menu

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
geplaatst:
Ik heb ook verschillende van die cut-outs. Bij cd's kan het een gaatje zijn in de achterkant van het doosje of een inkeping in de rug. Bij lp's ook een inkeping of soms gewoon een hoek eraf. Op wikipedia staat een hele uitleg: klik.

Bij een cd met een inkeping in de rug kan je eventueel het vel achterin de cd omdraaien. Dan staat de tracklist wel ondersteboven maar je ziet de verminking niet meer als de cd in de kast staat. Als er een gaatje in het papierwerk achterin zit valt dat ook wel minder zichtbaar te maken door er een papiertje in dezelfde kleur achter te steken. Ook bij lp's camoufleer ik de schade soms. Bij de lp van KISS - Gene Simmons was de linkerbovenhoek afgesneden. Aangezien de hoes daar enkel zwart is was dat niet zo moeilijk. Ik heb er met wat plak- en knutselwerk een hoek van een andere lp (eentje die weg mocht) aangezet.

geplaatst:
Aha, een cut out, even wat over gelezen op wikipedia. Bedankt!
Dat waren dus overtollige lp's die niet verkocht werden en weer teruggestuurd naar de distributeur werden, en daarna tegen veel lagere prijzen werden verkocht met een cut out.

Cut-out (recording industry) - Wikipedia - en.wikipedia.org

Ging dat ook zo in Nederland trouwens, het zijn namelijk vooral Amerikaanse lp's die dat hebben.

Hier staat er ook nog wat over. Vinyl jargon: verzamel vaktaal uit de platenwereld - Let's Groef Muziekblog - letsgroef.nl

geplaatst:
Kronos schreef:
Ook bij lp's camoufleer ik de schade soms. Bij de lp van KISS - Gene Simmons was de linkerbovenhoek afgesneden. Aangezien de hoes daar enkel zwart is was dat niet zo moeilijk. Ik heb er met wat plak- en knutselwerk een hoek van een andere lp (eentje die weg mocht) aangezet.

Da's wel grappig - op fora lees je soms dat iets dergelijks sterk ontraden wordt omdat zoiets de waarde zou aantasten. Soms vind je wel eens exemplaren uit de platenbieb en daar zit dan zo'n lelijk hardplastic etiketje op en geel/oranje stickers en die verwijder ik altijd met een oplossmiddel en föhn; ook herstel ik bijv een box met lp's waarvan bijv, een deel van de doos verloren is gegaan, door aanbreng van een stukje karton met gekopieerde kleur/tekst, maar als ik die fora moet geloven doet dat afbreuk aan de waarde. Je kunt dus ook oude prijsstickers (en die haat ik) beter laten zitten.

Ooit heb ik een kapotte hoes vervangen door de hoes van een andere, maar uiteindelijk bleken ogv van de zgn EAN-code hoes (Duits) en lp-persing (UK) niet bij elkaar te horen en dat was een groot probleem.

geplaatst:
Mjuman, klopt inderdaad dat het dan in waarde kan zakken. Aangezien ik die spullen niet ga verkopen zal het mij worst wezen. Bij een prijzig collector's item zou ik het misschien laten.
Maar deze KISS lp bijvoorbeeld - ik heb er even een foto van gemaakt - ziet er nu gewoon veel beter uit. Voor mijn beleving is de waarde ervan gestegen na mijn oplapwerk.

https://i.imgur.com/klV9QgS.jpg

geplaatst:
Ha, waarom doe je zoveel moeite om er een hoek aan te zetten (knap gedaan hoor, Kronos, daar zeg ik niks van) en laat je die lelijke beschadigingen aan de rand van de hoes gewoon zitten? Die kun je met een zwarte stift nog makkelijker bijwerken dan dat hoekje, toch?

geplaatst:
Vaporwave (Een combi van Avant Garde / Electronisch / Retro) is een genre waar op dit moment veel (her)uitgegeven wordt op vinyl. Waar ik de laatste tijd tegenaan loop is dat shipping vanuit de USA net zoveel kost als de plaat zelf... dat verzamelt niet echt lekker.
Weten jullie toevallig een platform/platenzaak in NL die ook de wat meer obscure bandcamp / Qrates pressings in de shoppe heeft? of een plek waar group-buys georganiseerd worden?

geplaatst:
Volgens mij heb je precies de most niche of the niches geïdentificeerd. Vinylistische verzending uit de US is al jááren geen haalbare kaart meer en om die reden alleen iets voor de absolute must-haves. Ik zou een google'n op labels e.d. Ook de bekende adressen voor electronic leveren niets op.
In NL zou ik ook zo 1-2-3 geen platenzaak weten die dit zou kunnen voeren; misschien in Duitsland, in Keulen of Berlijn - maar ook die moeten het natuurlijk daarheen laten sturen.

geplaatst:
Tony schreef:
...laat je die lelijke beschadigingen aan de rand van de hoes gewoon zitten? Die kun je met een zwarte stift nog makkelijker bijwerken dan dat hoekje, toch?

