De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 6 januari 2020, 17:10 uur
Mjuman schreef:
Niet om te zeuren, maar als ik goed naar je foto kijk zie ik:
Niet om te zeuren, maar als ik goed naar je foto kijk zie ik:
Ik dacht precies hetzelfde maar besloot om niet te zeuren.
Nu dan toch even; over het advies voor een oplossing. Om geen trillingen in de platendraaier te krijgen zal je toch stevige beugels en een dik schap nodig hebben. Serieuze pluggen voor in de muur ook. Een goedkoper en makkelijker oplossing is een schap maken op de lage kant van de Ikea Kallax, tot over de woofer, om daar de versterker op te zetten. De platendraaier en decoder kunnen dan naast elkaar gewoon op de bovenkant van de kast. Zo zou ik het doen.
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 6 januari 2020, 19:32 uur
Toch even benieuwd waar je die standaard dan vandaan hebt Soledad. Heb je een linkje?
0
Soledad
geplaatst: 6 januari 2020, 19:54 uur
Maartenn schreef:
Toch even benieuwd waar je die standaard dan vandaan hebt Soledad. Heb je een linkje?
Mag ik een link naar een winkel plaatsen hier?
0
geplaatst: 6 maart 2020, 16:44 uur
Zo. Een aantal jaar even niks gepost op dit forum. mijn platenkast tikt inmiddels 1500 lp's aan, en mijn platenspeler is nu de Rega P3 met het Elyss 2 element.... En dat element begint na ruim 4 jaar een tikje sleets te worden (ik test hem op de 'Suicide-plaat' en daar hoor je duidelijk dat de hoge tonen beginnen te storen), en ik wil hem vervangen.
Dus vandaar mijn vraag: is het het waard om het element te upgraden naar de Exact? Of hoor je dat nauwelijks? Of is een ander element aan te raden?
Dus vandaar mijn vraag: is het het waard om het element te upgraden naar de Exact? Of hoor je dat nauwelijks? Of is een ander element aan te raden?
0
geplaatst: 28 april 2020, 17:49 uur
Soledad schreef:
(afbeelding)
Heb dit probleem inmiddels goed weten op te lossen met LP standaards die je kunt aanschaffen bij een fantastische webwinkel waar ik ook altijd mijn retedikke PVC beschermhoezen bestel. Aanrader voor iedereen met een Kallax! Je platen staan ook een stuk rechter/netter in de kast. Je kunt 1 zo’n standaard kwijt in een vak. Die plaats je rechts en de rest van de platen zet je er netjes tegen aan
(quote)
(afbeelding)
Heb dit probleem inmiddels goed weten op te lossen met LP standaards die je kunt aanschaffen bij een fantastische webwinkel waar ik ook altijd mijn retedikke PVC beschermhoezen bestel. Aanrader voor iedereen met een Kallax! Je platen staan ook een stuk rechter/netter in de kast. Je kunt 1 zo’n standaard kwijt in een vak. Die plaats je rechts en de rest van de platen zet je er netjes tegen aan
Die LP standaards kan ik onderhand ook wel gebruiken
Waar heb je die precies besteld Pim?
1
geplaatst: 29 april 2020, 11:54 uur
Voorheen nam ik altijd een set binnenhoezen mee van de beurs. Nu heb ik ze samen besteld met PE-hoezen (zijn zacht en soepel i.t.t. pvc-hoezen: die worden hard na verloop van tijd en dan scheuren of breken ze) bij:
Platenhoezen, Verzenddozen, Vinyl Accesoires | Who's Your Daddy Records - wydr.nl
Bij accessoires vind je ook standaards voor lp's en singles.
Platenhoezen, Verzenddozen, Vinyl Accesoires | Who's Your Daddy Records - wydr.nl
0
Maartenn (crew)
geplaatst: 29 april 2020, 12:24 uur
Mjuman schreef:
Voorheen nam ik altijd een set binnenhoezen mee van de beurs. Nu heb ik ze samen besteld met PE-hoezen (zijn zacht en soepel i.t.t. pvc-hoezen: die worden hard na verloop van tijd en dan scheuren of breken ze) bij:
Mijn vaste adres. Ben ik al jaren zeer tevreden over!Voorheen nam ik altijd een set binnenhoezen mee van de beurs. Nu heb ik ze samen besteld met PE-hoezen (zijn zacht en soepel i.t.t. pvc-hoezen: die worden hard na verloop van tijd en dan scheuren of breken ze) bij:
1
Germ (crew)
geplaatst: 1 mei 2020, 08:43 uur
Bob's Vinyl is ook een prima adresje hiervoor.Ik heb daar net 100 anti-statische binnenhoezen en twee flessen Walviswater (voor gebruik in de Disco-Antistat) gekocht.
