De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 19 maart 2016, 23:31 uur
michiel_s schreef:
Iemand enig idee wat voor risico ik hier mee kan lopen?
? Vintage platenspeler dual 510 - Platenspelers en Pick-ups - Marktplaats.nl
Iemand enig idee wat voor risico ik hier mee kan lopen?
? Vintage platenspeler dual 510 - Platenspelers en Pick-ups - Marktplaats.nl
Dat is echt goud van oud. Geluidsmatig is deze ? PRO-JECT Debut III draaitafel incl. AT95E element - Platenspelers en Pick-ups - Marktplaats.nl Een veel betere optie. Met garantie. Een prima instapmodel.
0
geplaatst: 3 april 2016, 15:20 uur
buizen schreef:
Gister in een zaak geweest waar ze ook van die Crosley's hebben. Schijnt best goed te verkopen.
En ik moet zeggen het ziet er erg grappig uit, het heeft wel wat.
Er zijn zelfs speciale tafeltjes bij, zo'n retrotafeltje.
(afbeelding)
Heb gevraagd of ik eens mocht luisteren hoe dat klinkt, dus er werd een langspeelplaat opgezet.
Conclusie: meer dan een gadget is het niet, het klinkt op die ingebouwde speakertjes absoluut niet geweldig.
Gister in een zaak geweest waar ze ook van die Crosley's hebben. Schijnt best goed te verkopen.
En ik moet zeggen het ziet er erg grappig uit, het heeft wel wat.
Er zijn zelfs speciale tafeltjes bij, zo'n retrotafeltje.
(afbeelding)
Heb gevraagd of ik eens mocht luisteren hoe dat klinkt, dus er werd een langspeelplaat opgezet.
Conclusie: meer dan een gadget is het niet, het klinkt op die ingebouwde speakertjes absoluut niet geweldig.
Ze zijn zeker niet van hoge kwaliteit, maar je kan ook niet al te veel verwachten van ingebouwde luidsprekers op een dergelijke platenspeler. Eventueel kan je er nog externe luidsprekers op aansluiten met een extern versterkertje er tussen.
Dan heb je nog steeds geen hoge kwaliteit, maar wel redelijke. Ga je bv voor de Crosley Keepsake Deluxe kan je meerdere dingen afstellen zoals het contragewicht waardoor je platen ook niet beschadigd zullen worden.
0
buizen
geplaatst: 13 april 2016, 09:03 uur
"Voor het eerst in dertig jaar worden er weer nieuwe machines gemaakt om vinyl te persen. Eindelijk na jaren van geklaag over lange wachtrijen. Het zijn twee Duitsers en een Nederlander die met het bedrijf New Bilt de leiding nemen."
Vinyl-infarct: hoe de wachtrijen langzaam teruggedrongen worden - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
Vinyl-infarct: hoe de wachtrijen langzaam teruggedrongen worden - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
0
geplaatst: 13 april 2016, 10:54 uur
In het kleinste kamertje van het huis krijgt een mens bij een zittend verblijf soms wel een bijzondere inval. Stel dat Musicmeter - en dat denken we allemaal wel eens - écht invloed heeft in muziekminnend en -kopend Nederland (empeedriejers halen muziek écht alleen neer - in waarde
).
Zullen we dan eens als invloedrijk organisme - om onszelf en onze beurs te beschermen - een tegenbeweging starten: RSD is out en zo is vinyl; vinyl is very uncool- is het evangelie dat we gaan verspreiden: aan RSD we doen niet mee; beurs laat 'em links liggen. Als we dat woord voldoende verspreiden, neemt de belangstelling af, wordt de beurs volgend jaar (hopelijk) weer rustig (en anders gaan we door), de prijzen dalen.
Kom op, spread the word vinyl is uncool, de prijs is te hoog - ammehoela, pass the vinyl troela: Money in my pocket!
). Zullen we dan eens als invloedrijk organisme - om onszelf en onze beurs te beschermen - een tegenbeweging starten: RSD is out en zo is vinyl; vinyl is very uncool- is het evangelie dat we gaan verspreiden: aan RSD we doen niet mee; beurs laat 'em links liggen. Als we dat woord voldoende verspreiden, neemt de belangstelling af, wordt de beurs volgend jaar (hopelijk) weer rustig (en anders gaan we door), de prijzen dalen.
Kom op, spread the word vinyl is uncool, de prijs is te hoog - ammehoela, pass the vinyl troela: Money in my pocket!
0
geplaatst: 13 april 2016, 12:20 uur
Helaas helpt het laatste nieuws niet mee met jouw actie Mjuman:
Omzet fysieke muziekdragers voor het eerst sinds jaren stabiel | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer meer LP's verkocht.
Omzet fysieke muziekdragers voor het eerst sinds jaren stabiel | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer meer LP's verkocht.
0
geplaatst: 13 april 2016, 12:25 uur
west schreef:
Weer meer LP's verkocht.
Weer meer LP's verkocht.
Ga eens snel bijdehantjes kopen bij het Kruidvat; gewoon niet meedoen aan dat lemmingengedrag of erover ronkelen is ook een serieuze optie

