaten en een beproefd concept. In je Denon zit een phonotrap ingebouwd. Bij een latere upgrade is het interessant die eens onder de loep te nemen. Ken de leeftijd van de Denon niet maar voor een relatief nette prijs zijn er prima losse phono versterkers te koop die een uitstekende upgrade zijn.
Mocht je je op de 2e hands markt begeven zijn er veel meer mogelijkheden. Ken je technisch inzicht en kennis niet maar daar komt best wat bij kijken mocht je de particuliere markt opgaan. Een draaitafel blijft een kwetsbaar apparaat.
Afstelling, plaatsing en onderhoud (ook van het vinyl zelf) zijn van belang voor luisterplezier met vinyl. Een nieuw element moet inspelen en kost wat tijd.
Veel plezier met je zoektocht. Vragen...staat vrij.
Mocht je je op de 2e hands markt begeven zijn er veel meer mogelijkheden. Ken je technisch inzicht en kennis niet maar daar komt best wat bij kijken mocht je de particuliere markt opgaan. Een draaitafel blijft een kwetsbaar apparaat.
Afstelling, plaatsing en onderhoud (ook van het vinyl zelf) zijn van belang voor luisterplezier met vinyl. Een nieuw element moet inspelen en kost wat tijd.
0
buizen
geplaatst: 19 maart 2016, 18:57 uur
michiel_s schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb een budget van ongeveer 400 euro. .....
.......
Hoi allemaal,
Ik heb een budget van ongeveer 400 euro. .....
.......
Advies: lees dit topic eens terug. Er staat voldoende beschreven over 'direct drive' en 'belt drive' draaitafels. En tips voor ieder budget.
0
geplaatst: 19 maart 2016, 20:19 uur
Broem schreef:
Met een budget van 400 euro ga je een heel eind komen. Indien je een nieuwe draaitafel (incl element) wil ga voor dat bedrag zeker (ook) luisteren naar een Pro-ject Debut 3. Een prachtige prijs - kwaliteit verhouding. Prima testresultaten en een beproefd concept. In je Denon zit een phonotrap ingebouwd. Bij een latere upgrade is het interessant die eens onder de loep te nemen. Ken de leeftijd van de Denon niet maar voor een relatief nette prijs zijn er prima losse phono versterkers te koop die een uitstekende upgrade zijn.
Thanx voor je antwoord. Heel technisch onderlegd ben ik niet, maar ik deins er ook niet voor terug. Ik denk dat het voor mij op dit moment echter niet de moeite loont om te gaan voor een marktplaatsje, dan moet ik me wel heel goed gaan verdiepen, mijn platenspeler kennis is niet echt groot. Dat doe ik liever met de tijd zodat ik ook echt weet waar ik mee bezig ben

Zal eens kijken naar de phono upgrade in de toekomst. Gebruik nu een Denon DRA-201SA momenteel gebruik ik de phono niet omdat ik de voorversterker in mijn speler niet kan uitschakelen. Geen idee dus wat voor geluid dat gaat opleveren.
Anyway.. the search continues..
0
geplaatst: 19 maart 2016, 20:20 uur
buizen schreef:
Advies: lees dit topic eens terug. Er staat voldoende beschreven over 'direct drive' en 'belt drive' draaitafels. En tips voor ieder budget.
(quote)
Ga ik doen!
0
geplaatst: 19 maart 2016, 22:48 uur
Iemand enig idee wat voor risico ik hier mee kan lopen?
? Vintage platenspeler dual 510 - Platenspelers en Pick-ups - Marktplaats.nl
? Vintage platenspeler dual 510 - Platenspelers en Pick-ups - Marktplaats.nl
* denotes required fields.