Vinyl en platenspeler Accesoires voor de beste verzorging van uw LP's! - bobsvinyl.nl
Vinyl en platenspeler Accesoires voor de beste verzorging van uw LP's! - bobsvinyl.nl
1
Mssr Renard
geplaatst: 7 september 2020, 16:01 uur
Ik heb nu in mijn kantoorkamer een erg fijne platenspeler staan van Marley:
https://marley.nl/pub/media/catalog/product/cache/f577bb91197681c8612353a093332097/s/t/stir_it_up_-_turntable_stir_it_up_platenspeler_em-jt000-angle.pnghttps://marley.nl/pub/media/catalog/product/cache/f577bb91197681c8612353a093332097/s/t/stir_it_up_-_turntable_stir_it_up_platenspeler_em-jt000-tilted.png
Beneden in de huiskamer staat een Akai. Deze was van mijn schoonvader. Een erg goed ding.
Beneden versterk ik het geluid via een Behringer mixer naar Studio-speakers (uit mijn producer-dagen).
Een prachtig geluid.
In mijn kantoortje laat ik het geluid uit computerspeakers komen die in de hoofdtelefoon-uitgang zit geplugd. Hier moet ik nog wat geld in investeren, want ik wil ook via een goede mixer dit naar echte speakers laten gaan.
Vooralsnog volstaat dit, want de ingebouwde versterker van de Marley is om te smullen
https://marley.nl/pub/media/catalog/product/cache/f577bb91197681c8612353a093332097/s/t/stir_it_up_-_turntable_stir_it_up_platenspeler_em-jt000-angle.pnghttps://marley.nl/pub/media/catalog/product/cache/f577bb91197681c8612353a093332097/s/t/stir_it_up_-_turntable_stir_it_up_platenspeler_em-jt000-tilted.png
Beneden in de huiskamer staat een Akai. Deze was van mijn schoonvader. Een erg goed ding.
Beneden versterk ik het geluid via een Behringer mixer naar Studio-speakers (uit mijn producer-dagen).
Een prachtig geluid.
In mijn kantoortje laat ik het geluid uit computerspeakers komen die in de hoofdtelefoon-uitgang zit geplugd. Hier moet ik nog wat geld in investeren, want ik wil ook via een goede mixer dit naar echte speakers laten gaan.
Vooralsnog volstaat dit, want de ingebouwde versterker van de Marley is om te smullen
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 september 2020, 16:01 uur
En de Marley is bovendien (voor zover mogelijk) van duurzaam materiaal.
0
Mssr Renard
geplaatst: 13 september 2020, 20:51 uur
Absoluut, maar er zit een mooie hoes bij.
Je klapt het niet zo makkelijk dicht maar het eigenlijk een soort slaapmuts als je hem niet gebruikt.
Tijdens het gebruik kan er wel stof op landen.
Je klapt het niet zo makkelijk dicht maar het eigenlijk een soort slaapmuts als je hem niet gebruikt.
Tijdens het gebruik kan er wel stof op landen.
1
geplaatst: 16 september 2020, 16:13 uur
Heb vandaag ook een nieuwe platenspeler gekocht. De Technics SL-1500C. Zeg maar de bekende SL-1200 zonder de DJ features. Klinkt erg goed. Zit Ortofon red2m naald in. Al paar platen gedraaid. Prima tot nu toe.
0
Mssr Renard
geplaatst: 16 september 2020, 16:19 uur
Blijft toch het belangrijkste: de naald, en ook wel het gewicht van de arm en een anti-skating knop.
Design is altijd een beetje een luxe-dingetje. Een mooi design en een arm/naald die je platen sloopt, dat moet je niet willen.
Design is altijd een beetje een luxe-dingetje. Een mooi design en een arm/naald die je platen sloopt, dat moet je niet willen.
1
geplaatst: 16 september 2020, 17:43 uur
(quote)
Dan werkt de zoekfunctie misschien niet goed, want ik heb echt zitten zoeken naar een topic, en kon niks vinden (wat ik nogal raar vond, gezien het hoge nerdpercentage op de site).
Maar bedankt voor de link naar het topic. Ik zal mijn post daarin kopieren.