0
geplaatst: 13 april 2016, 12:30 uur
0
geplaatst: 13 april 2016, 12:51 uur
In het geval van vinyl kopen ben ik inmiddels een lemming, maar ik koop ze niet bij het Kruidvat. 

0
buizen
geplaatst: 13 april 2016, 12:55 uur
Denk dat een site als MuMe er zeker aan bijdraagt dat (meer) mensen fysieke geluidsdragers in de keet willen hebben. Om het te kunnen pakken uit je eigen collectie, het op te zetten en de (binnen)hoes er nog eens bij te pakken.
En dan is het mooiste toch vinyl.
En vinyl wordt steeds duurder, klopt, je moet goed zoeken nu naar tweedehands en eerste persing.
Maar nieuw vinyl wordt her en der goedkoper, weet zat 180gr. puike releases te staan voor 16,99 (metal, Nucleair Blast).
Wat moet je met een CD? Ja, voor in de auto maar je kan ook een USB-stick met vele uren autoluisterplezier nemen, en die kun je tegenwoordig nog van menig draaitafel opnemen ook.
En dan is het mooiste toch vinyl.
En vinyl wordt steeds duurder, klopt, je moet goed zoeken nu naar tweedehands en eerste persing.
Maar nieuw vinyl wordt her en der goedkoper, weet zat 180gr. puike releases te staan voor 16,99 (metal, Nucleair Blast).
Wat moet je met een CD? Ja, voor in de auto maar je kan ook een USB-stick met vele uren autoluisterplezier nemen, en die kun je tegenwoordig nog van menig draaitafel opnemen ook.
0
buizen
geplaatst: 13 april 2016, 13:01 uur
Heb jaren geleden ooit aan de jongen van een studentikoos stel, tevens gitarist van een graftakkendeathmetalband, iemand die alleen maar CD's had, en niet eens een platenspeler, het nieuwe kloeke vinylalbum World Painted Blood (Slayer) op diens verjaardag kado gegeven. Hij was er beduusd van zo'n mooi cadeaux vond ie het, het prijkte pontificaal op een plek in de kamer.
Maar nog geen maand later had meneer wel ergens een tweedehands platenspeler opgesnord en was de liefde voor vinyl geboren.
Mooie dingen zijn dat.
Fijn dat er nu weer nieuwe machines worden gebouwd, om aan de vinylvraag te kunnen voldoen.
Maar nog geen maand later had meneer wel ergens een tweedehands platenspeler opgesnord en was de liefde voor vinyl geboren.
Mooie dingen zijn dat.
Fijn dat er nu weer nieuwe machines worden gebouwd, om aan de vinylvraag te kunnen voldoen.
0
geplaatst: 13 april 2016, 13:16 uur
Ja, jij helpt wel mee om 'em in stand te houden. Met al je verhalen doe je sterk denken aan de tafel met proefhapjes die altijd klaar staan bij Oil & Vinegar: eenmaal happen is de klant snel gehookt en de omzet geboekt - proppen wordt zoiets ook wel genoemd.
0
buizen
geplaatst: 13 april 2016, 13:19 uur
Jij wilt er naar toe dat er niet meer met enthousiasme over vinyl mag gesproken, Mjuman, omdat het de prijs in de winkel opdrijft?
0
geplaatst: 13 april 2016, 13:41 uur
buizen schreef:
Jij wilt er naar toe dat er niet meer met enthousiasme over vinyl mag gesproken, Mjuman, omdat het de prijs in de winkel opdrijft?
Doe eens een Tommy: Go to the mirror
Beetje guitenbrok ben je wel - anderen smispelen bij OK Computer over het fanatisme waarmee ze die blanke jankmuziek verdedigen en zelf vol fanatisme het vinylvaandel telkens ontplooien.
Maakt mij niet uit, hoor, maar in hoeverre zou je dat constante enthousiasme - en je bent niet de enige hiero - en dat geouweneel over prijzen (idem) dan wel opvatten als nuttige info voor verkopers? Ook op de financiële beurs komen prijzen veelal tot stand op de cross-over van reële, feitelijke info en sentiment. World online (Nina Brink) zegt je dat wat?
In de jaren 60 (Koude Oorlog) zag je in kantines van defensie overal suikerzakjes met de opdruk: Wees alert, de vijand luister mee en in de US variant zag je een plaatje van een parachutist zwevend, doodgeschoten in de lucht - bijschrift: careless talk got there first
Ik weet ook dat er Discogs is - maar waarom zouden we met zijn allen meewerken aan die instandhouding van die hypewave en ondertussen ten prooi vallen aan RSD.
RSD -WEG ERMEE