Omdat de beschadigingen doorlopen tot in de letters op de zijkant en ik daar liever afblijf. Een beetje sporen van ouderdom storen me overigens niet. Dat grootste stuk wit dat je op de foto ziet is intussen wel bijgewerkt.

geplaatst:
Bedankt voor het meedenken Mjuman!

geplaatst:
Eis-T schreef:
Bedankt voor het meedenken Mjuman!

Graag gedaan - al google'nd vond ik bij Juno (uk) wel een compilatie: die hebben een downloadsite waar je ook stukjes kunt beluisteren, net als bij Boomkat en Kompakt. Verzendkosten vanuit UK en D zijn wel te doen.

geplaatst:
En dan vervang je je naald en schrik je van het verschil tussen de nieuwe en de oude naald of wat daar eigenlijk van overgebleven was.

Wat wordt bij regelmatig gebruik van de platenspeler aanbevolen als periode om je naald te verwisselen?

geplaatst:
west schreef:
En dan vervang je je naald en schrik je van het verschil tussen de nieuwe en de oude naald of wat daar eigenlijk van overgebleven was.

Wat wordt bij regelmatig gebruik van de platenspeler aanbevolen als periode om je naald te verwisselen?

Oh dat hangt van heel veel dingen af: soort naald, druk, kwaliteit van de diamant, staat van je vinyl, etc, etc.
Een goedkope saffier houdt er na een uur of 50 al mee op. Nepdiamanten doen 500 uur en echte geperste diamanten naalden raken de 1000 uur wel. En pure diamanten tips maken wel 2000 uur, maar dat zijn ook dure jongens.

geplaatst:
west schreef:

Tja, van 'goedkopere' naalden wordt gezegd dat die max 500 uur meegaan, en van de duurdere wordt het dubbele gezegd (tot vierdubbel). Maar ja, turf jij het aantal uren dat je je platenspeler gebruikt Als een plaat gaat klinken alsof er veel stof op de naald zit, terwijl dat niet het geval is, weet je dat je aan de beurt bent.

Doordraaien is dan funest. Lang niet alle naalden zijn gemakkelijk te vervangen; omdat de prijs van vervangingsnaald vaak aardig richting de prijs van een nieuw element gaat, was dat voor mij vaak het moment om te upgraden (bijv van Grado Prestige Blue naar Green) en dan het element (precisiewerk) in te laten bouwen door de dealer.

geplaatst:
Als de geluidskwaliteit vermindert (alsof er stof op de naald zit) is het eigenlijk al te laat. Af en toe een visuele controle is aan te raden. Daar heb je wel een sterk vergrootglas voor nodig. 8x toch wel. Ik heb nog zo eentje uit de tijd dat ik fotografie volgde en daarmee lukt het aardig om te zien in hoeverre de naald versleten is. Het verschil tussen een versleten en nieuwe naald is ook wel op internet te vinden. Bij een nieuwe naald staan de zijkanten lichtjes bol en is de punt afgerond. De naald hoort namelijk enkel de zijkanten van de groeven te raken. Daar zit de muziek in.

geplaatst:
Kronos schreef:
Als de geluidskwaliteit vermindert (alsof er stof op de naald zit) is het eigenlijk al te laat. Af en toe een visuele controle is aan te raden.

Ik had het kort geleden bij de nieuwe LP van Springsteen. Toen gelijk de nieuwe naald besteld en gelukkig speelt hij nog goed af, blijkt nu. Was net op tijd schat ik zo in. Ik zal het inderdaad beter gaan bijhouden. Ook bedankt voor de tips Mjuman en Marco dB!

geplaatst:
Gelukkig maar dat de lp nog goed afspeelt west. Dit lijkt me een interessante pagina:

De wonderbaarlijke wereld van het element | HiFi Klubben - hifiklubben.nl

geplaatst:
Kronos schreef:
Als de geluidskwaliteit vermindert (alsof er stof op de naald zit) is het eigenlijk al te laat. Af en toe een visuele controle is aan te raden. Daar heb je wel een sterk vergrootglas voor nodig. 8x toch wel. Ik heb nog zo eentje uit de tijd dat ik fotografie volgde en daarmee lukt het aardig om te zien in hoeverre de naald versleten is. Het verschil tussen een versleten en nieuwe naald is ook wel op internet te vinden. Bij een nieuwe naald staan de zijkanten lichtjes bol en is de punt afgerond. De naald hoort namelijk enkel de zijkanten van de groeven te raken. Daar zit de muziek in.