Kwam er zelf ook bij toeval terecht en omdat daar regelmatig vragen opduiken (direct aangedreven vs snaar, hoe versterk ik een platenspeler, welk element) is er aardig wat info te vinden.
Mijn draaitafel wordt bijv standaard geleverd zonder stofkap - dat is een vrij prijzige accessoire; gelukkig zijn daarvoor meer betaalbare alternatieven, zoals een leverancier van plexiglas-kappen op maat.
1
geplaatst: 16 september 2020, 19:37 uur
Heb vier maanden geleden een Thorens TD402 DD gekocht ter vervanging van de oude Thorens en ben er zeer tevreden mee. Levert het luxeprobleem op dat ik een plaat (weer) mooier vind klinken dan CD (speler daarvoor heeft me zes jaar terug meer gekost). Sindsdien worden er in rap tempo platen bijgekocht, veelal tweedehands. Ben in ieder geval erg te spreken over de stophendel (voor abrupte stop) al duurt het me in de uitloopgroeven met goed 20 seconden aan de lange kant dat de plaat afslaat. Alleen 33 en 45 toeren, 78 behoort tot het verleden en enig echt nadeel is dat singles na goed vier minuten afslaan om redenen die ik nog eens bij de dealer wil navragen (automatische afslag kan uitgeschakeld worden maar echt hoog zit het me niet).
0
geplaatst: 17 september 2020, 08:29 uur
Mjuman schreef:
Mijn draaitafel wordt bijv standaard geleverd zonder stofkap - dat is een vrij prijzige accessoire; gelukkig zijn daarvoor meer betaalbare alternatieven, zoals een leverancier van plexiglas-kappen op maat.
Ik zie ze ook hier weer afgebeeld staan, en ik begrijp daar werkelijk niets van: een platenspeler die standaard wordt geleverd zonder stofkap? Het lijkt in de mode te zijn, maar bij oudere platenspelers (zeg maar in het originele vinyltijdperk tot ca. 1993) was een stofkap toch een standaard en onmisbaar onderdeel van je platenspeler? Een goed element is inderdaad een allereerste vereiste, maar stof is natuurlijk sowieso de grootste vijand van een plak vinyl, dus een stofkap lijkt me wel essentieel. Als je een plaat draait, moet die stofkap overigens wel open staan i.v.m. resonantie.
Ik weet dat je tegenwoordig stofkappen los kunt bijkopen, en ik zou dat ook zeker doen als ik een nieuwe platenspeler had. Maar het is inderdaad een relatief prijzige accessoire. Gelukkig is mijn vintage Technics SL-3310 (bouwjaar 1978!) standaard voorzien van een nog prima ogende stofkap.
En off-topic: ik heb nooit begrepen waarom dit topic ooit is verhuisd naar de rubriek 'De site --> Algemeen'. Zou m.i. logischer zijn als het onder 'Muziek --> Algemeen' zou staan, of onder 'Apparatuur'.
0
Mssr Renard
geplaatst: 17 september 2020, 08:50 uur
gaucho schreef:
Ik zie ze ook hier weer afgebeeld staan, en ik begrijp daar werkelijk niets van: een platenspeler die standaard wordt geleverd zonder stofkap? Het lijkt in de mode te zijn, maar bij oudere platenspelers (zeg maar in het originele vinyltijdperk tot ca. 1993) was een stofkap toch een standaard en onmisbaar onderdeel van je platenspeler? Een goed element is inderdaad een allereerste vereiste, maar stof is natuurlijk sowieso de grootste vijand van een plak vinyl, dus een stofkap lijkt me wel essentieel. Als je een plaat draait, moet die stofkap overigens wel open staan i.v.m. resonantie.
Ik weet dat je tegenwoordig stofkappen los kunt bijkopen, en ik zou dat ook zeker doen als ik een nieuwe platenspeler had.
(quote)
Ik weet dat je tegenwoordig stofkappen los kunt bijkopen, en ik zou dat ook zeker doen als ik een nieuwe platenspeler had.
Mijn Marley Stir-It-Up heeft wel degelijk een stofkap, maar het is meer een hoes dan een kunststoffen bak. Na gebruik doe ik deze erover heen. Superveilig dus.
1
geplaatst: 17 september 2020, 09:18 uur
OK, dan is-ie in elk geval beschermd. Ik zie het nog niet helemaal voor me, maar ik probeer me voor te stellen dat je dan wel heel omzichtig moet manoeuvreren om de onbeschermde toonarm en naald niet te beschadigen. Of valt dat mee?