0
buizen
geplaatst: 13 april 2016, 13:53 uur
Hahaha, precies het antwoord wat ik van je verwachtte, Mjuman.
Heb je de achterdeur wel op slot?
Praten over prijzen is geen 'geouweneel', het is een factor die erbij hoort bij tweedehands vinyl. Het maakt de verhalen erover af.
Ik kan me echt niet voorstellen dat door hier enthousiast over een aanschaf van een album voor 4,- te praten elders (overal) in den lande de tweedehandsprijzen naar 8,- a 10,- schieten.
Discogs heeft wel invloed, MuMe niet.
RSD hoeft voor mij ook totaal niet.
Het is zelden dat ik enthousiast ben over nieuw vinyl/nieuwe releases. Het gaat vrijwel altijd over tweedehands.
Praten over prijzen is geen 'geouweneel', het is een factor die erbij hoort bij tweedehands vinyl. Het maakt de verhalen erover af.
Ik kan me echt niet voorstellen dat door hier enthousiast over een aanschaf van een album voor 4,- te praten elders (overal) in den lande de tweedehandsprijzen naar 8,- a 10,- schieten.
Discogs heeft wel invloed, MuMe niet.
RSD hoeft voor mij ook totaal niet.
Het is zelden dat ik enthousiast ben over nieuw vinyl/nieuwe releases. Het gaat vrijwel altijd over tweedehands.
0
geplaatst: 13 april 2016, 14:06 uur
buizen schreef:
Fijn dat ik je bevredigd heb - zonder dat het je een cent kostte