Da's waar. Het vervelende is alleen dat die speciale loupe's wel duur zijn. Alhoewel? Laatst kocht ik een naalddrukmeter van Chinese origine en die slechts 22 euro oid ITT officiële van de audiomerken; die vragen 100 of meer. Zal eens kijken.

geplaatst:
Nog even dit: Cheap Gadget To Check Stylus Wear And Cleanness Of A Record - Vinyl Community - YouTube

Op Amazon.de voor ca 10,- (incl verzending)

geplaatst:
X Junkie NL is geniaal inderdaad. Heerlijk droge nerd met een fantastisch mooi Dunglish accentje ook. Alleen daarvoor al de moeite van het bekijken waard. Maar ook zeer informatief voor iedere vinylista. Hij heeft me o.a. geleerd dat ik mijn zeer kostbare stylus (dat ding heet geen naald jongens, kom op ) het beste kan reinigen met een stukje Magic Eraser van nog geen euro of RTOM Moongel pads van een paar euro. Ook die microscoop is geniaal. Je hebt 'm ook met een klipje, waarmee je 'm op de camera van je telefoon kunt klikken. Als je op je scherm vervolgens ook nog eens inzoemt, weet je helemaal niet wat je ziet. Google naar Fesjoy Clip-On Phone Camera Magnifier Silver Portable Mini Microscope with LED/UV Lights for Universal Smartphone....

Dit is eigenlijk ook een behoorlijk nerdie post geworden...

geplaatst:
Kronos schreef:
Gelukkig maar dat de lp nog goed afspeelt west. Dit lijkt me een interessante pagina:

De wonderbaarlijke wereld van het element | HiFi Klubben - hifiklubben.nl
En juist daar heb ik mijn nieuwe naald gekocht. Bedankt voor de link, dat had ik niet gezien.

geplaatst:
Help vinyl liefhebbers. Ff wat anders. Ik heb een LP gekocht op Discogs. 2e hands. Hoes was very good+. Klaphoes. Nu heeft een of andere onverlaat met blauwe pen kruisjes en tekstjes gezet achter de songtitels op de binnenkant van de klaphoes. De verkoper niet. Hoe krijg ik dat weg? Het is een Duitse CTI uitgave uit 1975. Vrij slap karton. Binnenkant is gebroken wit. Typex? Aceton? Iemand een idee? Afschuwelijk trouwens als mensen gaan staan schrijven op hoezen. Doe hem dan niet weg!

geplaatst:
Het hangt er allemaal van af hoe het oppervlak van het karton is (glad, poreus) en wat voor pen er gebruikt werd. Soms krijg je een markering zo goed als helemaal weg met aceton, in andere gevallen blijf je er beter af. Met typex gaan zitten kliederen is zelden een goed idee. Als de hoes verder ook niet helemaal in orde is zou het trouwens geen 'very good +' mogen krijgen. Maar het blijft altijd wat subjectief, die beoordelingen. Sommige verkopers 'undergraden' bewust om klachten te vermijden, anderen misleiden bewust.

geplaatst:
Aceton is een nog veel slechter idee - haalt ook alle kleur weg en tast papier aan. Kruidvat heeft een vlekkenmiddel tegen balpenvlekken; misschien werkt dat - wel even vooraf proberen op ander oppervlak. Kom het ook wel tegen, ook op labels (bijgeschreven titel op originele eerste persing van Joy Division - Still) meestal doen ik er niets aan; is ook deel van de geschiedenis van bezit van een album; vind het soms wel grappig om te lezen bijv: "for Ralph for his ** birthday, xxx Trish".

geplaatst:
Mjuman schreef:
Aceton is een nog veel slechter idee - haalt ook alle kleur weg en tast papier aan.

Niet als het gelamineerd is.

Mjuman schreef:
Kom het ook wel tegen, ook op labels (bijgeschreven titel op originele eerste persing van Joy Division - Still) meestal doen ik er niets aan; is ook deel van de geschiedenis van bezit van een album; vind het soms wel grappig om te lezen bijv: "for Ralph for his ** birthday, xxx Trish".

Ik vind het soms wel tot de verbeelding spreken, wat op een hoes geschreven werd. Inderdaad deel van de geschiedenis.

geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Niet als het gelamineerd is.

(quote)

Ik vind het soms ook wel tot de verbeelding spreken, wat op een hoes geschreven werd.

Weer wat geleerd - maar ook met terpentine, dat gebruik(te) ik wel eens om sticker-resten te verwijderen, zou ik voorzichtig zijn, ook dat kan bij flink wrijven de kleur aantasten. En die lastige etiketten (dymotang) van de platenbibliotheek kan je het best verwarmen met een föhn en de kleefresten met een wattenstaafje (gedompeld in een weinig terpentine).

geplaatst:
Ik heb wel enkele cd's van de bibliotheek waar lastige stickers ophingen. Met aceton verbleekt inderdaad de kleur. Dat vond ik minder erg. Het hoort voor mij dan ook weer bij de geschiedenis van het exemplaar.

geplaatst:
Tandpasta werkt soms ook (echt waar).

geplaatst:
Bij hoezen met een laminaatlaagje krijg je stift en pen er bijna altijd wel af met Parodontax. Beetje op je vinger of een watje en dan even er overheen blijven wrijven. Je ziet het vanzelf eraf komen en je tandpasta verkleuren. Tandpasta wegvegen met licht bevochtigd doekje en klaar is uw kunstgebit, uuh... platenhoes.

P.S.: Bij hoezen zonder zo'n plastic laagje is het geen aanrader, want het werkt dan als schuurpapier en kan je hoes slopen. (het kan dus wel, maar je schuurt een laagje van je hoes af)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:57 uur

geplaatst: vandaag om 04:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.