Enfin, ik blijf het raar vinden dat een platenspeler anno nu niet standaard met een stofkap geleverd wordt. Hoort er gewoon bij, vind ik. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de fabrikanten van platenspelers tegenwoordig expres zonder kap leveren en daar gewoon een nieuwe melkkoe in zien. Gewoon omdat plaatjes draaien weer 'in' is.
Heb je net een nieuwe of tweedehands platenspeler, en wil je een stofkap aanschaffen. Uit de prijzen die ik zo even snel op internet vind, leid ik af dat 100 tot 150 euro voor een stofkap heel gewoon is. Dan denk ik echt: voel es aan je hoofd! Daar had je vroeger (zeg maar 250 tot 300 gulden) een (toegegeven: zeer gemiddelde) platenspeler voor. Met stofkap!
Dan lijkt me Mjuman's alternatief - plexiglas-kap op maat laten maken - een betaalbaarder oplossing.
Enfin, ik blijf het raar vinden dat een platenspeler anno nu niet standaard met een stofkap geleverd wordt. Hoort er gewoon bij, vind ik. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de fabrikanten van platenspelers tegenwoordig expres zonder kap leveren en daar gewoon een nieuwe melkkoe in zien. Gewoon omdat plaatjes draaien weer 'in' is.
Heb je net een nieuwe of tweedehands platenspeler, en wil je een stofkap aanschaffen. Uit de prijzen die ik zo even snel op internet vind, leid ik af dat 100 tot 150 euro voor een stofkap heel gewoon is. Dan denk ik echt: voel es aan je hoofd! Daar had je vroeger (zeg maar 250 tot 300 gulden) een (toegegeven: zeer gemiddelde) platenspeler voor. Met stofkap!
Dan lijkt me Mjuman's alternatief - plexiglas-kap op maat laten maken - een betaalbaarder oplossing.
1
Mssr Renard
geplaatst: 17 september 2020, 09:33 uur
Ik ben 43 en vooral tiener draaide ik veel vinyl. Dat was gewoon goedkoper. Lp's kostten gemiddeld 1 gulden bijna.
Toen had ik een Kijkshop-midisetje en zelfs die had een stofkap.
Als ex-producer en toetsenist weet ik hoe belangrijk stofkappen zijn. Lui en arm dat ik ben (was), heb ik nog nooit een stofkap gekocht. Al mijn geld dat ik uitgaf aan dure sequencers en mengpanelen kon niet meer uitgegeven worden aan stofkappen. Best wel dom eigenlijk.
Maar ja, ik heb ook jaren gedaan zonder bekkentas of drum-flightcases. De gitaar kon ook gemakkelijk in een vuilniszak vervoerd worden.
Ik snapte ook nooit zo goed hoe mensen geld hadden voor al die extra's. Ik weet beter inmiddels. Voor de gitaren heb ik tassen, ik heb zelfs een flightcase voor de elec. piano, maar (nog steeds) geen beschermhoes/kap voor het mengpaneel en de elec. piano.
Mijn oude, dure mengpaneel geeft trouwens kortsluiting. Dat is toch zo ontzettend zonde. Dat is dus waarschijnlijk stof.
Mijn advies aldus: bezuinig nooit op goede tassen, beschermhoezen, flightcases en stofkappen. Stof is een grotere vijand dan waterdruppels.
Toen had ik een Kijkshop-midisetje en zelfs die had een stofkap.
Als ex-producer en toetsenist weet ik hoe belangrijk stofkappen zijn. Lui en arm dat ik ben (was), heb ik nog nooit een stofkap gekocht. Al mijn geld dat ik uitgaf aan dure sequencers en mengpanelen kon niet meer uitgegeven worden aan stofkappen. Best wel dom eigenlijk.
Maar ja, ik heb ook jaren gedaan zonder bekkentas of drum-flightcases. De gitaar kon ook gemakkelijk in een vuilniszak vervoerd worden.
Ik snapte ook nooit zo goed hoe mensen geld hadden voor al die extra's. Ik weet beter inmiddels. Voor de gitaren heb ik tassen, ik heb zelfs een flightcase voor de elec. piano, maar (nog steeds) geen beschermhoes/kap voor het mengpaneel en de elec. piano.
Mijn oude, dure mengpaneel geeft trouwens kortsluiting. Dat is toch zo ontzettend zonde. Dat is dus waarschijnlijk stof.
Mijn advies aldus: bezuinig nooit op goede tassen, beschermhoezen, flightcases en stofkappen. Stof is een grotere vijand dan waterdruppels.