Blijkbaar ben ik gewoon niet dol op verhalen over tweedehands vinyl - net als in het alfabet komt bij mij de "H" (hebben) voor de "L" (lullen).
Dat je bij jou in 't durrep nog je fiets "los" kan laten staan, neemt niet weg daj dat hier niet moet doen. Goed hang- en sluitwerk is hier belangrijk.
A propos los: in de Achterhook hebben ze diezelfde neiging om taal te desemantiseren (van de oorspronkelijke betekenis te ontdoen); was daar ooit en kocht heel vroeg daar krentebollen als leeftocht voor onderweg. Kreeg ik de vraag of de bakker al los was; waarop ik met rechte antwoordde: "Nee hoor, hij heeft nog brood genoeg". In de handel betekent "los maken" nl wie helpt me van mijn handel af (tegen betaling uiteraard).
Misschien ga ik toch eens kijken in Noord-oost Nederland - daar schijnt alles 50 jaar later te gebeuren. Verheug je maar vast op blootborstige popfestivals ( a la Kralingen) binnenkort

0
buizen
geplaatst: 13 april 2016, 14:28 uur
Je bent altijd welkom, Mjuman.
Sneeuwkettingen om hoeft niet, laat je niets wijs maken.
Hier aan de natuurstranden liggen de dames nog gewoon topless.
Een nog intact gebleven landsstreek.
Wij kennen hier zowel 'los zijn' van de markt/handel: alles is verkocht, als ook van onze eigen uitdrukking dat iets geopend is.
Daar in de verre randstad moet men zich behelpen met slechts de kennis van één betekenis.
En dan ons doceren wat 'los zijn' betekent.
Rare jongens, die westerlingen.

Ik zal eens een vinylalbum opzetten: Montrose.
Sneeuwkettingen om hoeft niet, laat je niets wijs maken.
Hier aan de natuurstranden liggen de dames nog gewoon topless.
Een nog intact gebleven landsstreek.
Wij kennen hier zowel 'los zijn' van de markt/handel: alles is verkocht, als ook van onze eigen uitdrukking dat iets geopend is.
Daar in de verre randstad moet men zich behelpen met slechts de kennis van één betekenis.
En dan ons doceren wat 'los zijn' betekent.
Rare jongens, die westerlingen.

Ik zal eens een vinylalbum opzetten: Montrose.
1
geplaatst: 13 april 2016, 16:12 uur
Vroeger heette een lp gewoon een lp. Maar vintage klinkt beter dan tweedehands en vinyl beter dan lp.
Maar wat heb je eraan? Ach, het is een mooi product. Leuk om er een paar honderd van te hebben. Maar uiteindelijk draai je toch de cd. Is makkelijker en klinkt beter. Zeker in het geval van Master of Puppets (Metallica).
Laat die prijzen van vinyl maar omhoog schieten wat mij betreft. Ik heb toch al alles wat ik wil. En intussen koop ik de verguisde cd, waarvoor men begin jaren negentig nog het dubbele wilde betalen van een lp, voor minder dan de helft.
Maar wat heb je eraan? Ach, het is een mooi product. Leuk om er een paar honderd van te hebben. Maar uiteindelijk draai je toch de cd. Is makkelijker en klinkt beter. Zeker in het geval van Master of Puppets (Metallica).
Laat die prijzen van vinyl maar omhoog schieten wat mij betreft. Ik heb toch al alles wat ik wil. En intussen koop ik de verguisde cd, waarvoor men begin jaren negentig nog het dubbele wilde betalen van een lp, voor minder dan de helft.
0
geplaatst: 13 april 2016, 16:28 uur
Overigens klopt dat van die hoge(re) vinylprijzen niet altijd. Zo zijn er zeker online veel meer aanbiedingen, zoals op Amazon. Vandaag nog kreeg ik bijvoorbeeld 2x Bob Marley voor 10,00 pst binnen van Amazon.fr. Trouwens, voor een nieuwe cd betaal je vaak maar een paar euro minder dan voor een nieuwe lp, uitzonderingen daargelaten. Daarnaast zijn sommige platen duur in Nederland, maar niet in onze buurlanden. Hoe dat nou weer kan? Maar dat is in 2016 niet echt een probleem. Kijk dit lange weekend eens op jpc.de: daar hebben ze nu geen verzendkosten.
0
geplaatst: 14 april 2016, 20:20 uur
Iemand ervaring met de audio technica lp120? Mijn 38 jaar oude Sony begint het nu zo langzamerhand toch te begeven. Tijd voor een nieuwe dus, geen high-end spul, maar wel iets degelijks waar ik weer jaren mee vooruit kan.
Heb ook getwijfeld over de Pro-ject debut serie, maar dat ziet er mij iets te fragiel uit. Zit allemaal in dezelfde prijsklasse.
De audio technica is qua uiterlijk in ieder geval een exacte kloon van de beroemde Technics SL1200.
http://www.pickmyturntable.com/wp-content/uploads/2015/10/atechnica-10.jpg
Heb ook getwijfeld over de Pro-ject debut serie, maar dat ziet er mij iets te fragiel uit. Zit allemaal in dezelfde prijsklasse.
De audio technica is qua uiterlijk in ieder geval een exacte kloon van de beroemde Technics SL1200.
http://www.pickmyturntable.com/wp-content/uploads/2015/10/atechnica-10.jpg
0
geplaatst: 14 april 2016, 20:38 uur
Ik.heb de sl1200 die ik fantastisch vind. Met deze kloon heb ik geen ervaring maar dat hij net zo goed als t origineel zal zijn betwijfel ik.
Feit dat ze t uiterlijk zo een op een kopiëren zegt al genoeg. Het uiterlijk moet mensen aantrekken.
Feit dat ze t uiterlijk zo een op een kopiëren zegt al genoeg. Het uiterlijk moet mensen aantrekken.
0
geplaatst: 14 april 2016, 20:43 uur
Dat lijk me ook onmogelijk inderdaad, prijsverschil moet naast de merkreputatie toch ook ergens anders in zitten. Het origineel is inmiddels zo ontzettend prijzig dat het kopiëren wel eens kan lonen in het lagere segment.
Maar audio technica is volgens mijn een prima merk, heb er tien jaar geleden een elementje van gekocht en dat functioneert nog prima. Maar ben niet kenner genoeg om me op de tweede hands markt te begeven, ook daar kent men tegenwoordig ook prijzen merk ik
Maar audio technica is volgens mijn een prima merk, heb er tien jaar geleden een elementje van gekocht en dat functioneert nog prima. Maar ben niet kenner genoeg om me op de tweede hands markt te begeven, ook daar kent men tegenwoordig ook prijzen merk ik

0
geplaatst: 14 april 2016, 20:50 uur
Audio-Technica is een gerenomeerd merk vooral bekend van zijn/haar elementen. Begrijp dat de looks van zo'n apparaat begeerlijk zijn....edoch je opmerking dat een Pro-ject Debut er fragiel uitziet zul je niet horen als je ze naast elkaar beluisterd. Een Debut is niet fragiel maar erg simpel in opbouw. Voor die prijs is er weinig beters te krijgen. Uiteraard is een draaitafel maar 1 onderdeel van de keten. Prima draaitafel, basic in samenstelling en makkelijk in de opstelling. Luister maar eens
Deze Audio-Technica is populair bij dj's vanwege de aandrijving, pitch control enz. Dat zit er bij een Debut allemaal niet op.
Deze Audio-Technica is populair bij dj's vanwege de aandrijving, pitch control enz. Dat zit er bij een Debut allemaal niet op.
0
geplaatst: 14 april 2016, 20:59 uur
Ik las het en mijn eerste gedachte was aan de fietstocht die ik met mijn eerste lief in Zweden maakte: we zaten aan de kant van de weg op een muurtje even naar de kaart te kijken en toen kwam er een oud boertje aan op zijn gietijzeren Monark-fiets. Hij vroeg waar we heen gingen - ik vertelde hem dat we ca 45 km verder naar de camping bij Strängnäs gingen. Hij stond verbaasd en wees naar onze fietsen (Motobécane en Peugeot) en zei: de ser ju sả veka ut (die zien er zo fragiel uit); vergeleken met die ca 25 kg zware Monark van hem wel, ja. Maar functioneel waren ze en het liep lekker 
Don't judge a book by looking at its cover
Mijn fiets heeft jarenlang trouwe dienst bewezen, totdat iemand zich zonder toestemming erover ontfermde.