1
geplaatst: 17 september 2020, 10:40 uur
Tja, ik heb een Clearaudio Emotion draaitafel, geheel in transparant acryl en fraai van design, zonder stofkap. Zo kocht ik 'em ook en pas later dacht ik aan een stofkap (die van Clearaudio was idd meer dan 200,-) en daarom kocht ik die via https://www.sudu.de/acrylhauben/hifi-hauben-und-zubehoer/
Die stofkap gaat dus over de draaitafel heen en moet ik optillen en ergens neerzetten wanneer ik platen draai. Meestal zet ik die in een fauteuil links. Het idee van een kwetsbare, rondslingerende stofkap vond ik altijd vrij 'scary'. Echter, ik draai overwegend platen als ik alleen ben en midden tussen de speakers ga zitten.
Het is ook geen idee om de stofkap eroverheen te doen tijdens het luisteren, omdat een element als een microfoon werkt.
Die stofkap gaat dus over de draaitafel heen en moet ik optillen en ergens neerzetten wanneer ik platen draai. Meestal zet ik die in een fauteuil links. Het idee van een kwetsbare, rondslingerende stofkap vond ik altijd vrij 'scary'. Echter, ik draai overwegend platen als ik alleen ben en midden tussen de speakers ga zitten.
Het is ook geen idee om de stofkap eroverheen te doen tijdens het luisteren, omdat een element als een microfoon werkt.
0
ohmusica
geplaatst: 17 september 2020, 14:38 uur
Mjuman schreef:
Tja, ik heb een Clearaudio Emotion draaitafel, geheel in transparant acryl en fraai van design, zonder stofkap. Zo kocht ik 'em ook en pas later dacht ik aan een stofkap (die van Clearaudio was idd meer dan 200,-) en daarom kocht ik die via https://www.sudu.de/acrylhauben/hifi-hauben-und-zubehoer/
Het wordt tijd dat er een goed werkend vaccin op de markt komt tegen al dat stof rond draaitafels, ondertussen goed ventileren, frisse lucht, tapijt de deur uit en schone h........
0
geplaatst: 17 september 2020, 14:45 uur
ohmusica schreef:
Het wordt tijd dat er een goed werkend vaccin op de markt komt tegen al dat stof rond draaitafels, ondertussen goed ventileren, frisse lucht, tapijt de deur uit en schone h........
(quote)
Kennis van me - met COPD-aandoening - heeft een airco laten installeren die - raar maar waar - ook een filter heeft waardoor virussen worden verwijderd uit de lucht.
Verder: platen reinigen en ze bewaren in een binnenhoes met plastic voering, opening naar boven in de hoes en als je de plaat weinig draait kun je daar ook nog eens (evt afsluitbare) hoes omheen doen. Regelmatig de naald reinigen met speciale vloeistof (Audio Technica) helpt ook; dan zie je gewoon vuil van de naald komen.
0
geplaatst: 18 september 2020, 13:31 uur
Leuk artikel + YT filmpje over de fantastische Blue Note Tone Poet vinyl reissue serie.
Joe Harley and Kevin Gray Discuss Blue Note’s Tone Poet Series
Joe Harley and Kevin Gray Discuss Blue Note’s Tone Poet Series
1
geplaatst: 22 september 2020, 11:06 uur
Mjuman schreef:
Verder: platen reinigen en ze bewaren in een binnenhoes met plastic voering, opening naar boven in de hoes en als je de plaat weinig draait kun je daar ook nog eens (evt afsluitbare) hoes omheen doen.
Verder: platen reinigen en ze bewaren in een binnenhoes met plastic voering, opening naar boven in de hoes en als je de plaat weinig draait kun je daar ook nog eens (evt afsluitbare) hoes omheen doen.
Dit dus.
Bovendien bewaar ik mijn platen in flight case/koffers, die dan meteen dienst doen als interieur design. Hoewel het begrip design hier in huize Outlaw verschillend wordt geïnterpreteerd. Maar goed, ik klaag zelf ook niet over die 'geweldige' retro schemerlamp.
3
Mssr Renard
geplaatst: 22 september 2020, 15:35 uur
Verplaatst en verwijderd.
Ik ben daarmee officieel mijn eigen mod geworden.
Ik ben daarmee officieel mijn eigen mod geworden.
0
ohmusica
geplaatst: 20 oktober 2020, 15:47 uur
Wie heeft een Rega planar (zoals rp3) draaitafel, ervaring opgedaan met vervanging van element, hoe bevalt de keuze
* denotes required fields.