Don't judge a book by looking at its cover

Mijn fiets heeft jarenlang trouwe dienst bewezen, totdat iemand zich zonder toestemming erover ontfermde.
0
geplaatst: 14 april 2016, 21:56 uur
Klopt helemaal! Anders had mijn vrouw mij waarschijnlijk ook niet uitgekozen 
Ik ga maar eens op pad om in ieder geval de pro-ject eens in het echt te bekijken en te beluisteren. Daar lijkt iedereen toch wel enthousiast over te zijn.
Wordt vervolgd!

Ik ga maar eens op pad om in ieder geval de pro-ject eens in het echt te bekijken en te beluisteren. Daar lijkt iedereen toch wel enthousiast over te zijn.
Wordt vervolgd!
0
geplaatst: 14 april 2016, 22:00 uur
Qua uiterlijk zou mijn voorkeur ook niet uitgaan naar de Project spelers maar naar de Audio Technica. Geluidstechnisch heb ik echter geen idee.
Overigens vind ik dat gedoe met die snaren omleggen helemaal niks. Dus heb je dan weer een speedbox nodig. Hoop gedoe zoals ik al zei.
Overigens vind ik dat gedoe met die snaren omleggen helemaal niks. Dus heb je dan weer een speedbox nodig. Hoop gedoe zoals ik al zei.
0
geplaatst: 15 april 2016, 11:47 uur
Running On Empty schreef:
Project is ook een van de merken waarbij het loont om je vooraf te oriënteren mbv de pdf met specificaties die op de website staat.
* wel/geen ingebouwde pre-amp (usb-ingang wel/niet)
* SB-versie (speedbox) of niet
* automatische afslag of niet
* kleurkeuze of zwart
* evt accessoires (kurk mat voor draaiplateau
* element meegeleverd of niet
etc.
Audio Technica is een direct aangedreven draaitafel; de effecten daarvan zul je altijd terug kunnen vinden onder de specs ("rumble").
Ik ervoer die rumble altijd als storend en ik hou van minimalistische looks - zo'n AT is mij meer iets voor de bling-folks (de eksters zeg maar)

Dat snaren omleggen is idd wel iets, maar zeg nou zelf hoe vaak draai je 45 en 33 toeren door elkaar? Merk gewoon dat ik van die tijden heb dat ik veel 12"s draai - nou dan ga ik daar gewoon voor zitten en dan wordt het een 'nostalgisch uurtje'. Bij mijn huidige speler loopt de snaar buitenom het plateau en dan langs de pulley van het motorblok - even 2 cm verleggen volstaat

0
geplaatst: 15 april 2016, 12:31 uur
Keuzes keuzes 
Heb nu ook een direct drive met een losse pre-amp, maar heb geen last van de Rumble. Kan ook te maken hebben met tinnitus vrees ik.
Ik vind de Audio Technica ook wel erg bling bling eerlijk gezegd; misschien dat ik nog ergens een tussenvorm vind. Ik draai zelden 45 toeren, dus dat is het probleem niet.

Heb nu ook een direct drive met een losse pre-amp, maar heb geen last van de Rumble. Kan ook te maken hebben met tinnitus vrees ik.
Ik vind de Audio Technica ook wel erg bling bling eerlijk gezegd; misschien dat ik nog ergens een tussenvorm vind. Ik draai zelden 45 toeren, dus dat is het probleem niet.
0
geplaatst: 15 april 2016, 14:14 uur
Ik heb zelf thuis een Music Hall mmf2.2. Is iets duurder dan die Audio Technica, maar ik heb werkelijk niets te klagen over de (muziek)kwaliteit.
* denotes required fields.